Doei doei 2023, hallo 2024

 Jeetjemineetje... Het is toch te absurd, bizar en vreemd om te denken dat dit al de elfde keer is dat ik een jaaroverzicht heb gemaakt op It's Meggie Time. Waar ik dit voor het eerst deed als 17-jarige, ben ik inmiddels een 27-jarige en zijn we gewoon tien jaar verder. Hoe weird? Elk jaar lijkt de tijd sneller en sneller voorbij te gaan en het voelt als de dag van gisteren dat ik het jaaroverzicht van 2022 - 2023 heb getikt. 2023 was een mooi jaar voor mij persoonlijk en er is weer veel gebeurd in de wereld. Laten we samen terugblikken en natuurlijk ook alvast vooruitblikken naar 2024! 





2023 en de wereld

Het was een jaar waarin we maar liefst twee keer naar de stembus gingen. De provinciale staten verkiezingen stonden sowieso voor dit jaar op de planning in maart, maar doordat het kabinet was gevallen, kwam daar in november nog een stemming bij voor de Tweede Kamer. Voor de provinciale staten werd de BBB de grootste partij in zowaar alle provincies. Een unieke prestatie voor een partij die nog niet zo lang bestaat en vrij klein was. 
Voor de Tweede Kamerverkiezingen werd de PVV de grootste partij. Nederland spreekt duidelijk uit voor een rechtse coalitie te zijn. Momenteel lopen de onderhandelingen nog en is het nog maar de vraag hoe deze coalitie eruit komt te zien in 2024. 



Na het overlijden van Queen Elizabeth in 2022, werd Charles koning van het Verenigd Koninkrijk. Voordat hij daadwerkelijk werd gekroond, vlogen er nog een paar maanden voorbij ter voorbereiding op deze feestelijke gelegenheid. Gelukkig was het allemaal het wachten waard. Hij kreeg een prachtige dag en volgens mij omarmt het volk hem wat meer dan voorheen. Enne, leuk voor Charles dat zijn lange wachten op die kroon nu eindelijk beloond is. 



Begin dit jaar werden veel organisaties en burgers opgeschut door de komst van Chat GPT. Zou het een bedreiging zijn voor de banenmarkt? Of is het juist een verrijking in ons leven? Hel scripties kunnen worden geschreven met deze tool en ook het ploeteren op een sollicitatiebrief is verleden tijd met Chat GPT! Inmiddels kunnen veel mensen Chat GPT niet meer wegdenken en worden de voordelen er ook van ingezien. Uiteraard kleven er ook risico's aan zo'n slimme chatbot, denk aan AVG-technische zaken. Er is natuurlijk ook een groep mensen die nooit gebruikt maakt van deze artificial intelligence tool en die het allemaal aan zich voorbij laten gaan. In elk geval, Chat GPT zal de komende jaren nog wel een blijvertje zijn.


En ook was 2023 het einde voor het blauwe vogeltje en de naam Twitter... In juli kondigde Elon Musk aan dat Twitter voortaan als X verder zou gaan. Daarmee verdween het blauwe vogeltje en kwam er een grote, zwart-witte X in de plaats. De media schreven nog heel lang: "dat stond op X (voormalig Twitter)", maar inmiddels is dat voor iedereen wel duidelijk. 



Helaas zijn er dit jaar ook weer wat bekende mensen overleden. Bijvoorbeeld Friends acteur Matthew Perry, zangeres Tina Turner, Lisa Marie Presley en Michael Gambon die de rol van Dumbledore speelde vanaf de derde tot en met de achtste Harry Potter film. En helaas kwam er ook een eindje aan het leven van gorilla Bokito, die beroemd werd door zijn ontsnapping uit zijn verblijf in dierentuin Blijdorp. Bokito voegt zich daarmee bij de 27-club, omdat hij slechts 27 jaar is geworden...


Nederland werd dit jaar opgeschud door de nieuwste snack die in een razend tempo ontzettend populair werd. Ik heb het over de crompouce. De combinatie tussen de klassieke tompouce en een croissant. Er was veel te doen rondom deze lekkernij. Er stonden lange rijen bij bakkers, waardoor de crompoucen snel waren uitverkocht. Grote supermarktketens als Albert Heijn en Jumbo wilden niet achterblijven e deze sentatie aanbieden in hun assortiment. De bedenker van de crompouce was daar niet zo blij mee. Zo mochten de supermartken de naam crompouce niet hanteren, waardoor deze werd omgedoopt in  tompouce croissant.



2023 was voor Taylor Swift een enorm succesvol jaar. In Amerika trapte ze haar Eras Tour af. Het was super lastig om aan kaartjes te komen, want die waren binnen no-time uitverkocht. Ook waren de prijzen van de kaartjes niet bepaald laag. Gelukkig hoeven fans niet te treuren. Het gehele drie uur durende concert is ook in de bioscoop te bewonderen. Dit succes maakte ook dat Taylor Swift zich miljardair mag noemen.  Haar vermogen wordt dankzij het succes van haar Eras Tour op zo'n 1,1 miljard dollar geschat. Taylor bracht daarnaast dit jaar ook weer een aantal oude albums opnieuw uit met nieuwe liedjes en ze werd uitgeroepen tot person of the year vanwege haar succes!


2023 en ik

Wauw, 2023 was voor mij persoonlijk echt een geweldig jaar op elk gebied. Ik kan echt wel stellen dat dit het jaar was waarin ik het meest gelukkig ben geweest in mijn leven! Het was een jaar vol mooie kansen, herinneringen, belevenissen en momenten van reflectie en groei. Het was een jaar waarin ik weinig stress ervoer en heel veel heb kunnen genieten van alles wat me is overkomen!



In januari werd ik 27 jaar en Luuk werd 29. Om dat te vieren gingen we luxe dineren in Michelinrestaurant The Jane, waarin we in 2018 voor het eerst kwamen en toen de liefde voor culinair eten ontstond. Wat hebben we daar weer heerlijk gegeten en wat voelden we ons enorm jarig! En het was natuurlijk een uitstekend begin van het nieuwe jaar!


In februari gingen Luuk en ik een weekendje naar Gent en vierde ik mijn verjaardag nog voor vriendinnen waar we aten in een geweldig lekker vegan restaurant! Ook deed ik nog vele andere leuke dingen met vriendinnen, zoals high tea'en, naar de dierentuin, naar het theater, heerlijke etentjes, een dagje winkelen en theeleuten bij mij of bij hen thuis. Ik kan daar zo van genieten om tijd met één van mijn meiden door te brengen! 



In april hadden mijn familie, Luuk en ik een uitje naar Antwerpen op de planning. We bezochten de stad, gingen naar het chocolademuseum, sliepen in het van der Valk hotel en gingen naar de Studio 100 musical de Red Starline, die uiteraard heel prachtig en spectaculair was, precies wat je verwacht van Studio 100. 



In de zomer bezocht ik met mijn moeder Paleis Noordeinde en liep ik waar de koninklijke familie normaal dagelijks te vinden is. Met Luuk ging ik voor een lang weekend naar de Belgische kust, waar ik als kind altijd op vakantie ging. Ook stond deze zomer in het teken van wat familietaferelen. Ik kwam in contact met een lang verloren familielid die opeens een berichtje via LinkedIn naar mij stuurde. Dat was even schrikken, maar ik ben heel blij dat die persoon dat heeft gedaan en dat we daardoor als gezin meer te weten kwamen over onze familiegeschiedenis. Nu corresponderen we nog steeds met elkaar, heel bijzonder!


Ook op mijn werk waren er dit jaar hele leuke ontwikkelingen. Ik draaide hele grote en succesvolle campagnes voor arbeidsmarktcommunicatie. Ik zorgde ervoor dat we wervingsvideo's gingen maken, terwijl dit iets was waar al jaren aan werd getrokken, maar wat niet van de grond kwam. Ik maakte promotie en kreeg een nieuwe rol toegeschreven. Door het vertrek van een collega waar ik niet zo goed mee kon samenwerken, ben ik nog meer gaan floreren in mijn werk en kreeg ik veel meer werkplezier. Mijn collega's kwamen ook steeds vaker naar mij toe voor mijn expertise en advies en nemen mij enorm serieus, aangezien ik nu nog de enige persoon ben in ons team die arbeidsmarktcommunicatie doet. Ik heb enorm leuke en lieve complimenten gekregen over mijn werk en het gaat zo goed allemaal! Dus ook zakelijk was 2023 een super goed jaar voor mij.



In november stond het hoogtepunt van het jaar op de agenda! Luuk en ik gingen onze droomreis maken naar Zuid-Afrika. Al jaren wilde ik zo graag naar Zuid-Afrika op vakantie. Ik wilde altijd al op safari gaan, hoorde over de prachtige natuur daar en over alle gave activiteiten die je kan doen. In maart dit jaar besloten we te boeken via StievieWonderTours, het reisbureau van ex-K3'tje Kathleen Aerts. In 2020 had ik een webinar van haar gezien waarin ze vertelde over de reizen naar Zuid-Afrika die haar bureau opstelde en sindsdien is dat in mijn hoofd blijven hangen. 


We hebben het echt geweldig gehad! Zo veel dromen zijn daar uitgekomen! Drie dagen lang zijn we op safari geweest en ontplofte mijn hart van liefde voor al die dieren! We zijn gaan paragliden over Kaapstad tussen de bergen, over de stad en over de zee. We zijn gaan ziplinen in de bergen. Hebben in een kajak geroeid door de natuur. Ik heb struisvogels uit mijn hand laten eten. We hebben de stokstaartjes om 6 uur 's ochtends wakker zien worden. Ik kon walvissen midden in de oceaan van heel dichtbij zien op een boot. We bezochten leuke plaatsen als Stellenbosch, Mosselbay, Plettenbergbay en Outshoorn. Plekken waar ik nooit van had gehoord voordat ik hierheen ging, maar die stuk voor stuk zo prachtig zijn. We hebben een prachtige grot bezocht en hebben tussen de pinguïns gestaan op pinguïnbeach. Kaap de Goede Hoop konden we aftikken en ook zagen we ondeugende baboons op de Afrikaanse wegen. We leerden aan de linkerkant van de weg te rijden met een auto waarin het stuur rechts zit en we genoten zo van onze luxe accommodaties. Heel deze vakantie was één grote droom die ik elke dag opnieuw zou willen beleven! Wat een ervaring en wat ben ik verliefd geworden op Zuid-Afrika. Hier gaan we zeker nog eens naar terug! 


Kortom, het was gewoon zo'n leuk en mooi jaar met vrij weinig tegenslag, stress of minder leuke dingen. Ik heb zo kunnen genieten van 2023 en ben ook enorm dankbaar dat dat me is gegund! 


Doelen van 2023

1. Mijn woning verder afmaken
Heel eerlijk? Ik heb hier geen ene PIEP aan gedaan. Ik heb alleen wat extra accessoires gekocht en gehad, bijvoorbeeld een vaas met prachtige veren in het roze, goud en zwart, een gouden aap, een struisvogelei met de big five erop die we kochten tijdens onze reis, speakers van Marshall. Alleen echt grote veranderingen hebben we niet gedaan. Die tussendeur en badkamerdeur zijn er niet van gekomen en ook met de dakisolatie zijn we niet doorgegaan, omdat dit een grotere kostenpost bleek dan verwacht, waarvan wij de investering niet waard vonden (in de trant van, we gaan toch over een aantal jaar verhuizen, beter sparen we daarvoor). Dus dit doel is, heel eerlijk, niet behaald. 


2. Tenminste 10 boeken lezen
Dit is bijna gelukt, want ik heb dit jaar 9 boeken gelezen. Ik ben wel aan de tiende begonnen, maar die is nog niet uit! Ik heb dit jaar hele leuke en vooral leerzame boeken gelezen, zoals mentale kracht van Dai Carter, omringd door tegenslagen van Thomas Erikson en je bent al genoeg van Thijs Launspach. Dit waren de drie boeken die mij het meest zijn bijgebleven, maar ook de andere boeken waren tof! Ik heb dit jaar gemerkt dat ik enorm kan genieten van lezen, maar dat het lastiger is om echt fictieboeken te lezen. Ik lees dan toch liever boeken waar ik iets van leer of waardoor ik mezelf kan verbeteren. Die lees ik makkelijker weg dan een fictieverhaal, waarbij ik vaak moeite heb om erin te komen. 


3. Iets uitvoeren wat ik al heel lang wil doen, maar steeds niet gebeurt
Hoera! Dit doel is absoluut dubbel en dwars behaald! Ik wilde minimaal drie dingen uitvoeren en uiteindelijk heb ik meerdere dingen gedaan die ik al heel lang wilde doen, maar wat er nooit van is gekomen. En wat was dat gaaf! Ik heb mezelf daarin echt overtroffen en dat maakte ook dat 2023 een heel leuk jaar voor mij was, juist omdat ik vaker aan mezelf heb gedacht en tijd voor mezelf heb genomen. Om wat voorbeelden te noemen:
  • Ik ben met een vriendin een vegan high tea gaan doen;
  • Ik heb twee keer een massage gehad, één keer in Nederland en één keer tijdens onze vakantie in Zuid-Afrika;
  • Ook had ik in Nederland een schoonheidsbehandeling. Dat deed me goed! Het was alweer begin dit jaar, dus eigenlijk zou ik dit veel vaker moeten doen!; 
  • Uiteraard het hoogtepunt: de reis naar Zuid-Afrika die al jaren op mijn bucketlist stond en dit jaar eindelijk afgestreept mocht worden;
  • Luuk en ik gingen een weekendje naar de Belgische kust, de plek waar ik in mijn jeugd als kind elk jaar opnieuw op vakantie ging, maar al jaren niet meer was geweest. Het was zo fijn om daar weer eens terug te zijn!

Doelen voor 2024

1. Stappen zetten in mijn carrière
Eerlijk is eerlijk. 2023 was echt het jaar van carrière maken. Ik maakte promotie, ging er hard op vooruit in salaris, kreeg meer taken en verantwoordelijkheden en ik verdiepte mijzelf verder in mijn vakgebied arbeidsmarktcommunicatie en recruitment. Mijn doel voor komend jaar is om nog beter te presteren op mijn werk, zodat ik weer een volgende stap kan gaan zetten. Ik heb een senior positie op het oog die ik ambieer te bekleden en op lange termijn zou ik meer de projectleidingkant op willen gaan. Ook heb ik hier gesprekken over gevoerd met mijn leidinggevende en komend jaar gaan we samen kijken welke stappen ik kan gaan zetten en wat daarvoor nodig is. Wellicht dat er in 2024 weer een promotie in zit, dat zou ik het allerliefste willen! 


2. Op nieuwbouwjacht
Dit is geen hard doel, maar wel een hele grote wens. Luuk en ik zouden ontzettend graag een nieuwbouwhuis willen kopen. We willen een huis dat we helemaal naar onze eigen smaak kunnen inrichten, van de tegeltjes tot aan de lichtknoppen. Ook willen we een nieuw en energiezuinig huis. Onze huidige woning is wat ouder en daar zou ik nu nooit meer voor kiezen met alle kennis die ik nu heb. Het past niet bij mij. We weten ook hoe lastig het is om een nieuwbouwwoning te krijgen, om ingeloot te worden en kans te maken. Ondertussen zien we wel veel leuke projecten voorbij komen. Het doel is dus om in elk geval te oriënteren, in te schrijven voor projecten en aan te kijken wat goed voelt. We hoeven niet met bloedspoed weg uit onze huidige woning, maar het zou wel mooi zijn als het dit jaar zou lukken om een nieuwbouwwoning aan te kopen, zodat we daar wellicht in 2025 of 2026 heen kunnen verhuizen. 


3. Meer tijd spenderen met vriendinnen
Ik heb een aantal lieve vriendinnen die op één hand te tellen zijn. Het zijn er weinig, maar de vriendinnen die ik heb zijn meiden waarvan je weet dat het altijd goed zit en die je door dik en dun steunen. In 2023 heb ik hele leuke dingen met ze gedaan en daar haalde ik enorm veel energie uit. Alleen door de focus op mijn carrière, het huishouden en als introvert willen uitrusten na een drukke werkweek, zijn afspraken met mijn vriendinnen wel wat schaarser dan vroeger. Daar wil ik dit jaar verandering in brengen! Ik wil tenminste één keer per maand een activiteit met een goede vriendin ingepland hebben staan. Soms gaan er wel eens drie maanden voorbij dat ik dan een vriendin fysiek zie of ik zie ze allemaal in dezelfde maand en daarna weer twee of drie maanden niet. Het zou fijn zijn als ik op meer regelmatige basis leuke afspraken met ze heb staan. Daar wil ik dit jaar echt mijn best voor gaan doen en mijn vriendinnen wat vaker de prioriteit geven!


Lieve lezers van It's Meggie Time, ik wil jullie een gezond, liefdevol en mooi 2024 toewensen! Bedankt weer voor het lezen van dit jaaroverzicht! Dat is toch wel traditie op mijn blog, ook al ben ik niet meer zo actief als vroeger. Bedankt dat je mij nog volgt en dit helemaal hebt uitgelezen. Een hele fijne jaarwisseling en hopelijk komen aankomend jaar ook al jouw doelen en wensen weer uit! 

Happy new year!





Meer jaaroverzichten bekijken? Inmiddels heb ik er alweer 10 in het archief staan...

Reacties

  1. Ik vind het altijd zo leuk om jouw jaaroverzichten te lezen! Je hebt ook dit jaar weer je best gedaan. Wat goed om te lezen dat 2023 zo succesvol voor je is geweest. Ik wens je een heel mooi en succesvol 2024 toe!

    Zelf heb ik ook een fijn jaar achter de rug. Ook ik maakte stappen in mijn carrière, heb een verhuizing en verbouwing achter de rug en mijn ouders waren 35 jaar getrouwd, wat we vierden op Aruba. Dat waren wel echt de hoogtepunten uit mijn jaar.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Gelukkig nieuw jaar Meggie! De beste wensen voor 2024 en ik hoop dat je weer een heel mooi jaar te gemoed gaat. Voor mijn was 2023 niet goed en niet slecht. Het had hoogtepunten, maar ook hele diepe punten.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik ben een beetje laat, maar ik wens jou ook nog een gezond en mooi 2024 toe. Wat fijn voor je dat 2023 een succes is geweest. Mooie vakantie in Zuid-Afrika ook. Voor mij was 2023 niet slecht en ook niet bijzonder. Geen grote dingen of veranderingen, maar ook geen nare gebeurtenissen. Helemaal prima zo.

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten

Log in met je Google-account om sneller een reactie achter te laten zonder te bewijzen dat je een robot bent!