Ik testte de Australian Body Care producten | Kwam ik van mijn rug acne af?

 Al jaren heb ik last van acne op mijn rug en schouderbladen. Eerst dacht ik dat dit bij de puberteit hoorde en dat het vanzelf zou overgaan, maar inmiddels ben ik 27 jaar en heb ik nog steeds last van acne op mijn rug. Soms is het zo erg, dat het pijn doet en jeukt. Ik wilde er graag vanaf komen en besloot online research te doen. Na een intensieve zoektocht kwam ik uit op de producten van Australian Body Care die speciaal ontwikkeld zijn voor acne en onzuiverheden op het lichaam. 30 dagen testte ik drie producten die mijn acne zouden moeten verminderen. In dit artikel vertel ik wat meer over de de producten en natuurlijk of mijn rug acne is verminderd. 




Weinig informatie over rug acne

Al enige tijd was ik op zoek naar diverse manieren om van mijn rug acne af te komen. Diverse tips heb ik opgevolgd zoals elke dag schone kleding dragen, gezond eten (wat ik eigenlijk altijd al doe), douchen na het sporten en de rug goed wassen, een product voor gezichtsacne gebruiken voor mijn rug (was niet aan te raden, dit maakte het alleen maar erger!), zo min mogelijk aan mijn rug zitten. Niets leek te helpen. Er zijn in de drogisterij ook weinig producten te vinden die voor lichaamsacne zijn. De meeste producten zijn gericht op het gezicht of bevatten erg agressieve middelen. Dat wilde ik liever ook niet. Ik wilde liever een natuurlijk product gebruiken, omdat ik een vrij gevoelige huid heb. Er was daarnaast in Nederland ook vrij weinig informatie te vinden over lichaamsacne of voor mij met name acne op de rug en schouderbladen. Daarom ben ik in het Engels gaan zoeken op de term "backne" (back acne) en daar kwam ik wat meer informatie tegen. Via websites van verschillende Amerikaanse en Britse dermatoloog kwam ik uit bij de producten van Australian Body Care. 


Drie producten van Australian Body Care

Alle producten van dit merk zijn vegan en dierproefvrij. Dat vond ik zelf wel heel belangrijk gezien mijn leefstijl en overtuigingen. Ik testte een body scrub, een body wash en vervolgens de bodylotion. 

Body Scrub
De body scrub moet één tot twee keer per week op de huid worden aangebracht en vervolgens moet er grondig worden gescrubd. Zelf kies ik ervoor om het twee keer per week te doen, omdat ik een optimaal resultaat wil bereiken en ook wel denk dat het nodig is om twee keer per week de dode en onzuivere huidcellen weg te werken. 


Body wash
De bodywash moet dagelijks gebruik worden en gebruik je na de bodyscrub op een dag dat je je lichaam gaat scrubben. De wash is beschikbaar in drie varianten: naturel (alleen tea tree oil) of tea trea oil in combinatie met munt of met citroen. Ik koos voor de laatste variant, omdat ik dat wel fris vind en omdat op de website werd aangegeven dat dit ontsmettend en bacteriedodend werkt. Als je voor munt zou kiezen, dan profiteer je van een kalmerend effect op de huid. In principe is de keuze tussen naturel, munt of citroen gewoon een extraatje omdat je zelf de geur kan kiezen die je het meest prettig lijkt. Het is niet zo dat het ene product beter is dan het andere. 


Body lotion 
Tot slot zal ik de body lotion gaan testen. Deze moet op de huid worden gesmeerd na het scrubben en wassen. Tea tree oil droogt de huid namelijk uit. Dit is goed voor de puisjes, want je wilt juist dat die uitdrogen. Echter, het is niet goed voor de huid waar geen puisjes zitten, omdat je huid door de droogte meer talg gaat aanmaken, wat kan zorgen voor verstoppingen en op termijn dus voor meer puisjes. Daarom raad Australian Body Care aan om na het wassen de huid in de smeren met de hydraterende bodylotion, om de huid vet en gehydrateerd te houden, maar ook om de scrub en de wash het gewenste effect te laten bereiken. 


Dag 1 



De foto's hierboven maakte ik net voor ik de producten voor het eerst ging gebruiken. 
De eerste keer dat ik de drie producten gebruikte, was ik al enthousiast. Zou dit dan DE oplossing zijn om van mijn rug acne af te komen? Ik heb eerst mijn rug grondig laten scrubben (door mijn moeder) met de scrub. En heel eerlijk, het rook niet echt aangenaam. Het voelt als een luxe dat iemand je rug uitgebreid aan het scrubben is, maar de geur van die tea tree oil is echt niet lekker en ruikt alsof je in een drassig oerwoud rondloopt. Na het intensieve scrubben, spoelde ik de scrub als en gebruikte ik de body wash om de acne flink te boenen. Dit prikte een beetje, waarschijnlijk omdat er eerst gescrubt was en de body wash ontsmettend werkt. De wash schuimde lekker, maar ook hiervan is de geur niet aangenaam. Het scheelde dat ik de variant met wat citroensap er doorheen heb gekozen, waardoor de tea tree geur gemixed was met citroen. Na het wassen en afdrogen, werd mijn rug nog ingesmeerd met de body lotion en ook dit is geen feestgeur. Alles voor die egale rug! De volgende dag merkte ik meteen al dat mijn rug acne wat rustiger was geworden. De witte kopjes op de puisjes waren weg en mijn huid voelde ook wat zachter aan. Dat beloofde al wat voor de volgende dagen! 



Dag 7 


Na zeven dagen zag mijn rug eruit als op de foto hierboven. De acne is aan de rechterkant zichtbaar verminderd. Ook is mijn huid daar een stuk rustiger. De puisjes zijn niet weg, maar ze zijn niet meer pijnlijk en niet meer zo groot als eerst. In het midden en in de nek lijkt de acne wat heftig, omdat het vrij grote, rode plekken zijn, maar dat komt omdat de foto net is gemaakt nadat ik de huid heb gescrubd met de body scrub. Mijn huid was toen aangevallen en ook prikte het een beetje toen ik daar scrubde. Nu ik de producten elke dag een week lang gebruik, merk ik wel dat de huid kalm aanvoelt. De puisjes jeuken minder erg en ik heb ook het idee dat er geen nieuwe meer zijn bijgekomen. Echter, de puistjes zijn nog niet verdwenen en lijken ook nog wel erg aanwezig te zijn. Ik ben benieuwd hoe dit zich de komende dagen verder gaat ontwikkelen. De geur van de tea tree oil went trouwens wel. De eerste paar dagen vond ik het echt geen aangename geur. Nog steeds is hij niet favoriet, maar ik kan het inmiddels beter verdragen. 


Dag 14 


Wat een verschil in vergelijking met vorige week! De roodheid van mijn acne is afgenomen. Vooral op en rond de nek zie ik echt verschil met vorige week. Ook voelt mijn huid heel zacht aan en zijn de kopjes van de puisjes allemaal weg. Het zijn nu vooral roodbruine plekjes. Wanneer ik in de spiegel kijk en deze foto zie, voel ik mij al wat minder lelijk met die puistjes op mijn rug. Natuurlijk zijn ze nog niet helemaal weg, maar ik merk al een groot verschil met twee weken geleden. Het dagelijks wassen gaat nog steeds goed. Trouw was ik elke avond na mijn yogasessie mijn rug en scrub ik eens per week, altijd op de dag dat ik een nieuwe update schrijf! Ook de bodylotion blijf ik na het wassen opsmeren. De geur van de tea tree oil is nu helemaal geen probleem meer. Ik zeg niet dat het lekker is, maar ik ruik ook niet meer dat het heel heftig is. Ik ga de producten nog minstens twee weken gebruiken. Ik hoop natuurlijk dat mijn acne volledig zal verdwijnen, maar de vermindering ervan vind ik al heel erg positief. 


Dag 21 


De acne is weer een stuk rustiger geworden en is naar mijn idee ook wat afgenomen. Wat ik wel merk is dat het ontzettend belangrijk is om de bodylotion goed op te blijven smeren. Zo heb ik mijn nek ook gewassen met de bodywash, maar is deze nu wat droger en jeukt het soms zelfs. Door die jeuk ga ik krabben en krijg ik rode vlekken, zoals je op de foto kan zien. Allemaal omdat ik mijn nek niet of onvoldoende insmeerde met de lotion. Ik merk dus wel dat de tea tree oil ervoor zorgt dat de huid uitdroogt en wat gevoeliger wordt. Voor de acne is dat goed, maar voor mijn huid in het algemeen is dat natuurlijk niet wat ik wilde. De komende dagen ga ik even kijken of meer smeren werkt of dat mijn huid gewoon klaar is met het dagelijks wassen met tea tree oil. 


Dag 30 




Dag 30, na dagelijks wassen met het product ziet mijn rug er zo uit. De acne is een stuk rustiger en minder heftig aanwezig dan voordat ik begon met het gebruik van de producten. Ik heb geen last meer van pijnlijke puisjes en ook zijn ze wat minder groot. Dat was positief. Wel bleef mijn huid ontzettend droog van de tea tree oil, ondanks dat ik extra bodylotion opdeed om het goed vet te houden. 


Oordeel

Al met al kan ik concluderen dat de acne op mijn rug minder heftig is geworden. Het is minder pijnlijk, de huid is wat rustiger en de puisjes worden niet meer zo groot als voorheen. Maar... Het is niet helemaal weg. Dat had ik ook niet per se verwacht, maar ik had wel verwacht dat het echt heel veel minder zou zijn op wat littekens na. Daarnaast werd mijn huid ook heel droog van de producten, waardoor ik ook enorme jeuk kreeg en mijn huid ging schilferen. Na de dertig dagen ben ik een tijdje gestopt met het gebruik van de producten en nu gebruik ik het nog twee keer per week om de producten op te maken. Ik moet zeggen dat mijn huid daar veel beter op reageert dan op dagelijks gebruik, maar toch gaan de puisten niet helemaal weg. Maar ook wanneer ik het twee keer per week gebruik, merk ik dat mijn acne rustiger is en niet zo hard terugkomt als voorheen. 

Zou ik het weer kopen? Nee, waarschijnlijk niet. Als deze batch op is, zou ik het niet weer aanschaffen. Het heeft voor mij niet helemaal het gewenste resultaat en de tea trea zorgt ervoor dat mijn huid jeukt en uitdroogt. Blijkbaar is mijn huid hier toch te gevoelig voor. Ik heb mijn geld daarom ook teruggevraagd, omdat ik niet helemaal tevreden ben over de producten. Ik zal op zoek moeten gaan naar iets anders of wellicht naar een dermatoloog moeten gaan om volledig van mijn acne af te komen. Wel ben ik blij dat het niet meer pijnlijk is en dat het wat is verminderd. 

Kan ik het jou aanraden? Dat hangt denk ik heel erg af van je huidtype. Mijn huid is erg gevoelig en bleek er toch niet goed tegen te kunnen, ondanks alle natuurlijke ingrediënten, maar wellicht werk tea trea voor jou wel heel goed. Elke huid is anders. Ik zou het zeker een kans geven als je last hebt van backne, net als ik. Je krijgt je geld terug als de producten niet bevallen (mits je ze koopt via Australian Bodycare en niet via een externe leverancier) en wie weet werkt het voor jou wel heel goed. Voor mij is het dus niet voor herhaling vatbaar, maar ik heb het in elk geval geprobeerd! Ik ga toch maar weer verder met het zoeken naar geschikte producten om van mijn backne af te komen...


Heb jij ook last van backne? Heb jij nog goede tips om er vanaf te komen?





Disclaimer: Ik word op geen enkele manier betaald of gesponsord door Australian Body Care. Door eigen research ben ik bij de producten gekomen en heb ik deze vervolgens zelf betaald. In dit artikel geef ik mijn eerlijke mening en deel ik mijn ervaring over de werking van de producten. 

Reacties

  1. Wat vervelend dat je er zo veel last van hebt en er maar niet vanaf komt. Ik heb dat ook heel erg gehad, maar dan met acne in mijn gezicht en dan met name op mijn kin en slaap. Ik probeerde toen ook allerlei middelen als tea three, salicylzuur, producten die speciaal voor puistjes zijn, maar niks werkte of het werd alleen maar erger. Ik ben toen naar een huidtherapeut gegaan en heb daar meerdere behandelingen gekregen en net wat andere producten die voor mij enorm goed werkten! Het was wel echt een dure investering (deel werd vergoed door de zorgverzekering), maar ik ben daardoor bijna helemaal van mijn acne afgekomen, dus misschien is het ook iets voor jou om te overwegen! Kan me echt indenken hoe storend die acne kan zijn... Succes!

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten

Log in met je Google-account om sneller een reactie achter te laten zonder te bewijzen dat je een robot bent!