Bedankt 2018, hallo 2019!

Zoals elk jaar voelt het als de dag van gisteren dat ik mijn oud- en nieuw blog schrijf. Het jaar 2018 zit er alweer bijna op en 2019 maakt over een aantal uurtjes haar intrede. Ik ben benieuwd wat 2019 voor mij in petto heeft, maar uiteraard blik ik, zoals elk jaar, weer terug op het afgelopen jaar. Wat is er gebeurd in de wereld? Wat is er gebeurt in mijn leven? En zijn mijn doelen voor 2018 behaald? Ook stel ik voor mijzelf weer doelen op die ik in 2019 graag gerealiseerd zou zijn. Neem weer lekker de tijd voor dit overzicht, pak er een kop thee bij, hier gaan we!





2018 en de wereld

In de hele wereld is 2018 een heel afwisselend jaar geweest met goede en slechte tijden. Allereerst was koe Hermien degene die de aandacht trok van de media. Deze koe ontsnapte samen met koe Zus uit de klauwen van een boer die haar, en nog vele andere koeien, wilde slachten. Zus werd al vrij snel gepakt, maar koe Hermien liet zich niet kennen en sloeg op de vlucht. Het duurde weken voordat de koe weer was gevangen. Veel mensen leefden met de koe mee en er kwam zelfs een crowdfunding voor haar, zodat zij niet naar de slacht hoefde. Gelukkig werd er genoeg geld opgehaald en sindsdien verblijven Hermien en Zus in een verzorgingsplaats voor koeien, waar zij een goed leven hebben en zich geen zorgen hoeven te maken om geslacht te worden!

In Groot-Brittannië gebeurde dit jaar ook weer veel! Zo beviel Kate Middleton van haar derde kindje Louis. Heel het land was natuurlijk uitermate blij voor het koninklijk paar, maar er was ook veel ophef over het feit dat Kate in amper zeven uur naar de bevalling buiten op de trap alweer stond te shinen en er piekfijn uitzag, alsof ze helemaal niet was bevallen en er niets was gebeurd. Wat willen mensen dan? Dat Kate met ontploft haar en een huispak op die trappen gaat staan? Ze is nu eenmaal een royal en zij horen ten alle tijden representatief te zijn. Er zou vast ook commentaar komen als Kate er als een zwerver zou  uitzien...

En ook voor de broer van prins William was het feest. Prins Harry trouwde met de Amerikaanse actrice Meghan Markle in mei 2018. Daar was de hele wereld vrij enthousiast over. Amerika is trots dat een Amerikaanse het Engelse koningshuis binnentreed en ook fans van Suit waren laaiend enthousiast. De bruiloft van Harry en Meghan is wereldwijd nog beter bekeken dan de bruiloft van William en Kate, die ook al onwijs veel kijkers trokken in 2011. Inmiddels is het ook bekend dat Meghan zwanger is van haar eerste kindje.

In Nederland is er ook behoorlijk wat gebeurd. Zo loog politicus Halbe Zijlstra over zijn ontmoeting met de Russische president Putin. Zijlstra was niet aanwezig bij een conferentie met Putin en zei het verhaal 'geleend' te hebben van iemand die wel aanwezig was. Dit kostte Zijlstra zijn positie, waardoor hij moest opstappen. En ook Alexander Pechtold had het niet makkelijk. Er werden meerdere aangiften tegen hem gedaan en er was sprake van een ambtsdelict. Zo zo Pechtold schenkingen hebben verzwegen die niet in het schenkingsregister terug te vinden waren. Na uitgebreid onderzoek, besloot Pechtold op te stappen.


Helaas was de hele wereld van slag toen bekend werd dat dj Avicii was overleden op 20 april. Uit onderzoek bleek het te gaan om een zelfmoordpoging. Het schijnt dat Avicii niet goed kon omgaan met de druk van het beroemd zijn en dat alles hem te veel werd. Vele mensen moesten helaas afscheid nemen van hun idool.

Het klimaat werd in 2018 steeds heftiger. Zo beleefden we het warmste jaar ooit, met een extreem warme zomer en een abnormaal warme winter. Er ontstond een grote droogte, waardoor er bosbranden waren in onder andere Californië, Spanje, Portugal en Frankrijk. Ook Nederland heeft last gehad van de droogte. Oogsten zijn mislukt, waardoor boeren onverkoopbare groenten gratis of voor een kleine prijs weggaven en ook het waterpeil stond dit jaar erg laag. Hierdoor moesten we zuinig doen met ons water en niet constant de tuin sproeien.


Zwemmer Maarten van der Weijden was dit jaar heel goed bezig. Hij zwom de Elfstedentocht om geld in te zamelen voor kankeronderzoek. Van Der Weijden zou ongeveer 200km moeten zwemmen, maar wegens gezondheidsredenen moest hij na 163km helaas zijn poging staken. Hij had ongeveer 55 uur gezwommen. Ondanks dat hij gestopt was, haalde hij alsnog 5 miljoen euro op, wat natuurlijk een erg mooi bedrag is!


Dit was ook het jaar waarin boer Jan Expeditie Robinson won! Normaal doen er alleen bekende Nederlanders mee aan dit programma, maar dit jaar (en vorig jaar) mochten ook 'normale' mensen meedoen aan het programma. Boer Jan schakelde alle onbekende Nederlanders uit en won de expeditie, door gewoon zichzelf te blijven, niet te veel mee te gaan in complotjes en door zijn skills in te zetten om een zo goed mogelijk kamp te bouwen. Dit terwijl andere kandidaten continu bezig waren met luieren en niets bijdragen aan het kamp, elkaar eruit proberen te spelen en proeven winnen. Boer Jan won slechts één proef, namelijk de proef om door te mogen naar de finale. Hij knalde op het juiste moment en deed hetzelfde in de finale, waardoor hij won. Super knap van hem! Boer Jan is de tweede onbekende Nederlander die de expeditie heeft gewonnen. Carlos Platier was vorig jaar de eerste.




2018 en ik  

2018 gaat voor mij de geschiedenisboeken in als een bijzonder, geweldig en goed jaar. Echt, dit jaar is wel een van de mooiste jaren uit mijn leven en zie ik ook echt als een groot hoogtepunt. Het begon allemaal met mijn verjaardagsfeestje voor  mijn vriendinnen. Ik werd dit jaar 22, wat ik een erg mooie en leuke leeftijd vind. Ik ben in de bloei van mijn leven. Ik kan zo veel bereiken en zo veel ontwikkelen! Mijn verjaardagsfeestje was echt heel gezellig. Ik had heerlijk gekookt voor mijn gasten, kreeg leuke cadeautjes en we speelden bordspelletjes. Erg gezellig! En natuurlijk konden de cliché foto's met ballonnen in het getal 22 niet ontbreken!

Daarnaast was dit ook een belangrijk jaar voor mij. Ik ging namelijk afstuderen van mijn studie HRM. Van februari tot en met begin juni ben ik bezig geweest met het schrijven van mijn scriptie. Ik studeerde af bij de HR-afdeling van mijn eigen hogeschool, wat ik ontzettend interessant vond. Ik kende de school alleen vanuit de ogen van de student, maar nu moest ik echt de pet van de medewerker opzetten, wat zo anders is! Ik heb daar super veel geleerd en uiteindelijk ben ik ook afgestudeerd met een heel mooi cijfer om trots op te zijn! Dit was sowieso mijn grootste hoogtepunt van dit jaar!
Om te vieren dat ik was afgestudeerd, ging ik samen met mijn vriendinnen een dagje naar Avifauna. Dit is een dierenpark in Alphen aan den Rijn met vele soorten vogels. Erg leuk! Er was zelf een ruimte waar je vogels kon voeren en waar ze ook op je kwamen zitten. We bleven niet ongedeerd, want we werden onder gepoept door de vogels, oeps! Verder werden er leuke vogeldemonstraties gegeven en was het park erg mooi. We hebben toen een erg gezellig dagje gehad!



Samen met mijn vriend Luuk ben ik op vakantie geweest naar Mallorca. Hier kom ik later op terug, maar het was echt een leuke vakantie waar we veel gezien hebben! Verder gingen Luuk en ik ook nog uit eten bij The Jane, het twee Michelinsterren restaurant in Antwerpen, ook om te vieren dat ik mijn hbo-diploma op zak had! Daarnaast gingen we ook nog een weekendje naar Lille in Frankrijk, waar we het enige hondencafé in Europa bezochten. Iets dat al heel lang op mijn bucketlist stond. Hier werd deze droom werkelijkheid, wat ik natuurlijk geweldig vond!

Ik begon in september aan mijn pre-master aan de universiteit, waar ik nu met plezier druk mee bezig ben. Ook gaf ik mijn blog na jaren weer eens een nieuwe lay-out, waar heel positief op werd gereageerd! Ik ging naar diverse dierentuinen dit jaar, zoals dierenpark Emmen, Ouwehand en Amersfoort. Daarnaast natuurlijk ook Avifauna en een dierentuin in Lille. Als dierenliefhebber vind ik dit ontzettend leuk en wil ik het liefst zo veel mogelijk dierentuinen bezoeken in een jaar. Verder ging ik voor het eerst in vier jaar tijd samen met Luuk naar de bioscoop. We zijn al vier jaar samen, maar nog nooit waren wij samen naar een bioscoop geweest, terwijl veel stelletjes dat al op hun eerste of tweede date doen. Wij gingen naar de film Christopher Robin.
Het was voor mij echt een heel goed en positief jaar, waarin ik weinig tegenslag heb gekend. Echt zo ontzettend fijn. Ik kan echt met een warm en goed gevoel terugkijken op 2018 en ik hoop dat 2019 ook zo positief gaat worden!



Doelen van 2018

In mijn vorige blog had ik een aantal doelen voor mijzelf opgesteld die ik graag in 2018 wilde realiseren. Even kijken of dit allemaal is gelukt!

* Mijn hbo-bachelor voor HRM halen in juli, check! Dat is gelukt! In juni deelde ik dit leuke nieuws al met jullie. Toen had ik net de verdediging van mijn scriptie gedaan en had ik ook te horen gekregen dat ik mijn scriptie met een prachtig cijfer had gehaald! Ik was best zenuwachtig voor het afstuderen, maar het is mij uiteindelijk allemaal heel erg meegevallen! Ik vond het zelfs leuk om te doen, ondanks verschillende fases die ik heb doorlopen tijdens het schrijven ervan. Het is me gewoon gelukt om binnen vier jaar af te studeren en nu heb ik gewoon mijn hbo-diploma op zak. Ik ben echt trots op mezelf!


* Beginnen aan mijn pre-master, ook dit kan ik afvinken! Als ik niet afgestudeerd zou zijn, mocht ik hier ook niet aan beginnen. Om een pre-master te beginnen, moet je wel een hbo- of wo-bachelor hebben als een soort toelatingsbewijs. Ik was bang dat dat niet ging lukken, omdat er een kans zou bestaan dat ik mijn scriptie niet zou halen. Onzin natuurlijk, want inmiddels studeer ik alweer vier maanden aan de universiteit en heb ik het onwijs naar mijn zin!

* Een afstudeerfeestje geven voor mijn vriendinnen, ja! Ook gelukt! Het is vaak lastig om mijn vriendinnen op hetzelfde moment bij elkaar te krijgen. Iedereen is altijd druk! Maar toch lukte het mij begin juli om iets leuks met hen te gaan doen. We zijn met z'n vieren een dagje naar Avifauna geweest, wat we alle vier heel erg leuk vonden! Daarna hebben we lekker bij mij gegeten en spelletjes gedaan. Het was echt een hele leuke dag en ik kon mij toen ook volledig ontspannen na alle hectiek rondom mijn scriptie. Daarnaast kan ik echt genieten van de momenten waarop ik mijn vriendinnen zie. Ik zie hen al niet zo heel vaak, dus dan is het ook extra speciaal als we bij elkaar zijn!

* Yoga en mindfulness blijven doen, dat hou ik ook nog steeds heel goed vol! Ik ben met yoga begonnen om fitter te zijn en aan mindfulness ben ik begonnen doordat ik het project loslaten was begonnen in 2017 voor mijn minor. Beide doe ik bijna elke dag even, wat ik als heel prettig ervaar. Het is een gewoonte geworden en ik merk ook echt dat ik er heel veel baat bij heb. Door yoga en mindfulness kom ik na een lange dag echt tot rust of ik begin mijn ochtend ermee, waardoor ik er de hele dag weer tegenaan kan. Het is echt een aanvulling op mijn leven! Ik deelde al mijn ervaring met Yoga with Adriene en mede daardoor ben ik hier zo enthousiast om geworden! Doel bereikt!


* Met Luuk op vakantie, het laatste doel was met Luuk op vakantie gaan na een druk jaar. Ook dat is gebeurd. Dit heb ik niet uitgebreid op de blog gedeeld, maar in juli ben ik met Luuk op vakantie geweest naar Palma de Mallorca. We waren hier vier dagen en het was heerlijk! We hadden een scooter gehuurd, waarmee we over de hele zuidelijke kustlijn van het eiland hebben gecrost! We hebben leuke locaties bezocht, zoals het strand aan een baai, de bergen, een kasteel, een kathedraal, mooie winkelstraten en lekkere restaurantjes. Het was heerlijk om er even tussenuit te zijn en de vakantie was erg geslaagd!



Doelen voor 2019

Dit jaar heb ik geen grote of spectaculaire doelen voor mijzelf opgesteld, maar er zijn wel twee dingen die ik belangrijk vind en waar ik mijn best voor wil doen.

* Mijn pre-master halen, allereerst wil ik mijn pre-master succesvol afronden. Ik ben nu bijna op de helft en tot nu toe heb ik alle studiepunten die ik kon halen gehaald, maar ik hoop dat ik de andere helft net zo succesvol kan afronden. Hier ga ik in elk geval heel erg mijn best voor doe en ik ga mijzelf voor de volle 100 procent inzetten! Dit is ook wel echt het hoofddoel van 2019. Ik zie dit ook echt als het belangrijkste doel van het  moment, omdat ik dit zo graag wil. Het is echt mijn ambitie om een master te gaan volgen en deze ook te halen. Graag wil ik in juli kunnen zeggen dat ik die ambitie mag gaan verwezenlijken! 

* 12 boeken lezen, daarnaast wil ik 12 boeken gaan lezen. Mijn doel is om elke maand een boek te lezen. Dit mag van alles zijn: informatieve boeken over geschiedenis of iets anders wat ik interessant vindt, zelfontwikkelingsboeken, fictie of non-fictie. Het maakt niet zo heel veel uit, als ik maar elke maand een boek uit heb. Ik vind lezen leuk en ik haal mijn ontspanning eruit, alleen heb ik het in 2018 veel te weinig gedaan. Vroeger las ik veel meer (buiten de schoolliteratuur om uiteraard), dus wil ik hier weer werk van maken. In december 2019 wil ik daarom 12 boeken hebben uitgelezen. Wellicht dat er tegen die tijd nog een blog over komt!  

Ik wil al mijn lezers een hele gezellige en leuke jaarwisseling toewensen en uiteraard een mooi en gezond 2019! Ik hoop dat het een mooi jaar gaat zijn, waarin je mild voor jezelf bent, jezelf gaat ontwikkelen, nieuwe dingen leert en dingen gaat doen die je echt leuk vind en waar je energie van krijgt! Enjoy!



Wat was jouw hoogtepunt uit 2018?




Lees ook:
2013/2014
2014/2015
2015/2016
2016/2017
2017/2018

Reacties

  1. Mooi overzicht Meag! Je hebt zo te lezen echt een heel goed jaar gehad. Ook leuk dat je onderwerpen uit de media hebt aangehaald! Een fijn 2019 toegewenst! Mijn hoogtepunt van 2018 was samenwonen met mijn vriend in ons eigen koophuis!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wat een ontzettend mooie terugblik, vooral omdat je met zo veel plezier terugkijkt op dit jaar en veel mooie doelen hebt weten te bereiken! Onwijs goed dat je je diploma hebt behaald én aan een pre-master bent begonnen! En superleuk dat je een mooie reis met je vriend hebt gemaakt.
    Ik hoop dat 2019 ook een prachtig jaar voor je wordt, waarin je al jouw doelen kunt waarmaken :)

    BeantwoordenVerwijderen
  3. nog de beste wensen meggie! leuk overzicht van 2018. voor mij was het jaar niet zo heel goed, dus ik hoop dag 2019 beter zal worden!
    xoxo djolie

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten

Log in met je Google-account om sneller een reactie achter te laten zonder te bewijzen dat je een robot bent!