Meggie's survival guide: Hoe overleef ik de feestdagen?

Vorig jaar maakte ik al kenbaar dat kerstmis niet de mooiste tijd van het jaar hoeft te zijn voor veel mensen, om wat voor reden dan ook. Alle (social) media blazen dit fenomeen enorm op en alle winkels zijn al in september met Sinterklaas- en Kerstmarketing bezig. Voor velen is dit een genot, terwijl het voor anderen een bron van ergernis is. Als je opziet tegen de feestdagen, kan het lastig zijn om de dagen wat positiever in te zien. Ik vind het jammer dat vaak alleen de positieve kant van de feestdagen wordt belicht en dat er een soort taboe heerst op het feit dat sommige mensen de feestdagen als lastig ervaren. Zelf worstel ik hier ook elk jaar opnieuw weer mee, maar door de jaren heen heb ik wat tips en tricks ontdekt die voor mij erg goed werken. Deze zal ik met jullie delen! 

Je hoeft trouwens niet alles te lezen als je daar geen zin in hebt. Kies gewoon de categorie(ën) die voor jou het meest van toepassing is/zijn! 



Hoe overleef ik alle marketing?

Zodra de zomervakantie voorbij is, liggen de eerste zakken kruidnoten alweer in de schappen bij de supermarkt. De Sint is nog het land niet uit en de tuincentra en warenhuizen bieden al volop kerstbomen en kerstversiering aan, terwijl kledingwinkels met de nieuwste feestcollectie komen. We worden doodgegooid met spullen die voor de feestdagen aangeschaft (moeten) worden. Misschien kom jij ook wel in de verleiding om feestartikelen te kopen, die je helemaal niet nodig hebt. Ik geef toe; winkels hebben ieder jaar weer mooie, gezellige spullen te koop. Alleen moet je jezelf afvragen of je het echt nodig hebt en of je spullen van de jaren daarvoor nog geschikt zijn om te hergebruiken of op te lappen? Hierbij wat tips die je kunnen helpen om te voorkomen dat jij met tassen vol feestspullen thuis komt. 

1. Haal eerst je oude kerstspullen van zolder/uit de opslag, voordat je überhaupt gaat winkelen
De kerstspullen liggen al heel vroeg in de winkel en daardoor wordt de verleiding groot om iets te kopen, wanneer je iets leuks ziet. Daarom is het een goede zaak om zo vroeg mogelijk (halverwege november, begin december) al je kerstspullen erbij te pakken. Tuig alvast je kerstboom op, zet je kerstdorp neer, versier je huis met slingers, maar doe dit vooral met de spullen die je al hebt aangeschaft door de jaren heen. Je hebt vast veel meer versiering en decoratie dan je denkt. Wanneer je deze voorraad ziet, zul je waarschijnlijk minder in de verleiding komen om nieuwe dingen te kopen. Er zitten vast dingen tussen die je allang weer vergeten was, maar wel nog steeds erg leuk vind. Pas als jij denkt dat je echt iets mist in je versiering, kun je jezelf toestemming geven om het alsnog aan te schaffen. Ga dan wel kritisch bij jezelf na of het echt nodig is. Hopelijk kun je iets met deze tips. Zo heb je weer wat geld bespaard, waardoor je dit opzij kunt zetten. Prettig voor je spaarrekening of een andere, meer waardevolle uitgave!

2. Bekijk geen reclamefolders
Veel mensen krijgen gratis reclamefoldertjes in de brievenbus. Vooral in de decembermaand worden deze folders extra opgeleukt en lijken er hele goede aanbiedingen in te staan. Geloof me, de meeste aanbiedingen zijn schijnaanbiedingen. Daar zitten gewoon slimme marketingtrucs achter. Bekijk de foldertjes in de hele maand december gewoon niet, zodat je ook niet in de verleiding komt om te geloven in de kortingen en meteen naar de winkel te rennen om het artikel te kopen. 

3. Stel je kerst- en nieuwjaarsoutfits al weken van te voren samen
Door te beginnen in je eigen kledingkast. Wat heb je al? Wat is feestelijk? Wat trek je niet zo vaak aan, maar verdient wel weer een avondje uit? Net als met versieringen heb je altijd meer kleding dan je denkt. Dat ene jurkje of die ene nette broek kan weer tevoorschijn worden gehaald. Misschien heb je een bepaalde glitterjurk die je alleen met dit soort feestdagen aan kan doen, omdat het voor gewone dagen naar school of werk echt too much is. Of misschien kun je een bepaalde outfit net wat anders combineren dan je normaal doet. Probeer zelf eerst wat leuke setjes uit voordat je besluit een gehele nieuwe outfit aan te schaffen. Geloof mij, niemand weet wat jij vorig jaar kerst aan had. Weet jij dat nog van iedereen die op het kerstfeest was? Waarschijnlijk niet. Het is daarom ook niet erg om twee jaar achter elkaar dezelfde outfit te dragen met kerst. Dat is alleen maar goed voor het milieu en je portemonnee! 

4. Installeer een add-blocker en blokkeer tijdelijk je favoriete webshops
Ook het internet is een bron van marketing. Je hoeft tegenwoordig niet meer de stad in te gaan om te kunnen winkelen of een krant open te slaan om een advertentie te zien. Het gebeurt allemaal al als je op je computer of telefoon kijkt. Met één klik ben je in een webwinkel en je hoeft maar op Facebook te kijken en er vliegen allerlei advertenties naar je toe. Schakel een add-blocker in, zodat je geen advertenties meer ziet. Zo kun je ook geen aanbiedingen zien die op jouw zoekgedrag zijn gericht. Als je het lastig vindt om niet automatisch te kijken naar je favoriete webwinkels, blokkeer ze dan tijdelijk, zodat je er niet meer op kan en er geen last van hebt. Dit voorkomt dat je allemaal troep via internet gaat bestellen. 




Hoe overleef ik het (ongezonde) eten?

Met de feestdagen eet je, hoogstwaarschijnlijk, anders dan normaal. Je snoept wat meer, de hoofdmaaltijden zijn wat uitgebreider en het is allemaal net wat minder gezond. Zelf heb ik daar ook grote moeite mee, maar je moet het jezelf zo gemakkelijk mogelijk maken. Wees niet te streng, maar ook zeker niet te mild voor jezelf. Ja, het is feest, dus je mag genieten. Doe dit echter wel met mate. Ondanks feest is, hoef jij jezelf niet minder goed te verzorgen. Hierbij weer wat tips om te goed voor jezelf te zorgen tijdens de feestdagen.

1. Zorg voor groenten en fruit bij de maaltijd
Het eten van groenten en fruit is ontzettend belangrijk. Zelf doe ik dit elke dag en zal ik dit met de feestdagen zeker niet overslaan. Natuurlijk hoef je de feestdagen niet met enkel slabladeren door te komen, maar zorg wel voor dat je minstens een portie groenten en een portie fruit naar binnen krijgt. Maak bijvoorbeeld een toetje met fruit, serveer bij je kerstdiner minstens één groente gerecht. Wat dacht je van geglaceerde worteltjes, een bietencarpaccio, een groentesoep of  een schaal zoete aardappel partjes met rozemarijn? Nee, je hoeft de kalkoen, quiche, gourmet, croissantjes, kerststol en kerstkransjes echt niet te laten staan, maar zorg wel dat je lichaam de nodige vitamine binnen krijgt! Zo voel jij je ook een stuk beter tijdens en na die feestdagen. 


2. Snacken mag, maar niet te veel
Dit sluit meteen aan op het eerste punt. De drie hoofdmaaltijden zijn al wat luxer en uitgebreider, maar tussendoor zijn er de hele dag verleidingen. Ook dit is niet erg, maar maak het niet te gek. Spreek van te voren met jezelf af welke dingen je echt het allerlekkerste vindt en kies daar iets van. Misschien ben jij dol op chocoladekruidnoten. Laat deze vooral niet staan en geniet daar dan ook echt van, maar besluit dan niet halverwege om ook nog eens een halve amandelstaaf weg te werken. Kies alleen de dingen die jij echt lekker vindt. Als je dit lastig bent, kun je misschien proberen om zo ver mogelijk bij de snacks vandaan te gaan zitten, waardoor je meer moeite moet doen om daar te komen.
Je kan er ook voor zorgen dat er gezonde snacks aanwezig zijn. Wat dacht je van een komkommer kerstboom? Als je op Google: "gezonde kerstsnacks" intypt, krijg je genoeg gezonde, lekkere en leuke snacks die je kunt gebruiken! Zo hoef je je minder schuldig te voelen en gezond snacken kan ook erg lekker zijn!


3. Blijf bewegen, ook al is het feest 
De feestdagen zijn een goed excuus om niet te gaan sporten, maar toch kan dit heel fijn voor je zijn. Zeker als je het gevoel hebt dat je te veel hebt gegeten. Probeer in de ochtend even een uurtje te gaan sporten. Mocht je dan bijvoorbeeld een kerstontbijt hebben, doe het dan in de middag of in de avond voor je gaat dineren. Als dit allemaal niet aan jou besteed is of niet in je planning past, dan kun je misschien een wandeling gaan maken. Niets is zo fijn als even ontsnappen aan de drukte en om even een frisse neus te halen. Even bewegen kan gewoon erg lekker zijn na een uitgebreide maaltijd. Wellicht kun je samen met een familielid wandelen die je al een tijd niet hebt gezien. Zo kun je meteen even bijkletsen! 

4. Doe geen boodschappen op een lege maag
Dit is eigenlijk een algemene regel, maar vooral met de feestdagen moet je hier alert voor zijn. In de supermarkt zijn er rond die tijd veel meer verleidingen, waardoor je thuis komt met allemaal extra lekkernijen die je niet van plan was om te kopen. Het gevolg is dat je het zonde vind om te laten staan, dus eet je het maar op. Maak voor jezelf een boodschappenlijstje en ga pas naar de supermarkt als je al hebt gegeten. Zo is de kans groter dat jij de verleidingen kan weerstaan!

5. Let heel de maand december op je voeding, wees met de feestdagen wat milder
Feestdagen zijn er om van te genieten en dus ook om dingen te eten die je normaal niet zo snel eet (of wel?!). Heel de maand december kan lastig zijn, omdat er zo veel lekkers is. Met de voorgaande tips kom je zeker al een heel eind. Onthoudt dat een beetje losgaan niet erg is! Je komt van een avondje Sinterklaas, twee dagen kerstdagen en een avondje oud en nieuw echt niet aan als je wat minder gezond eet. Ga gewoon voor dat bakje pepernoten, dat stukje appeltaart of een oliebol. Als je al sinds begin december dagelijks een doosje kerstkransjes leeg eet en bij wijze van met een oliebol ontbijt, tja... Daar kom je wel van aan... Keep it healthy en luister naar je verstand. Doe niet veel anders dan je normaal doet. Zo voorkom je dat je moet zeggen wat iedereen op oud en nieuw zegt: "vanaf 1 januari ga ik weer afvallen." 
Als je vanaf het begin al je best deed om gezond te leven, hoef je je daar niet eens druk over te maken.


Hoe overleef ik lastig gezelschap?

Niets is zo vervelend als de feestdagen vieren met een aantal mensen waar je, zacht uitgedrukt, niet heel dol op bent. Dit kan je hele dag/avond verpesten, omdat jij je mateloos ergert aan die persoon. Helaas ontkom je er niet altijd aan en moet je de beste manier vinden om de dag toch leuk te maken en om niet in een negatieve spiraal te belanden.


1. Vermijd gevoelige onderwerpen als politiek, racisme en seksualiteit 
Het is altijd verstandig om wat meer veilige onderwerpen te kiezen als je met een personen in gesprek bent die je niet heel erg mag of niet erg goed kent. Het is bijvoorbeeld onverstandig om jouw politieke mening te geven over bepaalde kwesties, als je (niet) zeker weet dat jouw gesprekspartner een radicaal andere mening heeft of de mening met je deelt. Zulke onderwerpen kunnen nogal eens uitlopen op ruzie en dat wil je niet op zo'n avond. Praat liever over koetjes en kalfjes. Hoe gaat het op diegene zijn of haar werk? Wat zijn die persoon's doelen voor het nieuwe jaar? Heeft hij/zij nog wat leuks gedaan de afgelopen tijd? Probeer het wat meer oppervlakkig te houden. Ook kun je er altijd voor kiezen om een andere, vertrouwde gesprekspartner op te zoeken, maar probeer dan alsnog gevoelige onderwerpen te vermijden, aangezien iedereen jouw gesprek kan horen!

2. Wees altijd vriendelijk, ook al mag je iemand niet
Dit is een beetje een standaard tip, maar het is ook heel verleidelijk om een sneer of sarcastische opmerking te maken. Probeer dit voor je te houden en focus je op andere personen. Wanneer iemand iets lelijks zegt of iets zegt waar je het niet mee eens bent, kun je ook altijd vriendelijk reageren en zeggen dat die persoon zijn of haar mening mag hebben en dat het goed is dat diegene zo'n sterke mening heeft. 



3. Ga zo ver mogelijk bij degene die je niet aardig vindt vandaan zitten
Als je echt niet met een bepaalde persoon door de deur kan, probeer diegene dan zo veel mogelijk te vermijden. Als dat wat lastig gaat, biedt dan bijvoorbeeld aan om in de keuken te helpen, hapjes te serveren of ga even naar het toilet om een pauze te houden. Dit kan je al helpen om de rust te bewaren. Ook kun je tip 3 over voeding aanhouden. Even een ommetje maken kan er ook al voor zorgen dat je er weer even tegenaan kunt!

4. Het is maar één keer per jaar
Tot slot, onthoudt: de feestdagen zijn maar één keer per jaar. Het gaat om slechts vier dagen, als je ze allemaal viert natuurlijk. Voor je het weet is het weer januari en kun je weer je eigen gang gaan en hoef je het lastige gezelschap een heel jaar niet meer te zien! Je nieuwe mantra is dan: "Het is zo weer voorbij!" 



Hoe overleef ik gemis en eenzaamheid?

Voor sommige mensen kunnen de feestdagen juist extra moeilijk zijn. Er is (recent) iemand overleden die je heel erg mist en graag bij het feest had willen hebben, jij of een dierbare zit in het buitenland tijdens de feestdagen. Door ruzie met een familielid is zijn de feestdagen heel anders, omdat dit familie niet aanwezig is. Er kunnen allerlei redenen zijn waardoor de feestdagen niet feestelijk, maar juist heel emotioneel is. Het is lastig om hiermee om te gaan, maar hopelijk kunnen deze tips een beetje helpen.

1. Maak tijd om te denken aan degene die je mist 
Wanneer het om een overleden persoon gaat, kun je die persoon misschien herdenken door op een feestdag een kaarsje te branden voor diegene, een toast uit te brengen of door een liedje op te zetten dat je doet denken aan diegene. Je kan er ook voor kiezen om bijvoorbeeld het graf van diegene te bezoeken of om wat foto's met diegene terug te kijken. Zo sta je toch even stil bij de mooie momenten die je met die persoon hebt gehad. Als dit allemaal wat te vers is, kun je natuurlijk ook gewoon de feestdagen helemaal aan je voorbij laten gaan en tijd voor jezelf nemen. Niemand verplicht je om iets te vieren als je daar niet toe in staat bent en het is echt niet erg om jezelf dan bovenaan te zetten. Zorg goed voor jezelf en doe wat jij prettig vind.

Als iemand wel leeft, maar niet in de buurt is, kun je ongeveer hetzelfde doen, maar je zou ook even kunnen bellen of kunnen Skypen met diegene. Ook kun je misschien een mooie brief of kaart schrijven en versturen naar diegene, zodat hij/zij weet dat jij aan hem/haar denkt!


2. Praat erover
Probeer je verdrietige gevoelens niet op te kroppen. Praat erover met mensen die jij vertrouwt. Nu denk je misschien: die wil ik niet tot last zijn. Maar zou jij het erg vinden als iemand met hetzelfde probleem naar jou toe kwam en om wat liefde vroeg? Ik denk het niet! De feestdagen zijn er ook om mensen dichter bij elkaar te brengen, dus praat er met andere mensen over. Geef aan dat jij een bepaalde persoon mist en misschien missen jullie allemaal wel dezelfde persoon, waardoor je er samen bij stil kunt staan. Krop het in elk geval niet op. Als je niemand hebt om mee te praten of dit spannend vind, probeer het dan van je af te schrijven. Dit kan erg opluchten!


3. Stop met vergelijken
Probeer jouw situatie niet met die van andere mensen te vergelijken. Op Facebook en Instagram zullen zo veel "gezellige" foto's voorbij komen van mensen die kerst vieren met hun familie en vrienden en het zo ontzettend gezellig hebben. Die ene vriendin staat weer klef met haar vriendje op de foto en die vriend geeft zijn oma een dikke knuffel op een video op Facebook, terwijl hij kalkoen eet met zijn neefje. Je collega vertelt dat hij een groot kerstdiner heeft met vijftig familieleden. Dit klinkt allemaal perfect, maar dat is het niet. Vergeet niet dat mensen altijd maar de beste kan van zichzelf willen laten zien, maar elk huisje heeft zijn kruisje. Misschien heeft je vriend een goede band met zijn oma, maar mist hij zijn opa ontzettend, omdat deze is overleden. Of misschien heeft je collega in die familie van vijftig mensen wel minstens dertig mensen zitten aan wie hij een bloedhekel heeft? Probeer jouw situatie niet te vergelijken met anderen. Geniet in plaats daarvan van het gezelschap van je huisdier, je zelfgebakken kerstkoekjes of van een oudjaarswandeling.


4. Plan een leuke activiteit
Het kan lastig zijn om de feestdagen door te komen, vooral als je alleen bent of iemand mist. Probeer voor jezelf afleiding in te plannen en alsnog iets leuks te maken van de feestdagen. Bak bijvoorbeeld een lekker kerstbrood, ga een dagje naar de dierentuin, bezoek een kerstcircus, kijk een foute kerstfilm in je pyjama, bezoek een kerstmarkt of lees een goed boek. Zorg dat je een activiteit inplant die je leuk vind en waardoor je kunt ontspannen! Misschien ben je niet samen met je dierbaren of met degene die je mist, maar zo zorg je in elk geval wel goed voor jezelf door iets leuks te ondernemen!



Hoe overleef ik stress voor de feestdagen?

Tot slot kan het natuurlijk zijn dat de feestdagen dit jaar bij jou thuis worden gevierd of dat jij mede verantwoordelijk bent voor de organisatie hiervan. Dit kan een hoop stress opleveren waar je niet op zit te wachten. 

1. Probeer 'nee' te zeggen
Veel mensen durven, ook buiten de feestdagen om, geen nee te zeggen. Je bent bang dat je de ander kwetst of dat de ander je niet aardig vindt. Het is helemaal niet verkeerd om nee te zeggen tegen dingen. Als jij al verantwoordelijk bent voor het bakken van de taart en het doen van de boodschappen, hoef je ook niet nog eens het hele huis te gaan versieren. Dat kan vast wel iemand anders doen. Of als je uitgenodigd bent voor een feestje, maar je kan niet.Zeg dan ook nee en wring je dan niet in allerlei bochten om toch te komen. Sterker nog, als je wel kan maar geen zin hebt, kun je dit ook prima aangeven. Zeg dan gewoon vriendelijk dat je al bezet bent of andere plannen hebt. De feestdagen zijn al druk genoeg, dus als je iets niet wilt of iets niet kan, zeg dan nee. Dit voorkomt een hoop stress. 


2. Zorg dat je goed bent uitgerust
Als je genoeg rust hebt gehad ben je positiever, optimistischer en kun je dingen beter relativeren. Een goede nachtrust en tijd voor jezelf is daarom erg belangrijk. Als je moe bent kun je ook veel minder genieten van alle feestelijkheden. Ga daarom op tijd naar bed, mediteer als je dit prettig vindt of doe even een powernap van een half uurtje. Gun jezelf en je familie de beste versie van jezelf door goed uitgerust naar het feest te komen of het feest te organiseren. 


3. Geniet van dingen die misgaan 
Het is natuurlijk heel vervelend als de kalkoen is verbrand in de oven, als je dessert niet opstijft of als je tante een glaasje te veel heeft gedronken, maar probeer dit allemaal wat los te laten en wat meer te genieten van de dingen die misgaan, want volgend jaar rond dezelfde tijd kun je meestal om dat soort kleinigheden lachen. Het heeft geen zin om je er druk over te maken. Probeer de boel gewoon de boel te laten en in oplossingen te denken in plaats van beren op de weg te zien. Als je dessert niet opstijft, ligt er vast nog wel een lekkere bak ijs in de vriezer of als je tante dronken is, kun je er ook wel wel om lachen.


4. Begin op tijd met organiseren
Op tijd beginnen is altijd de sleutel om zo veel mogelijk stress te vermijden. Maak van te voren al boodschappenlijstjes, versier begin december je huis al, inventariseer het liefst in november al welke mensen je op de feestdagen wilt hebben (en wie niet) en check op tijd of zij kunnen komen. Dit scheelt op het laatst een hoop stress en gedoe, want zo weet je precies voor hoe veel gasten er eten en drinken moet worden ingekocht en hoeveel stoelen er moeten worden klaargezet. Als  je dit pas op kerstavond weet, ben je te laat en zul je ook veel meer stress ervaren. Als jij de organisator bent: begin dan op tijd! 

Ook als jij niet de organisator bent is het handig om op tijd te beginnen. Geef aan de organisator zo vroeg mogelijk door wanneer jij wel en niet kunt komen, geef dieetwensen aan en zoek op tijd een presentje voor de organisator, zodat je daar geen stress over krijgt en het voor de organisator ook alleen maar makkelijker is.


5. Houdt je aan de eerder genoemde tips
Uiteindelijk dragen alle eerder genoemde tips bij aan minder stressvolle feestdagen. Als je je daaraan kunt houden, kom je volgens mij al een  heel eind! Eet gezond, slaap genoeg, beweeg, blijf positief, gun jezelf rust, doe geen impuls aankopen en blijf vriendelijk. Dat zijn volgens mij echt de gouden tips waar jij de feestdagen zeker mee gaat doorkomen. Onthoudt dat het niet heel veel anders is dan andere dagen. Het is maar net wat je er zelf van maakt!



Hopelijk hebben jullie iets aan deze blog en lukt het jou om de feestdagen heelhuids door te komen. Vergeet ook zeker niet te genieten en jezelf voldoende rust te geven. Het is immers slechts één keer per jaar. Die paar dagen overleef jij echt wel!


Wat is jouw gouden tip om de feestdagen door te komen?

Reacties

  1. Wat een fijne tips! Vooral voor het marketingaspect ben ik erg gevoelig, dus de tips die je geeft zijn daarvoor wel echt heel bruikbaar! Voorlopig maar even niet meer online winkelen en niet meer de stad in gaan tot december voorbij is! Ook de tips die je geeft rondom eten vind ik erg prettig. Ik heb altijd het gevoel dat ik veel aankom tijdens de feestdagen. Dit helpt wel om betere keuzes te maken en meer te relativeren. Thank you!
    Groetjes,
    Andrea

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Handig! Vooral het eten is volgens mij bij de meeste mensen jaarlijks een dingetje! Goed dat je het zo inzichtelijk maakt :)

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Goede tips! Ook super overzichtelijk weergeven en ook in één oogopslag duidelijk! Ik ben erg gevoelig voor alle marketing, want ik woon nu natuurlijk op mezelf en ik kwam erachter dat ik nog helemaal niet zo veel kerstdecoratie heb... Daarom heb ik een aantal dagen geleden een kerstboom gekocht met wat kerstversiering erbij, maar dan koop je toch altijd net iets meer dan nodig is... De tips over het missen van iemand, vind ik trouwens erg fijn. Ik mis mijn opa namelijk bij de kerstmis, dus misschien ga ik inderdaad een kaarsje voor hem branden.
    Xxx

    BeantwoordenVerwijderen
  4. thanks voor de tips! ik vind de feestdagen altijd wel leuk, alleen is er elk jaar inderdaad gezelschap waar je gewoon minder mee hebt, dus je tips zijn zeker nuttig!
    xoxo djolie

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten