Van 2016 naar 2017

Het is weer zo ver. Tijd voor een nieuwjaarsblog! Wat is 2016 snel voorbij gegaan zeg, niet normaal! Het lijkt wel alsof elk jaar alleen maar sneller voorbij gaat... 2016 stond voor mij vooral in het teken van stagelopen, maar dat wil  niet zeggen dat ik geen leuk jaar gehad heb. In de wereld is er dit jaar ook enorm veel gebeurd en dat wil ik ook even bespreekbaar maken in deze blog. Pak lekker een kopje thee en lees gezellig mee!


Al eerder schreef ik blogs over het nieuwe jaar, die kun je hier terugvinden: 
Van 2013 naar 2014
Van 2014 naar 2015
Van 2015 naar 2016




2016 en de wereld 

2016 was een bewogen jaar voor de wereld. Er is dit jaar weer veel gebeurd, zowel leuke als minder leuke dingen. Begin dit jaar werd het meest bekende warenhuis van Nederland failliet verklaard, namelijk V&D. Het zat er al een tijdje aan te komen, maar in 2016 werd het warenhuis definitief failliet verklaard. Het was nog even de vraag of de panden en het personeel werden overgekocht, maar helaas ging dit niet door. Tot op vandaag staan de meeste panden van V&D leeg. Ook kwam er veel personeel op straat te staan door het faillissement. Jammer dat deze leuke winkel uit het straatbeeld is verdwenen. 
Bron


Ook was 2016 het jaar van de Brexit. Engeland wilde onafhankelijk worden van de Europese Unie. Het merendeel van Engeland was voor de Brexit en zo was dit besloten. Het bleek alleen complexer te zijn dan gedacht en tot op heden merken we er nog vrij weinig van dat Engeland officieel niet meer bij de EU hoort.


Bron

Misschien was het meest opvallende wel de Pokémon Go hype. In 2016 kwam dit spel voor de smartphone uit en zat de hele wereld opeens vol Pokémonjagers. Overal op straat zag je mensen met hun snufferd op hun mobiele telefoons kijken, op zoek naar Pokémons. Het voordeel aan het spel was, dat veel mensen naar buiten gingen en lichaamsbeweging kregen. Verder vond ik persoonlijk dat er alleen maar nadelen aan het spel zaten. Mensen gingen asociaal gedrag vertonen, door op plaatsen te lopen waar zij niet mochten komen (zoals beschermde natuurgebieden of tuinen van andere mensen), Kijkduin werd gebombardeerd als het Pokémon-walhalla en daar werd het dus vreselijk druk. Ook vergaten de mensen de wereld om hun heen en wilden zij uren het spel spelen om Pokémons te vangen. 

Bron

In de showbizz is er ook weer heel wat gebeurd. Zo kregen wij dit jaar te horen dat het droomkoppel Brad Pitt en Angelina Jolie gingen scheiden. Niemand had dit aan zien komen en het nieuws kwam vrij onverwacht, maar toch zijn deze twee filmsterren uit elkaar. Niemand weet de precieze reden, maar er wordt gesuggereerd dat zij het oneens met elkaar zijn over de opvoeding van hun kinderen. Hollywood is dus weer een koppel armer. Dit jaar overleed ook zanger Prince. Een icoon uit de jaren 80, maar tot op zijn dood nog steeds heel bezig en bekend. Veel mensen vonden dit een shock en zeiden dat alle goede artiesten nu opeens gaan sterven. 


Bron

Ook werden dit jaar de Olympische spelen in Rio de Janeiro gehouden. Dit is best bijzonder, omdat dit maar eens in de vier jaar gebeurd. Nederland heeft het super gedaan op de Olympische spelen en kwam met 8 gouden-, 7- zilveren en 4 bronzen medailles thuis. Ook al heb ik het zelf niet gevolgd, Nederland mag hier best trots op zijn!

Bron
Aan het einde van dit jaar werd bekend dat Donald Trum verkozen is als president van Amerika. Hij nam het op tegen democraat Hilary Clinton en won met de meerderheid in stemmen. Heel veel mensen in Amerika (en daarbuiten ook) waren niet blij dat Trump de verkiezingen won. Mensen houden hun hart vast voor wat er allemaal gaat gebeuren en gaat veranderen in Amerika. Trump zou niet genoeg ervaring in de politiek hebben, geen goede plannen hebben en alleen maar haat zaaien. Ook veel Amerikaanse artiesten zijn tegen deze president. In 2017 gaat men pas merken wat er nu precies gaat veranderen en hoe Trump het de komende vier jaar als president gaat doen.



2016 voor mij persoonlijk

Wat kan ik zeggen... 2016 is zo snel voorbij gegaan. Ik besef gewoon niet dat we alweer in 2017 zitten. Ik zou graag willen vertellen dat ik allemaal coole en spannende dingen gedaan heb dit jaar, maar ik was vooral bezig met mijn stage. Ik heb van februari tot december stage gelopen bij Albron Center Parcs Port Zélande voor 4 dagen per week en dat was behoorlijk pittig. Nu kan ik wel zeggen dat ik super veel heb geleerd, enorm veel werkervaring heb opgedaan en mezelf heb ontwikkeld op het gebied van HR. Ik voel me nu meer een HR-professional dan eerst en dat is ook wel de bedoeling als ik in 2018 wil gaan afstuderen. Ik denk ook echt dat het goed geweest is voor me om echt stage te lopen en de praktijk in te gaan. Ik heb me niet alleen op het gebied van HR ontwikkeld, maar ook op sociaal gebied ben ik sterker geworden. Ik durf nu sneller vreemden te benaderen en ben ook minder bang om fouten te maken.

Buiten mijn stage was mijn jaar ook heel leuk. Ik heb veel tijd doorgebracht met Luuk. Zo won in een dierentuin-abonnement op mijn twintigste verjaardag, werd ik op mijn verjaardag verrast door Luuk met een high tea op Paleis het Loo. Ik ben met mijn vriendin Iris naar twee gave concerten van Billy Talent en Jake Bugg geweest. Met mijn vriendin Marije ging ik de meiden van K3 live in Ahoy bekijken en ik bezorgde mijn vriendin Suzanne een baantje bij Albron, zodat ze in de zomer een aantal keer met mij kon meerijden en wij elkaar ook vaker zagen. Verder ging ik met Luuk op vakantie naar Duitsland en hebben we een romantisch weekend Brugge gehad, waar ik onwijs van genoten heb!



In 2015 stelde ik mezelf ook goals voor 2016. Ik wil deze nog even nalopen en kijken in hoeverre ik deze behaald heb: 

* Zo veel mogelijk uit mijn stageperiode halen, nou dat is helemaal gelukt. Vol toewijding heb ik 10 maanden voor Albron gewerkt en ook al vond ik het niet altijd even leuk en zag ik er soms enorm tegenop, ik heb er wel super veel van geleerd. Ik heb heel veel verantwoordelijkheid gekregen en mocht veel zelfstandig aan het werk. Ik heb fouten gemaakt en daarvan geleerd en nieuwe kennis opgedaan op het gebied van HR. Ik heb gewerkt met hele leuke en aardige collega's (op mijn begeleider na) en heb ook ontdekt welke kant ik op zou kunnen gaan met mijn studie (of juist niet). Ik ben hier heel blij mee en heb echt heel veel geleerd. Dit doel is zeker bereikt!

* Vrije tijd die ik heb aan Luuk besteden, ik was heel bang dat ik door stage geen tijd meer zou hebben voor Luuk, maar we hadden meer tijd voor elkaar dan ooit. Ik zie Luuk sowieso ieder weekend en ook nog eens op dinsdagavond en woensdag als ik school heb. Dit betekent dat we elkaar eigenlijk alleen niet op maandag en donderdag zien en de rest van de dagen wel. Dit was onwijs fijn en het is dus ook echt meegevallen een relatie in combinatie met stage. Wij waren ook bereid al onze vrije tijd die we naast stage hadden aan elkaar te geven. Hierdoor kwamen andere relaties op een lager pitje te staan, sorry lieve mensen! Maar Luuk en ik zijn hier nog veel sterker door geworden en we zijn beide niets te kort gekomen. Ook dit doel is gehaald!


* Een leuk verjaardagsfeestje geven voor mijn vriendinnen, dit doel is niet behaald. Dat kan ik jullie meteen zeggen. Ik had ver van te voren als de datum doorgestuurd en dingen geregeld voor dit feest, maar uiteindelijk ging het niet door. Iedereen kon op het laatst niet meer of niet de hele tijd die ik ervoor had gereserveerd en daardoor besloot ik het feest helemaal af te blazen. Ik had er geen zin meer in en zou 2 dagen daarna ook beginnen met mijn stage. Ik heb mezelf de moeite bespaard. Het is jammer, maar ik heb het inmiddels al ver achter mij gelaten. Ik weet nog niet of ik dit jaar een feestje vier, aangezien dit vorig jaar speelde. 



2017

Een nieuw jaar, nieuwe kansen en nieuwe goals! Ook dit jaar stel ik voor mezelf weer een aantal doelen op. 2017 gaat er weer heel anders uitzien dan 2016. Ik zal meer op school te vinden zijn, heb dit keer gewoon zomervakantie en veel meer vrije tijd. Ook staat dit jaar in het teken van het kiezen van een minor voor mijn studie en volop genieten van mijn studententijd. Ook heb ik minder ritme in mijn leven, omdat ik niet meer van 9 tot 5 werk. Klinkt op zich heel prettig. De goals die ik voor 2017 heb opgesteld zijn:


* Beginnen met balletlessen, al jaren wil ik op ballet, maar steeds komt het er niet van. Ik heb geen tijd voor mijn studie, ik moest op een verre plaats stage lopen, ik wilde vrije tijd met Luuk of leuke dingen doen met vriendinnen. Toch droom ik ervan om te gaan dansen en ballet te volgen. Niet om een goede ballerina te worden, daar ben ik te laat voor. Meer om ervoor te zorgen dat ik meer beweging krijg, wat aansluit op mijn gezonde levensstijl. Daarnaast zorgt sport ook voor het ontladen van stress en ook dat heb ik wel nodig. Ik stress altijd heel veel om de kleinste dingen en ik hoop dat dit mijn hoofd wat meer leeg gaat maken. In januari wil ik starten met balletlessen, al is het maar één keer per week. Dit wil ik ook proberen vol te gaan houden tot minstens het einde van het jaar. 

* Een passende minor kiezen, dit jaar zal ik een minor moeten kiezen. Iets wat ik heel moeilijk vind. In totaal moet je 30 studiepunten behalen met een minor. Ga ik één minor doen van 30 punten of doe ik er twee van 15 punten? Ga ik voor een HR verdiepende minor of kies ik toch voor de universitaire minor, zodat ik makkelijker kan doorstromen naar een master? Ik weet het allemaal nog niet en het klinkt ook zo moeilijk. Het voelt als een soort tweede studiekeuze. Het doel is om te kiezen wat het beste voor mij is. 

* Op vakantie gaan met Luuk, want wij houden beide van op vakantie gaan, alleen kost het altijd zo veel geld! Een vakantie is niet goedkoop. Daarom willen wij proberen buiten het hoogseizoen op vakantie te gaan en zo voordelig mogelijk een reisje te boeken, misschien vroegboeken of last minute, want dan zijn dat soort dingen goedkoper. Mijn ideale vakantie is dat ik een keer met het vliegtuig ga reizen, aangezien ik daar nog nooit in ben geweest en dat na 21 jaar dan ook wel een keertje mag. Dat hoeft niet per se, maar het zou wel gaaf zijn. Als dat niet lukt is een andere leuke vakantie dichter bij huis ook prima.



Ik wil al mijn lezers een heel fijn, gelukkig, gezond en liefdevol 2017 toewensen, waarin je weer begint met nieuwe kansen, veel leuke dingen gaat doen en jezelf blijft ontwikkelen!


Wat was jouw hoogtepunt uit 2016?

Reacties