Weer Culinair uit eten bij Vista in Willemstad

Het is inmiddels wel bekend dat ik en mijn vriend Luuk wel van luxe en lekker eten houden. Om te vieren dat ik een nieuwe baan heb, gingen we weer uit eten bij Vista in Willemstad. Niet geheel toevallig gingen we daar ook uit eten om te vieren dat ik begon bij mijn vorige baan, twee jaar geleden. We hebben weer een avond vol heerlijke gerechtjes en gezelligheid gehad, waarin ik jullie graag wil meenemen!




Terug naar Vista

In 2020 hebben Luuk en ik hier al eerder gegeten. Toen deed ik er ook al uitgebreid verslag van. Om even scherp te krijgen wat voor soort restaurant Vista is, verwijs ik je dan ook graag door naar dit artikel. Twee jaar geleden was dat zo goed bevallen, dat we graag nog eens terug wilden. Ook gevoelsmatig voelde dit voor mij als een mooie keuze om hier mijn nieuwe baan te vieren, aangezien ik dat twee jaar geleden ook al deed. We zijn dus ook al twee jaar niet meer in dit restaurant geweest, deels door Corona en deels doordat we ook in andere restaurants hebben gegeten. Maar nu werd het weer hoogtijd voor Vista. Het restaurant ligt aan het water en heeft Ă©Ă©n Michelinster. We hadden dit keer al een goed beeld van wat voor soort gerechtjes we zouden krijgen en wat de kwaliteit daarvan zou gaan zijn. Heeft Vista onze verwachtingen waargemaakt? We hebben zeven gangen gegeten, exclusief broodjes en amuses. 


Amuses deel 1

We begonnen de avond met drie amuses. Ik ben altijd dol op amuses in restaurants, omdat je alvast wat kleine hapjes krijgt die altijd je smaakpapillen wakker schudden. Een soort kleine smaakbommetjes om de avond mee te beginnen! Het eerste hapje was een brioche gevuld met Noordzeegarnaal en limoen. Lekker krokant en fris. Meteen begon voor mij het diner al goed, want wat was dit een lekkere amuse! Simpel, maar wel heel smaakvol. 

De tweede amuse was een krokantje gevuld met roomkaas. Oeps... Ik lust dus echt geen kaas. Geen enkele kaas. Niet gesmolten, niet als crème, niet als plakjes of blokjes, geen oude of jongen. Niks. Ik kan kaas gewoon niet verdragen. Ik heb wel een klein hapje van deze amuse geprobeerd, maar het was gewoon niet aan mij besteed. Geen enkel probleem, want zo had Luuk er twee. Hij vond deze amuse gelukkig wel heel erg lekker. De roomkaas was kruidig en zacht, gaf hij aan. 
Verder kregen we een schaaltje gevuld met paling, zeekraal en allerlei kruiden. Gelukkig viel deze bij mij weer wel in de smaak en was ik de amuse met roomkaas alweer vergeten. De paling was gerookt, wat het wat hartig maakte, maar alle kruiden waren juist fris, waardoor het echt een mega lekkere combinatie was. Deze amuse at ik met het goudenlepeltje, rechts op de foto. Ik vind goud bestek helemaal geweldig en heb thuis ook goud bestek in de la liggen. Dat maakt een gerechtje toch nog net wat feestelijker. 


Amuse deel 2


De tweede amuse die we kregen zat in en grote, prachtige schaal, maar bevatte toch maar een klein hapje. Het was Hollandse nieuwe (ook wel haring), vermengd in een crème van rode biet met een krokantje van ui en een topping van citrus. Wauw, wat een lekkere combinatie was dat! Het zoutige van de haring, het zoete van de biet, het hartige van de ui en het frisse van de citrus. Ik vraag me altijd af hoe chefs het bedenken om allerlei smaken door elkaar te gebruiken, terwijl het dan toch heel erg goed met elkaar matcht. Ik vond dit echt de lekkerste amuse van de hele avond. Ik heb de schaal tot op de bodem leeg gelepeld. Echt heel erg lekker! 


Gang 1



Na de amuses werd eerste gang geserveerd. Meteen toen het op tafel werd gezet, vond ik het een prachtig gerechtje. Toen de serveerster vertelde wat het precies was, werd ik al helemaal blij. Het is een tartaar van zeebaars met pompoen, scheermes, een ceviche van zeebaars, afgewerkt met lijnzaadkrokantjes en limoendressing. Ik ben echt dol op zeebaars en was ook erg benieuwd naar de combinatie met pompoen. Natuurlijk was dit ontzettend lekker en viel het me absoluut niet tegen! Ik durf zelfs te stellen dat dit mijn favoriete gerechtje van heel de avond was, en dat is bijna nooit bij de eerste gang. Ik vond dit echt heel erg lekker en had er nog wel tien van deze opgekund! Het was trouwens een koud gerechtje. 


Gang 2


De tweede gang bevatte ook één van mijn favoriete ingrediënten, namelijk langoustine. Het langoustine, bereid op verschillende wijzen met een schuim van kerrie, Cantaloupe meloen. Dit was ook een koud gerechtje en ook dit gerecht vond ik geweldig. Wat een smaaksensatie. Luuk durfde ook wel te stellen dat dit zijn favoriet van de hele avond was. Met langoustine kun je bij ons ook nooit verkeerd zijn, we zijn er allebei dol op!


Gang 3

De derde gang was echt een mooi kunstwerkje geserveerd op een prachtig bord. Ik vind het ook altijd leuk om te zien dat de gerechtjes allemaal een bord krijgen dat er mooi bijpast. Vaak liggen de gerechtjes op gigantische borden, terwijl het gerecht zelf niet zo groot is. Toch zijn het altijd mooie combinaties en wordt er ook echt goed over nagedacht welke borden worden gebruikt. Leuke details!

Enfin, de derde gang was een tartaar van tonijn op een brioche, afgewerkt met olijf en zongedroogde tomaten. Onder de brioche lag voor mij nog meer tonijn en voor Luuk kalf. Als ik niet uit eten ga, eet ik eigenlijk altijd plantaardig. Alleen voor dit soort restaurants maak ik een uitzondering en eet ik vis, maar nooit vlees. Luuk eet nog wel af en toe vlees en vindt het daarom niet erg dat in luxe restaurants vlees wordt opgediend voor hem. 
Dit gerechtje vonden we beiden ook heel smakelijk. Het was een koud gerechtje. De brioche was lekker krokant, de tonijn was ook echt lekker en had een wat zoutige, zachte smaak. De zongedroogde tomaat en olijf maakten het gerecht lekker hartig. Echt weer hele lekkere combinaties. 

Gang 4

Het eerste warme gerechtje werd geserveerd. Er lag voor ons een stukje heilbot, met mossel, diverse krokante groenten, afgewerkt met een schuif van saffraan. Luuk en ik waren wat huiverig voor dit gerecht. We zijn allebei geen groot fan van de smaak van saffraan. Echter, deze specerij wordt wel vaak in dit soort restaurants gebruikt. Gelukkig viel het me alles mee. Je proefde wel de saffraan, maar dat was licht op de achtergrond en was zeker niet overheersend. Het was echt wel een lekker gerechtje, niet mijn favoriet, maar het is ook gewoon echt een kwestie van smaak. Als je wel van saffraan houdt, dan vind je dit gerechtje echt geweldig. Ik denk dat dit gerecht mijn minst favoriete was van de hele avond, maar dat soort gerechtjes heb je er ook altijd tussen zitten. Desondanks was het zeker goed te eten! De kwaliteit van het gerechtje was gewoon erg hoog, alleen het smakenpalet moet je maar net liggen.



Gang 5

De vijfde gang maakte een hoop goed en was ook echt ontzettend lekker! We kregen een stukje Oosterschelde kreeft in een saus van tom kha kai, belegd met groene asperge, wortel, een crème van wortel en een aardappelkrokantje. Jum! Zo ontzettend lekker. Ik ben dol op kreeft, op tom kha kai saus en ook op groene asperges. Wat een topgerecht was dit! Het gerechtje werd ook warm geserveerd en het was echt genieten!


Gang 6

Bij deze gang kregen Luuk en ik allebei een ander gerechtje. Op de kalf bij gang 3 na, hebben Luuk en ik steeds hetzelfde gekregen. Voor het hoofdgerecht in gang zes was dit anders. Ik kreeg weer een warm gerechtje bestaande uit tarbot, truffel, gegrilde courgette, broccoli, pastinaak, tuinbonen en peper. Een wat pittig gerechtje, met een zacht stukje vis, heerlijke groenten en natuurlijk ook de intense smaak van truffel. Echt heerlijk! Ook hier heb ik echt van zitten genieten. 


Luuk kreeg stukjes eendenborst in boter met tuinbonen, rode biet en aardappel. Hij vond dit gerechtje wel lekker, maar niet zo creatief. Hij krijgt namelijk wel vaker eendenborst in dit soort restaurants en de bereidingswijze lijkt dan altijd wel veel op elkaar. Hij had gehoopt dat hij iets anders, wat meer creatief en spannend zou krijgen. Desondanks vond hij het gewoon lekker, maar hij had wat meer vernieuwing verwacht. 


Gang 7

De zevende en laatste gang was het toetje. Je kan in Vista kiezen voor een zoet dessert of voor 8 euro extra voor een hartig dessert, waarbij je een proeverij krijgt van meerdere soorten kazen. Zoals ik al eerder aangaf, hou ik dus echt niet van kaas, dus de keuze voor het dessert was simpel. We kregen een dessert met verschillende bereidingen van kersen. We kregen een berriolette met kers, framboos en viool, een krokantje van chocolade met daarin pistachenoten verwerkt (voor Luuk zonder noten, aangezien hij allergisch is). Ook kregen we chocoladebonbons gevuld met framboos en ook de kersen waren gevuld met heerlijke crèmes van chocolade of fruitmousse. Dit was zo lekker! Die kersen waren zo zoet en de vullingen die erin zaten waren echt steeds weer verrassend! Ook de viool en de chocolade vond ik er geweldig bij passen en dat krokantje van chocolade was lekker in combinatie met al het lekkers wat al op het bord lag. Ik vond het echt een heel geslaagd toetje! Wat een fijne afsluiter van de avond. 


Cocktail en thee

Tot slot bestelden Luuk en ik nog een drankje na. De hele avond hadden de serveerders er ons al op gewezen dat ze alcoholvrije cocktails konden maken voor ons, aangezien we hadden aangegeven geen alcohol te drinken. Luuk was daar wel nieuwsgierig naar geworden en bestelde er eentje. Ik hield het lekker bij een verse kruidenthee, maar tot mijn verbazing kreeg ik daar nog allerlei kleine hapjes bij geserveerd!

Luuk had dus een alcoholvrije cocktail gemaakt van rabarber, bruisend water, sinaasappel en rode peperbolletjes. Hij vond het echt heel erg lekker smaken. Ook ik had een klein slokje op. Ik vond het erg fris en wat aan de zoete kant, terwijl ik bij rabarber juist bitter zou verwachten. Het stelde in elk geval niet teleur en Luuk genoot van zijn cocktail. 

Ik kreeg dus een verse kruidenthee, met de bovenstaande hapjes erbij geserveerd. Uiterst links was een klein taartje gevuld met vanillecrème en framboos. Daarnaast een chocolade taartje met nootjes erin. Daarnaast lag een hapje met passievruchtmousse en uiterst rechts ligt een Madeleine cakeje. Ik dacht dat het oranje hapje met passievrucht het minst lekker zou zijn, dus daar nam ik eerst een hapje van. Die bleek verrassend lekker te zijn. Ik proefde van de andere hapjes. Het Madeleine cakeje vond ik het minste, die was wat aan de droge kant. Daarna proefde ik het taartje met de framboos. Die was wel erg lekker en had een knapperige rand. Vervolgens at ik van het chocoladetaartje. Ook erg lekker! Maar de favoriet bleef toch de oranje! De hapjes heb ik trouwens gedeeld met Luuk, aangezien die ook wel heel benieuwd was naar al het lekkers. 


We hebben weer een heerlijke avond gehad en onwijs genoten van alle heerlijke gerechten! Over een tijdje gaan we hier zeker weer naartoe, want wat kun je hier toch lekker eten! Het was echt een geslaagde avond en ik heb hier echt heel goed mijn nieuwe baan kunnen vieren, maar uiteraard ook de afsluiting van mijn oude baan. Ik vind het echt heel fijn om op deze manier fijne herinneringen te creëren!


Hou jij ook zo van dit soort restaurants? Of eet je liever elders?



Nieuwsgierig naar nog meer van dit soort restaurants? Ik heb er al in heel wat gegeten! Lees ook mijn reviews over:


Reacties

  1. Lekkere gerechtjes allemaal! Het ziet er zo mooi uit, maar ik vraag me altijd wel af of je daar nu echt vol van raakt of met honger naar huis gaat? Het toetje lijkt mij trouwens ook heel erg lekker en volgens mij is het een prachtig restaurant aan het water. Bij mij staat nog op mijn bucketlist om een keer bij de Liberije in Zwolle te gaan eten!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wat een mooie en lekkere dingen allemaal! Ik heb nog nooit in zo'n soort restaurant gegeten, maar het lijkt me wel echt heel lekker om eens te proberen! Alleen de prijzen zijn daar altijd zo hoog, daar kan ik twee keer van uit eten bij wat meer doorsnee restaurants. Al snap ik wel dat het ook echt gaat om de ervaring en de unieke smaken.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik ken dat restaurant! Ik ben daar een aantal jaar geleden geweest voor het huwelijksjubileum van mijn ouders. Ik heb daar toen ook zo lekker gegeten en ook meerdere gangen. Leuk dat jij daar ook bent geweest. Wij doen ook altijd met speciale gelegenheden in dit soort restaurants eten. Afgelopen maand zijn we voor de verjaardag van mijn moeder bij Pikaar in Hilvarenbeek geweest. Dat was ook echt een aanrader en daar kregen we soort gelijke gerechtjes als bij Vista.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Mooi en lekker! Lijkt me een hele ervaring om ooit eens in zo soort restaurant te gaa eten.

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten

Log in met je Google-account om sneller een reactie achter te laten zonder te bewijzen dat je een robot bent!