Mijn ultieme tips om als starter een huis te kopen

 Als starter een woning kopen op deze bizarre krappe huizenmarkt is best een pittige opgave. Desondanks is het mij gelukt om als starter een huis te kopen en dat na slechts drie keer een bod te hebben uitgebracht. In mijn zoektocht naar een huis heb ik ook ontzettend veel geleerd, zowel door er veel over te lezen, informatie op te vragen, maar ook gewoon door te doen en te ervaren. In dit artikel deel ik mijn ultieme tips die je gaan helpen om als starter een huis te kopen. 




Begin al ruim van te voren met informatie verzamelen over het kopen van een huis

Bij het kopen van een huis komt enorm veel kijken. Je krijgt allerlei termen naar je hoofd geslingerd waar je nog nooit van hebt gehoord. Je moet ontzettend veel regelen voordat je überhaupt een huis kan bemachtigen en het proces is best ingewikkeld als je het nooit eerder hebt gedaan. Daarom kan ik je aanraden om al ver voor je de jacht op een huis opent je eerst goed in te lezen en om informatie in te winnen. Wat ik heb gedaan is al ruim twee jaar voor ik serieus aan de slag ging met huizen zoeken, is veel lezen over het onderwerp. Zo heb ik ontzettend veel gehad aan het boek "Woning kopen? De gouden tips" van Korné Pot, waar de schrijver je stap voor stap meeneemt in het proces van het kopen van een woning. Het boek gaat zowel over de zoektocht als over de stappen die je moet ondernemen als je een woning hebt aangekocht. Daarnaast zijn er genoeg handige websites die je meer kunnen vertellen over het kopen van een woning. Ik heb veel gehad aan websites als Eigenhuis.nl, de blogs van Libero en ook door er met mensen in mijn omgeving over te praten die meer verstand ervan hadden dan ik. 


Ook volgde ik de Webinars van Libero aankoop over stappen bij het aankopen van een huis en Viisi  over de financiële en juridische aspecten. Verzamel van te voren dus zo veel mogelijk informatie over wat er allemaal bij het kopen van een huis komt kijken, zodat je sterk begint als de huizenjacht eenmaal is geopend. Zo kom je niet meer voor verrassingen te staan en snap je ook het jargon waar in die wereld mee gesproken wordt. 

Word een frequent bezoeker van Funda

Een tweede tip die ik je kan meegeven is om een Funda account aan te maken en daar alvast goed de huizenmarkt in de gaten te houden. Zelfs als je nog niet toe bent aan het kopen van een huis, is het wel handig om Funda alvast te bekijken. Zo bekeek ik Funda al ruim drie jaar voordat ik überhaupt serieus bezig was met het kopen van een huis. Funda kan je helpen om inspiratie op te doen. In wat voor wijk wil je wonen? Hoe duur zijn de gemiddelde huizenprijzen in deze wijk? In wat voor soort huis wil je wonen? En wat voor indeling vind je prettig? Zelfs als je nog niet bezig bent met zoeken of bezichtigen, kan Funda je helpen om alvast een idee te krijgen over wat het allemaal kost en over de eisen die jij hebt voor jouw toekomstige koophuis. Mij heeft het ontzettend geholpen om zowel inspiratie op te doen voor de toekomst, als toen de huizenjacht echt was geopend. 

Daarnaast raad ik je aan om de Funda app te gebruiken. Die vind ik net wat gebruiksvriendelijker dan de website, omdat al jouw filters en voorkeuren gewoon blijven staan in de app en daarnaast krijg je ook geen huizen meer in jouw zoekopdracht te zien die onder bod, onder optie of verkocht (onder voorbehoud) zijn. Zo elimineer je alweer wat huizen en voorkom je de teleurstelling dat je dat ene huis net te laat hebt gezien. 


Maak een eisen- en wensenlijst

Toen ik eenmaal wist wat ik wel en niet wilde, stelde ik voor mijzelf een duidelijke eisenlijst op die mij moest gaan helpen bij het uitzoeken van een huis. Dit hielp mij om bepaalde huizen te elimineren. Zo zou ik voorkomen dat ik onnodig huizen ging bezichtigen die toch op voorhand niet aan mijn eisen voldeden. Daarnaast helpt het je ook om je niet snel te laten leiden door de mooie verkooppraatjes van de verkoopmakelaar, maar heb je ook betere houvast door terug te komen op je lijst. Wellicht moet je soms je eisen wat bijstellen, maar mijn ervaring leert dat wanneer je realistische en haalbare eisen stelt, je echt wel een mooi huis kunt vinden. Maak daarbij ook onderscheid tussen wat echt een eis is en waar je nog flexibel in kan zijn als het nodig is. Een eisenlijst zal je echt gaan helpen in de zoektocht.

 

Sparen, sparen, sparen 

Ik denk dat dit het grootste probleem is onder starters die een koophuis willen. Veel starters hebben een studieschuld, weinig spaargeld (vaak omdat ze eerder in hun leven de prioriteiten ergens anders legden) of er zijn andere redenen waardoor sparen lastig of minder haalbaar is, bijvoorbeeld een hoge huur van je huurhuis of een laag inkomen. Toch zou ik iedereen aanraden om te sparen voor je toekomstige koophuis. Ik ben zelf bijvoorbeeld ontzettend zuinig en spaar mijn hele leven al. Ik kijk kritisch naar al mijn uitgaven en geef geen geld uit aan dingen die ik niet noodzakelijk vind. Dat maakt wel dat ik mezelf soms beperkt heb in de dingen die ik graag wilde doen of graag wilde hebben. Aan de andere kant loont het mij nu ontzettend, omdat ik veel eigen geld heb kunnen inleggen in mijn koopwoning en daardoor minder hypotheek hoefde aan te vragen. Nee, ik heb die droomvakantie niet kunnen doen en ik koop nauwelijks nieuwe kleding voor mezelf als dat niet noodzakelijk is. Ik moet door al dat sparen dingen laten die anderen wel doen, maar daardoor kon ik nu wel mijn woning aankopen.

Eigen geld in een huis kunnen steken is altijd positief. Zowel voor de verkoper (die geef je meer zekerheid) als voor jezelf, omdat jij zo een geen maximale hypotheek nodig hebt hebt en dus lagere maandlasten krijgt. Daarnaast vergroot je je kansen op een koophuis ook gewoon aanzienlijk met een eigen gevuld spaarvarken op zak. De verkoper van mijn woning vond het bijvoorbeeld aantrekkelijk dat ik veel eigen geld had en minder hypotheek aan moest vragen. Dat is één van de redenen waarom de keuze op mij is gevallen. Ik zou je zeker aanraden om elke maand te sparen, al is het maar een klein bedrag. Alle beetjes helpen. 

Schrijf je in voor (gratis) zoekopdrachten bij makelaarskantoren 

Toen ik een keer op Funda een mooi huis voorbij zag komen en een afspraak wilde maken voor een bezichtiging, kreeg ik van het makelaarskantoor te horen dat het maximaal aantal bezichtigingen dat gepland kon worden al was bereikt en dat ik een zoekopdracht moest aanmaken, aangezien je eigenlijk te laat bent met reageren zodra een huis op Funda komt te staan. Het huis stond pas een paar uur op Funda, maar toch kon er al niet meer worden bezichtigd. 

Het helpt daarom om via de website van makelaars een zoekopdracht in te stellen. Dit houdt in dat jij door een mailtje als één van de eerste te weten krijgt dat er een huis in de verkoop komt, voordat deze op de website van de makelaar of op Funda wordt geplaatst. Ze geven je vaak 1 tot 3 dagen de kans om op de woning te reageren voor ze het online publiceren. Zo kun jij sneller reageren als je enthousiast bent geworden. Ik heb mij, toen ik dit ontdekte, op meer dan 10 verschillende makelaarssites ingeschreven voor een zoekopdracht, waardoor ik vaak als een van de eerste mailtjes ontving met daarin het nieuwste huizenaanbod. Mijn nieuwe koopwoning had ook een bezichtigingenstop en ik was, door de zoekopdracht, dus één van de twintig gelukkigen die het huis mocht bekijken. Zonder die zoekopdracht had ik waarschijnlijk niet eens kans gemaakt om de woning te gaan bekijken.

Staar je dus niet blind op alleen Funda. Zoek een aantal makelaars op in de omgeving waar jij wilt wonen en stel via de website een zoekopdracht in. Niet elke makelaar heeft dit, maar tegenwoordig (zeker in deze lastige markt) hebben de meeste makelaars wel zo'n optie. In de zoekopdracht kun je trouwens je specifieke woonwensen ook invullen, zodat je alleen huizen toegestuurd krijgt die aan jouw eisen voldoen. 

Plan je zoektmomenten in

Hou er rekening mee dat de zoektocht naar een woning veel tijd van je vraagt. Dagelijks al die websites en alerts in de gaten houden is niet niks. Zelf heb ik ervaren dat ik er gemiddeld zo'n drie uur per dag mee bezig was. In de ochtend voor ik aan het werk ging, in de middag tijdens mijn lunchpauze en in de avond ook nog eens, steeds om maar geen net in de verkoop gezette huizen te missen. Ik keek letterlijk elke dag en zelfs in het weekend. Dit kan best veel energie kosten en daarom is mijn tip ook om hier rekening mee te houden. Plan de momenten voor jezelf in dat je naar huizen zoekt. Hoe lang wil je zoeken? Op welke tijdstippen doe je dat? Doe je het elke dag of om de dag? Wees hier duidelijk in voor jezelf, zodat je jezelf niet verliest in het huizen zoeken. En ga ook niet op momenten kijken waarop je niet zou moeten kijken, dat zorgt alleen maar dat je verdwaalt in die zee van huizen. 

Netwerken 

Een netwerk kan bij het kopen van een huis erg belangrijk zijn. Misschien hebben je ouders wel vrienden die hun huis te koop willen zetten. Als zij weten dat jij op zoek bent, kan het voorkomen dat je eerst even mag komen kijken of je het huis wat vindt en kun je met hen onderhandelen. Daarnaast kun je altijd via andere familieleden, vrienden, kennissen of collega's polsen of mensen in hun omgeving hun huis te koop gaan zetten en kan er een goed woordje voor je worden gedaan. Door mensen op de hoogte te brengen van jouw huizenjacht, kunnen ze met je meezoeken of je koppelen aan mensen die zij kennen die hun huis toevallig verkopen. Zelf heb ik helaas niet zo veel gehad aan netwerken, omdat ik nou eenmaal geen enorm netwerk heb. Maar als jij dit wel hebt, dan kun je daar zeker gebruik van proberen te maken! Ik heb al een aantal succesverhalen gehoord van mensen die via hun netwerk een woning wisten te bemachtigen, dus het lijkt mij zeker de moeite waard. 




Breng je financiële situatie in kaart bij een hypotheekadviseur 

Een huis van 4 ton in je eentje kunnen betalen als starter? De meeste starters zouden dat zonder hulp van hun partner niet in hun eentje kunnen. Waarom dan niet? Je kunt toch 100% van het bedrag voor je koopwoning lenen? Ja, mits je ook genoeg verdient. Toen ik via diverse tools ging berekenen hoe veel hypotheek ik kon krijgen op basis van mijn salaris, was dit lager dan verwacht. Die vier ton zou ik zeker niet kunnen krijgen. Ook gaven al die rekentools allemaal een ander maximaal bedrag aan. Het is daarom verstandig om alvast een gesprek in te plannen met een hypotheek adviseur. Deze kan je helpen met het in kaart brengen van je financiële situatie en geeft ook aan wat je maximaal kan lenen voor je hypotheek. Daarbij zou ik je aanraden om te kiezen voor een onafhankelijke hypotheek adviseur. Zelf koos ik voor Viisi, omdat ik de tarieven daar schappelijk vond, omdat je online geholpen kan worden (zeker belangrijk in verband met mijn werk en Coronatijd) en ik had hun webinar  gevolgd, waardoor ik zo'n ontzettend goed gevoel kreeg. Uiteraard zijn er nog genoeg andere onafhankelijke hypotheekadviseurs, zoals de welbekende Hypotheker.  Kies er in elk geval een waar jij je goed bij voelt. Onafhankelijke hypotheekadviseurs hebben vaak inzicht in alle hypotheekverstrekkers en kunnen ook kijken naar welke hypotheek het beste bij jouw situatie passen. Ze handelen altijd in jouw belang en geven je een objectief advies. 

Trouwens, bij de meeste hypotheekadviseurs zijn de eerste, oriënterende gesprekken gewoon gratis. Je zou dus zelfs meerdere oriënterende gesprekken kunnen voeren als je twijfelt over welke organisatie jouw hypotheekadvies op zich mag gaan nemen. 

Neem een onafhankelijke aankoopmakelaar in handen 

Nog iets wat verstandig is om in handen te nemen is een onafhankelijke aankoopmakelaar. Met onafhankelijk bedoel ik dat die aankoopmakelaar niet ook nog eens een verkoopmakelaar is. Die combinatie zie je heel vaak voorbij komen. Als jij dus ziet dat er op de makelaarswebsite wordt gesteld dat ze zowel aankoop als verkoop doen, is dit waarschijnlijk niet de beste aankoopmakelaar. Een aankoopmakelaar die ook verkoop doet, zal nooit helemaal in jouw belang handelen. Vaak komt dit omdat er andere factoren een rol spelen. De aankoopmakelaar die bijvoorbeeld ook verkoop doet, zal nooit heel agressief onderhandelen met andere verkoopmakelaars, omdat hij hen te vriend wil houden. Het zijn immers collega's. Je zult dus nauwelijks de beste prijs bieden en daarmee winnen. Daarnaast betaal je dit soort aankoopmakelaars vaak een vast tarief, waardoor ze misschien minder hun best voor jou gaan doen. Zij krijgen immers hun geld toch wel. 


Onder andere om deze redenen, koos ik voor een onafhankelijke aankoopmakelaar. Mijn keuze viel op Libero aankoop. Deze aankoopmakelaar opereert landelijk. Het maakt niet uit waar je een huis wilt kopen, je kan Libero altijd inschakelen. De enige nadelen zijn dat zij geen woning voor je zoeken en dat zij niet meegaan met de bezichtiging. Je moet zelf zoeken die je aanspreekt, zelf gaan bezichtigen met de verkoopmakelaar en als je na de bezichtiging enthousiast bent geworden, gaat de aankoopmakelaar je pas helpen. Deze helpt je met het uitbrengen van een passend en realistisch bod (zowel voor jou als voor het vergroten van de kans dat je het huis krijgt). De aankoopmakelaar baseert dit op kadastergegevens, op cijfers van woningen in de buurt en op de populariteit van het huis. Hierbij kijkt hij bijvoorbeeld naar hoe lang het huis al te koop staan. Ook kan de aankoopmakelaar namens jou de onderhandelingen doen en hij regelt alle vervolgens alle andere stappen die komen als jouw bod is geaccepteerd, zoals het plannen van de taxatie, de bouwkundige keuring en de keuze voor een notaris. 
Ik kan het iedere starter aanraden om een aankoopmakelaar in handen te nemen. Dit heeft ons echt wel geholpen om na drie keer bieden al een huis te bemachtigen! 


Bereid je goed voor op de bezichtigingen 

Tot slot moet je je goed voorbereiden op een bezichtiging van een huis dat je mogelijk wilt gaan kopen. Het heeft bijvoorbeeld geen zin om een huis te bezichtigen die niet aan jouw eisen voldoet of waarbij je op de foto's online al ziet dat het niets voor jou is. Pas als je echt enthousiast bent, moet je een bezichtiging inplannen. Een bezichtiging kost namelijk best wel wat tijd en moeite. Daarnaast is het goed om voor ogen te hebben waar je op moet letten tijdens een bezichtiging en welke vragen je aan de verkoopmakelaar moet stellen. In een eerder artikel gaf ik al mijn beste tips voor een bezichtiging.



* Note: Ik word niet betaald of gecompenseerd om Viisi en Libero aankoop te promoten. Ik deel dit vanuit eigen positieve ervaring en enthousiasme, zodat ik anderen ook kan helpen met de zoektocht naar hun droomwoning. Ik zou deze twee organisaties oprecht aanbevelen en ben zelf gewoon heel goed ben geholpen en omdat zij het gehele huizenkoopproces voor mij zo eenvoudig en minder stressvol hebben gemaakt. Ik kan dit echt iedereen aanbevelen. 



Heb jij nog een goede tip om als starter een huis te kopen?

Reacties

  1. Wat een uitgebreid en interessant artikel met concrete tips! Voor mij is het sparen best moeilijk vanwege de vaste lasten die ik nu heb, maar ik probeer inderdaad elk beetje opzij te zetten. En inderdaad goed om ver van te voren te beginnen met inlezen. Ik denk dat ik ook eens die webinars ga bekijken waar jij het over hebt. Ik heb het gevoel dat ik nog te weinig weet over wat er exact bij het kopen van een huis komt kijken.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Goede tips! Ik ken inderdaad ook wat mensen die via hun netwerk een huis hebben gevonden of die een hele goede aankoopmakelaar hadden. Mooi dat jij ook veel profijt had van je aankoopmakelaar. Voor ons is een koophuis nog niet haalbaar, maar ik hoop dat het over een jaar of twee wel lukt. Hopelijk is de huizenmarkt dan ook wat minder oververhit.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wij hebben zelf ook destijds heel veel gehad aan onze aankoopmakelaar en de financieel adviseur. Dat bood meteen mogelijkheden en inzichten. Ik kan ook iedereen aanraden om daar extra voor te betalen en dat stukje uit handen te geven.

    En die zoekmomenten plannen en voorbereiden op bezichtigingen is ook wel echt nodig. Wij waren daar zo veel tijd aan kwijt. Dat had ik op voorhand wel onderschat.

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten

Log in met je Google-account om sneller een reactie achter te laten zonder te bewijzen dat je een robot bent!