Mijn ervaring met huizen bezichtigen

 Laatst vertelde ik jullie dat ik een huis heb gekocht. Ik kan het zelf nog amper geloven, maar het is mij gewoon gelukt. In het vorige artikel had ik belooft dat ik mijn ervaringen rondom het bezichtigen van huizen zou delen en dat doe ik ook. Let wel dat ik erg veel geluk heb gehad met het geringe aantal bezichtigingen, want het proces had, gezien de huidige markt, veel langer kunnen duren. Al die ellende is mij gelukkig bespaard gebleven. In totaal heb ik slechts vier bezichtigingen gehad en slechts drie keer een bod uitgebracht. Hoe ik deze bezichtigingen heb ervaren, ga ik je nu vertellen. 




Bezichtiging 1 

De allereerste keer dat we een huis gingen bezichtigen was het meteen raak. Wat waren we verliefd op dit huis. Er hoefde helemaal niets aan te gebeuren, buiten dat we de muren een ander kleurtje wilden hebben. Alles was af. Het voldeed aan al onze wensen, op enkel schuine wanden na, maar dat mocht de pret niet drukken. In overleg met de aankoopmakelaar hebben we ook met meer dan 10.000 euro overboden om de kans te vergroten op dit geweldige huis. Je voelt hem al aankomen... Helaas waren wij het niet geworden. We weten niet waar dit aan lag.. Wat we wel weten is dat de verkopers lastig deden over het financieringsvoorbehoud. Dit betekent voor ons dat we een X aantal euro onder voorbehoud zetten, omdat dit uit de hypotheek komt, maar ook dat we een X aantal euro gegarandeerd kunnen betalen, omdat dit uit ons spaargeld komt. De verkoper wilde het liefst iemand die geen financieringsvoorbehoud nodig had en die dus het gehele bedrag in één keer kon ophoesten. Wij vermoeden dat iemand heeft afgezien van het financieringsvoorbehoud of dat iemand anders een lager financieringsvoorbehoud dan wij hadden, wat ons de kop heeft gekost.


Bezichtiging 2 

Bij de tweede bezichtiging dachten we van de te voren dat we dit huis net zo geweldig gingen vinden als het eerste huis. Toen we binnen kwamen, leek het ook even zo. Totdat wij erachter kwamen dat de keuken voor "reuzen" was. Om een voorbeeld te geven: het aanrechtblad van de keuken kwam tot mijn borst. Ik ben al niet groot, maar deze keuken was enorm hoog. Zelfs voor Luuk die een stuk langer is dan ik, was de keuken veel te hoog. Verder was de benedenverdieping helemaal onze smaak, maar was er boven nog veel onderhoud en opknapwerk nodig. Deze factoren maakten dat wij besloten geen bod uit te brengen. Als ik van te voren wist dat de keuken verhoogd was, was ik niet eens gaan kijken, omdat ik vooral verliefd was op de keuken... Alleen stond dit feit nergens vermeld op Funda of in de brochure... 



Bezichtiging 3 

Onze derde bezichtiging was wel echt mijn droomhuis... Oké, er moest op elke verdieping een nieuwe vloer in, er moest worden geverfd, de ingebouwde kastdeuren waren ook niet meer mijn smaak en oh ja, er moest ook wel een nieuwe keuken in! Maar als dat allemaal gedaan was, kon het mijn droomhuis worden, aangezien de locatie zo ideaal was. Vanuit de woonkamer en de slaapkamers keek je uit op een groen weiland vol paarden, met in de verte een boerderij. Dat is iets waar ik altijd al van gedroomd had. We besloten met onze aankoopmakelaar een bod uit te brengen. Het was een startbod, aangezien er (in tegenstelling tot ons eerste bod) onderhandelruimte zou zijn. De aankoopmakelaar diende een bod in en we wachtten... en wachtten... en wachtten... De aankoopmakelaar had moeite om contact te leggen met de verkoopmakelaar. Voor de beeldvorming, de verkoopmakelaar was een oude man die moeite had met communiceren (zowel mondeling, als schriftelijk als digitaal....). De keren dat onze aankoopmakelaar contact kreeg met de verkoopmakelaar, werd er vaag gedaan over ons bod. De verkoopmakelaar zou moeite hebben met contactleggen met de verkoper. Deze zou namelijk niet reageren. 

Ik nam het heft in eigen handen en besloot na 1,5 week te bellen met de verkoopmakelaar die mij doodleuk mededeelde dat mijn bod was geweigerd, dat er geen onderhandelruimte meer was, omdat een hoger bod was geaccepteerd en dat hij geen enkele moeite had met het bereiken van de verkoper, zoals mijn aankoopmakelaar had gezegd. Dat zou deze niet goed hebben begrepen. Wat bleek, hij hield ons gewoon aan het lijntje. Wij waren een van de eerste die een bod hadden ingediend en de verkoper wilde een beter bod afwachten. Normaal wordt dat duidelijk gecommuniceerd, maar nu zijn wij 1,5 week in onwetendheid gelaten en is mijn aankoopmakelaar ook voorgelogen. De aankoopmakelaar heeft dagelijks contact proberen te zoeken met de verkoopmakelaar, maar werd compleet genegeerd. Daar ging ons droomhuis, poef weg. Dat was wel even een klap... Ik houd mezelf maar voor dat er te veel verbouwd moest worden en dat het maar beter is dat we het huis niet hebben gekregen... 




Bezichtiging 4

Al vrij snel na de vervelende afwijzing van het derde huis, gingen we kijken bij het vierde huis. Een stuk goedkoper en een stuk kleiner dan de huizen die we eerder bezichtigd hebben, maar misschien hadden we zo meer kans. Daarbij is het grote voordeel dat onze maandlasten veel lager zullen zijn als we voor een goedkoper huis kiezen. 
Toen we het huis van binnen zagen, waren we meteen enthousiast. Nee het was niet groot, maar wel onze smaak, erg goed onderhouden en ook zeer recent gemoderniseerd. Er hoeft weinig aan gedaan te worden. Alleen de muren zouden een andere kleur moeten krijgen, zodat het meer onze smaak wordt en daarnaast willen we een ander fornuis en een andere afzuigkap in de keuken, want die waren wat gedateerd. Na het bezichtigen zagen we onszelf daar echt wonen. Een heerlijke starterswoning! 

We besloten een bod te gaan uitbrengen. Dit keer ging het weer om een eindbod. Een eenmalige bieding. We hadden aardige voorwaarden, waaronder een laag financieringsvoorbehoud en flexibele overdracht van het huis. Een paar dagen hebben wij in spanning gezeten, maar op dinsdag 29 december om 17:15 kregen we het verlossende antwoord van de aankoopmakelaar: het huis is van ons! 


Een huis in slechts vier bezichtigingen?

Wat hebben wij geluk gehad met het feit dat we zo snel een huisje hebben bemachtigd. Helaas ken ik ook mensen die er erg lang over doen en soms meer dan 20 keer een bod moeten uitbrengen voordat het eindelijk een keer lukt. Met deze krappe huizenmarkt is het ontzettend lastig om aan een woning te komen die ook nog eens aan je eisenlijstje voldoen. Het hangt een deel van geluk en de gunfactor af, maar aan de andere kant hangt het ook af van jouw budget en jouw voorwaarden. Mijn voorwaarden, zoals flexibele oplevering en een laag financiëringsvoorbehoud gaven voor de verkoper de doorslag om voor mijn bod te kiezen. Daarnaast heb ik ook boven de vraagprijs geboden, maar heb ik daarbij wel kritisch gekeken wat ik er maximaal voor zou willen betalen. Ik heb overboden, maar ik had niet eens het hoogste bod. Er waren andere mensen die een hoger bod hadden gedaan, maar wel minder aantrekkelijke voorwaarden hadden opgesteld. Dan kan een verkoper ervoor kiezen om akkoord te gaan met een minder hoog bod, maar wel met meer zekerheid of meer naar de eisen vanuit de verkoper zelf. Het is dus zowel een kwestie van geluk als een kwestie van tactiek en slim bieden. Ik denk dat dat mij ontzettend heeft geholpen om zo snel al een huis te bemachtigen. 




Daarnaast heb ik ook een aankoopmakelaar ingeschakeld, die mij hielp met het uitbrengen van het bod. De aankoopmakelaar kon voor mij precies uitzoeken voor hoe veel het huis in het verleden is verkocht, voor hoe veel geld huizen in de buurt weggaan en hij helpt bij de onderhandelingen. Ook denkt de aankoopmakelaar met je mee over de hoogte van het bod en kijkt hij daarbij naar jouw specifieke (financiële) situatie. Daarnaast staat het ook professioneel als je de hulp van een aankoopmakelaar hebt. De verkoper van mijn huis vond dit ook en het gaf de verkoper een veiliger gevoel, wat ook hielp bij de beslissing. Ik heb dus veel profijt gehad van mijn aankoopmakelaar, die werkte op een zogenoemde "no-cure no-pay" basis. Elke keer dat we een bod deden op een huis en het werd niet geaccepteerd, kostte het advies en de hulp van de aankoopmakelaar niets. Pas zodra het bod geaccepteerd was, zou ik de aankoopmakelaar betalen. Ook een ontzettend fijne gedachte!

In mijn volgende artikel zal ik ook wat tips geven die je kunnen helpen bij het bezichtigen. Zelf heb ik via mijn aankoopmakelaar ontzettend veel tips gekregen, maar ook vanuit eigen ervaring heb ik een aantal inzichten opgedaan die ik graag in een volgend artikel met jullie wil delen!

Wat is jouw ervaring met het bezichtigen van huizen?


Reacties

  1. Super leuk om dit te lezen! Ik wil dit jaar ook huizen gaan bezichtigen en ik vind het echt tof om alvast een soort voorproefje te krijgen van hoe dat allemaal werkt. Ik snap wel dat je kan balen als je twee keer een huis misloopt waar je heel erg op hoopte. Vooral die derde bezichtiging is onwijs jammer. Gelukkig heb je nu alsnog een heel tof huis gevonden!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Zo'n aankoopmakelaar klinkt echt ideaal. Ik zou totaal niet weten hoe dat werkt met een goed bod uitbrengen op een huis en wat realistisch is. In deze markt ben je toch wel geneigd om veel meer te bieden. Knap dat je na vier bezichtigingen al een mooie woning hebt gevonden. Dat hoor ik niet vaak eigenlijk.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Echt zo tof dat het is gelukt en dat ook nog na vier bezichtigingen - dat is echt best wel snel in deze tijd! Maar wat balen dat het bij de derde bezichtiging zo rot is verlopen allemaal. Dat is inderdaad wel echt flink balen en de manier waarop het is gegaan is ook gewoon echt niet netjes vanuit de makelaar. Gelukkig hebben jullie uiteindelijk alsnog jullie droomhuis gekregen! Supergaaf :)

    Wat bizar trouwens, die keuken voor reuzen! Dat is inderdaad niet heel handig. Grappig detail: mijn keuken is juist ingericht op kleine mensen. Kwam ik pas achter toen ik wat met Bart kreeg ;) Ik pas (met 1,69 meter) precies onder de afzuigkap, maar Bart kan dus niet onder de afzuigkap door kijken naar het fornuis, haha. Pas toen ik erover nadacht, besefte ik dat de vorige bewoners inderdaad ook niet heel groot waren.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Wow, weer super interessant. Ik denk dat ik je blogs over de zoektocht naar één huis maar nog eens ga lezen als ik die stap moet zetten. Bedankt voor de inspiratie! :D

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ah heel herkenbaar sommige omschrijvingen. Toen ik twee jaar geleden huizen ging bezichtigen, werden mijn vriend en ik ook vaak overboden met extreem hoge bedragen. En ook wij hebben helaas een aantal verkoopmakelaars gehad die niet geheel volgens het boekje handelden... Wat knap dat jullie al na vier bezichtigingen een huis hebben weten te kopen. Wij hebben destijds een stuk of 20 bezichtigingen gehad, waarvan er 8 of 9 geen geschikte match was. Op alle anderen hebben we wel een bod uitgebracht en zijn we vaak teleurgsteld geweest. Inmiddels wonen we nu ruim een jaar in ons huis en ben ik er zo blij mee. Is het toch nog goed gekomen.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Ik heb ook afgelopen jaar een aantal (stuk of 10) huizen bezichtigd. Ik vond het soms maar vermoeiend, dat je dan weer helemaal hoopt en het uiteindelijk niets wordt. Echt balen, soms. Zeker in jullie situatie, waarbij je voorgelogen wordt door de verkoopmakelaar! Ik heb een ervaring gehad waarbij er uit de bouwkundige keuring problemen kwamen met het huis en dat niet genoemd was door de verkopers. Daardoor ging de koop op het laatste moment niet door, ook een grote teleurstelling.

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten

Log in met je Google-account om sneller een reactie achter te laten zonder te bewijzen dat je een robot bent!