Mijn eisenlijstje voor mijn koophuis

In mijn nieuwjaarsblog liet ik al weten dat 2021 voor mij in het teken staat van het bemachtigen van een koophuis. Een huis kopen is een van de meeste dure en meest serieuze aankopen in je leven. Uiteraard wil je niet zomaar een huis kopen, zonder dat je kritisch heb gekeken naar waar jouw toekomstige stulpje aan moet voldoen. Ook ik had voordat ik huizen ging bezichtigen een eisenlijstje opgesteld. Ik had al een idee wat mijn toekomstige huis moest bevatten en wat juist niet. Ook stelde ik prioriteiten en keek ik daarbij kritisch naar mijn budget. Dit helpt niet alleen bij de bezichtigingen, maar helpt je ook bij het bepalen of je überhaupt een kijkje wilt nemen in het huis. Uiteindelijk ben ik op 8 eisen gekomen die ik erg belangrijk vond en deze deel ik vandaag in dit artikel. 


1. Tenminste drie (slaap)kamers

Voor mij is de grootste eis dat mijn toekomstige woning tenminste drie (slaap)kamers bevat, buiten de woonkamer, keuken, badkamer en toilet. We moeten een kamer hebben om in te slapen, maar ook willen Luuk en ik allebei een eigen kantoor. Daarvoor willen we niet in de woonkamer zitten, dus het is voor ons echt een must dat we een woning vinden met drie kamers. Huizen met minder dan drie kamers zijn voor ons al per definitie geen optie en zouden we dus ook niet snel gaan bezichtigen. 

2. (bijna) Instapklaar

Ik ben geen klussen en ook mijn vriend is niet mega handig. Op een grote verbouwing zitten we dus niet te wachten. Het huis moet wat ons betreft (bijna) instapklaar zijn. We willen geen ruimtes slopen, geen nieuwe keuken EN nieuwe badkamer erin hoeven plaatsen. We hebben geen zin om een tuin helemaal om te spitten of om een dakkapel te laten plaatsen. Aan onze toekomstige koopwoning moet zo min mogelijk worden geklust. Natuurlijk zijn we niet te beroerd om een likje verf op de muren te smeren of om een vloer te leggen, maar naar een echte kluswoning ben ik zeker niet op zoek. 




3. In een dorp en groene omgeving 

Momenteel woon ik in de stad en daar heb ik mij nooit echt thuis gevoeld. Het is er te druk, er is te weinig groen, de huizen zijn over het algemeen prijziger en stiekem vind ik de huizen in de stad vaak ook een stuk minder mooi. Voor mij genoeg redenen om mijn huizenjacht in dorpjes te houden. Ik ben echt op zoek naar een omgeving waar ik tot rust kom, met veel groene weilanden of dijkjes, met dieren en gezellige, knusse dorpspleintjes. Daar zie ik mezelf echt wonen. En wie zegt dat een dorp niet nabij een stad kan liggen? Zou ik dan niks gaan missen aan de stad? Enkel het grote winkelaanbod en het gemak van de goede verbindingen met het OV zal ik gaan missen, maar dat hoeft geen probleem te zijn met mijn eigen autootje. 

4. Niet langer dan 45 minuten reizen naar mijn werk of familie en vrienden

Een andere belangrijke eis op de lijst is dat ik niet langer dan 45 minuten (met de auto) onderweg wil zijn naar mijn werk en naar familie en vrienden. Ik heb mijn leven in mijn huidige woonplaats en mijn werk in Rotterdam. Dit betekent dat ik een huis moet zien te vinden dat op maximaal drie kwartier rijden ligt van mijn werk en van mijn sociale leven. Gelukkig liggen er in mijn leefomgeving genoeg dorpjes waarbij dit geen enkel probleem hoeft te zijn, maar dat betekent ook dat een aantal plaatsen (die mij ook wel aanspreken) uitgesloten zullen zijn bij mijn zoektocht. 




5. Een veilige buurt

Ik denk dat de meeste mensen deze eis wel op hun lijstje hebben staan. Niemand wil in een buurt wonen waar veel ruzies en relletjes zijn, waar hangjongeren op straat staan en waar je 's avonds steeds over je schouder moet kijken en een onrustig gevoel ervaart. Nu is dat in een dorp vaak al minder het geval dan in een stad, maar alsnog bekijk ik van te voren goed hoe ik de buurt ervaar en probeer ik ook online te lezen over de veiligheid van de buurten waarin ik een huis op het hoog heb. Het kan geen kwaad op je alvast te oriënteren. 

6. Veel lichtinval 

Mijn stemming kan soms erg afhangen van de lichtinval van een huis. Ik functioneer het beste op daglicht en op ruimtes waar dus veel daglicht doorheen komt. Ik doe het minder goed in donkere ruimtes of op kunstlicht. Nu met de donkere dagen en het vele thuiswerken, zijn er helaas weinig andere opties dan kunstlicht en donkere kamers, maar straks in het voorjaar wil ik wel dat in mijn toekomstige genoeg licht naar binnen kan. Een donkere woning maakt mij gewoon niet blij en daarbij scheelt het ook een hoop energie als je geen lampen hoeft te gebruiken om je huis te verlichten. Veel lichtinval staat dus zeker ook op mijn lijst!




7. Tenminste 75 vierkante meter woonoppervlakte 

Hoewel Luuk en ik er maar met z'n tweeën in gaan wonen, is onze eis wel dat we tenminste 75 vierkante meter woonoppervlakte hebben. Dit heeft natuurlijk onder andere te maken met onze eis van de drie slaapkamers, maar ook omdat het allemaal niet te krap moet zijn. We zijn absoluut geen hoarders qua spullen en willen ook niet te veel prullaria in ons nieuwe huis, maar we moeten wel genoeg ruimte hebben om te leven, om onszelf terug te trekken en om mooie meubels neer te kunnen zetten. 

8. Het energielabel mag niet lager zijn dan D

Tot slot is een laatste eis het energielabel. Niet alleen voor het milieu is een groen label goed, het scheelt ook enorm in je maandelijkse energielasten. Vandaar dat ons toekomstige koophuis tenminste energielabel D moet hebben. Dit is niet het beste label, maar het is ook niet het allerlaagste. D is het gemiddelde. Het liefst willen we een woning met label A of B, maar mocht dat niet lukken, dan is D echt onze eis en lager mag het niet zijn. Ik zie genoeg huizen voorbij komen met label E en ik heb zelfs ook een aantal huizen gespot met een G label. Die huizen zijn voor mij al een no-go. 



Wat staat er op jouw wensenlijstje voor je huis?

Reacties

  1. Super leuk om je eisenlijst te zien. Ik ben echt benieuwd in wat voor woning je uiteindelijk terecht gaat komen en uiteraard hoop i k dat het aan al je eisen voldoet! Ik heb geen koophuis, wel een huurhuis en mijn eisen waren toen dat er veel lichtinval zou zijn, dat ik een tuin zou hebben en dat er een open keuken in zou zitten. Allemaal is het gelukt, zo fijn! Alleen zou ik net als jij in de toekomst wel willen kopen. Helaas moet ik nog even sparen daarvoor.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Voor mij was het ook belangrijk dat het energielabel van mijn huis tenminste C moest zijn. Ik vind duurzaamheid belangrijk en daarom wilde ik ook een zo zuinig mogelijk huis. Ons huis had een label B, maar wij hebben wat een en ander verduurzaamd en volgens mij is het nu A geworden. Verder wilde ik destijds ook een veilige buurt en rustige omgeving. De grootte maakte mij minder uit. Ik vond het trouwens ook belangrijk dat het huis ook niet ouder was dan 1980. Ook vanuit duurzaamheidsredenen.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Veel succes met jullie huizenjacht! Ik ben ook Team Dorp, haha. 3 slaapkamers moet lukken dan!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Wat een goede eisen! Ik woon momenteel nog in een huurhuis, maar ik wil mij dit jaar ook oriënteren op een koopwoning. Ik denk dat ik duurzaamheid , de omgeving en instapklaar ook heel belangrijk vind en dat dat ook iets is wat op mijn eisenlijstje zou staan.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Wow, goed dat je al zo'n concreet idee hebt van je toekomstige woning.

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten

Log in met je Google-account om sneller een reactie achter te laten zonder te bewijzen dat je een robot bent!