Yogamat Review: Een jaar met de Manduka Black Pro yogamat

Ongeveer drie jaar geleden ben ik begon met yoga. Als totaal niet lenige, stijve hark waagde ik me aan yogaoefeningen via YouTube. Ik had destijds een goedkoop, roze matje waar ik de eerste twee jaar mee heb gedaan, omdat ik niet zeker wist of ik yoga wel leuk vond en of ik het wel zou volhouden. Inmiddels is dat matje een jaar geleden vervangen door mijn nieuwe Manduka Black Pro Mat. In dit artikel geef ik een review van deze yogamat en vertel ik waarom je zou moeten investeren in een duurzame, professionele mat als je dagelijks yoga beoefent.



Hoe kies ik een goede yogamat?

Toen ik een jaar geleden op zoek ging naar een goede yogamat, vond ik het lastig om de bomen door het bos te zien. Mijn eerste, roze matje was dun, ging kapot (waardoor er allemaal roze kruimels door mijn kamer lagen) en zorgde voor pijn aan mijn rug. Zeker was dat ik een mat van ander materiaal moest kopen en dat ik wilde gaan voor een dikkere mat. Maar welk materiaal moest ik kiezen? En hoe dik moest mijn nieuwe mat dan worden? Voor slechts een simpele mat, werd dat nog een hele zoektocht met een aantal dilemma's. Ik heb voordat ik mijn huidige yogamat aanschafte veel gelezen over de soorten yogamatten. Een aantal vragen die ik mij hielpen bij de aanschaf van mijn mat waren:
  • Welke afmetingen passen het beste bij mij? Ik hoefde bijvoorbeeld geen hele lange mat, omdat ik niet zo groot ben.
  • Hoe dik moet mijn yogamat zijn? Ik had bijvoorbeeld eerst een mat van 4mm, maar dat was niet prettig voor mijn rug. Mijn vriend heeft een sportmat van 9mm dikte, maar op die dikte had ik moeite met balansoefeningen. Het moest er dus tussenin zitten.
  • Van welk materiaal moet mijn yogamat zijn? Ik had eerst een mat van rubber, maar al na een half jaar ging deze stuk. Dit matje was ook maar twee tientjes, dus veel kun je er niet van verwachten. Ik besloot te gaan voor meer duurzaam materiaal, PVC of TPE. 
  • Waarvoor ga je de mat gebruiken? Gebruik je de mat alleen voor thuis of is hij ook voor buiten of in yogaklassen? Of zoek je misschien naar een lichtgewicht yogamat die je makkelijk mee op reis kunt nemen? 
  • Welke oefeningen moet ik op de mat kunnen doen? Dit zou afhankelijk kunnen zijn van het soort yoga dat je doet. 
  • Wat wil ik maximaal besteden aan mijn nieuw yogamat? Voor mij mocht mijn nieuwe yogamat wel wat meer kosten dan de twee tientjes die ik ooit uitgaf aan mijn oude mat. Ik kocht eerst een goedkopere mat, om te kijken of yoga wat voor mij was. Maar toen ik het ruim twee jaar beoefende, wist ik dat mijn nieuwe mat echt wel wat meer mocht kosten dan dat. Ik maak er immers dagelijks gebruik van. 
  • Welke kleuren vind ik mooi? Niet geheel onbelangrijk is natuurlijk de kleur. Je moet je wel prettig voelen bij de kleur, aangezien je veel tijd op je yogamat zal gaan doorbrengen. 
Deze vragen heb ik ook aan mezelf gesteld bij de zoektocht naar een yogamat en al snel vielen er daardoor heel wat matten af die niet geschikt voor mij waren of die niet aan mijn eisen voldeden. Ik vergeleek verschillende matten van diverse merken met elkaar op basis van de omschrijving en ik zocht reviews (geschreven of op YouTube) naar de yogamatten die ik op het oog had. Daarnaast ben ik ook nog een keer naar een yogawinkel geweest, om een aantal matten zelf aan te voelen met mijn handen en voeten. Zo kon ik beslissen of het merk dat ik op het oog had beviel. Daarna hakte ik de knoop door. Het zou de yogamat van het merk Manduka worden.  


Waarom een yogamat van Manduka?

Manduka is een yogamat merk en wordt veel gebruikt onder yogabeoefenaars. Manduka heeft allerlei soorten matten, eigenlijk voor ieder wat wils. Van beginners tot professionals, van de reiziger tot de milieuactivist. Keuze genoeg! Ik besloot dat het met twee jaar yoga beoefenen tijd was voor een professionele mat, waar ik ook aardig wat geld aan wilde uitgeven. Ik kocht de Manduka yogamat PRO. Deze soort yogamat wordt vooral gebruikt door professionele yogi's, bijvoorbeeld yogaleraren of mensen die dagelijks aan yoga doen. Het is een mat die goed bij mij leek te passen. Grote pluspunten vond ik bijvoorbeeld dat de yogamat levenslange garantie heeft en dat er werd beweerd dat de mat niet snel slijt. Er werd omschreven dat deze mat niet zal afbrokkelen, scheuren, vlokken of vervagen. Je kunt ook te allen tijde de mat terugsturen naar Manduka voor vervanging, mocht dit dus wel gebeuren zonder dat je de mat met opzet hebt beschadigd. Daarnaast was de mat van PVC en milieuvriendelijk geproduceerd, zonder dat er giftige stoffen in de mat zijn verwerkt. Dit is vaak wel het geval bij goedkopere matten. 


Een ander aspect dat mij overtuigde om voor deze mat te gaan, is dat de Manduka PRO een fijne dikte heeft, namelijk 6mm. Perfect voor mijn rug, maar ook om te kunnen blijven staan tijdens balansoefeningen. De onderkant van de mat heeft een anti-slip laag, waardoor de mat blijft liggen als je erop gaat staan. Dat vond ik zelf een erg groot pluspunt, aangezien ik op mijn oude mat regelmatig weggleed. Ook de kleur van mijn mat vind ik helemaal geweldig en overtuigde me om voor deze te gaan. Hij is, zoals te zien op de foto koningsblauw met zwarte gripstrepen en aan de onderkant is de mat volledig zwart en zit de anti-sliplaag erop. Ik heb om nog wat specifieker te zijn gekozen voor de Manduka Black PRO Mat - Forever 180 cm - Limited Edition. Mijn koningsblauwe mat is dus een speciale editie van Manduka en was ook maar tijdelijk verkrijgbaar. Het soort mat is uiteraard wel nog verkrijgbaar, alleen niet meer in deze uitvoering. Gelukkig zijn er nog genoeg andere mooie kleuren waaruit gekozen kan worden.



Kenmerken

De mat weegt 3,4kg en is 180cm lang, 66cm breed en 6mm dik. Een mat van 180cm is lang genoeg voor iemand die 155cm is! De Manduka PRO is ook verkrijgbaar in 216cm, ideaal voor mensen die wat langer zijn en meer ruimte nodig hebben op de mat. Ook is deze mat geschikt voor alle yogavormen. Met name intensieve yogastijlen. De Manduka PRO is daarnaast geschikt voor alle ondergronden (tapijt, houtenvloeren, cement etc.) en heeft dus een anti-slip nopjeslaag, zodat je mat tijdens de oefeningen gewoon op zijn plek blijft liggen. Dit zorgt daarnaast ook voor extra grip tijdens de oefeningen. Verder heeft de mat een speciale laag, waardoor de groei van bacteriën wordt voorkomen. Uiteraard dien je de mat wel schoon te maken na gebruik. Dit kan bijvoorbeeld met water en wat (lavendel)olie, maar ook verkoopt Manduka een schoonmaakspray om je mat goed te onderhouden. Tot slot garandeert Manduka dus een levenslange garantie, waardoor de gebruiksduur langer zal zijn. Hierdoor zal afval en verspilling verminderd worden, omdat je jaren kan doen met de mat.



Meer dan een jaar jaar met mijn Manduka PRO

Inmiddels heb ik de Manduka PRO al een jaar in bezit en wordt hij dagelijks goed gebruikt. Ik heb niet eerder een review geschreven, omdat ik eerst zeker wilde weten hoe goed de kwaliteit is van de mat. Dat kan pas als je hem voor een langere tijd intensief gebruikt. 21 december 2019 kwam de mat bij mij in huis en sindsdien ben ik hem gaan "testen". Met zekerheid en veel enthousiasme kan ik wel stellen dat de mat volledig voldoet aan de verwachting. Er zit na een jaar (nog steeds) geen schade aan de mat. Ik heb geen rugklachten meer, mijn balansoefeningen gaan perfect en ik ben door deze mat de meeste yogaposes alleen maar beter gaan beheersen, omdat ik geen roze vlokken meer aan mijn handen en voeten heb en omdat ik niet meer bang ben weg te glijden tijdens een wat lastigere oefening. De mat is veerkrachtig en biedt stabiliteit en ik snap volledig waarom professionele yogabeoefenaars deze mat massaal aanschaffen. Hij is echt het geld waard en er is geen woord gelogen over wat Manduka omschrijft over deze mat. 

Toen ik de mat net had, moest ik er wel even aan wennen. Hij was zo anders dan mijn oude mat. Aan het begin was hij wat glad aan de bovenkant, waardoor mijn handen en voeten in bepaalde houdingen licht weggleden. Dit komt omdat de mat nog nieuw is. De grip op de mat moet zich nog ontwikkelen. Dit werd ook aangegeven door Manduka. Naarmate je meer oefent, zal de mat zich meer naar jou vormen en zal de gladheid er vanaf gaan. Na ongeveer drie tot vier maanden is dit inderdaad gebeurd en kon ik ook echt optimaal gebruik maken van de mat. Mijn grip werd daardoor steeds beter en het leek alsof de mat ook naar mij aangepast was, zonder daarbij gekke afdrukken van voeten of handen achter te laten. Ook voelde de mat wat zwaarder aan dan mijn oude mat. Dit is iets minder handig als je hem ook buitenshuis gebruikt, maar voor mij is dat geen probleem. 

 Het is geen goedkope mat, aangezien het een professionele yogamat is, kostte dit mij destijds 110 euro, maar hij is elke cent waard geweest. Ik ben er nog elke dag dat ik hem gebruik ontzettend blij mee en ik kan echt stellen dat het een duurzame mat is, die niet snel kapot gaat en die ervoor heeft gezorgd dat ik beter ben geworden in yoga. Ik geniet er nu nog meer van! Ja, het is een duurdere mat en een investering, maar ik vind het het geld echt waard. Als ik me bedenk dat ik elk jaar een nieuwe yogamat van 25 euro moet kopen die snel slijt, dan heb na ongeveer 5 jaar hetzelfde betaald als dat ik doe voor mijn Manduka yogamat, waarvan wordt gegarandeerd dat die tenminste 20 jaar meegaat. Al met al heb ik eigenlijk geen negatief woord over deze mat te zeggen en kan ik wel stellen dat een Manduka PRO yogamat wel echt een hele goede investering is waar ik nog jaren plezier van zal hebben!



Beoefen jij ook yoga? Zo ja, welke mat heb jij?



Disclaimer: Dit product is puur vanuit eigen enthousiasme en interesse gepromoot. Ik heb geen (betaalde) samenwerking met Manduka of dergelijke en ik heb de mat zelf betaald. 



Reacties

  1. Wat goed dat je jezelf een écht goede yogamat hebt gegund! Dat kan zo erg schelen tijdens het yoga doen volgens mij. Zeker de dikte vind ik zelf ook altijd heel erg uitmaken. Een te dun matje is echt niet fijn.
    Prachtige kleur heeft hij! En natuurlijk vooral heel mooi dat de mat zo fijn yogaat :)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wat een mooie mat en ook een goede review! Ik denk dat veel mensen hier iets aan kunnen hebben. Ik doe niet aan yoga, maar ik heb wel een sportmat, net als jouw vriend inderdaad ook een dikkere van 9mm. Die is ook heel fijn voor alle oefeningen en voornamelijk voor mijn rug.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik zelf beoefen geen yoga, maar mijn mama heeft ongeveer dezelfde alleen dan in het paars.

    Wow, dat is een goed overzicht. Ik denk dat ik mijn mama eens je blog ga laten lezen. :P

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten

Log in met je Google-account om sneller een reactie achter te laten zonder te bewijzen dat je een robot bent!