Culinair uit eten bij Herberg de Kop van 't Land in Dordrecht

In januari zijn mijn vriend Luuk en ik allebei jarig geweest en sinds vorig jaar is het de traditie om daarvoor samen uit eten te gaan in een culinair restaurant. Dat mag dan ook best wel wat kosten. Juist voor onze verjaardagen pakken we uit, omdat we de rest van het jaar wat zuiniger aandoen. Dit keer kozen wij voor Herberg de Kop van 't Land in Dordrecht. Een restaurant waar je heerlijk culinair kan eten en zeer interessant is voor vegetariĆ«rs en veganisten, want hier serveren ze enkel vega of vegan gerechten! Daar werd ik meteen enthousiast van en daarom was de beslissing snel gemaakt om hier te gaan eten. 






Concept van Herberg de Kop van 't Land

Dit restaurant bevindt zich op een hele mooie, wat afgelegen plek in Dordrecht aan het water van de Brabantse Biesbosch. Het is een heel klein en sfeervol restaurant, want ze kunnen zo'n 10 tot 12 couverts per keer aan. Met reserveren was het daarom ook nog spannend of er plek voor ons zou zijn, maar op het laatste moment werd er contact met ons gezocht dat er een tafeltje vrij was, dus die kans lieten wij niet voorbij gaan! Het restaurant staat erom bekend dat ze veelal met streekproducten koken, waarbij biologische groenten de hoofdrol spelen. De gerechten zijn in beginsel vegetarisch. Er wordt helemaal niet met vlees of vis gekookt. Ook kun je op verzoek, wanneer je dit bij je reservering doorgeeft, veganistische gerechten krijgen. Zelf koos ik ervoor om al mijn gerechten veganistisch te bestellen. Mijn vriend Luuk, die wel vlees eet, koos voor het vegetarische menu. Er wordt vanaf vier gangen geserveerd en het maximaal aantal gangen wat ze bieden is zeven. De gangen zijn inclusief amuses en brood met dip. Wij kozen voor het zeven gangenmenu, want we houden van lekker eten en zijn ook wel grote eters! Ook wilden wij zo veel mogelijk proeven, dus wilden wij het maximale eruit halen. Voor de zeven waren wij 66 euro per persoon kwijt, wat wij een hele schappelijke prijs vinden in vergelijking met andere culinaire restaurants waar wij zijn geweest. Daarnaast krijg je ook gratis kraanwater. Voor elke andere drank, dien je uiteraard wel te betalen. De sfeer is vriendelijk en totaal niet stijfjes. Het is eerder knus, warm en gezellig!


Gang 1


We begonnen met een amuse. Voor Luuk, die het vegetarische menu had, was dit een preimuffin (links) gevuld met dragonmayo. Ik kreeg een stukje knolselderij ook met dragon. Dit was Ć©Ć©n van de twee gangen die echt verschilden van elkaar. De andere gerechten die we aten leken heel erg op elkaar, alleen kreeg Luuk dan soms gerechtjes met ei of dierlijke yoghurt erin verwerkt, terwijl die van mij dus geheel plantaardig waren. 


Gang 2

De onderste was van mij en de bovenste van Luuk 

Dit was ook een amuse van gerookte biet. Ik had vegan yoghurt, terwijl Luuk schapenyoghurt had. Verder bestond het gerechtje uit rozenbottel, rode ui, lavas-olie en een krokantje van koolrabi. Dat is dat groene ding in het midden. Echt een heerlijk, klein en zoet gerechtje!


Brood en crackers


Na de twee gangen kregen we vers zuurdesembrood en knapperige bietencrackers op tafel. Beide zelfgemaakt door het restaurant. Daarbij serveerden ze hummus, preizout en een soort groene olie waarvan ik de naam helaas niet meer weet. Luuk en ik zijn beiden dol op brood, vooral in culinaire restaurants, omdat het daar altijd huisgemaakt is. Ook dit brood was erg lekker, maar de bietencracker was onze favoriet! Die had zelfs geen hummus nodig, zo lekker vonden we deze!  


Gang 3




Bestond uit een aardpeertartaar, dus wat op de bodem ligt. Geserveerd met de krokante schil van de aardpeer, komkommer in zoetzuur, kruidenbouquet en voor Luuk nog een mayonaise met gefermenteerde ui en ricotta van karnemelk. Ook dit was heerlijk! Ik heb Ć©Ć©n keer eerder aardpeer gegeten bij Jaimie van Heije en toen vond ik het ook heel lekker. Deze gang vond ik daarom ook echt een feest. Heel lekker was het. Ook grappig dat ze dat schilletje van de aardpeer hebben verwerkt in het gerecht. Dat was krokant en paste goed bij het geheel. 


Gang 4

Bovenste van Luuk, onderste van mij. Het verschil zat in de saus. 
De vierde gang was geroosterde prei met soesterknol, kweepeer, piccallily, radijs en cresson in een saus van citroentijm en preiolie. Dit vonden wij beide een lekker gerecht, maar wel het minste van alle gerechten samen, aangezien de prei vrij overheersend was. Het was zeker niet vies, maar als we een minst favoriete gang zouden moeten kiezen, dan was het deze gang. We hadden trouwens ook geen idee wat cresson is, maar dat is gewoon witte waterkers! 


Gang 5


Met het eiwitschuim 

Zonder het eiwitschuim 
De Japanse Andoorn ziet er misschien wat vies uit, maar het was heerlijk!
Was een tomatenboullion met geroosterde palmkool, een crĆØme van peterseliewortel, Japanse Andoorn, een gel van tomaten en voor Luuk met schapenkaas erdoor. Japanse Andoorn was voor mij geheel nieuw. Ik had er nog nooit van gehoord, maar het zijn dus de kleine, rozige knolletjes die je op de foto kan zijn. Ik vond ze erg lekker. Ze waren knapperig en wat friszoet in de bouillion. Echt heerlijk. Ik merkte al gauw dat het restaurant met producten kookt die je zelf nooit gebruikt of waar je wellicht nooit eerder van hebt gehoord. Dat maakte het voor ons extra speciaal!


Gang 6


Onze vijfde gang bestond uit een morilles, waar ik dus ook nog nooit van had gehoord. Dat is dus dat bruinige, gestreepte ding wat bovenop het gerecht ligt en is familie van de zwam. De smaak is erg kruidig en wat sponzig, maar erg lekker. Dit werd geserveerd met geroosterde knolselderij, bloemkool, een jus van knolselderij, duindoorn en aardappelkaantjes. Ook hier was er een klein verschil tussen de gerechten van mij en Luuk. Het gerecht van Luuk bevatten crĆØme fraĆ®che en dat van mij dus niet. Ook deze gang was verrukkelijk! Het lijkt net een stukje wild, maar dat is het gelukkig niet! 


Gang 7


Ondanks dat we bij de zevende gang zijn aangekomen, is dit nog niet het laatste gerechtje. Dit omdat ik de amuses ook meetel als gangen. Deze gang was het hoofdgerecht dat bestond uit gebrande witlof met schapenvoetjes (een soort oesterzwammen, maar dan kleiner), schorseneer (een vlezige wortel) met een saus van dennentoppen en zwarte walnoot. Een mayo van zwarte walnoot en monniksbaard. Voor Luuk was het geheel afgeblust met gerookte eidooier. Ook dit was zeker een van onze favoriete gerechten. Vooral de schorseneer en de schapenvoetjes vond ik onwijs lekker en had ik beiden nooit eerder gegeten. Ook had ik (hoe gek dit misschien ook klinkt) nooit eerder witlof gegeten, terwijl dit geen bijzondere of zeldzame groente is. Voor alles een eerste keer! Los vond ik het wat bitter smaken, maar in het geheel met het gerechtje kwam het heel goed samen en vond ik het heerlijk.



Gang 8



Een hartig dessert, althans voor Luuk. Ik vond mijn dessert nog vrij zoet en het enige hartige wat erin zat voor mij was kleine stukjes roggebrood. Dat het voor mij niet hartig was, maakte niets uit! Ik vond het heel lekker. Het was namelijk een kastanjemousse (ook kastanje had ik slechts Ć©Ć©n keer eerder gegeten bij Jaimie van Heije) met kleipeer, appelwortel, appelstroop en roggebrood. Voor Luuk was dit afgewerkt met brokkenkaas en crĆØme fraĆ®che, wat het gerecht dus wat meer hartig maakte. Luuk vond het heel lekker en vond de combinatie zoet (van het fruit, de stroop en de kastanje) goed matchen in combinatie met het roggebrood en de kaas. Ik vond mijn dessert dus door het ontbreken van de kaas zoeter, maar ook nog steeds verrukkelijk!


Gang 9

Het onderste toetje was van mij, die daarboven van Luuk



Was officieel wel een zoet toetje. Dit is het andere gerecht waarbij Luuk en ik iets verschillends kregen. Ik kreeg namelijk ijs gemaakt van biet en cashewnoten en een semifreddo met framboos. Daarnaast lag een sinaasappeltartaart gemaakt met bloedsinaasappel en hand van Boeddha (ook geen idee wat dat was, maar dat bleek een vrucht te zijn die er zo uitziet), en gegarneerd met paarse peen. Vooral het cashew-bieten ijs was favoriet bij mij! Luuk had een ander toetje, hij had wel dezelfde sinaasappeltartaar maar dit had hij met een pastinaak pannacotta, hangop, moutcrumble, atsina en, net als ik, paarse peen. 



Gang 10


Tot slot, toen we dachten dat we helemaal uitgegeten waren, kregen we nog 2 kleine hapjes per persoon. Namelijk een chocoladetaartje gemaakt met avocado en amandelmeel en een hapje van dadel en appelgelei. Beiden heel lekker en een fijne afsluiter van ons avondje uit! 



Conclusie

Wij vonden het een heel gezellig, knus en warm restaurant met vriendelijke bediening en heerlijk gerechten. Bij alle gerechten hadden wij echt de ervaring dat we een reis maakten door een bos, tuin, woud of moeras. De gerechten hadden hele aardse smaken die kenmerkend zijn voor Ć©Ć©n van die locaties. Ook vond ik het geweldig om nieuwe producten te proberen zoals hand van Boeddha, de Japanse Andoorn en de schorseneer. Allemaal stuk voor stuk producten waar ik nooit eerder van had gehoord. Zelfs producten die ik wel kende, zoals witlof, waren nieuw voor me, maar alsnog een hele ervaring om het te proeven. Er zat geen enkel gerecht tussen waar we niet tevreden over waren en we gingen absoluut niet met honger naar huis. Zoals ik al eerder aangaf, vond ik de prijs per persoon ook heel schappelijk voor hetgeen wat je ervoor terugkrijgt.

Luuk is een vleeseter en was eerst een beetje sceptisch over dit restaurant. Hij is gewend om op andere plekken als Jaimie van HeijePure C en The Jane vlees of vis te krijgen. Echter was hij na de tweede gang al helemaal om en gaf hij aan het vlees en de vis niet te missen, omdat de gerechten zo goed bedacht waren. Hierdoor had hij niet het gevoel dat hij iets miste. Ook hoorde ik dat van meerdere gasten om mij heen die normaal gesproken wel vlees aten. Zelfs voor niet vegetariĆ«rs of veganisten is het dus een leuk en lekker concept om eens te proberen.
Herberg de Kop van 't Land is dus echt een aanrader als je eens wat nieuws wilt proberen, van groenten en fruit houdt, dierenwelzijn belangrijk vind of voor niet al te veel geld (in verhouding tot gelijksoortige restaurants) jezelf eens in de watten wil leggen met een uitgebreid diner. Mocht het wat ver weg zijn voor je, dan kun je er ook overnachten en in de omgeving van Dordrecht is genoeg te beleven. Je zou er dan zelfs een weekendje weg voor in kunnen plannen. Echter raad ik je wel aan om ruim van te voren te reserveren, anders wordt je net als wij op de reservelijst gezet, waardoor het niet zeker is of je op de gewenste datum langs kan komen!



Zou jij hier eens willen eten?





Reacties

  1. Wat een mooie en vooral lekkere gerechtjes allemaal! Dat ziet er zo lekker uit. Ook tof dat het allemaal wat vreemde producten zijn die dan toch erg lekker blijken.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wat een leuk concept, zeg! Het eten ziet er heerlijk uit.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Oh wat lekker zeg! Ik ben een echte vleeseter, maar ik weet zeker dat ik dit ook heerlijk ga vinden. Chill dat het ook in Dordrecht is. Ik wil hier echt een keertje gaan eten! Ik wist wel van het bestaan van dit restaurant, maar niet dat het allemaal zo lekker is en nog voor een betaalbare prijs.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Heerlijk al dat eten. Zo goed dat zulke restaurants ook steeds meer gericht zijn op vegetarisch en veganistisch eten. Zelf ben ik vegetariƫr en lijkt het mij erg lekker om daar eens te gaan eten.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ziet er lekker uit. Mooi concept!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Toevallig heeft mijn vriend een jaar hier in de keuken gewerkt als kok :) De keren dat ik er heb gegeten, ontdekte ik ook zoveel nieuwe groenten en smaken. Leuk om een blogpost over het restaurant te lezen. Verder heb ik ook bij The Jane gegeten, de andere restaurants die je noemde staan nog op ons restaurantverlanglijstje. Bovenaan staat de Librije, maar het zal nog erg lang duren voor we genoeg geld hebben om daar te eten, haha.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Ziet der echt lekker uit... Wij zelf gaan ook meestal gaan uit eten, maar dan voor ons Huwelijks verjaardag en zo veel jaar samen. Voor de verjaardag kook mijn man altijd mijn lieveling gerecht. Mijn man is zo 8jaar chef kok geweest. Hier heb ik gelukkig altijd een kok in huis.. Maar op restaurant gaan is ook steeds fijn ☺

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten

Log in met je Google-account om sneller een reactie achter te laten zonder te bewijzen dat je een robot bent!