Recept: Gewokte spruitjes

Spruitjes, you love 'em or hate them. Zelf ben ik als sinds kinds af aan een onwijze spruitjesliefhebber en kan ik ook niet wachten tot het seizoen van de spruitjes weer daar is. Stiekem haal ik ze in de zomer ook gewoon uit de diepvries, zodat ik ze heel het jaar door kan eten. Gewoon gekookte spruitjes zijn een beetje saai, dus vandaar dat ik ze op smaak breng in de wok. Ben jij net als ik een spruitjesliefhebber? Of hou je er niet zo van, maar wil je ze toch een kans geven als ze op een andere manier dan de standaard bereid zijn? Geef dit recept dan een kans. Zelfs mensen die niet van spruitjes houden gaan overstag! 




Benodigheden

Ingrediënten voor 2 tot 3 personen: 
  • 600 gram (geschoonde) spruitjes
  • 1 stronk bosui (ook wel lenteui of salade ui genoemd, het is allemaal hetzelfde) 
  • 5 teentjes knoflook (mag ook meer of minder, helemaal naar smaak. Ik hou van veel knoflook)
  • Stukje gember, ongeveer 2 centimeter
  • 250 gram Kastanje champignons
  • 150 gram taugé 
  • Sojasaus 
  • Kurkumapoeder
  • Chilipoeder

Keukengerei 
  • Een wokpan
  • (Houten) lepel 
  • Snijplank en scherp mes 
  • Een theelepeltje 



Bereidingswijze 

1. Maak de spruitjes schoon als je deze ongeschoond hebt gekocht en kook de geschoonde spruitjes voor 15 tot 20 minuten voor.


2. Snijd ondertussen de bosuien in ringetjes. Pel de teentjes knoflook en snijd deze in plakjes (fijn mag ook) en schil het stukje gember door er met een theelepeltje over de schil te schrapen. Zo voorkom je dat je te veel van de gember wegsnijdt. Snijd de gember daarna fijn.

3. Was de taugé en boen de kastanje champignons schoon. Snij de champignons in plakjes.



4. Verhit wat olie in de wokpan en laat deze goed heet worden. Voeg daarna de bosui, gember en knoflook toe. Zet het vuur middenhoog. Laat dit ongeveer drie minuutjes bakken en schep het geheel goed door om te voorkomen dat de knoflook verbrand.


5. Voeg de taugé toe en bak deze ook mee voor een minuut of drie, daarna kun je de kastanje champignons toevoegen en wok je het geheel nog eens vijf minuten, totdat de champignons zijn gekrompen.



6. Voeg de spruitjes toe en wok deze mee op een hoog vuur. De spruitjes zijn al voor een groot deel gaar, omdat ze voorgekookt zijn, dus je hoeft het geheel alleen nog even om te scheppen en te verwarmen.

7. Voeg dan een scheut sojasaus toe en ook de kurkuma en chilipoeder. Ik doe dit altijd op gevoel, maar naar schatting gebruik ik een volle theelepel kurkuma en een halve theelepel chilipoeder.




8. Zet het fornuis uit en je kunt het geheel gaan serveren! Bij dit gerecht is het heerlijk om (zilvervlies)rijst of (volkoren)noodles te eten. Ook kun je er gekruide blokjes tofu aan toevoegen en voor de vleeseters onder ons kunnen spekjes hierbij lekker smaken. Dat is natuurlijk allemaal optioneel!

Eet smakelijk!



Hou jij van spruitjes of haat jij ze?


Reacties

  1. Ik moet eerlijk bekennen dat ik nooit eerder spruitjes heb gegeten, omdat ik totaal niet weet wat ik ermee aanmoet. Gekookt lijken me ze saai. In deze context ziet het er wel lekker uit.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Oh lekker! Dit recept kende ik nog niet. Ik ben dol op spruitjes, dus ik ga dit recept opslaan om eens te maken.
    Groetjes, Andrea

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ooo, dit lijkt me lekker! Ik vond ze heel vroeger dus niet lekker, maar toen mijn moeder ze presenteerde als superbollen gingen ze er op magische wijze ineens wel in ;) Nu vind ik ze echt heel lekker.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Spruitjes heb ik nooit echt lekker gevonden. Maar de andere ingrediënten lust ik allemaal wel (vooral gember, champignons en bosui ben ik dol op!), dus misschien moet ik het eens een kans geven! Het is al jaren geleden dat ik spruitjes op heb, dus ik kan altijd een poging wagen.

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten

Log in met je Google-account om sneller een reactie achter te laten zonder te bewijzen dat je een robot bent!