Dingen die in 2019 voor mij anders waren

 Voor mij, en ik denk voor zo'n beetje de hele wereld, stond 2020 in het teken van veranderingen, aanpassingen, bijstellen van doelen en nieuwe situaties. Wanneer ik terugdenk aan vorig jaar, vind ik eigenlijk dat niet alleen de wereld, maar ook ikzelf ontwikkeling heb doorgemaakt. Ik vond het wel mooi om even stil te staan bij al deze ontwikkelingen en dan zowel de positieve als negatieve aspecten. 




1. Ik had nog geen masterdiploma gehaald en was nog student

Een hele positieve verandering in 2020 was dat ik mijn universitaire masterdiploma behaalde, iets waar ik in 2019 alleen nog maar van kon dromen. Vorig jaar rond deze tijd was ik nog een student, was net bekend geworden aan welk scriptieonderwerp ik ging werken en moest ik in de kerstvakantie nog studeren voor de tentamens die eraan zaten te komen. Ik ging bijna dagelijks naar de universiteit en ik had toen ook nog best wel een grote workload op mijn bordje liggen. Inmiddels ben ik al een paar maanden geen student meer, maar toch kan ik mij deze tijd vorig jaar nog zo goed inbeelden. 


2. Ik had nog geen baan

Een tijdje geleden maakte ik op mijn blog bekende dat ik mijn eerste echte grote mensen baan heb gekregen als beleidsmedewerker. In 2019 was dit helemaal niet het geval. Zoals bij het vorige punt aangegeven studeerde ik nog, wist ik nog niet welke functie ik wilde uitvoeren, voor welke organisatie dit ging zijn, had ik geen idee wat ik aan salaris ging verdienen en kon ik mij ook nog niet goed voorstellen hoe het leven als een werknemer eruit zou gaan zien. Inmiddels ben ik nu bijna 3 maanden in dienst bij mijn huidige werkgever en bevalt het echt heel goed! Hoewel ik het student zijn soms mis, is dit ook wel weer een levensfase waar ik van kan genieten. 



3. Regelmatig ging ik naar de kinderboerderij of dierentuin

Helaas zijn er ook minder leuke veranderingen die vooral gerelateerd zijn aan het Coronavirus. In 2019 (en alle jaren ervoor) ging ik heel vaak naar de kinderboerderij om koeien, paarden en geiten te aaien, kippetjes en varkens te bekijken en te smelten om alle lieve konijnen, cavia's, muizen, degoes en hamsters. Ook ging ik minstens vijf keer per jaar naar een dierentuin toe. Ik ben dit jaar welgeteld drie keer op de kinderboerderij geweest en drie keer heb ik de dierentuin bezocht, waarvan één keer nog voor het Coronavirus. Een jaar geleden kon ik het mij niet inbeelden dat ik zo lang niet naar een plek met dieren zou gaan, omdat dit de plek is waar ik het meest in mijn sas ben. Helaas zijn de dierentuinen dicht door Corona en voelde het voor mij ook niet veilig om naar de boerderij te gaan. 


4. Ook restaurantbezoekjes kwamen vaker voor

In 2019 heb ik echt super veel etentjes gehad. Met vriendinnen, met mijn partner, met mijn familie. Ik ben dol op eten en vooral in restaurants en ik ging elke maand wel één of twee keer naar een restaurant toe. In 2020 ben ik maar drie keer naar een restaurant geweest. Twee keer voor Corona en één keer tijdens Corona bij Vista in Willemstad om te vieren dat ik mijn masterdiploma heb gehaald. Zelfs over dat etentje heb ik lang getwijfeld, omdat het voor mij niet prettig voelde om in een restaurant te zitten waar je het virus kan oplopen of verspreiden. Voor de bijzondere gelegenheid heb ik wel een uitzondering gemaakt. Het was een fijne avond en Corona leek toen ook even niet meer te bestaan, net zoals in 2019. 



5. Mijn vriendinnen zag ik nog fysiek

Hoewel ik mijn vriendinnen niet wekelijks zag, zag ik heb toch wel regelmatig fysiek als we dus een etentje hadden in een restaurant, bij mij thuis of als we een meidenavond of spelletjesavond hadden. Nu heb ik al mijn vriendinnen al sinds februari dit jaar niet meer fysiek gezien, puur om veiligheidsredenen en vanwege de maatregelen. Onze fysieke ontmoetingen zijn vervangen door telefoontjes en Google Meet gesprekken. Het is zo fijn dat we alsnog contact houden en elkaar regelmatig spreken, maar het is ook wel bizar dat ik hen heel 2020 gewoon nauwelijks in het echt heb gezien... 


6. Ik voel mij zelfverzekerder dan vorig jaar 

Om maar weer een positieve verandering te noemen. Ten opzichte van 2019 ben ik dit jaar echt een stuk minder onzeker en heb ik meer vertrouwen in mijzelf en mijn kunnen. Vorig jaar was ik nog heel bang en had ik ook regelmatig last van mijn struggle met het imposter syndrome. In 2020 moet ik zeggen dat ik daar veel stappen in heb gezet. Waar ik in 2019 mezelf nog zag als iemand die niks verdiende, die alles bereikte door toeval of puur geluk en als iemand die zichzelf regelmatig de grond in boorde, is dat in 2020 een stuk minder geworden. Onder andere door mindfulness (Mindgym), yoga en een cursus omgaan met perfectionisme, kon ik mijn onzekerheden wat meer opzij zetten en er beter mee omgaan. Ik heb meer zelfvertrouwen gekregen en gun mezelf nu ook veel meer dan vorig jaar. Een voorbeeld is dat ik tijdens mijn studie erg onzeker was of ik het universitaire niveau wel aankon en dat het maar puur geluk was dat ik mijn tentamens haalde of dat de docenten het fout hadden nagekeken. Nu met mijn baan ben ik een stuk minder onzeker, kom ik voor mezelf op in groepsgesprekken, geef ik mijn grenzen aan en lever ik zelfverzekerd mijn stukken in bij mijn baas. Zo fijn! 


7. Ik besteed minder tijd aan dingen die mij geen energie geven

Als ik iets heb geleerd in 2019, is dat ik personen of dingen achter mij moet laten die mij geen energie geven. Natuurlijk kom je soms met een energieslurpend persoon in aanraking of moet je een klusje doen dat je niet leuk vind, maar ik kies nu wel veel meer voor mezelf als ik daar invloed op heb dan voor dingen of mensen die de energie uit mij zuigen. Zo heb ik er bijvoorbeeld voor gekozen om geen aandacht meer te steken in mensen van wie ik geen aandacht terugkrijg. Dat betekent dat ik hierdoor een aantal mensen ben verloren waar ik vroeger goed mee omging. Ik vind echter wel dat het van twee kanten moet komen en als dat alleen van mijn kant komt, kost dat gewoon te veel energie die ik liever niet kwijt wil. Ook de focus op dingen die ik niet graag doe, maar van mezelf  "moest" doen, probeer ik steeds meer los te laten. Dat had ik vorig jaar niet kunnen bedenken. 



8. Ik had nog nooit een huis bezichtigd 

Ja ja, een grote mensen baan en sinds november dit jaar ben ik op zoek naar mijn eerste koopwoning. Inmiddels heb ik er al een aantal bezichtigingen op zitten. Vorig jaar was ik daar nog helemaal niet mee bezig. Ik verdiepte me wel in wat er allemaal komt kijken bij het kopen van een huis, maar ik had nog geen idee hoe een bezichtiging zou gaan, waar je op moet letten, waar ik een huis wil bezichtigen en wat mijn budget ging zijn. Het huizen bezichtigen was dit jaar voor het eerst. Als kleine dwerg van 1 meter 55 samen met haar vriend gewoon in grote mensenhuizen kijken die je potentieel gaat kopen. Wauw... Hoe je binnen een jaar volwassen kan worden zeg. 


9. Ik zag op tegen de kerstdagen

Kerst is al heel wat jaren niet mijn favoriete feest. Ik heb een hekel aan geforceerd met familieleden (die ik vaak alleen met Kerst zie) rond de tafel zitten en awkward gesprekken met hen voeren. Of kerst met mijn schoonfamilie, dat altijd wat chaotisch verloopt en waarbij ik helaas met een van Luuk zijn familieleden (aangetrouwd) een erg slechte connectie heb en mij niet prettig voel bij deze persoon. Ook is kerst jarenlang een ding voor mij geweest, vanwege een eetstoornis. Ik zag altijd op tegen al dat ongezonde eten en de grote hoeveelheden en kon mij tijdens en de dagen na kerst ontzettend naar, vies, lelijk en dik voelen. Ook in 2019 was kerst nog wel een ding waar ik tegenop zag. Gelukkig was het al minder dan vroeger, maar zin had ik er ook niet in. Dit jaar doen we, vanwege Corona, niks aan de kerst. Niet met mijn familie en niet met mijn schoonfamilie. En eerlijk? Ik vind het echt ontzettend fijn! Dat is dan wel weer het voordeel. Heerlijk kerst op mijn eigen manier vieren door alle zeven delen van de Harry Potter films te kijken, een aantal Disneyklassiekers kijken, spelletjes spelen en heerlijk genieten van mijn weekje vrij van werk!



Wat is voor jou de grootste verandering geweest ten opzichte van vorig jaar?


Reacties

  1. Ja, er is echt wel veel verandert op een jaar tijd. We leven ook wel werkelijk in een helemaal andere wereld als vorig jaar. De dingen die vorig jaar normaal waren lijken nu niet realistische of andersom. Dat kwam dan vooral door de corona-crisis.

    Maar ook in jou blog zie ik dat er heel veel dingen verandert zijn. Zo ben je letterlijk doorheen het jaar van een schoolmeisje opgegroeid tot een heel zelfstandige vrouw die zeker een dikke pluim verdient. Respect!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wat een veranderingen ten op zichten van vorig jaar! Ik kan wel lezen dat ze bijna allemaal hebben bijgedragen aan jouw ontwikkeling en dat je een veel zelfverzekerder en krachtiger persoon bent dan vorig jaar. Mag je trots op zijn!

    Voor mij is de grootste verandering vooral geweest dat ik van mijn studentenstad Den Haag ben verhuisd naar een kleiner dorp om samen te gaan wonen met mijn vriend. Een hele positieve verandering, maar ook een spannende! En verder natuurlijk het vele thuiswerken en minder activiteiten met vrienden ondernemen.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Vreemd is het wel dat vorig jaar alles zo anders was. Zowel voor jou als voor mij. Ik had vorig jaar nog een andere baan, woonde toen nog in een andere stad en ging inderdaad frequent uit eten met familie en vrienden. Uiteindelijk is 2020 een goed jaar geweest voor mij, ondanks Corona. Het heeft veel gebracht. Mooi om te lezen dat het voor jou ook veel gebracht heeft ondanks de beperkingen die ons worden opgelegd.

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten

Log in met je Google-account om sneller een reactie achter te laten zonder te bewijzen dat je een robot bent!