Music of the moment (4)

Het is alweer een poos geleden dat ik een Music of the moment deelde. Het leek mij wel weer eens leuk om wat liedjes op een rij te zetten die ik momenteel veel luister. Ik ben bezig met de afronding van mijn scriptie en ik moet zeggen dat het met ups en downs gaat. Dat is denk ik nu ook te merken in het soort muziek dat ik luister. Er staan wat mooie en vrolijke nummers in, terwijl er ook een aantal liedjes instaan die ik vooral in mijn depressieve puberteit veel luisterde, maar waar ik momenteel nog steeds even in kan verdrinken bij tegenslag. Gelukkig herpak ik mezelf daarna weer met wat positievere muziek! 


Hard Times - Paramore


Om te beginnen is dit een wat verwarrend nummer. De muziek klinkt vrij vrolijk, maar als je naar de tekst luistert, spreekt dit de muziek totaal tegen. All that I want is a hole in the ground. You can tell me when it's alright for me to come out. Hard times, gonna make you wonder why you even try, gonna take you down and laugh when you cry. 
Hayley Williams, de leadzangeres van Paramore, schreef dit liedje toen zij in een depressie zat. Nu zit ik niet in een depressie, maar soms voelt het wel even alsof ik me onder de grond wil verstoppen, totda het gevaar (de scriptie / corona) geweken is. Ondanks dat het niet de meest vrolijke tekst is, haal ik toch wel veel kracht en herkenning uit het liedje. Soms ook wel zelfmedelijden... Maar dat is de kracht van muziek, dat je je erin kan herkennen en er steun aan hebt. En als het even niet mee zit en je jezelf enorm zielig vind, is dat ook oké. 



Miles - Devon Werkheiser


Wanneer ik mijzelf wel herpakken en even een motivatieboost nodig heb, dan zet ik meteen het liedje Miles van Devon Werkheiser aan. Deze tekst vind ik zo inspirerend en motiverend en na mezelf even te verdrinken in wat heftigere muziek, is dit liedje precies wat ik nodig heb om mezelf weer op te peppen. Vooral de zinnen: What it takes to last. Face the tests and learn to pass them. Cuz your dreams belong to more than just you. And I will walk this line. And even if I'm scared that's fine. There's a light within that will see me through.
Elke keer als ik dit stukje in dat liedje hoor, raakt dat mij enorm en denk ik van: ja ik kan dit! Zelfs als ik even bang ben dat ik het niet goed doe, dat ik iets niet kan of dat ik bang ben voor de gevolgen van een bepaalde actie, dan nog is het niet erg om bang te zijn en komt het uiteindelijk weer goed. Je groeit en je leert ervan en dat is het allerbelangrijkste. Dit liedje is momenteel zeker mijn favoriet van Devon Werkheiser, maar er zijn nog een aantal van zijn liedjes die nu regelmatig op replay staan. Ik vind het een heel goede songwriter die mij echt kan raken! En zijn videoclips... Geweldig mooi! 


Can't help falling in love with you - Elvis Presley


Elvis Presley... Ja ik heb wel een oude ziel. Ik ben dol op zijn muziek en momenteel wordt can't help falling in love with you grijs gedraaid. Nu ben ik al 5,5 jaar onwijs verliefd op mijn vriend Luuk, maar kan ik soms als ik hem zie me weer voelen zoals ik mij voelde toen ik verliefd op hem werd. Dit liedje brengt gewoon die mooie herinneringen aan onze liefde en dat is precies wat ik momenteel nodig heb. Die mooie herinneringen en positieve gedachten van toen, helpen mij ook weer verder in mijn huidige proces. Er komen weer betere tijden aan met heel veel liefde! Daarnaast hou ik echt van de rauwe stem van Elvis en is de tekst van dit liedje heerlijk zoetsappig! 


Dragonstea Din Tei - Ozone 


Haha, als ik erover nadenk is dit wel een heel fout nummer... Dit liedje was de zomerhit van 2004. Toen was ik 8 jaar oud en ik kan me herinneren dat we dit liedje in de auto richting onze vakantiebestemming veel hebben gedraaid in dat jaar. Volgens mij had ik dit liedje ook op cd. Ik weet even niet meer hoe ik er nu op terug ben gekomen, maar ook dit liedje luister ik momenteel best veel. Het doet me denken aan mijn jeugdvakanties en het geeft me een zomers gevoel. Zeker met het lekkere weer van de afgelopen tijd is dit gewoon een liedje dat ik graag wil opzetten als de zon schijnt, om mij toch nog een beetje in de vakantiestemming te brengen. Who cares dat het een fout nummer is? Het is gewoon heel catchy! Daarbij, ik heb voor de gelegenheid ook de vertaling van dit liedje opgezocht, omdat ik geen idee had wat ze nou precies zingen. Dragonstea Din Tei betekent: liefde van de lindeboom. Het refreintje is letterlijk vertaald: Je wilt weggaan, maar je neemt me niet mee Neemt me, neemt me niet mee, neemt me, neemt me, neemt me niet mee Jouw aanzicht en de liefde van de lindeboom doen me denken aan jouw ogen.
Haha, volgens mij is het gewoon een blij en tragisch liefdeslied? 



Dark road out of hell - Sum 41



Oh oh, een weer wat zwaarder liedje. Eigenlijk zijn het drie liedjes (voor de Sum 41 kenners: Holy Image Of Lies; Sick Of Everyone; Happiness Machine) één die achter elkaar worden afgespeeld en gezamenlijk the dark road out of hell heten. Deze heb ik in mijn puberteit zo rond mijn vijftiende / zestiende helemaal plat gedraaid, maar soms als ik down ben dan, luister ik dit nog steeds. En zelfs als ik niet verdrietig of boos ben, kan ik er van genieten. Ik weet niet waarom. Ik heb gewoon al sinds mijn veertiende een liefde gehad voor punkrock muziek. Nu ik een twintiger ben, is dat wel iets minder geworden, maar wanneer ik dan op een of andere manier weer terecht ben gekomen bij dit soort liedjes, kan  ik ze ontzettend waarderen. Het is misschien niet de meest vrolijke muziek, maar het helpt mij wel door lastige tijden heen. Door mezelf even zielig te vinden of juist om me nieuwe kracht te geven. Ik vind dit trouwens een van de beste (3?) liedjes die Sum 41 ooit heeft gemaakt! 



LOVE - Michael Bublé



Ik sluit af met een wat vrolijker liedje! Wederom een liefdesliedje. Dit liedje kende ik wel vaag, maar het is weer op mijn pad gekomen toen ik de serie Why women kill ging kijken op Videoland. Het originele liedje van LOVE wordt in de intro van deze serie wordt gebruikt en dat vond ik zo leuk klinken. Ik zocht dit liedje op via YouTube en kwam erachter dat Michael Bublé hier dus een cover van had gemaakt. Nu luister ik dit liedje regelmatig. Ik hou van de warme stem van Michael Bublé en daarnaast is het een liedje waar ik vrolijk van word. 


Welke muziek luister jij momenteel veel?



Meer muziekinspiratie nodig? Bekijk dan ook eens de overige Music of the Moment blogs: 

Reacties

  1. Haha, dat liedje van Ozone was ik helemaal vergeten, maar nu ik het luister komen er bij mij ook jeugdherinneringen naar boven! Ik hou trouwens ook van Michael Bublé! Ik luister soms naar zijn muziek in de auto.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Vroeger had ik ook een Sum 41 fase. Ondanks dat het wat depressieve muziek is, kan het inderdaad helpen in wat zwaardere perioden. Ik luister momenteel veel top 40 muziek, omdat de radio hier heel de dag aanstaat. Vooral de nieuwe van Justin Bieber en Ariana Grande vind ik erg goed, maar het is al laat toch van Racoon ga ik ook wel lekker op ;)

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten

Log in met je Google-account om sneller een reactie achter te laten zonder te bewijzen dat je een robot bent!