3 complimenten aan mezelf

Al een aantal weken ben ik actief bezig met Mindgym van Wouter de Jong. Hierdoor leer ik over het hebben van (open) aandacht, het tonen van compassie naar mezelf en anderen en geluksvaardigheden. Zelf ben ik tot nu toe zeer enthousiast over dit boek met alle trainingen, maar wellicht vind je het wat zweverig. Dit is ook geen artikel waarin ik dit boek wil promoten (dat doe ik wel als ik klaar ben met de trainingen!), maar graag wil ik op mijn blog een opdracht uitvoeren die gerelateerd is aan Mindgym. Vanuit zelfcompassie ben je bijvoorbeeld vriendelijker voor jezelf, kun je beter omgaan met moeilijke emoties en heb je meer zelfrespect. Dit betekent niet dat je jezelf verheerlijkt, maar dat je milder naar jezelf toe bent. Vanuit die gedachte wil ik mezelf drie complimentjes geven!




1. Wat ben je de afgelopen tijd zo ontzettend goed bezig geweest met je scriptie!

Inmiddels ben ik een week klaar met mijn scriptie en zit ik vol spanning op de uitslag te wachten. Het werken aan mijn masterscriptie was geen makkelijke opgave. Waar ik veel plezier beleefde aan het schrijven van mijn hbo-scriptie, heb ik hier soms met tegenzin aan gewerkt. Het onderwerp van mijn scriptie vond ik onwijs interessant, maar mijn band met mijn begeleider, de manier van wetenschappelijk schrijven en het vinden van goede literaire onderbouwingen waren soms toch best wel pittig, omdat ik niet de meest makkelijke en bekende concepten had gekozen om onderzoek naar te doen. Toch heb ik doorgezet, heb ik drie weken lang dagelijks aan mijn scriptie gezeten en heb ik ook niet opgegeven bij tegenslag. Er waren momenten dat ik onwijs onzeker was over mijn scriptie en mijn eigen kunnen of momenten dat ik in tranen uitbarstte van ellende. Alleen ben ik geen opgever en heb ik tot het eind alles eraan gedaan wat ik eraan kon doen. Het was een zware periode, maar ik mag trots op mezelf zijn dat ik zo heb doorgezet en dat ik het stuk met een goed gevoel heb kunnen inleveren. Zelfs als ik het niet heb gehaald, weet ik dat ik er alles aan heb gedaan en dat ik er niet met de pet naar heb gegooid. 


2. Je hebt zo lekker gekookt afgelopen dagen!

Ja, ik kan best lekker koken! Dat mag ook wel eens gezegd worden. Ik kook veelal met veganistisch en met veel groenten, maar ook kan ik de perfect gegaarde zalm bakken. Afgelopen dagen heb ik heerlijke pasta gemaakt, gewokte broccoli met gember, wortelsoep, ratatouille en een smakelijke linzenstoof waar ik onwijs van heb genoten! Hoe fijn is het dat ik zo goed kan koken en het me ook steeds beter afgaat! Eten is voor mij niet altijd even makkelijk geweest, maar de laatste twee jaar gaat het onwijs goed en kan ik echt genieten van het eten! Des te fijner als ik ook nog eens lekker kook voor mezelf. Een echte keukenprinses! Ik ben echt blij dat ik zo goed kan koken, al zeg ik het zelf!



3. Het is mooi dat je je zo inzet voor anderen als je het zelf lastig hebt

Ondanks dat ik de afgelopen tijd zo druk was met mijn scriptie, probeerde ik ook voor andere mensen nog iets te betekenen, zelfs als ik het lastig had. Zo heb ik een aantal studiegenoten geholpen door feedback te geven op hun scripties en heb ik met hen ook gesprekken gevoerd over hun onzekerheid bij over de scriptie, over de thuissituatie en de coronacrisis die het schrijven van een scriptie lastiger maken en over vervelende begeleiders die voor een hoop onzekerheid zorgden. Daarnaast kon een vriendin ook bij mij terecht toen zij het lastig had en er even doorheen zat (zij schreef geen scriptie, het ging over iets anders). Ik heb verder ook leuke dingen met mijn familie gedaan en tijd met hen doorgebracht. Zelfs als mijn hoofd er even niet naar stond, zette ik me daar overheen en uiteindelijk was het leuk en gezellig. Juist door anderen te helpen, iets leuks met hen te doen of er voor hen te zijn, vergeet je zelf even dat je het lastig hebt. Het is een welkome afleiding en daarnaast vind ik het goed dat ik niet alleen aan mezelf denk, maar me ook nuttig maak voor een ander. 



En nu jij! Welke drie complimenten zou jij jezelf willen geven? 

Reacties

  1. Wat goed dat je jezelf complimentjes geeft! Dat mag best wel eens. Ik vind het mooi dat je kan inzien dat je zo goed bezig geweest bent aan je scriptie. Ik ga voor je duimen dat je het met een mooi cijfer kan behalen!
    En nog een complimentje aan mijzelf: Marissa, je haar zit vandaag enorm goed! (Nadat ik in de ochtend meer dan een uur bezig ben geweest om het te krullen...)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Heerlijk dat je zo lekker voor jezelf kan koken. Daar kan ik ook van genieten. En wat goed dat je zo hard aan je scriptie hebt gewerkt en daarbij er ook nog eens voor andere mensen was. Daar kun je trots op zijn.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wat een super fijn artikel met terecht complimenten!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Heel positief allemaal! Leuk om te lezen.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Wauw, al weer leer ik een stukje van je warme persoonlijkheid kennen. Ik ken je niet persoonlijk, maar ik weet wel dat de complimenten volledig terecht zijn.

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten

Log in met je Google-account om sneller een reactie achter te laten zonder te bewijzen dat je een robot bent!