Vroem, vroem, nieuw gevaar op de weg

Eindelijk was het vandaag zover! Vanochtend om 10 uur had ik mijn eerste rijles. Super spannend natuurlijk! Twee dagen van tevoren begonnen de zenuwen al op te komen. Ik haalde allemaal doemscenario's in mijn hoofd. Alles wat mis kon gaan, zag ik mezelf in mijn hoofd al mis doen. Tegen een lantaarnpaal botsen, een oude oma aanrijden, een stoeprandje raken, een botsing maken met een andere auto. Uiteindelijk viel het allemaal hartstikke mee. In deze blog ga ik jullie vertellen hoe mijn eerste rij-ervaring was.

Kennis maken

Het was 10 voor 10 in de ochtend en ik was echt enorm zenuwachtig. Ik zou vandaag mijn eerste rijles krijgen. Ik wist totaal niet wat ik ervan moest verwachten. Ik zit bij de rijschool Cum Laude, een hele leuke naam! Om tien uur belde mijn rij-instructrice aan. Ik en mijn ouders hebben ons netjes voorgesteld. Ik mocht meteen mee naar de auto. Toen zag ik dat het niet zomaar een auto was, maar gewoon een dikke, blauwe BMW. Echt gaaf dat ik daar gewoon in mag leren rijden. Ik stapte in en mijn rij-instructrice, Mascha, begon een aantal dingen uit te leggen, wat ik deze les ging doen, wat ik kon verwachten. Tot ze op een gegeven moment zei: "Goed, rij maar de weg op. Van het parkeerplekje af." 
Ik had van verschillende mensen gehoord dat ik zelf nog geen gas hoefde te geven de eerste rijles, alleen maar sturen, maar ik moest van Mascha al meteen met het gaspedaal werken! Mascha zou wel voor me schakelen en met de koppeling werken. Heel voorzichtig reed ik het parkeerplekje af. Meteen werd me ook uitgelegd hoe ik moest overpakken en hoe je je handen op het stuur moet houden, de houding van de handen heet "Tien voor twee". Je moet het stuur zien als een klok en je handen zijn de wijzers. 


Het rijden 

Meteen aan het einde van de straat kreeg ik mijn eerste bocht. Ik vond het ook spannend om die te pakken! Mascha zei dat je maar een klein beetje moet bijsturen. Eigenlijk moet je je stuur zo min mogelijk gebruiken in rustige straten, je moet gewoon recht proberen te rijden. Aan het einde van de straat kreeg ik ook mijn eerste kruispunt, waar ik een dijk opging. Dan kom je opeens allemaal andere auto's tegen en dat is ook nog allemaal erg vreemd! Je wilt zover mogelijk naar rechts blijven rijden, maar dan wijk je eigenlijk voor de andere auto's uit. Hoe raar het ook is, je moet niet rechts van je rijstrook blijven rijden, ook niet precies in het midden van de rijstrook, maar jij moet ervoor zorgen dat je zover mogelijk links rijdt. Dan bedoel ik niet aan de linkerkant van de weg, maar tegen de lijn van jouw rijstrook aan, aan de linker kant. 
Kunnen jullie dat een beetje volgen? 
Daarna moest ik al een lange brug over, waar ook veel verkeer was! Toen ik eenmaal in de auto zat was ik eigenlijk niet meer zo bang als dat ik had gedacht. Het was eigenlijk best cool! Ik was nu de bestuurder, de weggebruiker. Op een gegeven moment kwamen we bij een rotonde aan. Dat is ook nog erg wennen. Je moet allemaal vreemde bochten maken en altijd je richting aan blijven geven, wat ik soms nog wel eens vergeet! Ook adviseerde Mascha me dat ik zo ver weg mogelijk moet kijken. Dus niet zo naar de stoep naast je, niet naar een voetganger die langs je heen loopt, maar zo ver mogelijk. Bijvoorbeeld naar een boom van 5 meter verder op, of naar de auto die voor je rijd. Zo houdt je overzicht op de weg en kun je meer zien. Voor mij was dat heel erg wennen, vooral in een rotonde. Je bent gewoon bang dat er iets fout gaat, maar geloof me, het werkt echt als je verder kijkt! Ik moest later ook erbij gaan leren remmen. Mascha deed dat het eerste half uur voor mij, maar na een tijdje moest ik het zelf ook proberen. Dat ging natuurlijk niet helemaal foutloos, maar ik ben erachter dat je de rem gewoon zacht en geleidelijk moet intrappen, zodat je heel rustig tot stilstand komt. 


Parkeren 

Ik heb al over allerlei soorten wegen gereden. Binnenstraten, polders, bruggen, rotondes, wegen waar je 80 mag, wegen waar je maar 50 mag. Dat zijn al best veel dingen alleen al voor een eerste les. Ik heb namelijk ook 100 minuten in de auto gezeten, wat veel concentratie kost. Overal moet je rekening houden met de snelheid en goed letten op wat andere weggebruikers doen. Aan het einde van mijn rijles, moest ik van Mascha in een vak parkeren. Gelukkig hoefde ik nog niet file te parkeren, maar gewoon in een simpel parkeervak, zonder auto's erbij. De eerste keer was mislukt. Ik stond helemaal niet mooi in het vak. Toen vroeg ze me toen ik een stukje doorreed om het nogmaals te doen. Deze keer was ik beter voorbereid. Je moet je stuur het snel draaien, heel snel overpakken en dat blijven doen tot je auto recht voor het vak staat. Daarna draai je je stuur heel snel weer terug en rijdt de auto zo het vak in. De tweede keer was het me gelukt, en daar was ik best wel trots op! 



Autorijden is leuk

Toen ik mijn straat in reed, moest ik weer parkeren, op de plek waar ik begonnen was. Dat ging ook wel goed. Ik had de stoep niet geraakt! Mascha vond dat ik het goed gedaan had mijn eerste les. Ik had gevraagd of ik een slechte leerling was, maar ze zei van niet. Ze had wel 100 keer erger meegemaakt, dat stelde me op een of andere manier wel gerust.
Uiteindelijk was het allemaal niet zo eng! Ik vond het zelfs heel erg leuk om auto te rijden. Het geeft me echt een prettig gevoel, echt zo'n verantwoordelijkheidsgevoel, maar dan op een goede manier. Het is echt heel apart om zelf de bestuurder te zijn, maar na een kwartier was ik het al gewend. Autorijden vraagt wel veel concentratie van me, toen ik eenmaal thuis op de bank zat en aan mijn ouders vertelde hoe het was, was ik wel heel moe en duf geworden! Ik vind het echt zo leuk. Volgende week maandag is mijn tweede rijles. Dan ga ik hetzelfde doen als vandaag, alleen met schakelen erbij. Iets nieuws om te leren. Ik kan echt iedereen aan raden om auto te rijden. Ik vind het echt geweldig!

Voor de mensen die me niet geloven:
Dit ben ik in de leswagen, de BMW, vlak voordat ik vertrok! Voor jullie allemaal het bewijs dat ik echt weet waar ik over spreek. Trouwens, die kleur van de auto vind ik wel erg mooi!

Mijn vraag aan jullie voor vandaag: 

Wil jij ook autorijden?


Reacties

  1. Heey!
    Wat leuk je eerste rijles en als ik het zo hoor kun je bijna al bij les 4 zelf autorijden xD haha, nee ik vind dat je het egt heel goed hebt gedaan en egt geweldig dat je zoveel mocht doen :)
    Fijn dat je het zo leuk hebt gehad en ik vind het ook echt een hele mooie auto waar je in hebt gereden. Lijkt me op zich wel fijn.

    Veel succes met je rijles

    Kevin,

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Leuk! toch netjes gedaan dan ^^ veel succes nog met het behalen van je rijbewijs : P

    en zelf haal ik liever eens een motorrijbewijs en dan auto xd

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Leuk dat je het zo leuk vond, veel plezier en succes met jouw aankomende rijlessen.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Deze reactie is verwijderd door de auteur.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ik wil ook autorijden! Wat leuk dat jij dat al hebt gedaan. Ook goede blog!

    Xxx Julie

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Heey meis,

    jeeeej, echt gaaf dat je al zoveel mocht doen. Het lijkt me zo grappig om jou achter het stuur te zien zitten XD Gewoon heel vreemd hahaha, dan ben jij de 1e van mn vriendinnen die dr rijbewijs heeft dalijk :D En dan gaan we je broertje ophalen van koning 4 uur van te voren ^^ gewoon zodat we lang de tijd hebben om iemand te zoeken en ernaar te staren :3

    Heb er nu al zin in! xD
    Leuk om die tips te lezen, misschien heb ik er nog wat aan als ik zelf mn 1e rijles heb ^^
    Weer een superleuke blog! Ga zo door en we moeten snel afspreken om naar Wantij te gaan :P

    Lekkere lange reactie he? ;P
    Nu ga ik hem echt afsluiten

    Xxx Iris

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Wat leuk om te zien dat je auto rijden erg leuk vindt om te mogen doen! Hopelijk blijf je er nog heel erg lang veel plezier aan beleven.

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten

Log in met je Google-account om sneller een reactie achter te laten zonder te bewijzen dat je een robot bent!