Theorieboek voor de auto

Eindelijk heb ik hem binnen hoor! Het theorieboek voor mijn autorijbewijs!
Gisteren heb ik hem gekocht in de winkel van de ANWB, daar zal ik ook gaan rijden, bij een van hun rijscholen. Toen ik thuis kwam ben ik het meteen enthousiast gaan doorbladeren. Meteen zag ik hoeveel bladzijdes het boek had en hoe dik het eigenlijk wel was. Wat je allemaal niet moet weten om goed deel te kunnen nemen aan het verkeer!
In deze blog ga ik jullie wat vertellen over het theorieboek en wat mijn mening er tot nu toe over is!

Hoe ziet het boek eruit?

Nou, zo:


Ik heb even een foto voor jullie gemaakt van mijn theorieboek, zo ziet hij er dus uit. Hij is ongeveer 250 pagina's dik, maar hij bevat heel veel plaatjes. Het is in elk geval geen saai boek. Ook hoef je er geen professor voor te zijn om dit te lezen. Het taalgebruik is erg simpel en alles staat ook wel duidelijk omschreven. Alles is prima te begrijpen. 

Lezen en leren

Heel het boek moet je uit je hoofd gaan leren, wil je graag slagen voor je theorie. Ik wil het boek graag uit mijn hoofd leren. Nu heb ik er nog niet veel uit gelezen, maar als ik straks zomervakantie heb (wat over een weekje al is!) ga ik er eens goed voor zitten. Ik weet nog niet precies hoe je het boek moet leren. De een zegt tegen me dat je het gewoon een stuk of 3 tot 4 keer overnieuw moet lezen, de ander zegt dat je per hoofdstuk moet leren, samenvattingen maken en bij jezelf nagaan of je echt snapt wat er staat. Ik denk dat ik voor dat laatste ga kiezen. Ik ben echt meer een doe en leertype, dan gewoon maar een paar keer lezen en veel dingen opschrijven. Ik denk niet dat het blijft hangen als je het maar wat globaal doorleest. Je moet er gewoon intensief mee bezig zijn om het in je op te nemen, maar het is natuurlijk net wat jezelf prettiger vindt en hoe het voor jou het beste gaat werken. 

Wat staat er allemaal in?

Ik heb het boek al wat doorgebladerd, zodat ik alvast weet wat ik straks kan verwachten. Er staat echt heel veel in. Je bouwt het ook allemaal langzaam op. In het eerste hoofdstuk van het boek staan bijvoorbeeld alle soorten voertuigen. Alle weggebruikers en verkeersdeelnemers worden in het eerste hoofdstuk genoemd. Ik vond sommige dingen wel voor de hand liggend, zoals de voetganger, er staat letterlijk in het boek: "Voetgangers zijn weggebruikers die zich lopend voortbewegen." 
Met een prachtig plaatje van een voetganger erbij. Ik kon er wel om lachen! Dit soort dingen moet je ook leren die voor de hand liggend zijn. Natuurlijk is het niet allemaal even makkelijk. Er staan ook dingen in over de remweg, verkeersborden verkeerstekens op de weg, onder invloed van alcohol, drugs of medicijnen rijden, veiligheid, kortom: Alles wat je moet weten om goed deel te kunnen nemen aan het verkeer. 
Je kunt natuurlijk echt alles uit het boek verwachten op je examen. Het is dus erg belangrijk dat je het boek van binnen en buiten kent. 
Er stond trouwens ook nog wat in over de veiligheid van dieren, dat vond ik wel grappig om te lezen. Er schijnt een speciale hondengordel te zijn, waarmee je je hond in de auto kunt vastmaken, zodat je hem veilig kunt vervoeren. Daar wist ik niets van en dat zie je ook niet zo vaak, maar het is belangrijk dat ook je hond veilig is in de auto, dus dat was wel een leuk weetje. Misschien dat dat straks ook op het examen gevraagd wordt!

Nu het autorijden nog

Ja, dat klopt. Ik ben van plan om in juli, als ik zomervakantie heb, te beginnen met mijn eerste rijles. Ook daar kunnen jullie dan natuurlijk weer een blogje over verwachten. Ik vind het allemaal erg spannend. Ik heb ook al wat ideeën over hoe ik me het beste erop kan voorbereiden, bijvoorbeeld alvast goed de verkeersborden te leren, zodat je weet wat je moet doen en weet wat er staat als je er eentje tegenkomt terwijl je aan het rijden bent, maar ook alvast bij mijn ouders in de auto goed meekijken wat zij doen, dus mee letten op het verkeerd, kijken wanneer zij schakelen, dat soort dingetjes. Ik denk ook niet dat je je er verder op kan voorbereiden en dat je maar gewoon moet afwachten tijdens je eerste les. Overigens denk ik ook dat als je eenmaal in de auto zit, dat je ook enorm veel leert van de theorie. Je hebt het dan natuurlijk al in het boek gezien, maar als je eenmaal in de auto zit ervaar je het ook echt! 
Ik heb er al wel heel erg veel zin in en ik ben echt benieuwd hoe het zou zijn om echt achter het stuur te zitten.


Ik ga jullie op de hoogte houden van hoe het met mijn rijlessen gaat als ik eenmaal ben begonnen. Ik hoop dat jullie het een leuke blog vonden om te lezen! Laat een reactie achter als je dat leuk vind en mijn vraag aan jullie is: 

Heb jij je rijbewijs al? 



Reacties

  1. Heey Meaghan,

    echt vet leuk dat je nu een blog schrijft! k ga je volgen, leuk dat je aan je rijbewijs gaat beginnen, succes

    xxx Julie

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Veel succes met de rijles, doe rustig aan en het lukt vast wel. Maak je ook niet teveel zorgen om het ''in een keer slagen'', probeer goed te slagen, niet snel.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. nee!
    Ik mag nog niet eens beginnen, want ik ben pas 15
    voor mij dus nog even wachten

    jij heel veel succes, het lukt je vast wel

    Suus

    BeantwoordenVerwijderen
  4. hey Meaghan!:D

    Ik heb nog geen rijbewijs maar ik begin wel volgend jaar aan mijn theoretisch rijexamen! Echt leuk je bmlog, nu kan ik al zien wat me te wachten staat:D!

    xxx Amber

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Hahahah, hahah, hah. Ahh ik zou willen dat ik hem al had, maar dat weet je al! Ik ben nu wel super druk bezig ermee te gaan sparen en mam probeert me daarmee ook goed te helpen. Maarja, 10 lessen voor 300 euro, 30 lessen + examens. Tsja het gaat nog een tijd duren voor ik mijn rijbewijs heb... Ik ga wel lekker van jou leren zodat het sneller gaat, hahaha.

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten

Log in met je Google-account om sneller een reactie achter te laten zonder te bewijzen dat je een robot bent!