Succesful adulting! | 10x wat wel volwassen aan mij is

Een aantal maanden geleden plaatste ik een artikel met 10 dingen die niet zo volwassen aan mij zijn. Daar kwam ik toen open en eerlijk voor uit. Desondanks ben ik gewoon een volwassene van 26 jaar die ook haar volwassenkanten moet laten zien in bepaalde situaties. Hoewel ik mij soms niet bepaald als een volwassene voel, zijn er toch wel wat aspecten in mijn leven waarin ik juist erg volwassen overkom. Deze beschrijf ik in dit artikel!




1. Ik ben in bezit van een koophuis

Toen ik mijn koophuis kocht was ik nog net geen 25 jaar. In januari, een aantal dagen voor mijn verjaardag zat ik met de hypotheekadviseur aan tafel en op mijn verjaardag hoorde ik dag de hypotheek rond was. Toen voelde ik mij wel even heel erg volwassen. Als huiseigenaar heb ik wel ervaren hoe volwassen je je soms moet opstellen: je bent opeens verantwoordelijk voor je eigen woning, moet van alles regelen, zelf verstandige keuzes maken en knopen doorhakken. Ook toen ik ging klussen in mijn woning, voelde ik mij erg volwassen. Normaal deden mijn ouders dat soort werkjes, maar nu stond ik er alleen voor (ondanks de hulp die ik kreeg). 


2. Ik neem graag de leiding

Als er iets geregeld moet worden, dan ben ik jouw vrouw! Zowel op mijn werk als in mijn privéleven neem ik altijd het voortouw in dingen regelen of plannen. Zo ben ik degene die bijvoorbeeld vakanties opzoekt en beslist wat we gaan doen als we een uitje hebben. Op mijn werk ben ik vaak degene die de taken toewijst aan mensen en die de deadlines stelt. Ik ben iemand die snel dingen naar zich toe trekt en zich verantwoordelijk voelt voor taken die volbracht moeten worden. Tevens kan dit ook mijn valkuil zijn, omdat ik graag de leiding heb en alle touwtjes zelf in handen wil houden. 


3. Zelfverzekerd aan de telefoon

Toen ik wat jonger was, vond ik het altijd spannend om te bellen. Instanties als banken of klantenservices had ik niet graag aan de lijn en ook toen ik mijn eerste werkervaring op een uitzendbureau opdeed pakte ik de telefoon niet graag op en liet dat toch liever over aan collega’s. Inmiddels ben ik helemaal over die angst heen en hang ik als een zelfverzekerde volwassene aan de telefoon. Moeiteloos bel ik bedrijven om offertes op te vragen of afspraken in te plannen. Als ik een klacht aan de telefoon moet doorgeven, doe ik dat zonder aarzeling en ook onbekende mensen op mijn werk waarvan ik iets nodig heb, bel ik zonder enige moeite. 


4. Als mensen mij advies vragen op mijn werk

Iets wat sommige volwassenen in bepaalde functies ook doen, is advies geven aan medewerkers en het management. Ik ben ervoor aangenomen om dit te doen. Zo af en toe denk ik wel eens: ‘mensen, waarom vragen jullie advies aan dit kind?’. Dat komt omdat de mensen die aan mij advies vragen vaak een stuk ouder zijn dan ik en het toch wel zelf zouden moeten weten. Dat is dus lang niet altijd het geval, waardoor ze bij mij op de lijn komen. Ik vind het echt machtig dat mensen van 40+ mijn mening of expertise willen horen om een besluit te nemen of om iets helder te krijgen. Ze nemen dingen van mij aan en vertrouwen erop dat mijn adviezen ergens op slaan en hun kan helpen in de oplossing. Ik voel me dan echt een volwassen adviseur die veel mensen (die het eigenlijk beter zouden moeten weten met hun bakken levenservaring) op weg kan helpen. 


5. Autorijden

Al sinds mijn achttiende ben ik in bezit van dat felroze kaartje en dat was ook de eerste keer dat ik mij op die leeftijd een echte volwassene voelde. Nog steeds als ik de auto instap, heb ik wel eens het gevoel dat ik echt bij de “grote mensen” hoor. Autorijden associeerde ik altijd als iets wat volwassenen doen, omdat ik dacht dat het heel complex was om al die pedalen te bedienen. Inmiddels valt dat allemaal wel mee. Ik vind mijzelf een vrij goede bestuurder die niet bang is om de weg op te gaan. En toen ik in juli 2021 mijn eigen auto kocht, was dat voor mij ook wel een mijlpaal van volwassenheid. Niet alleen het rijden, maar ook het hebben van een eigen auto is natuurlijk wat bij grote mensen hoort.


6. Het huishouden doen

Ja, hoe stom het ook klinkt; ik vind het huishouden doen iets voor volwassenen. Al mijn hele leven deden mijn ouders dat voor mij, maar nu ik mijn eigen huis heb, is dat mijn verantwoordelijkheid geworden. Ik vind het niet het leukste om te doen, maar blijkbaar hoort ook dit bij volwassen zijn. Het schoonmaakschema bijhouden, zorgen dat je zelf niet te veel rommel maakt, de was doen, stofzuigen en dweilen, weten wanneer de afvalbakken worden geleegd. Wat een skills!


7. Sparen

Sparen doe ik al vanaf jongs af aan. Onder andere door een flinke spaarrekening heb ik een huis kunnen kopen. Zelfs na het kopen van mijn huis, spaar ik maandelijks nog een ruim bedrag op. Je weet maar nooit waarvoor je het later nodig hebt. Ik heb vanuit huis meegekregen dat sparen belangrijk is, dus dat zal ik ook trouw blijven doen. Het is voor mij belangrijk om vooruit te kijken, financieel gezond te zijn en niet voor verrassingen te komen staan. 


8. Bijna elke dag sporten

Oké, eerlijk is eerlijk, lang niet elke volwassene sport elke dag, laat staan dat mensen genoeg sporten… Maar ik vind het belangrijk om voor mezelf te zorgen, om een gezond en fit lichaam te hebben en om tijd voor mezelf in te pannen. Zoals de meesten wel weten beoefen ik dagelijks yoga en voor mij is dat ook een soort teken van volwassenheid. Het feit dat ik aan mezelf denk en mezelf gezond wil houden, vind ik een mooie volwassen gedachten waarvan ik de rest van mijn leven kan profiteren. 



9. Communicatie

Ik merk dat ik de laatste jaren wat volwassener ben geworden in mijn manier van communicatie. Je zou zelfs wel kunnen stellen dat het soms wat zakelijk overkomt. Zo blijf ik rustig bij discussies of minder leuke gesprekken, kan ik dingen op verschillende manieren uitleggen en beargumenteren en probeer ik ook echt te luisteren naar wat anderen zeggen, zonder  meteen al mijn oordeel klaar te hebben. Natuurlijk lukt dat niet altijd. Ik moet zeggen dat het beter lukt bij mensen die ik niet zo goed ken of waar ik een minder sterke band mee heb dan met mensen die dichtbij mij staan. Daar laat ik die vorm van communicatie wel wat meer los en ben ik wat ‘opvliegender’. Echter,  op mijn werk hoor ik vaak dat ik erg krachtig en duidelijk in mijn communicatie overkom en ook vertrouwen wek, goed kan luisteren en dingen helder verwoord. 


10. Gevarieerd en gezond kunnen koken

Tot slot kook ik al jaren (met name vegan gerechten) en is dat ook wel een volwassen dingetje. Ik kan met allerlei ingrediënten koken en een lekkere maaltijd in elkaar flansen. Voor mij geen opwarm maaltijden, al te vaak afhalen of voorgesneden producten. Nee, alles vers en elke keer wat anders. Zo blijf ik gezond en blijft eten ook lekker. Als ik elke dag hetzelfde zou eten, zou het echt uit mijn neus komen. Voor jezelf koken vind ik dus ook echt een activiteiten voor volwassenen, want die moeten ook elke dag een maaltijd voor zichzelf of voor hun gezin op tafel zetten. 


Wanneer voelde jij je echt volwassen?


Reacties

  1. Vooral punt 4 vind ik zelf ook echt een leuk punt aan volwassen zijn en aan mijn werk, dat nog "volwassenere mensen" jouw adviezen opvolgen en naar je toekomen voor kennis. Mooi lijstje verder ook, vooral je eigen koophuis hebben vind ik ook heel volwassen.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Inderdaad heel volwassen dingen! Vooral het hebben van een koophuis vind ik het toppunt van volwassen zijn! Zelf probeer ik ook heel goed te sparen en gezond te eten om lekker in mijn vel te zitten. En qua communicatie vind ik mezelf ook volwassen en laat ik me niet snel iets wijsmaken.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik voelde mij ook heel volwassen toen ik mijn huis kocht en zelf het huishouden moest doen. Leuk vind ik het huishouden niet, maar ik dacht wel van "dit is typisch iets wat volwassen mensen doen". Net als dat je wel boodschappen moet doen, want anders is er gewoon geen eten en je was moet doen, anders heb je geen schone onderbroek. Opeens die verantwoordelijkheden hebben en voor jezelf moeten zorgen, was voor mij het toppunt van volwassen zijn.

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten

Log in met je Google-account om sneller een reactie achter te laten zonder te bewijzen dat je een robot bent!