Lessen die ik leerde van yoga beoefenen

Inmiddels ben ik nu al bijna 4 jaar een "yogi". Yoga is een vast onderdeel van mijn dagelijks leven. Elke dag maak ik er wel tijd voor. Soms maar een kwartiertje, soms meer dan een uur, maar meestal zo rond de 30 á 45 minuten per dag. Hoewel het aan het begin wel lastig was om alle poses te doen zonder gefrustreerd te raken dat het niet lukte en om mijn aandacht bij de oefeningen te houden, gaat het me steeds beter af. In de jaren dat ik yoga beoefen, heb ik verschillende lessen geleerd die voor mij ook heel waardevol zijn in het dagelijks leven buiten de yogamat. Deze lessen deel ik graag met jullie en hiermee wil ik laten zien wat voor moois het (dagelijks) beoefenen van yoga mij heeft gebracht.




1. Je hoeft niet lenig te zijn om yoga te beoefenen

Toen ik net begon met yoga, was ik echt een stijve hark. Ik kon niet zo heel veel en meerdere houdingen deden pijn. Mijn tenen kon ik met mijn vingers niet aanraken als ik mijn benen gestrekt hield. Mijn hoofd kon ik nog niet op de grond leggen als ik in spreidstand stond en ook mijn balans was ver te zoeken. Soms was dat frustrerend, maar ik leerde dat die lenigheid niet hetgeen is wat yoga prettig maakt. Het is het bewegen zelf en doen wat je wel kunt, is waar ik zo van genoot. Nee, ik kon niet alle houdingen even perfect, maar ik probeerde het wel en werd er steeds beter in. Elke week een beetje meer. En er zijn ook genoeg poses waar je niet lenig voor hoeft te zijn en waar je ook voldoening uit kan halen. Zo waren mijn favoriete beginnersposes onder andere upward facing dog, cat-cow, tree pose en extended childspose. Allemaal niet zulke lastige houdingen waarvoor je extreem lenig dient te zijn, maar wel hele fijne basisposes om mee te beginnen!


2. Mijn lichaam is mijn tempel

Dat klinkt misschien als een zweverige quote uit één of ander meditatieboek, maar zo bedoel ik het niet. Ik leerde van yoga dat ik maar één lichaam heb en dat ik daar zuinig op moet zijn. Ik ben mijn lichaam door yoga veel meer gaan waarderen en ben mij ook veel bewuster van alle onderdelen. Door focus te leggen op beweging en ademhaling, besefte ik mij hoe bijzonder het menselijk lichaam eigenlijk is. Wat het allemaal kan om je te laten bewegen of om automatisch te ademen. Je voelt de grond onder je voeten, je kan allerlei houdingen aannemen, je vindt rust, flexibiliteit en wordt sterker. Door yoga ben ik echt veel beter voor mijn lichaam gaan zorgen. Zo was ik vroeger een enorme sporthater en bewoog ik vrij weinig. Nu sta ik dagelijks op de yogamat om voor voldoende beweging in mijn leven te zorgen. Daarnaast merk ik sensaties in mijn lichaam makkelijker op, zoals mijn hartslag, ademhaling of doorstromend bloed, veel meer dan vroeger. 



3. Dagelijks een moment inplannen om even me-time te hebben

Vroeger was er nooit sprake van me-time. Ik studeerde mezelf helemaal suf, was enorm perfectionistisch en zat uren lang aan mijn schoolwerk. Tijd om te sporten, leuke hobby’s te beoefenen of extra activiteiten te volgen had ik niet. Doordat ik van nature geen hele slimme studente was, kostte leren mij altijd extra moeite. Plus een dat ik een grote perfectionist ben die haar grenzen nooit aangaf. Doordat ik bijna vier jaar geleden yoga ben gaan beoefenen, is daar wat verandering in gekomen. Ik heb nu dagelijks minimaal een half uur echt voor mezelf ingepland om even mijn hoofd leeg te maken, om te ademen, te bewegen en tot rust te komen. Dat doe ik altijd op mijn yogamat. Sinds ik dat doe, ervaar ik veel minder stress, ben ik niet meer overwerkt, kom ik makkelijker tot rust en besefte ik mij ook dat een half uurtje niet aan je school of werk zitten helemaal prima is en dat ik mij dat goed kan veroorloven. Sterker nog; ik ben daarna weer een stuk rustiger en productiever!


4. Doe wat goed aanvoelt

Toen ik net met yoga begon, was ik gefrustreerd dat ik al die lastige poses niet kon en dat het helemaal niet leek op de instructie die werd gegeven. Ik deed mezelf fysiek pijn door toch bepaalde poses te proberen die niet goed aanvoelden. Dan kon ik ook echt geïrriteerd raken en vond ik yoga maar stom. Mijn YouTube yoga instructrice Adriene (van het YouTube kanaal Yoga With Adriene) heeft altijd de mantra “find what feels good”. En dat ben ik ook meer gaan doen. Die mantra heeft mij geholpen om meer plezier en rust te vinden in yoga. Het is geen competitie waarin je de poses perfect moet uitvoeren . Lukt een pose niet of is deze niet comfortabel? Dan doe ik een alternatief. Een makkelijkere versie van de pose en soms kies ik er ook gewoon voor om een compleet andere pose te doen, omdat ik daar zin in heb. Dat is geen falen en er is niks mis mee. Je luister naar je lichaam en kiest een pose die voor jou goed aanvoelt. 



5. Bewegen en actief zijn, kan echt heel leuk en uitdagend zijn

Als sporthater, zou je mij in het verleden niet snel actief zien bewegen. Er was ook geen enkele sport die ik echt leuk vond, dacht ik zo. Op de basis- en middelbare school had ik structureel buikpijn als er een gymles aan zat te komen en ook heb ik een angst voor balsporten. Die angst is waarschijnlijk ontstaan doordat ik vroeger meerdere keren harde basketballen tegen mijn hoofd aan heb gekregen. Ik merkte echter dat ik op een gegeven moment niet lekker in mijn vel zat. Ik voelde me suf, dik, lamlendig en lelijk. Mijn vriend, die zelf wel heel sportief is, adviseerde me om toch een sport te zoeken die bij mij paste, omdat dat goed is voor zowel mijn fysieke als mentale gesteldheid. En zo kwam ik na lang zoeken en meerdere dingen proberen uit bij yoga. Ook dat vond ik aan het begin niet meteen de allerleukste sport, maar hoe meer ik het deed, hoe leuker ik het vond en hoe meer ik ging bewegen en actief wilde zijn. Ook het aanleren van nieuwe poses vond ik uitdagend en wilde ik blijven oefenen om er echt goed in te worden! Nu zou ik echt niet zonder kunnen en is yoga een dagelijks onderdeel in mijn leven dat alleen bij uitzondering geskipt wordt. 


6. Investeer in een duurzame en stevige yogamat

Het kost veel, maar dan heb je ook wat. De eerste twee jaar dat ik yoga beoefende, deed ik dat op een goedkoop roze matje van nog geen 20 euro, die al na een half jaar kapot ging. Ook kreeg ik last van mijn rug, durfde ik bepaalde yogaposes niet uit te voeren omdat de mat weggeleed onder mijn voeten en overal lagen roze korrels door mijn kamer, omdat de coating langzaam losliet. Eigenlijk heb ik dus twee jaar te lang met die mat gedaan. Pas later besloot ik een duurdere, duurzame en kwalitatieve yogamat van Manduka te kopen. Een van de beste investeringen die ik heb gedaan! Na meer dan een jaar is de mat nog steeds als nieuw. Ook ben ik door die mat bepaalde yogaoefeningen nog veel meer gaan beheersen en geniet ik ook stukken meer van yoga! 


7. Wees wat milder voor jezelf en je lichaam

Op mijn lichaam heb ik altijd wel kritiek gehad. Ik was te klein, te dik, te slap, eigenlijk alles wat negatief is. Ook kon ik, zoals ik eerder vertellen, flink kritisch op mezelf zijn als ik een bepaalde pose niet kon aannemen. Door yoga kreeg ik echter meer zelfvertrouwen, zowel in mijzelf als voor mijn lichaam. Adriene vind ik een fijne yoga-instructrice en ik doe dus alleen yoga met haar. Zij vertelt tijdens de oefeningen ook veel over zelfliefde, over waardering voor je lichaam en neemt kritische gedachtes weg. Heel fijn en verademend. Ik ben de laatste tijd een stuk milder voor mezelf en kijk met een stuk minder kritiek naar mijn eigen lichaam. Heel fijn om wat meer zelfliefde te voelen! 



Welke lessen heb jij geleerd van een sport die jij beoefent?

Reacties

  1. Mooi lijstje. Wat goed dat je jouw lichaam zo veel meer bent gaan waarderen en dat je de nut en noodzaak van tijd voor jezelf bent gaan inzien. Ik heb vroeger heel actief volleybal gespeeld en kon daar ook echt mijn ei in kwijt. Inmiddels ben ik gestopt en ga ik nu twee tot drie keer per week naar de fitness. Ook heel fijn, even verstand op nul en knallen.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Door basketbal heb ik eerlijk gezegd wel teamvaardigheid opgedaan en door te geocachen creëerde ik uithoudingsvermogen. :D

    Eerlijkgezegd lijkt yoga mij ook wel een goede leerschool.

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten

Log in met je Google-account om sneller een reactie achter te laten zonder te bewijzen dat je een robot bent!