Huisupdate 3: Nieuwe groepenkast, gedemonteerde keuken en schilderen

Het is weer tijd voor een update rondom de veranderingen in mijn koophuis. Nadat ik de empty house tour plaatste, zijn er weer een aantal dingen veranderd en zit er echt progressie in. Wat is er de afgelopen tijd allemaal veranderd? Daarover vertel ik in dit artikel wat meer en geef ik dus weer een nieuwe update rondom het huis. 



Nieuwe groepenkast

In de tweede huisupdate gaf ik al aan dat de groepenkast in onze trapkast sterk gedateerd was. Daarnaast hadden we extra groepen nodig voor het gebruik van de inductiekookplaat die we straks in onze nieuwe keuken hebben. Een bezoekje van de elektricien was daarom echt noodzakelijk. De elektricien zou eigenlijk alleen langskomen om vooronderzoek te doen voor alle werkzaamheden, zodat hij een offerte kon opstellen en we een afspraak konden maken om alle werkzaamheden te laten uitvoeren. Echter, hij gaf al vrij snel aan dat de groepenkast erg verouderd was en dat het gebruik ervan ook niet heel veilig was. Er was bijvoorbeeld een stroomkabel bijna kapot en de vorige bewoner was waarschijnlijk een echte doe-het-zelver die aan de elektra heeft geprutst...  Daarom besloten we om de groepenkast direct te laten vervangen en ook extra groepen erop te laten zetten. Een rib uit mijn lijf, want het vervangen van een groepenkast, plus het aanmaken van extra groepen is zeker niet goedkoop, maar veiligheid boven alles. De elektricien heeft de groepenkast netjes vervangen en wat ben ik er toch blij mee. Ik had nooit gedacht dat ik om zoiets heel blij zou zijn, maar ik was echt happy toen de nieuwe kast er eenmaal inzat. Het ziet er strak uit, het voelt een stuk veiliger en het is gewoon een erg goede investering in mijn huis. Op de bovenste foto staat het eindresultaat een op de onderste foto zie je de oude groepenkast die nog stoppen had.



De elektricien zal nog een keer terugkomen voor andere werkzaamheden. Hij gaat een onveilig stopcontact in onze slaapkamer aanpassen, extra stroom aanleggen in één van de thuiswerkkantoren en hij moet voor onze nieuwe keuken nieuwe, extra stroompunten maken, zodat alles klopt met de apparatuur en verlichting. De rekening voor de elektricien zal dus nog hoger worden... Dat heb je als je huiseigenaar bent. Desondanks is het het toch allemaal waard en ben ik blij dat ik een vakman in handen heb. 


Gaskraan in de keuken afgedopt

Helaas was die verouderde groepenkast niet het enige probleem. We hadden in de keuken ook een gaslek. De gaskraan voor het fornuis en de oven had een lek. Meerdere keren roken we gas in huis en nadat we een heel weekend niet waren geweest in de woning (en alle ramen en deuren dus dicht waren), kwamen we binnen in een kamer die ontzettend stonk naar gas. Toen ben ik meteen gaan luchten en heb ik de loodgieter gebeld. Die adviseerde mij om zowel de gaskraan van het fornuis als de hoofdkraan dicht te draaien, omdat het heel onveilig was. Ook hier heeft de vorige bewoner waarschijnlijk zelf lopen prutsen aan het gas. De aansluiting was niet goed en daarnaast was de gaskraan ook lek. De loodgieter heeft de gaskraan in de keuken verwijderd en afgedopt. We hebben geen gas nodig, omdat we overgaan op inductie. Wel vond ik het vreemd dat er "opeens" een gaslek was... De vorige bewoner moet dit gemerkt hebben, want ik ben zelf niet aan de gaskraan gekomen. Waarschijnlijk is dit gewoon verzwegen of de bewoner gebruikte het gasfornuis niet. Maar dit is niet iets wat plotseling is ontstaan. Gelukkig viel de rekening voor de loodgieter mee en zijn erge situaties voorkomen. Levensgevaarlijk.


Behang volledig verwijderd

Krabben, krabben, krabben! De eerste weken van het klussen bestond uit behang verwijderen en eraf krabben. Op sommige muren ging het super makkelijk en kon ik gewoon hele banen behang eraf trekken, op andere muren was het echt lastig en hardnekkig. Met veel water en een plamuurmes heb ik hardhandig alle behangresten moeten verwijderen. In de empty house tour kon je al zien hoe veel behang er lag en dat ik nog één muur moest. Die ene muur, daar heb ik twee dagen over gedaan... Dat behang zat muurvast (letterlijk...). Met hulp van mijn moeder heb ik het eraf gekregen, maar wat een rotwerkje was dat. Inmiddels zijn alle muren behangvrij en zullen ze binnenkort opnieuw gedaan worden en dit keer met renovlies behang. Dit geeft hetzelfde resultaat als stucwerk, alleen komen in het behang geen scheurtjes, deuken of ongelijkheden, wat bij stucwerk vaak wel het geval is. Ook kun je renovlies behang in elke gewenste kleur verven en kan het altijd overgesausd worden. Ideaal, maar daarover meer in een volgende update!



Plafonds en houtplinten opnieuw gewit 

Inmiddels zijn ook de plafonds en houten plinten op de muren helemaal geverfd. De meeste plafonds waren verkleurd (zo vies gelig) of hadden wat gekke strepen. Hoog tijd voor een nieuwe, frisse laag! Ook de houtenplinten die tegen de muren, plafonds of bij de deurposten zitten hebben we geschuurd, in de ammoniak gezet en vervolgens met een witte lakverf beschilderd. En wat een verschil is dat! De kamers ogen allemaal weer fris en strak en daar ben ik maar wat blij mee! Op de foto kun je het verschil zien tussen het gelige en het pas geverfde wit. Alle plinten zijn nu signaal wit geworden. 
Ook wil ik de deurposten en de deuren nog gaan aanpakken, maar dat doe ik waarschijnlijk in een later stadium. 


Keuken gedemonteerd 

Tot slot is de oude witte keuken die we bij het huis kregen helemaal verwijderd. Na een tijdje online zoeken, vond ik een bedrijf dat tweedehands keukens afneemt en verkoopt of het materiaal daarvan een andere bestemming geeft. Zo blijft (het materiaal van) je keuken circulair en wordt niets verspild. Ik vond dat wel een mooi concept en besloot het bedrijf in te schakelen. Ze kwamen de keuken gratis demonteren. Ook bleek mijn keuken geschikt voor verkoop. Dat houdt in dat de eerste 600 euro voor het bedrijf is. Alle winst die daarboven wordt gedraaid, wordt 50 / 50 gedeeld. Wie weet hou ik er dus nog een klein bedrag aan over en anders ben ik dolblij dat ze de keuken gratis zijn komen demonteren en al dat materiaal hebben meegenomen. Zelf demonteren en dan ook nog eens al dat materiaal weggooien, is natuurlijk veel meer moeite en kost veel meer tijd. Ik ben blij dat het op deze manier kan en dat dit bedrijf mij daarbij heeft geholpen!
Nu is het nog wel even wachten op de nieuwe keuken... Deze wordt, vanwege lange levertijden en grote vraag naar keukens, pas in week 5 in 2022 gemonteerd. 



En nu?

Nu staan er ook nog steeds dingen op de planning die moeten gebeuren, zowel dingen die we zelf gaan doen als dingen waarvoor we personeel hebben ingeschakeld. We zijn dus nog lang niet klaar. De komende tijd gaat globaal nog het volgende gebeuren:

  • De nieuwe keuken wordt eind oktober ingemeten. Daarna moet nog blijken of we nog wat aanpassingen moeten doen in de tekeningen die we hebben laten maken.
  • De elektricien komt nog terug om andere werkzaamheden te verrichten, zoals het aanleggen van extra stroom in de thuiswerkkantoren, groepen plaatsen in de nieuwe keuken en lichtpunten aanpassen.
  • De schilder komt begin november om te beginnen met het renovlies behang en het sauzen van de muren.
  • De deurposten en deuren ga ik nog schuren, in de ammoniak zetten en verven. Ook de kamer waar de wasmachine komt te staan ga ik zelf sausen.
  • In de tuin staan vooral planten die nu dood zijn of er niet goed meer uitzien. Die gaan eruit en in het voorjaar gaan we daar nieuwe plantjes neerzetten. 
  • Meubels kopen, want dat hebben we nog niet gedaan. We weten precies wat we willen en wat we mooi vinden, maar de aankoop zelf moet nog gebeuren. Net als gordijnen en rolluiken.
  • De grote schoonmaak, als we bijna ons huis betreden. Alle vuiligheid van de vorige bewoners en van de verbouwing moet uiteraard weg! 

Al met al hebben we de tijd, want aangezien de nieuwe keuken pas in week 5 volgend jaar wordt geplaatst, kunnen we alles ruim nemen in de planning en zullen we er niet voor februari 2022 gaan wonen. Helaas duurt het nog een tijdje, maar dan is het straks wel helemaal af en dat is ook wel fijn!


Moest er aan jouw woning ook zo veel veranderen?


Reacties

  1. Wauw, wat een veranderingen allemaal. Vooral de foto zonder keuken is echt heftig! Gelukkig komt er een mooie nieuwe keuken voor in de plaats. Wat balen trouwens van die groepenkast dat dat zo onveilig was. Ik snap echt dat je blij bent met je nieuwe groepenkast, ook al was het een dure investering. Maar nu is het tenminste wel goed en veilig!
    Ben echt nieuwsgierig naar de volgende stappen en veranderingen. Succes nog de komende tijd!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Oei wat eng zeg die gaslek! Lijkt me echt niet prettig als heel je huis naar gas ruikt. Mooi dat de loodgieter het heeft kunnen oplossen. Ik zo me rot schrikken! Ik ben benieuwd naar je nieuwe keuken! Kun je daar misschien iets over delen? Nu is het wel heel leeg zonder de oude. En wat goed dat jullie een schilder hebben ingeschakeld voor de overige werkzaamheden, dat scheelt echt veel werk.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Leuke update. VOlgens mij zet je echt al stappen.. Ik heb zelf (nog) geen koop of huurhuis en woon nog bij mijn ouders. In deze markt is het zo lastig om iets te vinden. Aan de ene kant is het wel relaxed ofzo aangezien ik al die zorgen niet heb rondom hypotheek of huur, klussen, financiële tegenvallers enzo, maar aan de andere kant wil ik ook wel een plekje voor mezelf en kan ik daar echt van wegdromen als ik jouw updates of bij mensen in mijn omgeving kijk.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Veilig gevoel als de elektriciteit professioneeel gedaan is, he? Maar wil je asjeblieft nooit meer op een tuinstoel staan om behang af te krabben?!? Man, dat kan je een gebroken arm of been opleveren. Tuinstoelen zijn daar niet voor bedoeld! :o Investeer dan ook voor de toekomst in een stevig trapje of laddertje!! Heb je jaren plezier van :)

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Amai, amai, ik zie elke blog die je schrijft over je huis veel evolutie.

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten

Log in met je Google-account om sneller een reactie achter te laten zonder te bewijzen dat je een robot bent!