Een jaar werken voor mijn werkgever: wat bracht het mij?

Niet te geloven! Wat gaat de tijd toch snel voorbij. Inmiddels is het alweer een jaar geleden dat ik begonnen ben bij mijn startersbaan en dat betekent ook dat ik al een jaar werk voor mijn werkgever. Het jaar is echt voorbij gevlogen. Ik heb intussen zo veel dingen mogen doen, mogen leren en kunnen meemaken. Nog altijd kan ik zeggen dat ik echt op mijn plek zit bij mijn werkgever en dat ik nog lang niet uitgeleerd ben. Wat heeft een jaar werken mij gebracht? Ik laat het je weten in dit artikel!




Er is in mij geïnvesteerd

Allereerst kan ik zeggen dat ik een werkgever heb die echt in mij investeert en die mijn inzet kan waarderen. Zo krijg ik via het traineeship dat ik volg allerlei cursussen aangeboden. Zo kreeg ik onder andere cursussen in persoonlijk leiderschap, beleid schrijven, EHBO en projectmatig creëren.

Verder heb ik los van het traineeprogramma ook een cursus mogen volgen. Ik was zo enthousiast over de cursus projectmatig creëren, dat ik met toestemming van mijn leidinggevende een cursus ben gaan volgen om project start-ups te gaan begeleiden. Een Projectstart-up (PSU) is een (meerdaagse) workshop waarbij een projectteam op basis van de projectopdracht een projectplan uitwerkt aan de hand van de Projectmatig Creëren (PMC) systematiek. Als PSU-begeleider begeleid en faciliteer ik deze workshop (het proces), zodat de projectgroep een goede start kan maken met hun project (de inhoud). Ik coach de groep, biedt verschillende tools aan de hand van de PMC-systematiek, kap onnodige discussies af, besteedt aandacht aan ieders persoonlijke bijdragen en het groepsproces, stel kritische vragen en houdt de tijdsplanning bij. De cursus heb ik met succes afgerond en inmiddels heb ik al een PSU mogen draaien!

Mijn werkgever investeert dus echt in mijn persoonlijke ontwikkeling en zal dit ook blijven doen. In 2022 zullen er nog meer cursussen op mijn pad komen en ga ik zelfs een opleiding volgen. Hierover vertel ik meer als het zo ver is! 




Na 10 maanden al salarisverhoging 

Toen ik tien maanden in dienst was bij mijn werkgever, hield ik met mijn leidinggevende een beoordelingsgesprek. Ik vond dit best spannend, want ondanks dat ik hard werk, zijn er natuurlijk altijd verbeterpunten. Mijn leidinggevende was echter laaiend enthousiast over mijn werk en had ontzettend veel waardering voor mij. Ondanks dat ik vroeg om feedback punten, had hij deze niet. Hij vertelde mij dat ik soms gewoon moet accepteren dat iets goed genoeg is en dat verbetering niet altijd nodig is. Als beloning kreeg ik een extra periodiek salarisverhoging. En dat bovenop de periodiek die ik elk jaar krijg in de standaard salarisopbouw! Echt heel fijn dat mijn leidinggevende mij zo waardeert!



Leren omgaan met mensen die anders zijn dan ik

Binnen mijn organisatie werken veel mensen die een andere achtergrond hebben dan ik. De organisatie bevat zowel oude als jonge mensen, hoog- en laagopgeleiden, mensen met verschillende culturele achtergronden of een andere mentaliteit dan ik. Dat is soms wel pittig, omdat het dan lastig is om mensen met hun neus dezelfde kant op te krijgen. Waar ik aan het begin vooral tegenaan liep was dat iedereen alles op zijn dooiegemak deed. Niemand leek tijdsdruk te ervaren om een afspraak na te komen. Wat resulteerde in deadlines die niet gehaald werden, afspraken die niet werden nagekomen of simpelweg mensen die even vergaten dat ze iets moesten doen. Zelf kon ik dat enorm lastig vinden, omdat ik juist wel ben van afspraak is afspraak en strakke deadlines. Hier heb ik dus ook flink mee geworsteld, maar inmiddels kan ik er beter mee omgaan. Ik herinner mensen vaker aan de afspraak (vaak geven ze ook aan dat ze dit prettig vinden), ik reken het mijzelf minder streng aan als ik een deadline niet haal door het toedoen van een collega en ik kan beter relativeren als een collega met de hakken in het zand gaat. Omgaan met mensen is voor mij altijd wel een uitdaging, maar gelukkig gaat het steeds beter en leer ik nog elke dag. 


Thuiswerkpro 

Door Corona moest ik verplicht mijn eerste werkdag vanuit huis beginnen en nog steeds werk ik regelmatig vanuit huis. En heel eerlijk? Ik vind het heerlijk! Ik kan mijzelf wel echt een thuiswerkpro noemen. Ik heb een goede balans weten te vinden tussen werk en privé, ik hou mij aan mijn gestelde werktijden en werk niet tot in de late uurtjes door. Grenzen aangeven lukt steeds beter. En ik werk thuis gewoon veel productiever. Even rustig een beleidsstuk uitwerken, een advies uittikken of een document doorlezen? Dat kan veel beter als ik in een stille omgeving zit dan op een kantoor waar je constant wordt gestoord. Ik vind het juist een verademing dat thuiswerken een optie is en dat fulltime naar kantoor gaan langzaam verdwijnt. Dank u Covid.



Zingeving 

Tot slot vind ik mijn werk echt nuttig. Ik heb diverse projecten mogen meedraaien die bijdragen aan de organisatiedoelstellingen of aan een verbetering binnen de organisatie. Ik voel dat mijn mening en advies wordt gewaardeerd en dat ik serieus wordt genomen. Ik doe mijn werk graag, omdat ik indirect een bijdrage lever aan de maatschappij. Dat is iets waar ik echt wel mijn bed voor uit wil komen. Mijn werk geeft mij een doel in mijn leven. Naast mijn werk heb ik uiteraard ook andere doelen hoor, maar het is toch een stuk leuker als je het nut van je werk inziet en het ook met plezier kan uitvoeren. Dat is voor mij zeker het geval bij deze werkgever en ik hoop het nog enige tijd te kunnen blijven doen! 


Hoe ervaar jij jouw baan? Wat brengt het jou?


Reacties

  1. Ik begin binnenkort bij een nieuwe werkgever :) Jouw ervaring als starter is heel mooi. Beter kan je het niet hebben. Uit je verhaal over andere collega's kan ik opmaken dat je inderdaad ook geleerd hebt dat andere mensen anders in elkaar zitten. En hou ook altijd voor ogen dat andere mensen misschien in een andere fase zitten, waardoor werk even niet op de eerste plaats komt (als dat al zo is). Als deadlines regelmatig niet gehaald worden, door verschillende mensen, dan ligt het misschien niet aan de mensen. Maar goed. Hopelijk heb ik net zo'n positieve ervaring als jij. Heel veel succes verder!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Zo te lezen heb je de afgelopen jaren zo veel geleerd en veel mogen doen! Erg leuk! Ik werk alweer bijna 4 jaar voor mijn werkgever en heb het nog steeds naar mijn zin. Hoewel ik soms ook wat uitdaging en doorgroeimogelijkheden mis. Desondanks vind ik dat ik maatschappelijk relevant werk doe en dat ik burgers echt tot dienst kan zijn met mijn werk en expertise!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Amai, goed bezig! Er zijn er niet veel die foutloos kunnen werken hoor. Mag je echt trots op zijn. :P

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten

Log in met je Google-account om sneller een reactie achter te laten zonder te bewijzen dat je een robot bent!