Leuke herinneringen aan de basisschool

De basisschool ligt inmiddels alweer meer dan 13 jaar achter mij, maar laatst bedacht ik me dat de dingen die je als kind deed op de basisschool toch wel heel bijzonder waren. Weet je bijvoorbeeld nog wat je mocht doen toen je jarig was? Of welke musical je in groep 8 hebt opgevoerd? Welke spelletjes je speelde op het schoolplein of de lange vakanties die je had? In dit artikel noem ik een paar leuke herinneringen die ik heb aan de basisschool en waar ik met veel plezier op terugkijk.




Jarig zijn op school en klassen rondgaan

Wie jarig is, trakteert. Dat was ook echt mijn favoriete aspect van jarig zijn op school. In je mooiste kleren en met een grote mand vol lekkers kwam je ’s ochtends in je klas aan. Elk kind was nieuwsgierig naar wat ze tijdens de pauze om 10 uur voor traktatie zouden krijgen. Je mocht voor de klas op een stoel staan met een versierde muts op je hoofd en de hele klas zong je toe. Vervolgens was het bij mij altijd zo dat je een grote kaart mocht uitkiezen (vaak met een dier, een auto of een stripfiguur erop), waarop je dan samen met een vriendje of vriendinnetje de klassen rond mocht gaan. Dan klopte je op de deur van een ander klaslokaal en mocht je naar binnen komen. De juf of meester van die andere klas schreef dan iets leuks op je kaart en je mocht een sticker kiezen die erbij werk geplakt, vaak in ruil voor wat lekkers voor de meester/juf. Geweldig vond ik dat, want alle aandacht ging dan even helemaal naar mij! Oh, en natuurlijk miste je ook een gedeelte van de lessen van die dag, nog een pluspunt! Het was altijd één groot feest om jarig te zijn als je naar school moest. Op de middelbare school was dat echt k*t. Maar op de basisschool vond ik het geweldig!

 

De schoolreisjes

Ik kan mij herinneren dat ik op de basisschool hele leuke schoolreisjes heb gehad. Toen ik heel jong was, ben ik een keer naar het kabouterpad geweest om van alles te leren over bloemen en planten en natuurlijk zocht ik me rot naar kaboutertjes die daar misschien leefden. Tot op heden nog niet gevonden… Ook ben ik twee keer naar de Efteling geweest, in groep vier en in groep acht. Heb ik verschillende musea van binnen gezien, gingen we naar grote speeltuinen, leerde ik van alles over dieren op de kinderboerderij en in een dierentuin, keken we eens mee in een winkel om te leren of het reilen en zeilen, gingen we naar toneelstukken en natuurlijk ben ik ook op schoolkamp geweest (hoewel ik daar minder plezier aan beleefde, want ik haat kamperen). En in groep vijf ging de juf van mijn klas trouwen en mocht de hele klas aanwezig zijn bij het huwelijk. Hoe bijzonder? Ik weet daar niet heel veel meer van, alleen maar dat ik die dag mijn mooiste rokje aan wilde trekken!

 


Optreden voor de klas

Op de woensdagochtend of op de vrijdagmiddag deden we vaak met de klas muziek. Eens in de zoveel tijd kregen mijn klasgenoten en ik de gelegenheid om dan een stukje op te voeren als je dat leuk vond. Zo weet ik dat ik (samen met twee jongens en een ander meisje) regelmatig optreden deed net als CH!PZ, omdat ik daar toen helemaal fan van was. Ook deed ik samen met twee vriendinnetjes K3 na en heb ik mijn klasgenoten vaak opgezadeld met vals gezang en niet synchrone danspasjes… Desondanks haalde ik er veel plezier uit en droomde ik er als klein meisje van om een beroemde zangeres / danseres te worden, net als Ch!pz en K3, en later net als de PussyCat Dolls, Avril Lavigne en Madonna. Ach, nu sta ik niet op grote podia, maar als kind heb ik maar mooi meerdere malen voor mijn klas opgetreden. Uitverkochte zaal natuurlijk.


Leren lezen, schrijven en rekenen

Ik weet nog hoe geweldig ik het vond toen ik in groep 3 eindelijk ging leren lezen, schrijven en rekenen. Het was alsof er een wereld voor mij open ging. Eindelijk kon ik doen wat volwassenen ook deden! Schrijven was mijn lievelingsvak, dat vond ik het allerleukste om te doen. En ook rekenen vond ik heel erg leuk. Lezen vond ik het meest lastig en had ik als kind weinig geduld voor. Toen ik wat ouder werd, is dat veranderd. Op een gegeven moment werd ik minder sterk in rekenen toen er opeens breuken, percentages en complexere sommen bij kwamen. Lezen daarentegen begon ik steeds leuker te vinden naarmate ik meer leuke boeken ontdekte of naar aanleiding van het kijken van een film juist ook graag het boek wilde lezen.

 



Stiekem briefjes schrijven

Ik was op school nogal een kwebbelkous, maar door de juf of meester heen kletsen als deze aan het praten was, was natuurlijk streng verboden. Daarom schreef ik vaak dingen op een briefje die ik dan doorschoof naar een vriendinnetje naast mij of tegenover mij, om zo toch te kunnen communiceren met elkaar. Het is zelfs eens gebeurd dat een vriendin iets grappigs op een briefje schreef, waardoor ik tijdens het lezen hard in de lach schoot. Uiteraard wilde de juf weten waarom ik moest lachen en vroeg mij toen om hardop voor te lezen wat er op het briefje stond… Euhm ja, dat is niet voor ieders oren bestemd juf… Volgens mij ging het over een inside joke van mij en die vriendin en begrepen zowel de juf als de rest van de klas er niet heel veel van.

 

Commando pinkelen!!!

Ooit het commandospel gespeeld in de klas? Vaak was de juf of meester de spelleider die voor de klas stond.  De spelleider mag de rest van de klas vertellen wat ze moeten doen. Telkens als de spelleider het woord ‘commando’ gebruikt, moet je de actie uitvoeren. Als de spelleider het woord niet gebruikt, moet je de actie niet uitvoeren. Doe je het wel? Dan ben je deze ronde af. Bij ons gebruikte de leerkracht vaak “commando pinkelen”, waardoor je met je pinken op de tafel trommelde. Of “commando bol” en dan maakte je een bolletje van je handen. Als kind lette ik er altijd heel goed op of de juf of meester dan commando zei, want ik wilde natuurlijk niet afgaan. Zeker niet als er een prijs op het spel stond, zoals een sticker of een traktatie die de leerkracht niet wilde.

 

Sinterklaasje kom maar binnen met je knecht

Sinterklaas op school was ook altijd een groot feest. Van groep 1 tot en met groep 4 kreeg je een cadeautje van de lieve Sint en vanaf groep 5 werden er bij ons surprise gemaakt, waarbij je een lootje trok en voor één van je klasgenoten een knutselwerk maakte en een cadeautje kocht. Ik had niks met surprises maken en maakte eigenlijk altijd standaard een kijkdoos waarin het cadeau verstopt lag. Maar voor het surprise tijdperk, was ik dol op Sinterklaas. De Sint kwam dan altijd de klas in met een zak vol cadeautjes en de Pieten gingen met ons dansen en zingen (zangeres Meaghan meldt zich om mee te doen!). Uiteraard heb ik voor Sinterklaas ook opgetreden (ja, zie je wel dat ik voor belangrijke mensen heb gezongen!) op een nummer van K3 of CH!PZ. En de Sint was altijd zo lief om ook op school een cadeautje te geven, hoewel die altijd minder spectaculair waren dan thuis… Hoe kan dat toch? Ik kan me herinneren dat ik van de school Sint kleurpotloden, een wekker, snoepgoed en een leesboekje heb gekregen.


Kerst- en paasviering

Als het kerst was, ging ik elk jaar in de avond vlak voor de kerstvakantie naar school, om zo met de klas kerst te vieren. We aten dan wat lekkers, zongen liedjes en, omdat ik op een christelijke basisschool zat, werd het verhaal van de geboorte van Jezus voorgelezen. Oh en aan het einde van de avond kregen we altijd een boekje met een kerstboodschap en een mandarijn in een kerstservet.

Met Pasen gingen we in pyjama naar school voor een ontbijt, waar we met de hele klas aan tafel zaten en gezellig gingen eten, terwijl we liedjes zongen en een kuiken inkleurden. Gek genoeg smaakte dat ontbijt altijd beter dan dat ik thuis kreeg. Dus ze maakten er wel echt een feestje van!

 

De groep 8 musical

Natuurlijk kan ik de groep 8 musical ook niet overslaan in dit rijtje! Bijna een jaar lang was je druk aan het oefenen voor die musical. Alle liedjes, teksten en danspasjes moesten goed in je hoofd zitten, het decor moest tipt op in orde zijn en ook je outfit moest perfect passen bij de rol die je had. Het enige waar ik toen nog zin in had, was de musical en alle andere school gerelateerde dingen konden mij gestolen worden. Deze toekomstig groot en beroemd zangeres gaf alleen maar om die musical, want ja, je kan niet vroeg genoeg je eerste werkervaring opdoen! In de groep 8 musical zong ik een solo, want ik toen helemaal geweldig vond. Stiekem was ik ook wel een beetje gemeen, want ik lachte andere kinderen uit die hun tekst nog niet goed wisten of het heel houterig overbrachten (buiten dat was ik echt geen meangirl hoor, maar de sterallures sloeg volgens mij een beetje toe!). Uiteindelijk kijk ik met een blij gevoel terug op die musical en was het een mooie afsluiter van mijn tijd op de basisschool!

 

 

Wat is jouw favoriete herinnering aan de basisschool?

Reacties

  1. Inderdaad leuke herinneringen! Trakteren en feestdagen op school vond ik ook altijd helemaal geweldig. En buitenspelen op het schoolplein was bij ons ook altijd feest, daar deden we ook toffe spelletjes die we dan zelf verzonnen hadden. Alweer zo lang geleden is dat... Echt een nostalgisch artikel!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wat een leuk artikel. Zo vele herinneringen die ik ook herken. De groep 8 muscial vond ik het allerleukste van de basisschool. Eerst zag ik het elk jaar bij de toenmalige groep 8 en droomde ik ervan om zelf die musical te gaan spelen en uiteindelijk het zo ver en speelde ik een directeur, echt heel leuk! Stiekem briefjes schrijven herken ik ook. Op de middelbare school deed ik dat nog steeds.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Mijn favoriet was altijd de kringgesprekken op maandagochtend. Dat je dan uitgebreid over je weekend mocht vertellen wat je dan had gedaan. Ik vond het altijd leuk om zelf te vertellen, maar ook om te horen wat klasgenoten hadden meegemaakt.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ja, er is inderdaad een hele waslijst aan leuke momenten verbonden aan de lagere school. Ik denk dat iedereen het wel een beetje mist. :P

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten

Log in met je Google-account om sneller een reactie achter te laten zonder te bewijzen dat je een robot bent!