Werken in Coronatijd (4) | Zorgmedewerker Somatiek

In de rubriek Werken in Coronatijd spreek ik met diverse mensen die op een of andere manier hun werk moeten doen in Coronatijd. Corona heeft veel invloed op heel de wereld en dus ook op onze beroepsbevolking. Wat doet Corona met ons werk? Voor deze Werken in Coronatijd vertelt Suzanne die zorgmedewerker op de afdeling Somatiek van een zorginstelling is, over de invloed van het Coronavirus op haar werkzaamheden. 





Stel jezelf even voor

Ik ben Suzanne, ik ben 22 jaar en ben bezig met de opleiding tot HBO verpleegkundige. Ook werk ik als oproepkracht in een woonzorgcentrum op de afdeling somatiek. Dat betekent dat de cliënten voornamelijk lichamelijke klachten hebben. Daarnaast hebben ongeveer de helft van de cliënten ook nog wel een (beginnende) vorm van dementie. Er is een grote variatie in cliënten waarbij sommigen geheel van ons afhankelijk zijn en anderen juist vrij weinig hulp nodig hebben. De cliënten wonen in een appartementje met eigen keuken en badkamer. Mijn werkzaamheden bestaan vooral in uit het ondersteunen in de ADL en het delen van medicijnen. ‘s Ochtends is dat vooral iedereen helpen met de opstart van de dag, we helpen met uit bed komen, met wassen of douchen, aankleden, het ontbijt en reiken de medicatie aan. Overdag help ik mensen naar het toilet, warm de maaltijden op en ‘s middags help ik een deel van de cliënten op bed voor een middagdutje. Tussendoor zijn er dan nog meerdere kleine medicatierondes, brengen we koffie en probeer ik alles een beetje op te ruimen. In de avonddiensten geven we de medicatie en helpen we de cliënten met omkleden en naar bed gaan.

Suzanne schreef al eerder een gastblog voor It's Meggie Time over haar verrassingstripje van SRPRS.ME naar Riga.


Welke invloed heeft Corona op jouw beroep?

Gelukkig is er op mijn werk nog geen geval of verdenking van Corona onder cliënten of medewerkers. Toch is er in korte tijd een hoop veranderd. Als ik binnenkom wordt ik via een systeem met linten geleid naar het dichtstbijzijnde toilet om daar mijn handen al te wassen, in plaats van dat ik dat doe voor ik de afdeling op ga. Dat handen wassen waar heel Nederland opeens zo druk mee bezig is, deed ik eigenlijk altijd al, dus van droge handen heb ik bijvoorbeeld bijna helemaal geen last. Tijdens het lezen van de rapportages mogen we niet meer gezellig met z’n allen aan één tafel zitten en ook de rest van de dag houden we waar mogelijk afstand. De sfeer is daardoor wat bedrukter en voorzichtiger. Er zijn ook geen vrijwilligers meer en de meeste activiteiten worden afgelast. Toch merk ik dat het oude vertrouwde er zeker ook nog wel is en dat we ook nog samen kunnen lachen.  




Welke invloed heeft Corona op jouw cliënten? 

Het is heel bijzonder dat de meeste bewoners heel goed weten te vertellen wat er gaande is. Sommige cliënten kunnen zich vanwege dementie niet herinneren wat ze vanmorgen gedaan hebben, maar vertellen uitgebreid en gedetailleerd hoe het allemaal in elkaar steekt. Ook op hen heeft het grote indruk gemaakt. Voor de bewoners is er een hoop veranderd en dat leverde in het begin zeker onrust. Ze mogen geen bezoek meer krijgen, wat naast dat het ongezellig is ook betekent dat veel kleine ondersteunde dingen niet meer gedaan kunnen worden. Familieleden kunnen de vuile was in een tent buiten ophalen op vaste tijdstippen en zij kunnen dan ook de boodschappen en schone was brengen. Het is hartverscheurend hoe erg sommige cliënten hun familie missen. Een mevrouw had bijvoorbeeld de eerste nacht nadat het nieuws bekend was gemaakt ontzettend slecht geslapen en zij was hier de volgende ochtend nog heel emotioneel onder. Op zo’n moment is dat best lastig om te zien. Ik vertel de cliënten dan ook dat we in deze situatie ook best even van slag mogen zijn en daarom ook verdriet mogen hebben. Het is immers ook erg vreemd allemaal. Vaak is dit al een opluchting en weet een cliënt hierdoor dat ze hun gevoelens niet weg hoeven te stoppen. Het enige wat ik verder kan doen is goed luisteren en zijn voor de cliënt. Ook probeer ik ze wat extra te verwennen door een keertje extra koffie te halen bijvoorbeeld of even een pak lekkere koekjes te zoeken. 

Ik merk nu pas hoeveel familie vaak nog betekent. Kleine dingen zoals planten water geven, bed verschonen en post sorteren zijn taken die nu bij ons terecht komen. Toch gaat ondertussen de gewone zorg ook door en is het daardoor ook fijn om aan het werk te gaan. We werken in een gemotiveerd team en samen met de hele organisatie zetten we onze schouders eronder. 


Ben jij bang dat je straks je werk niet meer kunt doen?

Ik ben helemaal niet bang dat ik geen werk meer zal hebben. In de zorg is er al heel lang werk genoeg en dat zal voorlopig wel even blijven. Ik ben ook niet per sé bang om zelf ziek te worden. Ik neem alles een beetje met de dag en mocht ik corona krijgen zie ik dat ook vanzelf wel weer. Ik zou het wel heel erg vinden als ik de bewoners ook ziek maak, omdat ik het misschien zelf nog niet weet als ik corona heb. Dat is iets waar ik wel veel mee bezig ben. Ik ben daardoor heel alert op ieder snufje, kuchje of moment van niet lekker voelen bij mezelf, gelukkig voel ik me tot nu toe nog gezond!





Hoe blijft jouw werk behapbaar?

Het grote voordeel van mijn werk als oproepkracht is dat ik zelf kan beslissen wanneer ik wil werken en wanneer niet. Tijdens mijn werk probeer ik er verder niet over te beginnen bij cliënten, tenzij een cliënt er zelf iets over zegt. Dan is het meestal een opening voor een mooi gesprek. Ook met collega’s praten we gezellig over de normale dingen, al ontkom je er bijna niet aan. Verder ervaren we heel veel steun vanuit het management en de manier waarop alles geregeld wordt. De wanhoop verhalen die je soms op het nieuws hoort, zijn bij ons helemaal niet van toepassing. Er wordt door het crisisteam ontzettend goed nagedacht over oplossingen en deze komen snel van de grond. Veel oplossingen zijn bijvoorbeeld al binnen één dag geregeld en er wordt goed naar onze behoeften geluisterd. Je merkt dat iedereen zich inzet en dat geeft juist ook motivatie om er vol voor te gaan.


Tot slot, heb je nog een goed advies voor mijn lezers?

Zorg goed voor jezelf, maar sla niet door. Het is voor iedereen een vreemde tijd, maar ondertussen zijn er ook stukjes van het normale leven. Kijk of je iets kunt betekenen voor de mensen om je heen, zowel de bekenden als onbekenden. De tekeningen, lekkernijen en kaarten worden in het verzorgingstehuis waar ik werk met veel dankbaarheid ontvangen en dat gun ik alle ouderen. 



Lijkt het jou ook leuk om binnen deze rubriek te vertellen wat COVID-19 betekent voor jouw beroepssituatie? Laat dan een reactie achter met je Google-account waarin je jouw beroepsfunctie vermeld, dan neem ik contact met je op!

Reacties

  1. Wat een mooi werk doe je! Het lijkt mij inderdaad zo lastig voor die ouderen om om te gaan met deze omstandigheden. Veel ouderen zijn al eenzaam, maar nu is het helemaal erg! Wat fijn ook dat jouw zorginstelling zo goed voorbereid is en ver vooruit denkt. Het klinkt echt alsof alles goed is geregeld!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Lekker positief dit! Fijn! Mijn oma zit ook in zo'n soort zorghuis en mijn moeder en ik moeten inderdaad ook haar boodschappen brengen en was op halen in een apart hok en mogen ook niet echt in contact met haar komen, buiten door het raam praten. Goed dat je het werk blijft doen in deze tijd! Dat hebben zulke mensen juist nodig!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ontzettend goed dat er nog geen besmettingen zijn op jouw werk! Er zijn al genoeg enge verhalen over hele verzorgingstehuizen die Corona hebben. Echt fijn om ook de positieve verhalen te lezen!

    Groetjes,
    Andrea

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Wat fijn dat Suzanne zich zo inzet voor die mensen en het hen zo fijn mogelijk probeert te maken. Daar mag ze echt trots op zijn!

    Het lijkt mij heel leuk om mee te doen aan deze rubriek! Ik ben Annemerel en ik ben wiskundedocent op een middelbare school. Ik wil ook wel mijn verhaal delen als dat mag. Er zijn ook een flink aantal veranderingen in het onderwijs en ik denk dat dat wel interessant is om te delen.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Annemerel,
      Wat leuk dat jij ook jouw verhaal wilt delen! Kun je misschien nog een reactie achterlaten met je Google account of mij wellicht een berichtje sturen? Ik kan nu geen contact met je opnemen. Zodra je dat gedaan hebt, zal ik je alle informatie doorsturen.

      Verwijderen
  5. Leuk om ook de andere blogs te lezen! Ik heb weer even helemaal bijgelezen en iedereen heeft hele mooie verhalen!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Respect voor jou Suzanne! Al de ouderen zijn je vast dankbaar.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Wat mooi dat je dit werk doet, Suzanne! Juist in deze tijd is je werk waardevoller dan ooit. Houd vol en ga zo door - je bent ontzettend goed bezig.

    P.S. Wat een mooie rubriek is dit, Meaghan :)

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten

Log in met je Google-account om sneller een reactie achter te laten zonder te bewijzen dat je een robot bent!