Werken in Coronatijd (3) | Intercedent

In de rubriek Werken in Coronatijd spreek ik met diverse mensen die op een of andere manier hun werk moeten doen in Coronatijd. Corona heeft veel invloed op heel de wereld en dus ook op onze beroepsbevolking. Wat doet Corona met ons werk? Voor deze Werken in Coronatijd sprak ik met mijn eigen vriend Luuk, een intercedent bij een uitzendbureau, over de invloed van het Coronavirus op zijn werkzaamheden. 





Stel jezelf even voor

Ik ben Luuk, de vriend van Meaghan en ik ben werkzaam als intercedent bij een uitzendbureau, wat inhoudt dat ik mensen help met de zoektocht naar een baan en dat ik organisaties help om de juiste match voor hun openstaande functies te vinden. Mijn takenpakket is heel breed. Ik voer sollicitatiegesprekken, pleeg bedrijfsbezoeken, voer functionerings- en beoordelingsgesprekken, doe administratie, geef presentaties, doe aan koude acquisitie. Er is in elk geval genoeg te doen! 


Wat voor invloed heeft Corona op jouw beroep?

Door Corona ben ik vooral thuis aan het werk. Eerst werkte ik nog op de vestiging, maar door de maatregelen van de regering kon dat niet meer. We kregen vanuit het hoofdkantoor telefoons en laptops die we thuis kunnen gebruiken om te blijven werken. Het was wel gek om je bureau leeg te maken en om vervolgens vanuit huis te werken, aangezien ik elke dag wel naar de vestiging ga of op pad ben om op bedrijfsbezoek te gaan. Ook dat mag voorlopig niet meer. We houden contact met uitzendkrachten en opdrachtgevers via de mail of de telefoon. Mijn collega's spreek ik ook telefonisch en één keer per week hebben we samen met de leidinggevende een online vergadering. Dat is best wel geinig om iedereen vanuit zijn eigen huis te zien en om op afstand met elkaar te praten. Daarnaast is mijn werk ook iets rustiger geworden. We krijgen minder opdrachten binnen van bedrijven. Wat we merken is dat bedrijven nu vooral bezuinigen op uitzendkrachten, omdat dit een grote kostenpost is. Wanneer een bedrijf gedwongen moet sluiten, willen ze zulke kosten als eerste schrappen. Uitzendkrachten komen dus zonder opdracht te zitten. Het is aan mij de taak om dan een nieuwe opdracht te vinden en iemand te voorzien van (tijdelijk) werk, maar helaas is dat in deze omstandigheden niet voor iedereen mogelijk.


Wat voor invloed heeft Corona op de uitzendkrachten?

We hebben een flink aantal krachten dat gewoon, net als ik, vanuit huis kan blijven werken. Bijvoorbeeld mensen die we hebben uitgezonden naar gemeenten, fabrieken of naar IT-bedrijven. Echter zitten voornamelijk mensen vanuit de horeca, het onderwijs en soms ook van kantoren thuis. Vooral mensen zonder dienstverband voor onbepaalde tijd verliezen nu hun opdrachten. Dat is best lastig om te zien, aangezien er veel mensen zijn die hun gezin moeten onderhouden of geld nodig hebben voor hun huur of hypotheek. Sommige uitzendkrachten betalen wij door en daar zoeken wij ander werk voor, voor andere krachten geldt dat zij naar het UWV moeten om een uitkering aan te vragen, uiteraard zoeken wij ook voor hen door. We doen hard ons best om wat te vinden, maar ook wij merken dat we gewoon minder opdrachten krijgen in deze onzekere tijd. Wat opvalt is dat we wel veel ICT opdrachten binnen krijgen, omdat bedrijven het online thuiswerken willen realiseren. Alleen ICT'ers zijn schaars en bedrijven staan daar normaal gesproken zonder Corona al om te springen, dus het is niet makkelijk om die vacatures te vullen. De vraag vanuit bedrijven matcht dan niet met het aanbod dat wij hebben. 


Hoe doe jij je werk nu thuis?

Ik zit vooral achter mijn bureau, te bellen met collega's, uitzendkrachten en bedrijven. Ik doe administratie, voer soms een Skype gesprek met een sollicitant. Het verschilt een beetje per dag. Er is nog wel genoeg te doen, maar ik merk wel dat het anders is. Het werk is iets minder divers geworden en ik heb mijn collega's niet meer om me heen, wat het minder gezellig maakt. Ik kan in elk geval mijn werk thuis blijven doen, als ik dan merk dat zo veel mensen hun opdracht zijn verloren. Voor mij is het dus helemaal prima, ondanks dat het niet de ideale omstandigheden zijn.



Ben je bang dat je straks je werk niet meer kunt doen?

Misschien. Voor nu is er nog genoeg werk, maar je weet niet hoe lang dit aanhoudt. Daarnaast heb ik zelf ook geen vast contract, omdat ik er pas een half jaar werk. Het is dus maar de vraag of ze mij er niet op een gegeven moment uitgooien als dit langer duurt. Een uitzendbureau is gewoon een commerciële organisatie en wanneer er te weinig omzet wordt gedraaid, dan zullen er toch mensen het veld moeten verlaten. Voor nu maak ik me nog niet druk, maar ik weet natuurlijk niet wat de toekomst ons brengt. Ik blijf gewoon positief en ik zie het vanzelf wel.


Tot slot, heb je nog een goed advies voor mijn lezers?

Zorg goed voor jezelf. Eet gezond, ga sporten, slaap genoeg, drink voldoende water. Dat zou je eigenlijk altijd al moeten doen... Maar nu extra! Mocht jij ongewenst zonder werk of opdracht zitten, blijf dan solliciteren, geef niet op en kijk of je jezelf op een andere manier nuttig kan maken. Wellicht moet je ander werk aannemen dan je normaal zou kiezen of moet je van sector veranderen. Probeer dat te accepteren en erbij te bedenken dat je jezelf dan in elk geval nuttig kan maken en weer een inkomen hebt. Dat lijkt mij op dit moment belangrijker dan werkgeluk. Dat komt later wel weer.



Lijkt het jou ook leuk om binnen deze rubriek te vertellen wat COVID-19 betekent voor jouw beroepssituatie? Laat dan een reactie achter met je Google-account waarin je jouw beroepsfunctie vermeld, dan neem ik contact met je op!

Reacties

  1. Ah leuk! Dit is weer een heel ander beroep dan de vorige twee. Wat fijn dat je nog thuis aan het werk kan, maar echt bizar hoe veel mensen hun baan nu kwijtraken. Dat lijkt mij inderdaad wel lastig soms. Ik vind het erg mooi om te lezen dat je die mensen toch aan een baan probeert te helpen en je blijft inzetten, ondanks dat het heel lastig is.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Onzettend stom dat mensen hun baan verliezen door deze omstandigheden. In mijn omgeving zijn er ook een aantal mensen die zonder werk zijn te komen zitten en een uitkering moesten aanvragen. Deze tijd levert zo veel onzekerheid op...

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Lastige situatie, dit! Hopelijk wordt het snel beter en kan Luuk aan het werk blijven.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ah vervelend dat het werk voor jou ook onzeker is, net als voor bijna alle uitzendkrachten. Wel interessant om te lezen wat je allemaal doet en hoe je mensen toch aan werk probeert te helpen! Ook daar kun je alleen maar respect voor hebben.

    Groetjes,
    Andrea

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Spannende tijden, zowel voor jou als voor de mensen voor wie jij verantwoordelijk bent. Mijn zus is ook intercedent en zit in hetzelfde schuitje. Hopelijk valt het uiteindelijk allemaal mee en kunnen we de draad binnenkort weer oppakken.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Respect Luuk dat jij dit doet! Ik hoop voor je dat je je eigen baan ook kunt behouden.

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten

Log in met je Google-account om sneller een reactie achter te laten zonder te bewijzen dat je een robot bent!