De Slaap-tag

Slaap is ontzettend belangrijk. Het helpt je om je geest en lichaam rust te geven, te herstellen van een lange dag en zorgt voor een betere concentratie overdag. Veel mensen onderschatten de noodzaak van slaap ook, met name jongeren. Het leek mij daarom goed om bewustwording rondom slaap te creƫren door deze leuke tag over slaap in te vullen. Mij zette het in elk geval aan het denken en het maakte mij bewust over mijn eigen slaapgewoonten. Hopelijk inspireer ik er jou ook mee om je slaapgewoonten eens na te gaan. Voel je ook vrij om deze tag over te nemen!





Ben jij een ochtend- of een avondmens?

Sowieso een ochtendmens! Vroeger, als puber, had ik dat nooit gedacht en was ik echt een nachtuil. Tegenwoordig hou ik het niet langer dan een uur of 1 vol en dat is voor mij dan al erg laat. Ik vind het heerlijk om vroeg op te staan en dan heel de dag nog voor me te hebben! Als ik mijn bed uit moet, vooral in de winter, is dat afzien. Maar wanneer ik eenmaal in de keuken mijn ontbijt sta te maken denk ik bijna altijd wel: heerlijk, een hele dag om al mijn to-do's op tijd af te ronden, zodat ik in de avond lekker kan chillen! Ik functioneer gewoon beter in de ochtend en ook ben ik dan het meest productief. 


Hoe veel slaap heb jij per nacht nodig?

Ik wil minimaal zeven uur slapen, maar meestal heb ik dan nog niet het gevoel helemaal uitgerust te zijn. Voor mij werkt acht uur slaap het beste. Als ik langer dan negen uur slaap, voel ik me onrustig en duf. Bij minder dan acht uur heb ik meer moeite om mijn bed uit te komen. 


Waar mogen ze jou voor wakker maken?

Nou, voor niet heel erg veel. Ik vind slaap belangrijk en heb het ook echt nodig om van de dag te herstellen. Je mag me voor noodgevallen wakker maken, zoals brand, een wekker die niet is afgegaan of ander gevaar. Oh en je mag me wakker maken als je hebt geregeld dat we met zeekoeien gaan zwemmen! Maar buiten dat moet je me maar gewoon lekker laten slapen, anders ben ik not amused... 


Een 1-persoonsbed,  een twijfelaar, een 2-persoonsbed of een lit-jumeaux?

Ik heb bij mij thuis Ć©Ć©npersoonsbed staan, waar ik om het weekend samen in slaap met mijn vriend. Als ik alleen slaap vind ik een Ć©Ć©npersoonsbed heel fijn, maar wanneer ik samen met mijn vriend slaap is het tweepersoonsbed bij hem thuis wel heel relaxed. Meer ruimte om je te draaien! Alleen vind ik het dan weer minder fijn om in een tweepersoonsbed te liggen. Dat vind ik altijd zo koud en kaal voelen. We hebben trouwens wel gewoon Ć©Ć©n dekbed die we delen en niet allebei een apart dekbed. Wel zo gezellig!


Wat is jouw ritueel voor het slapengaan? 

Nou voor ik mijn bed inga, poets ik mijn tanden en was ik mijn gezicht. Dat doe ik vrij vroeg in de avond al, zodat ik nog even in bed kan rusten voor ik daadwerkelijk ga slapen. Ik kijk vaak in bed nog een serie, wat YouTube filmpjes of ik lees een boek. Als ik niet samen slaap met mijn vriend, wens ik hem via Whatsapp welterusten. Dan doe ik het licht uit en ga ik in mijn hoofd de dag nog even na. Meestal van ik dan vrijwel meteen in slaap, tenzij er iets is om over te piekeren. Gelukkig gebeurt dat niet vaak.


Slaap je met de ramen open? Of de verwarming aan?

Haha, nou in de zomer blijft het raam meestal gewoon open en is de verwarming uit. In de winter is de verwarming aan en het raam dicht. Het verschilt per seizoen. Ik hou van een normale temperatuur rond de 17 graden in mijn kamer. Eigenlijk de aanbevolen slaaptemperatuur. 


Droom jij veel?

Ja! Ik ben best wel een actieve dromer, alleen kan ik mij niet altijd meer mijn dromen herinneren. Ook hou ik zo af en toe een dromendagboek bij, zodat ik mij later de meest grappige of bizarre dromen kan herinneren. Mijn dromendagboeken kun je hier en daar eens lezen. Dan merk je vanzelf wel waar ik het over heb als ik spreek over rare of bizarre dromen. Ik droom meestal wel realistische dingen, maar die dan heel dramatisch zijn of onwerkelijk. Dus niet dat ik kan vliegen of onder water kan ademen. Wel realistische situaties die eigenlijk niet kloppen.


Wanneer heb jij voor het laatst uitgeslapen?

Ik doe eigenlijk niet aan uitslapen. Ik slaap altijd hetzelfde aantal uur per nacht. Alleen soms komt het voor dat ik iets later opsta, maar dan ben ik de avond ervoor ook later naar bed gegaan. Voor mij is uitslapen tot half 9. Eigenlijk maximaal tot negen uur, anders vind ik het zonde van mijn dag! Wel lig ik soms wat langer in mijn bed in de ochtend. Dan slaap ik niet meer, maar blijf ik gewoon wat langer liggen om een filmpje te kijken of om een boek te lezen.


Wat is je ideale ontbijtje?

Zoals je in de blog met feitjes over mij al kon lezen is havermout met amandelmelk, noten, vers fruit en speculaaskruiden mijn all time favorite ontbijtje. Voor mij is dat echt een feestontbijt waar ik elke ochtend weer naar uitkijk. Het geeft mij de juiste vitamine en een verzadigd gevoel om de hele ochtend goed te kunnen functioneren. 


Tot slot: waar kom jij je bed voor uit?

Voor mijn studie of als er die dag iets leuks op de planning staat, zoals een uitje, een date met mijn vriend of een afspraak met vriendinnen. Of natuurlijk voor het zeekoe zwemmen, zoals ik al eerder benoemde. Oh en ik zou ook al voor mijn havermout ontbijt mijn bed uitkomen. Ik ben niet iemand die extreem lang blijft liggen als de wekker is gegaan. Meestal spring ik mijn bed uit om de dag al te beginnen. 


Wat is jouw ritueel voor het slapen gaan? 


Reacties

  1. Wat een leuke tag, deze kende ik nog niet! Ik ben echt een avondmens haha en ik heb eigenlijk niet een ritueel voor het slapen gaan.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ooo, ik hou van slapen! Mijn vriend en ik slapen in een tweepersoonsbed met aparte matrassen en ieder een eigen dekbed. Lekker slapen is toch belangrijker dan romantisch doen, haha. Plus: hij heeft het hoofdeind van zijn matras meestal net een beetje omhoog staan, en ik slaap op mijn buik. Niet handig!

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten

Log in met je Google-account om sneller een reactie achter te laten zonder te bewijzen dat je een robot bent!