Vegan tip: The Flower Farm - No palms please

Dit keer heb ik een wat blog waarin ik graag een product wil belichten waar ik helemaal fan ben van geworden en waar ik helemaal achter sta. Ik heb het namelijk over de margarine van The Flower Farm. Waarom deze zo bijzonder is, kun je hier lezen. Van te voren even een disclaimer: dit product is niet gesponsord en puur vanuit mijn eigen enthousiasme en interesse wordt dit aangeprezen op mijn blog, maar ook omdat ik hoop anderen bewust te kunnen maken van de voordelen van dit product. 





De ellende van palmolie

Eet je net als ik plantaardig? Of ben je bewuster bezig door plantaardige margarine of halvarine op je boterham te smeren? Dan kan dit feitje eens interessant zijn voor jou. Wanneer je dagelijks margarine of halvarine op je boterham of cracker smeert, is de kans erg groot dat je dit doet met een product waar meer dan 30 procent palmolie inzit. Wat is er precies mis met palmolie? Het is toch plantaardig? Dus je zou zeggen dat dit beter is voor de dieren en het milieu. Dat is helaas een foute gedachte. Op de website van Flower Farm staat dat palmolie wordt verkregen door hele regenwouden verwoest in Zuid-Oost AziĆ«.  Dit betekent dat veel dieren hierdoor in gevaar komen. Onder andere orang-oetans verliezen hierdoor hun leefgebied. De afgelopen 12 jaar zijn meer dan 165.000 orang-oetans gedood door de winning van palmolie, waardoor er naar schatting nog maar 60.000 in leven zijn. Dat is zo heftig en hier schrok ik zelf enorm van. Palmolie zit niet alleen in margarine en halvarine, maar ook in koekjes, ijs, Nutella, shampoo, bouillonblokjes, sausen en nog tig andere producten. Bizar eigenlijk... Dan denk je met plantaardige producten goed bezig te zijn, maar blijk je dat niet te zijn omdat er in zo veel producten palmolie zit. Vandaar dat The Flower Farm met een mooi alternatief is gekomen, namelijk: margarine zonder palmolie!


Geen palmolie? Wat dan wel?

De slogan van The Flower Farm is: "Genoeg is genoeg, Eat Plants, Not palm please”. Daar ben ik het helemaal mee eens sinds ik alle informatie op hun website heb gelezen over palmolie. Maar de vraag is natuurlijk welke ingrediĆ«nten The Flower Farm dan wel gebruikt om een lekkere, plantaardige en palmolievrije margarine te maken. Het antwoord is sheaboter. Shea is een vrucht uit Afrika die een beetje op een avocado lijkt. In de vrucht zitten pitten die worden gedroogd, worden gemalen en worden verwerkt tot sheaboter. Zelf kende ik sheaboter enkel vanuit de beautyindustrie, waar het vaak wordt verwerkt in shampoo of bodylotion. Ik was mij er niet van bewust dat je het kon eten! Het is een veel gezonder en duurzamer alternatief voor palmolie en dus ook helemaal plantaardig voor de vegans onder ons.



Is het ook lekker?

Ik heb na het lezen van de artikelen van The Flower Farm meteen een kuipje margarine gekocht en getest. Ik ben er echt fan van! De boter heeft een neutrale smaak, maar is wel romig en makkelijk smeerbaar. De margarine smaakt wel anders dan een Alpro of Becel margarine, maar dat maakt het juist zo onderscheidend. Ik denk dat de meeste mensen het ook wel lusten, juist omdat het geen uitgesproken smaak heeft. 

De margarine is volledig plantaardig en ook vrij lang houdbaar zonder conserveermiddelen! Mijn pakje is tot begin januari houdbaar. Ook ben ik erg enthousiast over de ingrediĆ«nten. Gezond eten met zo min mogelijk bewerkingen en toevoegingen vind ik belangrijk en dat is ook een voordeel aan deze margarine. Het bevat de volgende ingrediĆ«nten: 60% plantaardige oliĆ«n en vetten in wisselende verhoudingen (zonnebloemolie, shea boter), water, wortelsap, zeezout, emulgator: mono- en diglyceridenvan vetzuren, citroensap, natuurlijk aroma, vitamines: A,D.
De margarine is dus iets vetter dan andere margarines die verkrijgbaar zijn, maar laat ik voorop stellen dat het gezonde vetten zijn en als je met mate smeert, dat je het prima dagelijks kan eten!


Wat mag dat kosten?

De margarine haalde ik bij Albert Heijn en kostte daar €1,49 voor 225 gram. Buiten smeerbare margarine heeft The Flower Farm ook vloeibare margarine om in te bakken. Dit kost 2,29 voor 450ml. Ik vind dat zeer schappelijke prijzen als je bedenkt dat het zo goed is voor dier en milieu. Normaal kosten dit soort producten veel meer en ben je misschien wel het dubbele kwijt. Ik vind dat Flower Farm echt prima prijzen heeft opgesteld voor het product wat ze leveren. Daarnaast zien het kuipje en de fles er ook geweldig leuk uit! Daar doe je het ook voor!
Echter heb ik de margarine ook gezien bij Jumbo en hoorde ik dat ze het bij Plus ook hebben. 


Over The Flower Farm

Dan nog kort iets over het bedrijf zelf. Allereerst vind ik het zo'n mooi initiatief dat zij hiermee aan de slag zijn gegaan en zo'n mooi en lekker product op de markt hebben gezet. Hun missie is om ontbossing tegen te gaan en om Orang-oetans te beschermen. Ze steunen daarom ook het fonds Orangutan rescue. De organisatie wil een verschil maken met deze mooie producten, omdat  met een gezin van 4 personen tot wel 30 m2 kan regenwoud gered worden in een jaar tijd. Ook daarom is het belangrijk om deze margarine eens te overwegen. Mocht je nou ook enthousiast zijn geworden en meer willen weten over Flower Farm of hun producten, neem dan zeker een kijkje op hun website waarop je nog veel uitgebreidere informatie kan vinden. Ik vind dat ze zeker een toonaangevende organisatie zijn en ik vind dat veel andere bedrijven hun voorbeeld zeker mogen volgen! 

Boodschap 

Ik hoop jullie geĆÆnspireerd te hebben om ook eens bij jezelf na te gaan welke producten jij allemaal gebruikt die palmolie bevatten en wat je zelf kunt doen om deze ellende te verminderen! Ik ben me nu nog bewust van het gebruik van palmolie en ga hier bij de aanschaf van andere producten zeker extra op letten, dus niet alleen bij margarine, maar ook bij dingen als verzorgings- en voedingsproducten. Als me iets raakt, is het wel het verhaal van de orang-oetans. Natuurlijk kan ik dit niet in mijn eentje stoppen, maar hoe meer mensen zich hiervan bewust worden, hoe meer stappen er kunnen worden gezet! 

Zou jij deze margarine eens willen proberen?


Reacties

  1. Ik wil dit zeker eens proberen! Wat een goed initiatief, en dan zijn de verpakkingen ook nog eens heel leuk, hihi ;)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wat een mooi initiatief. Ik had geen idee dat palmolie zo slecht is voor het milieu en dat het ook in zo veel producten zit. Ik ben wel erg benieuwd naar dit product! En inderdaad een leuke verpakking.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Dit product kende ik nog niet, maar wel goed dat er geen palmolie in is gebruikt. Ook ik maak me schuldig aan het gebruik van palmolie, want Nutella is natuurlijk super lekker, maar door deze margarine zet je al een stap in de goede richting. Ik ga het opzoeken in de supermarkt. Ben benieuwd!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Mooi dat je dit deelt! En ik moet zeggen dat ik de verpakkingen ook echt onwijs tof vind (je bent mediavormgever of je bent het niet ;p)

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Op aanraden van mijn dochter deze margarine gekocht, echt fantastisch! Super goed smeerbaar, niet als andere die blijven plakken aan je mes. Daarnaast ook nog eens heel erg lekker en goed geprijsd. Wat een mooi initiatief! Ik blijf deze in de toekomst altijd kopen!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. il heb hem gekocht toen hij in de aanbieding was .
    mijn collega zei dat is vegan dat is super vies.
    ik heb hem gekocht en daar mijn producten in gebraden en ik wil vanaf die dag geen andere boter meer SUPER LEKKER .

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten

Log in met je Google-account om sneller een reactie achter te laten zonder te bewijzen dat je een robot bent!