Waarom ik pescotarisch leef

Al meer dan een  jaar geleden heb ik besloten om geen vlees meer te eten. Door de jaren heen begon ik al steeds minder vlees te eten, maar ik vond het eigenlijk belachelijk dat ik ook nog af en toe vlees at. Zo lekker vond ik het niet als ik het at en soms voelde ik mij schuldig als ik weer een stuk vlees aansneed. Daarom besloot ik van de een op de andere dag te stoppen met vlees en voor zo veel mogelijk vegan te eten, met af en toe eens een stukje vis. Wat mijn motivatie hiervoor is, deel ik graag ik deze blog.





Een pescowatte? 

Voor de mensen die niet weten wat een pescotariër is: dit is een persoon die geen vlees eet, maar nog wel vis. Dit in tegenstelling tot een vegetariër die zowel geen vlees als vis eet. Veganisten consumeren bijvoorbeeld helemaal geen dierlijke producten, maar tot die categorie kan ik mijzelf niet rekenen, aangezien ik dus wel vis, schaal- en schelpdieren eet.  De meeste pescotariërs kiezen er ook voor om geen zuivel of eieren te eten, maar dit kan verschillen per persoon.  Een pescotariër die wel eieren of zuivel eet, heet een lacto-ovo vegetariër. Dat doe ik zelf dus niet. Ik eet zelf geen eieren of zuivel, wat mij dus een echte pescotariër maakt.

Echter eet ik ook niet heel veel vis. Ik kan eens in de twee weken genieten van een visje of van een maaltijd met zeevruchten. Ook als ik uiteten ga gun in mezelf meestal een gerecht met vis, maar het is echt niet zo dat ik dagelijks vis eet in plaats van vlees. Daarnaast koop ik ook geen goederen als kleding of meubels waarin dierlijk materiaal verwerkt zit, zoals leer. Dierlijke producten, ongeacht of het voorwerpen of voedselbronnen zijn, sluit ik dus negen van de tien keer uit. Ook hier geldt dat dit per pescotariër verschilt. Er zijn een aantal redenen waarom ik heb gekozen om pescotarisch te leven, die ik nu zal toelichten.



Dierenwelzijn en liefde

Mijn grootste overweging is het welzijn van dieren. Jullie weten inmiddels dat ik een echte dierenliefhebber ben. Ik hou van dieren en heb ook echt een band met ze. Bijna wekelijks ga ik naar de kinderboerderij om daar koeien te knuffelen, tegen varkens te praten, geiten te aaien en schapen te imiteren. Ik voelde me dan ook heel hypocriet dat ik in de ochtend een koe sta te knuffelen, terwijl er in de avond een runderburger op mijn bord lag. Ook kwam twee jaar geleden steeds vaker in het nieuws hoe slecht varkens behandeld worden, dat er steeds vaker stalbranden zijn en dat er meer en meer stalmelk wordt verkocht (melk van koeien die alleen in de stal staan en nooit de weide ingaan). Ook las ik verhalen over koeien die een kalf kregen, waarbij de kalf nog geen uur na de geboorte werd weggehaald bij de moeder. De kalveren zijn dan zwaar in paniek en de moeders gaan dan hartverscheurend loeien, omdat ze hun kind kwijt zijn. Dat gebeurt allemaal zodat wij mensen de koe haar melk kunnen drinken... Stiertjes worden biefstuk, want die geven geen melk en koeien eindigen als een melkmachine en ondergaan hetzelfde lot als hun moeders. Dan heb ik nog niet eens gesproken over kippen die in veel te kleine, donkere hokken zitten of als kuikens worden onthoofd om kipnuggets voor McDonalds van te maken.

Dit soort verhalen hebben mij enorm aan het denken gezet. Is dit leed het allemaal waard om dierlijke producten te consumeren? In mijn ogen zijn dierenlevens net zo belangrijk en waardevol als mensenlevens. De beslissing was snel gemaakt. Ik zou stoppen met vlees eten, maar ook het consumeren van dierlijke producten van dieren waar ik een band mee voel. Dit voor mijn eigen geweten, zodat ik zonder schuldgevoel de koe kan knuffelen op de boerderij en  in de avond lekker geniet van ander eten, waar geen koe aan te pas komt (of welk ander dier dan ook). 



Gezondheid

Een tweede overweging om te stoppen met vlees, is mijn gezondheid. Ik weet veel van gezonde voeding af en las steeds vaker onderzoeken en artikelen waaruit blijkt dat bewerkt en (rood) vlees schadelijk is voor de gezondheid. Te veel rood vlees zou zorgen voor ernstige ziekten als diabetes, vormen van kanker, jicht, hart- en vaatziekten en spijsverteringsproblemen. Wij mensen zijn helemaal geen omnivoren, anders zouden we wel tanden hebben waarmee we konden jagen. Ook is melk van dieren eigenlijk niet geschikt voor mensen. Steeds meer mensen zijn bijvoorbeeld lactose intolerant. Zuivel is ook bedoeld voor kleine kalfjes of kleine geitjes om grote, sterke dieren te worden. Het is niet bedoeld voor mensen. Op die manier krijg je allerlei hormonen binnen die eigenlijk bedoeld zijn voor dieren. Klinkt niet heel gezond! Vis daarentegen blijkt een stuk gezonder te zijn als je dit, met mate, eet. Het bevat veel minder vetten en koolhydraten, maar wel veel goede vetten als Omega 3, gezonde eiwitten en vitaminen als B12. Natuurlijk is dagelijks vis eten ook niet heel gezond, maar daarom doe ik dit ook met mate!

Daarnaast geeft een pescotarische leefstijl mij ook de uitdaging om veel groenten, fruit, noten en peulvruchten te eten, om daarmee de te korten die ik kan oplopen door het niet eten van vlees aan te vullen. Ik word verplicht vaker met deze producten te koken en steeds nieuwe, lekkere recepten te bedenken of te zoeken waarin geen vlees is verwerkt. Op deze manier krijg ik allerlei goede voedingsstoffen binnen die mijn lichaam echt nodig heeft. Hoe meer van dit soort producten, hoe beter voor je lichaam! Ik voel me, sinds ik gestopt ben met het eten van vlees, ook een stuk energieker en mooier! Hopelijk heeft dit op langere termijn effect op mijn gezondheid en zal ik niet snel ziek worden.



Beter voor de planeet

De documentaire Cowspiracy opende echt mijn ogen. De documentaire draaide niet per se om het dierenleed, maar meer om de vervuiling die dieren met zich meebrengen. Dieren, maar vooral koeien, zijn zeer vervuilend voor de planeet. Zo werd in de documentaire aangegeven dat voor het produceren van 1 kilo vlees  zo’n 15.000 liter water wordt gebruikt. Dan moet je ook nog nagaan hoe veel hamburgers je kunt maken van een kilo vlees. Een hamburger weegt gemiddeld ongeveer 100 tot 150 gram, dus waarschijnlijk kom je niet verder dan 10 hamburgers, terwijl je ontzettend veel water nodig hebt. Die koeien moeten natuurlijk drinken. Er wordt dus water verspild, maar denk ook aan de uitwerpselen van dieren die vervuilend zijn voor de aarde.

Het maakt ook niet veel verschil als ik stop met het eten van dieren. Daar wordt de planeet niet schoner of viezer van. Echter verandert de zaak als meer mensen denken zoals ik (en nog een hele boel mensen met een (bijna) dierloze leefstijl) en we massaal gaan stoppen met het consumeren van dieren. Dat betekent dat er minder dieren gefokt gaan worden, waardoor er minder dieren zijn en er dus minder vervuiling is. Varkens, koeien en kippen worden dan een net wat meer zeldzaam ras! Hoe leuk zou dat zijn? Je kijkt dan straks hetzelfde naar een varken als naar een panda: ze worden meer bijzonder.
De documentaire Cowspiracy staat trouwens op Netflix, mocht je er geïnteresseerd in zijn!



Maar waarom eet ik nog wel vis? 

Vlees laat ik dus volledig staan, maar vis eet ik nog steeds. Waarom doe ik dat? Ik vind het erg lekker, zo simpel is het. Vlees was nooit mijn favoriet en ik heb altijd al de voorkeur gegeven aan vis. Vooral van een stukje zalm, tonijn en zeevruchten als garnalen, coquilles en mosselen kan ik erg genieten. Vind ik het dan niet zielig voor de vissen? Natuurlijk wel. Ik heb er bijvoorbeeld moeite mee als er een gehele dode vis met kop en al op mijn bord ligt, maar als het bereid is, dan probeer ik daar niet aan te denken. Vis eten is uiteraard ook niet goed voor het milieu, is niet altijd duurzaam en er komt ook leed bij kijken, dat besef ik mij erg goed. Echter is het niet zo dat ik elke dag of elke week vis eet. Ik denk dat ik hooguit twee tot drie keer per maand een stukje vis eet. Daar kan ik dan ook echt van genieten. Dagelijks vis eten zou ik zelf ook nooit doen, want daar zou ik mij niet prettig bij voelen. Vis is voor af en toe, als er is speciaals is, bijvoorbeeld wanneer ik lekker uiteten ga of wanneer ik een speciale maaltijd bereid. Het moet voor mij geen gewoonte worden. Daarnaast vind ik het prettig om B12 aan te vullen met vis, omdat ik dit weinig binnen krijg doordat ik over het algemeen vegan leef (naast de visconsumptie). Vitamine B12 zit enkel in dierlijke producten, tenzij het aan plantaardige producten is toegevoegd. Ook daarom eet ik zo af en toe een visje. Daarom zou ik mij ook niet 100% vegan noemen en vind ik dat ik eerder een pescotariër ben die buiten vis geen andere dierlijke producten gebruikt. 
Uiteraard moet iedereen eten waar hij of zij zich goed bij voelt. Ik voel mij het meest prettig bij deze leefstijl, maar als jij wel vlees eet of helemaal geen vlees of vis eet, is dat natuurlijk ook helemaal prima! 



Hoe zit het met jouw consumptie rondom dierlijke producten?

Reacties

  1. Interessant om te lezen wat je redenen zijn om geen vlees meer te eten. Vooral het dierenleed is volgens mij iets wat je echt raakt! Zelf eet ik wel vlees, maar dit probeer ik te beperken tot twee keer per week. Ik vind het ook zielig voor dieren en ik weet dat het niet goed is voor het milieu, maar daarnaast hou ik ook wel van een goed stukje vlees en kan ik daar van genieten. Wel goed dat jij zo min mogelijk dierlijke producten eet/koopt en soms kan genieten van vis.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Mooi en informatief artikel! Al die verschillende namen kende ik helemaal niet. Ik weet nu dus dat ik een laco-ovo vegetariër ben haha! Heel af en toe drink ik een cappuccino met melk, maar als het kan met amandelmelk bijvoorbeeld en meestal drink ik gewoon zwarte koffie. Daarnaast drink ik dus helemaal geen melk. Maaar ik eet dan weer wel eieren en boter. Ik zou er graag naartoe willen dat ik alleen eieren eet van mensen die zelf thuis kippen hebben. Zodat er dus geen hanen om geslacht hoeven te worden en de dieren goede omstandigheden hebben! Want eerlijk gezegd krijg ik als ik erover nadenk zeker een schuldgevoel naar de dieren toe.

    Ook bij mij is het trouwens zo gegaan dat ik steeds minder vlees ging eten, totdat ik gewoon helemaal besloot te stoppen. Vis eet ook ik voor mijn gezondheid wel af en toe, tsja terwijl die dieren niks minder waard zijn dan de anderen natuurlijk.. Zo'n artikel zet me weer aan het denken zoals je ziet haha! Maar goed aan de andere kant ben probeer ik met niks heel streng voor mijzelf te zijn omdat dat voor mij niet werkt. Als een verandering wat langer tijd nodig heeft dan vind ik dat dus ook oké.

    Tot slot , wanneer een (wild)dier hoe dan ook geslacht moet worden doordat het anders dood zou gaan van de honger (te veel dieren in een gebied) dan zou ik het dus ook weer wel eten..

    p.s ik vond het super leuk om jouw reacties op mijn blog te lezen, dank je wel daarvoor! <3

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Goede blog! Ik ben flexitariër. Ik hou van vlees, maar ik probeer er wel op te letten dat ik het niet al te vaak eet. Ik denk dat ik het zo'n twee tot drie keer per week eet, maar dan kan ik er wel echt van genieten. Mooi om te lezen hoe jij hierover denkt en wat jouw keuze is om zo te leven.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. interssant om te lezen. helemaal nu het de week zonder vlees is! zelf probeer ik ook minder vlees te eten. ik zit op kamers, dus als ik voor mezelf kook dan bereid ik eigenlijk nooit vlees, maar wanneer ik in het weekend naar huis ga, maken mijn ouders wel vlees voor ons klaar. dat vind ik dan niet zo erg. ik vind het wel lekker, maar net als jij met vis hebt, voor af en toe.
    xoxo djolie

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Interessant om te lezen! Ik ben al zo'n tien jaar vegetariër :) En ben het niet eens met je zin "Het maakt ook niet veel verschil als ik stop met het eten van dieren. Daar wordt de planeet niet schoner of viezer van." Wel met wat je daarna zegt, maar die zin gebruiken zoveel mensen als excuus om niet na te denken over het eten van vlees/vis en de leefomstandigheden van dieren en de gevolgen voor het milieu.

    Ik ben vegetariër geworden, omdat ik het absoluut niet eens ben met de "onmenselijke" leefomstandigheden van dieren en die hele industrie

    Liefs,
    Marloes

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten

Log in met je Google-account om sneller een reactie achter te laten zonder te bewijzen dat je een robot bent!