Mindfulness: zin of onzin? | Loslaten

Mindfulness, voor de één is het heel effectief en fijn, terwijl het voor de ander maar 'zweverig' gedoe is. Wat kan mindfulness voor mij persoonlijk betekenen? Dat zocht ik de afgelopen weken uit. Ik las een boek over mindfulness, downloadde een app en keek filmpjes op YouTube die mij konden helpen om met mindfulness aan de slag te gaan. Mijn ervaringen ermee, deel ik in deze blog.





Wat is mindfulness?

Eigenlijk kan ik een heel verhaal gaan ophangen over wat mindfulness is, hoe je het kunt oefenen en toepassen en wat je eraan hebt, maar dat ga ik niet doen. Dan wordt deze blog veel te lang. Mocht je er interesse in hebben, dan raad ik je aan om er meer over op te zoeken via google of het boek van Rob Brandsma te lezen: Beter Nu: Breng mindfulness in je leven.
Dit boek heb ik namelijk ook gelezen om een begin te maken aan Mindfulness.
Kort samengevat is Mindfulness een soort aandachtstraining die je helpt om meer in het hier en nu te zijn. Tegenwoordig leeft iedereen op de automatische piloot en is men zich niet meer bewust van het 'aanwezig zijn'. We zijn er wel, maar ook niet echt. Dit zit vooral in je hoofd. Met je hoofd kun je met 101 dingen bezig zijn die totaal niet met de situatie of het moment (het heden) waarin je je bevindt te maken hebben. Door mindfulness leer je die aandacht weer in het heden te plaatsen en er echt te zijn met je hoofd. Mindfulness kan helpen om rust te vinden, paniek en stress te verminderen en het draagt bij aan een positiever zelfbeeld. Dit kun je bereiken door verschillende oefeningen, waaronder meditatie. Genoeg redenen om het te proberen, aangezien ik meer wil loslaten.

In deze video wordt een korte uitleg gegeven over Mindfulness, voor degene die interesse hebben.


De eerste poging

Daar zat ik dan, op mijn roze yogamatje. Ooit had ik al eens een cursus Mindfulness gedaan. Dit waren twee lessen en daarna ging het om een of andere reden niet meer door. Hierdoor had ik heel het idee om aan mindfulness te doen laten varen. Maar nu begin in er weer aan! 
Ik sluit mijn ogen en ben benieuwd hoe het gaat. Er vliegen allerlei gedachten door mijn hoofd, maar meteen bedenk ik mij dat dat niet mag en dat mijn hoofd juist leeg moet zijn. Ik haal adem. Wat is het opeens warm... Zal ik even opstaan om de verwarming lager te zetten? Nee, ik ben nu net begonnen! Ik ga het even afmaken. Weer haal ik adem en probeer ik mijn gedachten los te laten. 
Vanmiddag had ik wel een pittige vergadering zeg... Ze werkten niet allemaal mee en de vergadering  verliep moeizaam. Straks hebben mijn groepsgenoten de opdracht nog steeds niet begrepen. Shit, ik wil hier helemaal niet aan denken. Ik zit te mediteren. Weer haal ik adem. Terug naar het nu!
Straks moet ik ook Maaike nog even een berichtje sturen, zodat we een afspraak kunnen maken om uit eten te gaan. Dat is veel te lang geleden... Stop! Dat was weer een gedachte. Maak je hoofd leeg, Meaghan... Adem in en uit...
Ook moet ik zo mijn tentamen nog leren. Volgende week is het al en ik moet zeker weten dat ik alle stof ken. Na het mediteren zal ik er nog wel even naar gaan kijken. Dan wil ik drie hoofdstukken doornemen. Even opletten Meagh, je bent bezig met andere dingen! Zou het bij anderen ook zo gaan? Volgens mij bak ik er niks van. Ik ben continu afgeleid. Adem.

"Je kunt je gedachten niet stoppen, je kunt alleen stoppen hen te geloven" - Erik van Zuydam 

Mijn eerste poging ging dus niet vlekkeloos, maar dat is ook helemaal niet erg. Ik was continu bezig met mijn gedachten proberen 'uit te schakelen', terwijl  ik daardoor juist veel meer ging denken en dat is ook niet verkeerd. Soms moet je je gedachten gewoon de ruimte geven om er te zijn. Alleen op het moment zelf dacht ik dat ik het helemaal fout deed en dat ik er niet voor gemaakt ben om zulke oefeningen te doen.



Mindfulness meditatie vanuit een filmpje

Via YouTube zocht ik filmpjes die mij konden helpen bij het hele proces van Mindfulness. Dat boek wat ik eerder noemde was fijn om op voorhand gelezen te hebben, maar het hielp mij verder niet om echt mindfulness in mijn leven toe te passen. Daardoor kwam ik uit bij een filmpje. Dit filmpje gaf een korte training in the full bodyscan. De bodyscan is heel bekend bij mindfulness. Hierdoor kun je in contact komen met je lichaam en terugkeren in het hier en nu. 
"Mindfulness is ontdekken dat je alles al bent, hier en nu." - David Dewulf 

Eerst vond ik het gek om te doen wat de man in het filmpje zei, maar de spreker had een rustige stem en hier werd ik ook rustig van. Het helpt mij persoonlijk ook beter om te mediteren, wanneer een stem mij er doorheen loodst, dan wanneer ik zelf maar wat doe, zoals bij mijn eerste poging. Ik merkte dat ik veel meer geconcentreerd was en dat ik echt op mijn lichaam begon te letten. Ik werd mij ervan bewust dat mijn voeten op de grond stonden, ik hoorde goed welke geluiden er om mij heen waren en ook werd ik mij bewust van mijn ademhaling. Langzaam aan voelde ik mijn lichaam ontspannen. Ik had opeens aandacht voor mijn lichaam, bijvoorbeeld voor mijn benen. Mijn aandacht ging echt naar één lichaamsdeel en ik vroeg mij af hoe dit aanvoelde. Ik vergeleek in mijn hoofd mijn linkerbeen met mijn rechterbeen. Als ik er nu zo over nadenk, sloeg dat nergens op, maar het voelde als een fijne observatie, zonder dat ik er iets bij interpreteerde. Volgens mij is dat ook het doel van mediteren. Dit soort filmpjes helpen mij wel echt om oefeningen goed te doen en ze ook effectief te laten zijn. Wanneer ik het vanuit mijzelf doe, merk ik dat ik de hele tijd negatieve gedachten heb over dat ik het helemaal niet kan. Nu heb ik een app gedownload, waarin ik heel veel van dit soort filmpjes heb en doe ik er elke week twee, wat ik tot nu toe als fijn ervaar. De filmpjes duren vijf tot twintig minuten. Dat is voor mij niet te lang, maar ook zeker niet te kort.



Mijn ervaring tot nu toe

Wanneer je aan mindfulness begint, is het wel even schakelen. Ik wist niet goed hoe ik eraan moest beginnen, dus mijn eerste reactie is dan: lees erover.
Ik ben dus het boek van Rob Brandsma gaan lezen, heb dingen opgezocht op internet over Mindfulness en las over andere mensen hun ervaringen. Vervolgens wist ik er veel over, maar ging het toepassen nog niet zo goed. Ik was er onzeker over of ik het wel goed deed en of het niet te zweverig voor mij zou zijn. Echter is het helemaal niet zweverig. Oké, aan het begin misschien een beetje, maar hoe meer je het doet, hoe normaler het wordt. Het helpt mij echt om mezelf meer te accepteren en meer in het hier en nu te zijn.

 Ook ik maak mij schuldig aan het leven op de automatische piloot, bepaalde dingen niet goed waarnemen of echt in mij opnemen en ik ben ook bezig met wat ik morgen, volgende week of volgend jaar ga doen. Dat is allemaal erg belangrijk, maar hoe kun je iets in de toekomst goed volbrengen, als je in het heden helemaal  niet bezig bent met wat op dat moment belangrijk is? Door die gedachte, probeer ik  iets meer los te laten en meer in het moment te zijn. Mindfulness en meditatie voelen ook echt als een soort bevestiging dat ik er nog bij ben en dat ik mij bewust van mezelf ben. Dit klinkt misschien wat vaag, maar het is wel hoe ik het ervaren heb. 


Ga ik ermee verder?

Momenteel ben ik van plan om mindfulness echt in mijn leven in te bouwen en er een gewoonte van te maken. Ik heb namelijk gemerkt dat het voor mij helpt om te ontstressen en om tot mezelf te komen en weer even in het heden te leven. Het doel is om mindfulness langzaam aan in mijn leven te integreren, zodat het niet meer iets wordt waar ik aan moet denken en tijd voor vrij moet maken, maar dat het automatisch gaat. Het enige wat ik daarvoor moet doen is blijven oefenen. Dit kan onder andere door die filmpjes, maar ook door te blijven waarnemen wat ik voel en wat dat gevoel met mijn lichaam doet.

"Eerst vormen we gewoontes, dan vormen gewoontes ons." - David Harp



Tot slot kwam ik nog een andere quote tegen van de schrijver Rob Brandsma:
"Stress, dat ben je zelf. Het is nooit de buitenwereld die stress veroorzaakt. Het is jouw reactie op de buitenwereld. Je hebt het dus zelf in de hand."
Dit vind ik wel een mooie om mee af te sluiten. Zo had ik het namelijk nog nooit bekeken. Naar mijn  idee zorgen andere mensen of situaties altijd voor stress, maar het is natuurlijk net hoe je het oppikt. Dit is een typische mindfulgedachte en door meer op deze manier te denken, kun je al heel anders met situaties omgaan. Ik blijf vooral doorgaan met twee keer per week oefeningen te doen, quotes te zoeken en over mindfulness te lezen en hopelijk kan ik het zo in mijn leven plaatsen. Wellicht geef ik in de toekomst nog eens een update hierover, mochten jullie het interessant vinden. Voor nu blijf ik mindfulness gewoon proberen en het fijne is: ik hoef er helemaal niet goed in te zijn. Ik ben al goed genoeg.

Liefs,

Meaghan

Reacties

  1. Leuk om hierover te lezen! Ik wil het ook wel een kans geven, maar ik weet ook niet goed hoe ik eraan moet beginnen. Altijd dacht ik dat het heel zweverig was, maar dat dat ook wel bij mij zou passen. Ik ga ook eens dat filmpje gebruiken!

    Groetjes,
    Andrea

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Voor mij werkt dit persoonlijk ook heel goed. Ik heb er een cursus in gevolgd van 15 weken, waarbij ik twee dagen per week een les had van twee en een half uur. Dat deed mij echt heel goed en zo heb ik beter leren dealen met stress. Goed dat jij het ook een kans geeft!

    - Desiree

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten

Log in met je Google-account om sneller een reactie achter te laten zonder te bewijzen dat je een robot bent!