Speelgoed waar ik vroeger graag mee speelde

Het lijkt alweer eeuwen geleden dat ik voor het laatst met speelgoed speelde. Jeetje, wat was er vroeger leuk speelgoed! Ook ik werd vroeger enorm verwend met speelgoed. Met mijn verjaardag, Sinterklaas en Kerstmis (allemaal vlak bij elkaar valt), was het altijd feest en waren er cadeautjes! Soms kreeg ik zelfs tussendoor nog een kleinigheidje. Nu heb ik het gevoel dat kinderen van tegenwoordig veel minder met speelgoed spelen, maar meer bezig zijn met de smartphone, tablet of televisie. Zonde! Want wij hadden vroeger zulk vet speelgoed en het lijkt me sterk dat je dat tegenwoordig niet meer hebt... Ik vertel jullie met wel speelgoed ik vroeger allemaal speelde!




Playmobil 

Op zolder bij mij staan twee dozen vol met allemaal Playmobil speelgoed. Nog steeds vind ik dit een van de leukste speelgoedsoorten waar ik vroeger mee heb gespeeld, vandaar dat ik het ook als eerste noem! Met playmobil kon je het leven altijd perfect naspelen (tenminste, hoe je als kind dacht dat het leven was, haha!). Voor de jongens waren er: politie, brandweer, piraten, piloten, boeven en helikopters. Voor de meiden waren er: schooltjes, baby's, huisjes en prinsessen. 
En voor zowel jongens als meiden kon je kiezen voor: boerderijen, restaurants, kermis en vakanties.
Al die verschillende thema's, en het zullen er vast nog wel meer zijn, waren verwerkt in het speelgoed. Volgens mij was Playmobil niet heel goedkoop, maar het was zo leuk! Elk jaar voor mijn verjaardag, kreeg ik er wel iets van. Ik weet ook nog dat ik als kind geld spaarde om een Playmobilhuis te kopen! Die had ik uiteindelijk ook gekocht en die is best wel intensief gebruikt. Alle Playmobil  is nog steeds in goede staat. Als ik later kinderen heb, kunnen zij er ook nog mee spelen! Ik heb er zelf hele leuke herinneringen aan. 

Barbie

Mijn andere lievelingsspeelgoed was uiteraard Barbie. Ook daar had ik er heel veel van! Ik had sowieso heel veel poppen en kleertjes, maar later kocht en kreeg ik ook meubels, huizen, een auto, een badkuip, een piano en een kasteel. Ik had heel veel verschillende Barbie's. Hoewel ze vooral blond waren, had ik ook twee brunettes, 3 ouderwetse (die nog van mijn moeder waren geweest) en ik had zelfs een donker gekleurde Barbie! Buiten dat had ik ook verschillende soorten Ken's, de man van Barbie. Ik had een stoere, eentje in pak, een oudere Ken (die was meestal de vader!), een prins en een standaard Ken. Daarnaast had ik ook nog kleine meisjes (Shelly), baby's en ook een tienerbarbie (Stacie en/ of Skipper).  Deze zijn iets minder vrouwelijk dan dat Barbie is. Ik heb toch hele leuke verhalen met Barbie gespeeld. Wat had ik als kind toch een fantasie! Ook speelde ik graag samen met mijn vriendinnen met Barbie. Iedereen was dan een ander karakter. Super leuk als ik eraan terugdenk. Ik heb tot mijn dertiende met Barbies gespeeld, lang he? Dit kwam doordat mijn beste vriendin 9 maanden jonger was dan ik en het ook niet erg vond om er zo lang mee te spelen. We haalden juist ons plezier hieruit. Ook mijn Barbies heb ik allemaal nog bewaard!



Polly (pocket) 

De veel kleinere versie van Barbie! Ik weet niet wie dit allemaal kent, maar ook dit vond ik zo leuk. Je had Polly Pocket, dat waren hele kleine, inklapbare huisjes met nog kleinere poppetjes. Dit vond ik heel leuk toen ik een jaar of 6 was om mee te spelen. Toen ik wat ouder werd, ging ik over op gewone Polly poppetjes. Deze hadden ook meubeltjes en heel veel kleertjes. Ik had een dierenverblijf, zwembad, auto, podium en huismeubeltjes. Tegen mijn vriendinnen zei ik altijd: 'Heb je zin om met de Polly's te spelen.' 
Haha, meervoud van Polly! Ook dit speelgoed heb ik bewaard. Ik mis het wel om daarmee te spelen. Dit was echt zo leuk!

Polly poppetjes

Polly Pocket



Petshop 

Dit waren de poppetjes van dieren met een groot, bewegend hoofd. Dit was ook zo leuk! Je had allerlei lieve dieren en iedereen had wel een eigen favoriet. Een vriendin van mij was helemaal weg van de konijnen, terwijl ik liever de hondjes en katjes wilde hebben! Ook hier heb ik een tijd meegespeeld. Ik gebruikte ze soms ook als huisdier van Barbie. Als ik het mij goed herinner, werd ik vooral geprikkeld door de reclames hiervan die op tv kwamen. Die zagen er zo leuk uit en daarom moest ik het hebben! Wat marketing allemaal met een kind kan doen zeg... 


Baby Annabell

Op mijn verjaardag (ik weet niet meer welke) kreeg ik een baby Annabell. Dat vond ik ook super leuk. Vroeger wilde ik altijd mama zijn, dus dat kon ik goed naspelen met mijn babypop. Ook kreeg ik er een bijpassende kinderwagen bij! Echt super leuk! Met een vriendinnetje ging ik dan wel eens met onze kinderwagens en poppen door de buurt lopen en dan speelden we dat we moeders waren (op 7 of 8 jarige leeftijd). Jeetje, beetje jong, maar kleine meisjes zien hun moeder natuurlijk als enorm voorbeeld en als de moeder een baby heeft, willen zij dat zelf ook. Eigenlijk best schattig. Als ik thuis was, gaf ik de babypop vaak de fles of gingen we op visite bij 'oma', mijn moeder dus.


Lego

Ook met Lego kon ik mij prima vermaken. Huizen bouwen was ik niet zo goed in, mijn moeder hielp dan vaak mee, maar ik vond het wel leuk om met de Lego poppetjes in de huizen te spelen. Buiten gewone Lego, had ik ook Lego van Harry Potter. Harry, Draco, Ron en Dobby hoorden bij mijn collectie! Gek verhaaltje: ik speelde vaak samen met mijn broertje en we hadden een restaurants gebouwd van Lego. Het Dobby poppetje kwam dan vaak binnen, met een helm over zijn hoofd, om de meest bizarre gerechten te bestellen. Het poppetje achter de toonbank zei dan dat dat er niet was en toen ging Dobby toveren. 
Gek he, dat ik nog weet dat ik dat heb gespeeld! Dat soort dingen blijven me wel bij en zo oud zou ik niet geweest zijn. Ik denk dat ik een jaar of 8 was. Ik ben nu 20 en ik weet het nog steeds. 


Poppenhuis

Op mijn kamer stond een heel groot, blauw poppenhuis. Dit hadden wij ooit van de buren overgekocht. Het huis had meubeltjes en heel veel verschillende kamers. Ook had ik een gezin dat er in woonde, bestaande uit een vader, moeder en twee kinderen. Hier speelde ik ook best vaak mee, alleen weet ik niet goed meer wat... Waarschijnlijk gewoon gezinnetje, aangezien ik dat vroeger best vaak speelde. Ik herinner me nog wel dat het gezin op een gegeven moment werd vervangen door poppetjes van Winx die daar kwamen wonen. Dit waren kleinere poppetjes. Ik had alle vijf de Winx en zij kwamen op een gegeven moment in het poppenhuis wonen. 
Toen wij gingen verhuizen, is het poppenhuis op mysterieuze wijze verdwenen...



Het autokleed

Mijn broertje had vroeger zo'n kleed met een weg en een stad erop. Daar kon je met speelgoedauto's overheen rijden. Omdat ik een broertje heb, speelde ik ook wel eens met jongensspeelgoed als action man, auto's, piratenschepen en pistooltjes. Het autokleed vond ik wel een van de leukere dingen. Geen idee wat ik precies speelde, maar toen had ik al een soort passie voor autorijden, inmiddels rij ik zelf echt op de weg. 
Hieronder zie je het autokleed dat mijn broertje had!


Gameboy 

En als laatste speelde ik ook graag op de Gameboy. Dat was toen net uit toen ik een jaar of 4 was en helemaal in. Als ik ze nu terug zie, ben ik toch wel blij dat dingen tegenwoordig met een stekker worden opgeladen, in plaats van dat je heel de tijd de batterijen moet vervangen! De gameboy had altijd simpele en leuke spelletjes en was ook geschikt voor kinderen. Bijna iedereen had er eentje. Spelletjes als Pokémon, Tetris en Pong mochten natuurlijk niet ontbreken. Ja, goede oude tijd die Gameboy! Wij houden trouwens twee Gameboys. De blauwe was van mij en de paarse van mijn broertje (waarom hebben mijn ouders geen roze voor mij gekocht?!). 


Met welk speelgoed speelde jij vroeger?

Reacties

  1. whaa, wat een leuke blog. ik herken zo veel speelgoed wat ik zelf vroeger ook had! ik hield ook onwijs van playmobil en barbie. en petshop was ook zo leuk! alleen daar had ik zelf niet zo heel veel van. ik speelde verder ook nog vaak met bratzpoppen en ik had zo'n kapperspop waarbij je het haar kon doen. ook dat vond ik heel leuk.

    xoxo djolie

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wat een jeugdsentiment allemaal! Ik speelde ook met Barbie en Playmobil vond ik ook geweldig, alleen had ik daar niet zo heel veel van. Mijn buurmeisje had wel veel Playmobil, dus ik speelde vaak samen met haar. De gameboy was ook heel erg leuk. Herkenbaar met die batterij! Polly had ik ook, alleen dan wel de pocket versie. Die poppetjes heb ik nooit gehad. Verder was ik zelf helemaal weg van tamagotchi. Dat was zo'n digitaal speelgoedje waarbij je een dier moest kiezen en deze moest verzorgen. Als je dat niet deed, ging hij dood. Dan kon je wel weer een nieuw dier kiezen.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Gameboy speel ik nog steeds meee!!! ;) Super blog zoals altijd! :))

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten

Log in met je Google-account om sneller een reactie achter te laten zonder te bewijzen dat je een robot bent!