Tijdcapsule boekjes

Je leven vastleggen in twee boeken. Het is mogelijk! Zelf ben ik er echt enorm fan van en vind ik het een heel erg leuk idee! In deze blog behandel ik twee boekjes, waarin je vijf jaar van je leven kunt vastleggen, door simpelweg elke dag een paar zinnetjes op te schrijven. Heel erg leuk, origineel, inspirerend en gaaf om te doen!

De bedoeling 

Dit is hoe de twee boekjes eruit zien:
De een heet: "Q&A a day" en de ander heeft de titel: "One line a day, a five year memory book." 
Bij de One line a day is het de bedoeling dat je vijf jaar lang een zin of een kort stukje tekst opschrijft met daarin van alles naar jouw persoonlijke wil; hoe je dag was, hoe je je op die dag voelde, een mooie quote, iets bijzonders dat je hebt gedaan op die dag. 
Bij Q&A a day moet je vijf jaar lang iedere dag een vraag beantwoorden. Er zijn 365 vragen en iedere dag krijg je een andere vraag. Als er een nieuw jaar begint, krijg je weer dezelfde vraag als het vorig jaar, maar misschien is je antwoord op die vraag wel veranderd in de loop van het jaar. Zo kun je na vijf jaar kijken hoe erg je bent veranderd. 

Q&A a day 

In de Q&A a day staan dus vragen, die je iedere dag moet beantwoorden. Het boekje is wel in het Engels, dus de vragen worden wel in het Engels gesteld, maar ze gebruiken niet heel lastige woorden en anders is het leerzaam voor je als je er niet goed in bent! Het boekje is bruin van kleur en heeft gouden bladzijdes aan de buitenkant, de bruin-beige kleur vind ik persoonlijk niet heel mooi. Dat had wel wat vrolijker gemogen. Het is helemaal geschreven en vormgegeven in Potterstyle, wat ik dan weer wel een pluspunt vind. Het heeft ene klassiek effect. Je krijgt dus 365 vragen, vijf jaar lang en aan het einde heb je als het goed is 1.825 antwoorden. Persoonlijk vind ik dat heel erg gaaf, want het is een soort tijdcapsule die je aan het maken bent. Het is persoonlijk, origineel en er worden dingen van je gevraagd. In het boekje staan hele simpele vragen, zoals: Wanneer heb je voor het laats gezwommen? / Wat voor soort pizza heb je als laatste gegeten? / Hoe was je dag?" / Inspirerend aan vandaag was... / Hoeveel stempels heb je in je paspoort? en zo kun je nog wel even doorgaan. 
Er staan ook wat lastigere vragen in als: Kunnen mensen veranderen? / Wat is jouw missie? / Wie ben jij? / Hoe wil je worden herinnerd / Schrijf hier de eerste zin van je autobiografie / Wat maakt jou een goede vijand? 
Dat daagt je wel uit. Het zijn niet echt dingen waar je dagelijks over nadenkt. Je moet er wel even goed bij stil staan en goed nadenken wat je invult. Je moet een beetje creatief zijn, maar dat vind ik heel leuk! Typisch een schrijfster, toch? 


One line a day

In mijn One line a day schrijf ik nu al 3 jaar, wat betekent dat ik in de derde kolom ben van het boekje. Ik houd het al twee jaar bij. Ik kreeg dit boekje voor mijn zestiende verjaardag van een goede vriendin van me. Het is tot nu toe een van de bijzonderste cadeautjes die ik ook heb gekregen en ik ben er nog steeds heel erg blij mee. Dankzij haar kan ik nu elke dag opschrijven hoe mijn dag was, wat ik heb gedaan, wat ik voelde, wat ik dacht of wat ik wilde. Het wordt allemaal vast gelegd in dit boek en hierdoor helpt het je ook beter te herinneren wat je hebt gedaan. Je leest het terug en denkt: "Owjaa! Toen deed ik dit en dat was erg leuk." Of: "Heey, dat was echt heel stom! Grappig om dat nu terug te lezen.
Het is een blauw boekje, ook met gouden bladzijdes aan de buitenkant. Dit boekje vind ik wel een mooiere lay-out hebben dan het Q&A boekje. Het gaat lang mee, want na 3 jaar gebruiken is het nog steeds in goede staat, daarnaast is het heel erg leuk en handig voor mensen die geen tijd hebben om een dagboek bij te houden, maar het wel graag willen. Het kost maar twee minuutjes en als je het naast je bed legt, bij de wc of in de badkamer dan vergeet je ook niet om erin te schrijven en het bij te houden! Het is ook een heel goed tegen vergeetachtigheid en je legt op deze manier vijf jaar van je leven vast en dat vind ik gewoon een super idee. Ik ben dol op herinneringen!

Oeps, de laatste kolom staat niet op de foto! Maar het boekje heeft wel echt vijf kolommen! 

Waar te koop?

Deze twee hele leuke boekjes zijn te koop via bol.com. Het One line a day boekje kost ongeveer 13 euro en het Q&A boekje was ik 15 euro voor kwijt. Best prijzig, maar het is wel aan te raden als je zoiets ook leuk vind en ze gaan lang mee, dus dat is het geld echt wel waard! Je bent op deze manier erg creatief bezig en je creëert je eigen tijdcapsule op deze manier, dat is leuk voor later om weer terug te lezen, om te laten zien aan je kinderen, vrienden of ouders! Zo kun je nog eens goed lachen en je vergeet dingen veel minder snel. Zelf zou ik het iedereen aanraden, want ik ben echt weg van deze boekjes. Het pas ook echt bij mijn eigen motto: If you are writing the story of your life, don't let anyone else hold the pen. 
Dit is jouw leven en jouw boekje, maak er zelf het mooiste van, naar jouw eigen zin! Pas dan kun je het boekje naar waarheid invullen! 

Lijkt het jou leuk om je eigen tijdcapsule te maken met deze boekjes of heb je misschien een andere manier? 

Reacties

  1. ziet er echt leuk uit. knap dat je dat ook drie jaar volhoud. het lijkt mij ook wel leuk om zoiets te hebben, maar ik heb de boekjes even opgezocht en ze zijn best wel duur. misschien ga ik er wel voor sparen.

    xoxoxo djolie

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik hou echt te veel van dit soort boekjes bij. Dagboek, special-moments, vakantieboeken, 2 agenda's en een quoteboekje. Maar O&A kende ik nog niet. Misschien als een van mijn andere vol is, dat ik die er ook bij ga doen! In ieder geval was je blog weer leuk om te lezen! (:
    Liefs, Mistery M

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten

Log in met je Google-account om sneller een reactie achter te laten zonder te bewijzen dat je een robot bent!