School blues

De vakantie is na vandaag weer voorbij. School komt er weer aan. Je bent vast helemaal uit je ritme, want je kent het wel; laat naar bed gaan, laat uit bed komen, feesten, leuke dingen doen. 
Die tijd is helaas weer voorbij. De een heeft zin om weer naar school te gaan, de ander ziet er enorm tegenop. Persoonlijk zie ik er ook tegenop om weer naar school te gaan. De tentamens komen eraan, wat een gedoe allemaal...


Leven naar de vakantie

Misschien hebben jullie dat ook al gedaan, alvast in je agenda gekeken wanneer de volgende vakantie weer is. Voor mij duurt de volgende vakantie nog zes weken, wat ik op zich wel mee vind vallen, want de tijd van de herfstvakantie naar de kerstvakantie duurde maar liefst negen weken. Zes weken zijn te kort, als ik me bedenk wat ik daar allemaal in moet doen; tentamens maken en leren, werkstukken en boekverslagen maken, zorgen dat ik elke les bijwoon en al mijn aantekeningen compleet heb. Het is zwaar, het eindexamen jaar! Sommige van jullie zullen er ervaring mee hebben, andere van jullie zullen dit lot ook ooit moeten ondergaan. 
Ik leef echt naar de vakantie toe. De weken en dagen tel ik af en ik blader steeds door mijn agenda naar de bladzijde waar met grote letters "vakantie!" staat. 

Een nieuw jaar, een nieuw begin

Aan de andere kant hoeft school helemaal niet zo erg te zijn. Gisteren kreeg ik zelfs weer een beetje motivatie om naar school te gaan. Ik moet nog steeds mijn Engels cijfer terugkrijgen, ik had namelijk een toets gemaakt voor de vakantie, maar dat cijfer stond nog steeds niet online. Wel zag ik een ander cijfer staan. Een 10 voor mijn economie werkstuk. Een grote, dikke, vette 10! Ik kon het niet geloven en had zelfs de pagina ververst, maar het stond er echt. 

Economie is mijn slechtste vak, maar dit werkstuk heb ik kennelijk zo goed gemaakt. Ik ben er echt heel trots op en daardoor kreeg ik ook weer een beetje motivatie. Het is mijn eerste 10 op de Havo en dan ook nog wel een vak waar ik erg slecht in ben, normaal gesproken. Ik wilde op dat moment gewoon nog meer bewijzen wat ik waard ben en laten zien dat ik nog meer in huis heb! Dat was een goed begin van het nieuwe jaar! Hierdoor krijg je weer nieuwe kansen en je fouten worden weer vergeven. Blijf proberen en probeer de motivatie te zoeken dat je in het nieuwe jaar je best doet. Zorg ervoor dat dit jouw jaar wordt op school, dat probeer ik namelijk ook te doen!

Zomer, kom tevoorschijn!

De wintertijd maakt school alleen nog maar lastiger naar mijn idee. Het is donker als je naar school toe gaat, het wordt bijna donker als je school weer verlaat. Echt blij worden we er niet van, maar goed nieuws! Het ergste hebben we al gehad voor de kerstvakantie, het zal nu weer langzaam aan licht worden en de kou zal op een gegeven moment ook weer wegtrekken. Voor we het weten is het zomervakantie, de periode waar ik altijd het meeste naar uitkijk. Nu in de kerstvakantie heb ik nog genoeg dingen moeten doen voor school, in de zomervakantie is dat wel andere koek! Daar hoef je geen minuut aan school te werken of er zelfs aan te denken. Je hersens mag je weer even uitzetten en je mag weer bijkomen van een heel jaar. Nog ongeveer zes maanden en het is weer zover, dat klinkt onwijs lang, maar trek al je vrije dagen, vakantie, excursies en weekenden er vanaf en je zult zien dat het best wel meevalt!

Tips 

Voor iedereen die in een school blues zit en (nog) niets gehad heeft aan deze blog en mijn persoonlijke visie over het weer naar school gaan: 

* Het is voorbij voor je het weet --> Want achteraf zeggen we allemaal: "Wat is de tijd toch eigenlijk snel gegaan! Het schooljaar ging achteraf best snel voorbij.
De meeste mensen zeggen dit elk jaar weer opnieuw en ik wil wedden dat jij hetzelfde doet! 
* Je komt weer in een vast ritme --> Door de vakantie raakt je ritme soms in de war. Je slaap langer, je doet minder en bent vaak lui, omdat je niet elke dag van plan bent iets te ondernemen. Je bent nog gewend dat er iedere week een feestdag is en soms weet je niet eens meer welke dag het is. Door school krijg je weer regelmaat en een ritme, dat is misschien ook wel weer fijn als je een gestructureerd persoon bent.
* Je kunt weer naar de vakantie toeleven --> Je hebt weer een soort "doel", school overleven en op naar de volgende vakantie. Je weet best waar je het voor doet; een paar weken keihard werken, presteren, overleven en dan uiteindelijk als beloning krijg je vakantie. Je hebt iets om naar uit te kijken.
* Je kunt laten zien wat je allemaal kan --> Was 2013 niet echt jouw jaar op school? Start het nieuwe jaar goed en laat zien wat je allemaal in huis hebt. Maak een goed planning, lever dingen op tijd in, begin op tijd met leren, vraag bijles als je bepaalde dingen niet snapt. Je hebt echt veel meer in huis dan je denkt, zet je ervoor in en je kunt heel wat bereiken. Je zult ook zien dat je er veel waardering voor gaat krijgen van je ouders, leraren en medeleerlingen. Altijd fijn, toch? 

Veel succes op school allemaal, zet hem op! 


Heb jij last van een school blues? 

Reacties

  1. Hahaha, oh ik heb nogal last van die school blues. Ik moet over een half uurtje weg en ik heb er zo geen zin in. Gelukkig begint het nog redelijk makkelijk, anderhalf uur sova training, en dan hopen de bus te halen en naar huis te kunnen ^^ Maarja, het ritme is er wel uit hoor, had al moeite mijn lekkere, warme bedje te verlaten!
    Naja, veel succes op school Meggie!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. School zelf vind ik niet zo erg om weer heen te gaan, als je een leuke opleiding kiest maakt dat niets uit en ga je er als het goed is met plezier naartoe. Het ergste vind ik het reizen, heel de tijd weer een uur op en neer naar Leiden...
    Volgend jaar samen? ;-)

    Bakker Bart

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten

Log in met je Google-account om sneller een reactie achter te laten zonder te bewijzen dat je een robot bent!