Culinair verblijf bij het Strandhotel in Cadzand

Het is alweer een tijdje geleden dat ik een nieuw artikel heb geplaatst, maar met een huishouden, een nieuwe baan en andere bijkomstigheden is het er helaas niet eerder van gekomen. Excuus! Maar niet getreurd! Om het goed te maken heb ik een tof en lang artikel! Tussen alle hectiek door hebben Luuk en ik ook heerlijk even een lang weekend vrij genomen. Zo zijn we een dag en een nacht naar het Strandhotel in Cadzand geweest gecombineerd met een diner bij Pure C, het twee Michelin sterren restaurant van Sergio Herman en Syrco Bakker. In dit artikel vertel ik je alles over ons verblijf. Van het hotel, tot het heerlijke eten!



Luxe dineren en overnachten door een gulle actie

Eerlijk is eerlijk, een overnachting in zo'n luxe hotel en in combinatie met een Michelin sterrenrestaurant is geen goedkoop uitje en niet iets dat je zomaar doet. Luuk was in elk geval een echte gelukshebber. Zijn werkgever had bijna een jaar geleden een cadeaubon met een flink bedrag erop aan de medewerkers gegeven als een bonus voor het harde werken en als blijk van waardering. Iedereen mocht zelf kiezen wat voor soort cadeaubon hij of zij wilde ontvangen, als het maar een ervaring was.  Bijvoorbeeld een lang weekend weg, een ballonvaart, skydiven, eten in een michelinsterrenrestaurant. Dus geen materiële zaken of cadeaubonnen van bijvoorbeeld Wehkamp. Super tof en super gul! Lang hoefden we er niet over na te denken wat we zouden kiezen. In 2019 hebben we al eerder bij Pure C gedineerd en toen zagen we al dat bij het restaurant een groot, mooi hotel zat. Ook is Cadzand voor ons niet bepaald een kort ritje, dus we wilden ook wel graag een keer overnachten in dat prachtige hotel. In 2019 was dat nog echt een "ooit op een dag" goal, maar konden we die goal eindelijk realiseren! En dat allemaal door zo'n gul cadeau!



Het Strandhotel in Cadzand

Eenmaal aangekomen bij het strandhotel, werden we al hartelijk ontvangen. Tijdens het inchecken, kregen we al meteen een welkomstdrankje aangeboden. Zoiets heb ik nog nooit gehad in een hotel! We kregen een mocktail met mint, sinaasappel en gember. Dit mochten we in de lounge opdrinken, terwijl we op de kaart van onze kamer en op toegang tot de parkeergarage wachtten. 


Eenmaal geparkeerd in de privéparkeergarage, konden we naar onze hotelkamer. Toen we de deur open deden, werd ik ook weer helemaal enthousiast! De geur die uit de kamer kwam, was meteen geweldig lekker. Er waren geurstokjes aanwezig, waardoor de kamer rook naar sinaasappel, lavendel en rozemarijn. We hadden één van de meest eenvoudige kamers van het hotel, maar alsnog ervoeren wij enorm veel luxe. De badkamer had een inloopdouche, heerlijke zeep, shampoo en conditioner en er was een apart toilet aanwezig. Normaal heb je in hotels vaak een toilet midden in een kleine badkamer. En heel eerlijk? Ik vind dat altijd super ranzig. Je zit dan te poepen op de plek waar je je ook opfrist en waar dan de poepbacterie rondgaat... Ik vind dat altijd maar een naar idee. Gelukkig hoefde ik mij daar in deze hotelkamer niet druk om te maken.



Verder hadden we een aantal enorme kasten, waar we spullen in konden opbergen. Als we langer bleven, had ik dat zeker gedaan. Helaas beleven we maar één nachtje, dus de spullen beleven in de koffer. Wel trof ik in de kast twee badjassen en twee paar badslippers. Heel fijn om voor de wellness te gebruiken! 

Verder hadden we een groot tweepersoonsbed, een mooie tv en zat onze kamer aan de voorkant van het hotel, waardoor we mooi uitzicht hadden op het plein, de winkels en de terrasjes. Ook lagen er wat leuke goodies in onze kamer. Zo stond er een doosje chocolade voor ons klaar met een pak water. Heerlijk! Ik hoorde vroeger altijd dat grote sterren een chocolaatje op hun hoofdkussen wilde in hotels. Dit doosje chocolade op de kamer kwam aardig in de buurt! Ook kregen we een leuk geschenk van het hotel. We kregen een kookboek van Sergio Herman himself als welkomstcadeau. Super leuk! Er staan allemaal culinaire gerechten in. Ik kan aardig goed koken (al zeg ik het zelf!), maar ik weet nou niet of ik de gerechten van zo'n geweldige chefkok kan namaken. Het is in elk geval een keertje het proberen waar! 


En alsof al die extra's niet genoeg waren, had het strandhotel ook nog een wellnesscomplex met zwembad en sauna. Meteen nadat we de hotelkamer grondig hadden geïnspecteerd, kleedden we ons om en zijn we richting het zwembad gegaan in onze klaargelegde badjassen en badslippers. Het zwembad was eenvoudig, maar had ook een luxe uitstraling en was lang genoeg om er flink wat baantjes in te trekken. Voor de sauna hadden we keuze uit een infrarood en Finse sauna. Mijn favoriet is die laatste, dus we hebben voornamelijk in die sauna gezeten. Ook waren er heerlijke ligbedden aanwezig en hingen er overal schone handdoeken om je mee af te drogen of waar je in de sauna op kon zitten. Ook dat vond ik zo luxe! Je hoeft niet eens zelf handdoeken mee te nemen! Hier hebben we een uurtje of twee genoten en daarna gingen we weer terug naar de kamer om ons op te frissen voor het diner. 


Diner in Pure C

Voor het diner, trokken we weer onze mooie outfits aan en doften we ons op. Wat is het ook heerlijk om niet te hoeven haasten en nog een uur in de auto te moeten zitten voor het diner begint, wat normaal wel het geval is. We konden gewoon om vijf voor zeven de kamer verlaten en richting het restaurant lopen. En uiteraard moest er net als drie jaar geleden weer een liftfoto worden gemaakt! 




Amuses

Uiteraard begon de avond weer met een aantal lekkere amuses om onze smaakpapillen wakker te schudden. We hadden ook niet anders verwacht van Pure C. De serveerster legde uit dat de amuses een thema hadden, namelijk: zee en land We begonnen met de zee. Eerst kregen we een oester in schelp met mierikswortel, groene appel, zeekraal en komkommer. Het andere gerechtje bestond uit mosselen met zee egel, duindoornbes en een crème van knolselderij. Zo ontzettend lekker! Alleen al van deze twee amuses had ik wel een hele portie op gekund!



De volgende twee amuses hadden het thema land. We kregen een cheviche van heilbot op een rol norivel gevuld met quinoa en wortel. De andere amuse was een salade van boekweit, hazelnoot en tofu. Ook deze twee amuses waren echt top en qua smaken niet te vergelijken met de eerste twee amuses. Je kon echt het onderscheid proeven tussen "het land" en "de zee", precies zoals de chef had bedoeld. 

Broodjes

We kregen ook weer heerlijk brood geserveerd. De vorige keer dat we in Pure C waren, kregen we brood en boter gemaakt van algen. Dat vond ik toen zo lekker en apart, dat ik hoopte dat we het weer zouden krijgen. Mijn wens kwam in vervulling, weer werd er algenbrood en -boter geserveerd! Verder kregen we ook nog desembrood gemaakt met meel uit een molen die ook in Cadzand staat, en een wat zoeterbrood met noten en honing. Naast de algenboter was er ook roomboter. een tapenade van zeewier, zout en peper. Wat een verwennerij. Alleen al van de broodjes en de smeersels werden we enorm blij en dan moest de eerste gang nog komen!


Gang 1

Het eerste echte gerechtje was een stukje zeebaars in een saus van dashi met oosterschelde paling en plankton, zalm eitjes en kruiden uit de streek. Meteen werden Luuk en ik enthousiast van de eerste hap. Wat was dit lekker. En uiteraard zag het gerechtje er weer uit als een kunstwerkje. Ik ben sowieso dol op zeebaars, dus als eerste gang was dit sowieso een warm welkom!




Gang 2

De tweede gang bestond uit iets waar ik ook dol op ben, namelijk coquille! We kregen een mooi groen gerechtje aangevuld met doperwten, quinoa, shiso en bonen. Dit gerechtje was ook echt top! De quinoa was lekker knapperig en goed op smaak, de coquille was heerlijk zacht, terwijl de erwtjes en bonen voor wat hartigs zorgden en de shiso voor het frisse. Het klopte gewoon helemaal en elk hapje had weer een totaal andere beleving qua smaak. 



Gang 3

Het derde gerechtje was een stukje noordzeekrab in een saus van kamille. met witte kool en rucola. De noordzeekrab was helemaal versnipperd, waardoor je allemaal fijne sliertjes had die ontzettend goed paste bij de saus van kamille. Ik vond het een hele unieke smaak en had zoiets nog nooit eerder geproefd. Heel gewaagd van de chef, maar het was een schot in de roos. Ook dit gerechtje vonden wij allebei erg lekker. 



Gang 4

Het vierde gerecht was stiekem wel mijn favoriet van de avond. Een simpel gerecht is omgetoverd in een culinair hoogstandje. We kregen namelijk een nasi goreng. De chef heeft roots in Indonesië en wilde dit graag in het menu laten terugkomen. We kregen dus een heerlijke nasi goreng voorgeschoteld met een stukje langoustine, huisgemaakte sambal en een kokossaus. Jeetje. wat was dat mega lekker! Ik ben dol op langoustine (net als op zeebaars en coquilles haha!) en dit paste ook perfect bij de nasi. De nasi was heerlijk op smaak en zelf heb ik ook Indonesische roots, maar nog nooit eerder heb ik zo'n perfecte nasi goreng gegeten! Van dit gerecht zou ik wel een hele schaal op kunnen. De huisgemaakte sambal was ook lekker pittig, maar niet zo pittig dat je meteen een glas melk erbij moet pakken. Gewoon precies goed. Alle gerechten eet je al heel langzaam en mindfull, omdat het binnen een paar happen op is. Maar dit gerechtje heb ik nog langzamer gegeten dan de rest, gewoon omdat ik het zo lekker vond! 


Gang 5

De vijfde gang was een stukje griet met grijze noordzeegarnaal, vanillecrème, prei, groene asperge en een krokantje van aardappel. Ik had nog nooit eerder griet gegeten en was erg benieuwd hoe dit smaakte. Het bleek een vrij zachte, maar stevige vis te zijn. Wel erg lekker. En ook de groenten en de combinatie met de vanille crème vond ik een bijzondere combinatie, maar het viel letterlijk goed in de smaak. De chef verraste me echt met al die bijzondere combinaties die je zelf nooit bij elkaar zou gooien. 



Gang 6

De laatste gang was het toetje. Dit bestond uit een ijsje van blauwe bes met limoen, kefir en basilicu, met daarbij een cakje van sinaasappel en vanille. Lekker, maar stiekem wel mijn minst favoriete gang. Vorige keer vond ik het toetje van Pure C ook het minste gerechtje en dit was wederom weer zo. Het was zeker niet vies. Het was best lekker, maar ik heb in andere restaurants gewoon veel betere toetjes gehad, zoals in The Jane, Vista en Kop van 't Land. Maar ach, geen probleem. Het was alsnog smakelijk. De blauwe bessen maakten het zoet, de basilicum fris, de kefir zorgde voor hartigheid en de limoen maakte het weer wat zuurder. Goede balans, maar gewoon minder mijn ding. 



En nog meer lekkers!

Maar het toetje was echt niet het laatste wat we op deze avond kregen. We eindigden de avond met nog wat zoetigheden. De rondjes links voorin op de foto waren cakjes van rabarber met witte chocolade. De hapjes daarachter waren taartjes gevuld met een crème van citroen afgetopt met framboos en rozenblaadjes. De kleine hapjes achter de taartjes waren pure chocolaatjes gevuld met een crème van aardbeien. Rechts op de foto kreeg ik een cakje van kouign-amann met hangop en pistache. Luuk had (helemaal links op de foto) een marshmellow van aardbei, omdat hij allergisch is voor pistache. En tot slot hadden we nog (rechts achteraan op de foto in het glaasje) twee Zeeuwse babbelaars van ijs gevuld met karamel en zeekraal. Wat een festijn! Dat kon er allemaal bijna niet meer in, maar toch lukte het. Alles was ook super lekker, maar mijn favoriet was de pure chocolade gevuld met aardbeien. Wat een lekkere combinatie! En een heerlijke afsluiter van de avond. 




Genieten van de kamer met somber nieuws

Na het uitgebreide diner gingen we helemaal glunderend en voldaan naar de hotelkamer toe. Wat was het toch lekker om niet nog anderhalf uur terug te moeten rijden naar huis, maar om gewoon lekker uit te buiken in de kamer. Zo konden we nog heerlijk nagenieten van het eten en natuurlijk even bijkomen en profiteren van de mooie hotelkamer die we hadden. Helaas zagen we op tv dat koningin Elizabeth diezelfde avond was overleden. Dat is dan weer wat minder leuk nieuws. Ik als fan van het Engelse koningshuis wilde natuurlijk meteen de BCC aanzetten voor alle informatie. Dus we sloten de avond af met allemaal nieuws over de queen. Zo jammer dat ze er niet meer is. Ze heeft natuurlijk wel een mooie leeftijd bereikt, maar het is echt het einde van een tijdperk... De rest van de avond hadden we het nog over het lekkere eten, maar keken we vooral vanuit het zachte bed naar BCC items over de queen. 


Het beste hotelontbijt ever

De volgende ochtend werden we rond een uur of negen wakker. Luuk en ik hadden beide lekker geslapen en konden ook een beetje uitslapen, want pas om half 10 hoefden we bij het ontbijt te zijn. Ik was ook erg benieuwd naar het ontbijt. Aangezien het een luxe hotel is en Pure C een twee sterrenrestaurant is, had ik best hoge verwachtingen van het ontbijt. Om vijf voor tien liepen we naar de Pine House, waar het ontbijt werd geserveerd. Het bestond uit een mega groot buffet, waarin onwijs veel keuze was. Het buffet begon met allerlei soorten vers fruit: meerdere appelsoorten, ananas, kersen, fruitsalade, meloen, frambozen en yoghurt. Dit werd gevolgd met allerlei soorten zoet beleg, zoals hagelslag, speculoospasta en pindakaas. Er stonden vier soorten granola en diverse nootjes. Vervolgens was er hartig ontbijt, zoals komkommersalade, zalmplakjes, tomaat met ansjovis en zeewiersalade. Hoewel ik al die dingen zou lusten, sla ik dat in de ochtend liever af. 



Daarna was er een bar vol met english breakfast, dus eieren, pancakes, toast en bacon. Gevolgd door een tafel met zoete broodjes als croissants, kaneel- en koffiebroodjes, appelkoeken en brownies en daarnaast had je ook nog broodjes. Harde broodjes, desemboterhammen, wit en volkoren. Zo ontzettend veel keuze! Qua dranken kon je uiteraard kiezen uit koffie, thee of water. Er was zelfs allergievrije koffie. Ook was er sinaasappelsap, plantaardige melk (soja, amandel en haver), koemelk, bessensap, appelsap en perensap. Wat een assortiment!



Wij hebben heel royaal ontbeten en echt optimaal gebruik gemaakt van het buffet. Ik schepte vooral veel op van het verse fruit, de granola en het desembrood, terwijl Luuk ging voor de zoete broodjes, pancakes en eitjes. Ook hebben we veel van elkaar geproefd, want ja, je kan moeilijk alles opscheppen! Dan maar kleine hapjes. Dit is echt het beste hotel ontbijt dat ik ooit heb gegeten! Wat een keuze en het was ook allemaal super lekker. 


Kort maar krachtig 

We hebben zo ontzettend genoten van ons verblijf en al het eten. Het was maar een kort verblijf en in de toekomst zou ik er echt nog wel langer willen zijn. Hoewel ik dan denk dat ik echt tonnetje rond thuis kom met al dat lekkers. We vonden het heerlijk om onszelf in deze luxe te begeven en we zijn ook zo ontzettend dankbaar dat dit gewoon kon, dat we die cadeaubon hebben gekregen en dat we ons dit kunnen veroorloven. Het was een kort maar krachtig bezoek. Een ervaring voor het leven en we komen zeker nog een keertje terug! Dit was absoluut voor herhaling vatbaar! We voelden ons zo welkom in Cadzand! Als je jezelf op een ultra luxe uitje wil trakteren, dan kan ik je zo'n ervaring van harte aanraden. 




Wat is jouw meest luxe ervaring?

Reacties

  1. Zo leuk dat je eindelijk weer een blog hebt geplaatst! Ik miste ze al, maar zo te zien heb je een erg leuk nachtje weg achter de rug! Wat een luxe dat strandhotel. En de gerechten van Pure C zien er ook weer geweldig lekker uit. En van dat ontbijt zou ik ook graag eens willen proeven. Ik ben echt dol op hotelontbijtjes, maar dit is wel zeker overtreffend op alles wat ik ooit heb gehad!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Lekker zeg, zo'n weekendje weg. Zo te zien heb je weer allemaal lekkere dingen gegeten. Ik heb ook één keer met mijn vriend zo'n luxe verblijf geboekt in Bali. Dat was ook echt genieten! Zou het zo weer doen als ik een geldboompje had.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wat zagen jullie er mooi uit! En alle gerechtjes trouwens ook. Echt leuk om het hele verslag te lezen. Ik zou zelf niet zo snel zoiets boeken, maar ik vind het wel heel leuk om eens te zien hoe dat dan is en om je ervaring te lezen. Sergio Herman is niet de minste natuurlijk. Mooi zo'n ervaring.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Bijzonder hoor! Lijkt mij een heel fijn hotel en een mooie omgeving. Ik had eerlijk gezegd nooit eerder van Cadzand gehoord, maar blijkbaar is het toch een stukje Nederland. Al het eten ziet er ook goed uit.

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten

Log in met je Google-account om sneller een reactie achter te laten zonder te bewijzen dat je een robot bent!