10 leuke dingen aan een lange relatie

 Inmiddels ben ik alweer zes jaar samen met de liefde van mijn leven. Sommigen vragen zich af hoe ik op zo'n jonge leeftijd mij al zo lang aan één persoon kan binden, terwijl anderen juist met veel bewondering naar onze relatie kijken. Bij sommige relaties treed na een aantal jaar de sleur op, maar dat is bij ons totaal niet het geval. Ik kan zo genieten van mijn lange relatie. Soms voelt het helemaal nog niet zo lang, terwijl het op andere momenten voelt alsof ik al 30 jaar met mijn vriend samen ben (op een positieve manier), omdat we elkaar door en door kennen en aan één blik genoeg hebben. Ik vind een lange relatie dus vooral heel leuk en dit is waarom ik dat vind!






1. Wij kennen elkaar door en door
Er is niemand die mij zo goed kent als Luuk. Als je een lange tijd met elkaar samen bent, breng je ook veel tijd met elkaar door. Je kent elkaars beste eigenschappen, maar ook de gekste en minder leuke kanten. De kanten waar iemand mee worstelt of waar iemand juist in uitblinkt. We kennen elkaars jeugdverhalen zo goed dat het net is alsof we er zelf bij waren geweest. Vaak hebben Luuk en ik ook aan één blik al genoeg om te weten wat de ander denkt of hoe de ander zich voelt. Luuk zegt ook heel vaak dat hij het al aan mijn ogen ziet, zelfs als ik nog niet eens wat heb gezegd. Er is ook niemand op de wereld die ik beter ken dan Luuk en van alle mensen in mijn leven (zelfs mijn ouders en vriendinnen) kent Luuk mij het allerbeste. 


2. Geen onzekerheid meer
Als je een lange relatie hebt, valt op een gegeven moment de onzekerheid weg. Vindt hij mij wel mooi? Ben ik wel leuk en lief genoeg? Gaat hij niet liever met een ander meisje? Ben ik niet te dramatisch? Zal hij het uitmaken als we het niet met elkaar eens zijn? Al die vragen heb ik me gelukkig al een hele lange tijd niet hoeven afvragen, terwijl ik aan het begin van onze relatie heel onzeker was en dan met name over mijzelf. Dat hoeft nu gelukkig niet meer, omdat ik na zes jaar inmiddels wel weet dat Luuk mij heeft gekozen om mij, inclusief met al mijn minder leuke of sterke kanten. 




3. Grappen die alleen wij snappen
Inside jokes! Luuk en ik hebben onze eigen humor en ik denk dat wanneer mensen weten waarom wij lachen, dat ze het of belachelijk vinden of niet begrijpen. Daarom is het zo leuk dat ik die grapjes alleen met hem kan delen! 


4. Toekomstperspectief
Als je de ware hebt gevonden, kun je natuurlijk gaan praten over jullie toekomst samen en concrete plannen maken (voor zover je de toekomst kan plannen dan). Bij Luuk wist ik eigenlijk al vrij snel dat hij de ware voor mij is en heb ik ook vanaf het begin van onze relatie al toekomstperspectief gezien. De laatste jaren is dat alleen maar sterker geworden, omdat we, nu we beide zijn afgestudeerd, ons echt bezig aan het houden zijn met de toekomst. Samenwonen en het kopen van een huis zijn onderwerpen die regelmatig voorbij komen, maar ook reizen die we willen maken (als Corona het toelaat), onze carrièreplannen die met elkaar moeten matchen, het adopteren van een huisdier, wat we gaan doen als we met pensioen gaan. Dat soort dingen bespreken we regelmatig. Soms zijn het concrete plannen, maar soms ook nog fantasieën. Het is gewoon fijn dat je daar samen over kan nadenken. 



5. Nog steeds zo verliefd kunnen zijn als toen wij nog maar net samen waren
Veel mensen zeggen: de verliefdheid gaat over en verandert in houden van. Die uitspraak geldt niet voor ons. Onze verliefdheid is niet over, maar vaak nog net zo heftig als in het begin, en wij houden oneindig veel van elkaar! Ik zou juist denken dat er iets mis zou zijn als die verliefde gevoelens er opeens niet meer waren. Wij ervaren totaal geen sleur in onze relatie en elk moment dat we samen zijn koesteren we enorm. 


6. Ik kan 100% mezelf zijn bij hem 
Bij sommige mensen heb ik het gevoel dat ik een toneelstukje moet opvoeren of dat ik niet alle kanten van mezelf kan laten zien. Zo kan ik op mijn werk bijvoorbeeld niet luidkeels klagen of ineens een gek dansje doen waarbij ik vals zing. Of als ik met een vriendin zit en ik hoor een hond blaffen, dan kan ik niet opeens ook gaan blaffen. Bij Luuk maakt dit allemaal niks uit. Hij kijkt nergens meer van op. Niks is te gek en alles is bespreekbaar. Er is geen schaamte, geen toneelstuk of geheim. Ik mag helemaal mezelf zijn bij hem en hij bij mij. 



 
7. Samen hebben wij heel veel herinneringen
Als je al een lange tijd samen ben, maak je samen ook ontzettend veel mee. Ik vind het mooi om met hem zo veel herinneringen te maken. Vooral de fijne herinneringen zijn een groot pluspunt natuurlijk, maar ook naar lastigere periodes in ons leven kijken wij wel eens terug en dan zijn we trots hoe we dat hebben overwonnen en hoe wij ons er doorheen hebben geslagen. Alleen ik en Luuk weten exact wat er in het verleden is gebeurd. Het is ook leuk om daar samen op terug te kijken. 

 
8. We kunnen elkaar met een gerust hart vrijlaten
Als Luuk ergens heen gaat zonder mij, dan kan ik dat ook gewoon vol vertrouwen toelaten. In een lange relatie is er het vertrouwen dat je altijd elkaars nummer één bent en dat het goed zit. Ik hoef me totaal geen zorgen te maken over of hij die ene vrouwelijke collega aantrekkelijk vind of dat hij met andere vrouwen afspreekt, dingen stiekem doet of geheim houdt. Ik weet dat onze relatie sterk is en van jaloezie is er geen sprake. Andersom ook. Ik werk bijvoorbeeld heel graag met mannen samen. Vrouwen kan ik minder goed hebben. Luuk vertrouwt mij daar volledig in en weet dat het altijd slechts zakelijk of vriendschappelijk is. Wij laten elkaar daar volledig vrij in. 




9. Het komt altijd weer goed
Ruzie hebben wij echt nooit. Maar het is ook niet zo dat we het altijd met elkaar eens zijn. Discussies zijn er zo af en toe. Alleen nooit heb ik me af hoeven te vragen of een discussie niet zou uitlopen tot een ruzie of dat ik hem door een discussie kwijt zou raken. Onze relatie is sterk genoeg om dat te overwinnen. Het scheelt ook dat onze discussies niet lang duren. Vaak is het na een uur al klaar en we hebben er een enkele keer een dag over gedaan, maar het komt altijd weer goed. Dat hou ik ook altijd in mijn hoofd, want we willen elkaar niet afbranden, belachelijk maken of laten vallen. Er wordt altijd water bij de wijn gedaan en we proberen altijd elkaars standpunt te begrijpen. We zijn een team en daarom komen we er altijd weer uit!


10. Samen zijn wij één
Luuk en ik zijn eigenlijk gewoon met elkaar versmolten. We praten tegenover anderen vaak in de wij-vorm: "wij willen...", "wij vinden..." of  "voor ons voelt het...". Altijd als er iets besloten moet worden, of dat nu individueel is of gezamenlijk, betrek ik Luuk erbij en hij mij. Bijna niks gaat zonder goed overleg. Natuurlijk voel ik mij nog steeds wel een individu, bijvoorbeeld op het werk of bij vriendinnen, maar ik voel me ook één met Luuk. Wij hebben natuurlijk samen een leven en zijn een groot onderdeel van elkaars leven. Ik heb nooit het gevoel dat ik ergens alleen voor sta, zelfs als Luuk ergens niet veel invloed op kan uitoefenen. Hij kan mij altijd wel ondersteunen, naar mijn verhaal luisteren of me een advies geven. En dat doe ik ook voor hem. 



Wat vind jij het leukste aan jouw relatie? En anders: wat vind jij het leukste aan single zijn?

Reacties

  1. Aah dit is zo herkenbaar! Mijn vriend en ik zijn ook net zes jaar samen (en sinds kort ook verloofd). Ik vind het zelf ook heel leuk om iemand zo door en door te kennen. Wij denken op dezelfde manier en hebben vaak aan één blik genoeg om te weten wat de ander denkt.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wat leuk om zo'n mooi overzicht met veel bewondering te kunnen lezen.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Super mooi! Heel herkenbaar. Ik ben nu 4 jaar samen met mijn vriend en ik herken ook veel uit het lijstje.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Happy single hier. Helaas ben ik alweer meer dan een jaar single en als ik dit artikel lees, ben ik stiekem ook wel jaloers op je met zo'n lange relatie en zo veel mooie punten die je met je partner deelt. Gelukkig vind ik het single zijn ook heel fijn in het opzicht dat ik met niemand rekening hoef te houden, veel vrijheid en flexibiliteit heb en dat ik nog eens met leuke jongens kan flirten.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Aah wat een happy list! Heerlijk en positief. Ik ben een single lady en ondanks de voordelen van een langere relatie, ben ik ook erg blij met het single zijn en mis ik op dit moment niemand in mijn leven.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Leuk om dit te lezen! Hier dit jaar al 14 jaar een relatie :-)

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten

Log in met je Google-account om sneller een reactie achter te laten zonder te bewijzen dat je een robot bent!