Werken in Coronatijd (6) | Wiskundedocent

In de rubriek Werken in Coronatijd spreek ik met diverse mensen die op een of andere manier hun werk moeten doen in Coronatijd. Corona heeft veel invloed op heel de wereld en dus ook op onze beroepsbevolking. Wat doet Corona met ons werk? Voor deze Werken in Coronatijd vertelt Annemerel, die wiskundedocent is op een middelbare school, over de invloed van het Coronavirus op haar werkzaamheden. 



Stel jezelf even voor

Mijn naam is Annemerel en ik ben een 29-jarige eerstegraads wiskundedocent op een VWO school in het oosten van Nederland. Drie jaar geleden rondde ik mijn studie wiskunde af aan de Radboud Universiteit van Nijmegen en sindsdien ben ik fulltime werkzaam als docent. Veel mensen in mijn omgeving vonden het een beetje gek dat ik als vrouw wiskunde ging studeren, want dat is toch iets voor mannen? Maar wiskunde was op de middelbare school mijn lievelingsvak en ik heb echt een ding voor cijfertjes, formules en statistieken! 


Wat voor invloed heeft Corona op jouw werkzaamheden?

Het heeft ontzettend veel invloed op mijn werk. Normaal ga ik elke ochtend keurig op tijd richting de school waar ik werk, nu kan ik bij wijze van in mijn pyjama mijn werk doen. Lesgeven doe ik digitaal. Ik neem lessen voor verschillende klassen op, ben altijd beschikbaar per mail voor vragen van leerlingen en we doen ook meerdere keren per week een livechat met elkaar, zodat ik de leerlingen nog gerichter kan helpen. Verder leveren de leerlingen hun werk per mail wekelijks bij mij in en kijk ik dit na. Eigenlijk is het hele onderwijs digitaal geworden. Aan de ene kant vind ik dat enorm interessant. Zelf heb ik tijdens mijn eigen studie ook een aantal keer online onderwijs gevolgd en dat is echt heel anders dan wanneer je in een leslokaal zit. Aan de andere kant merk ik dat het zeker voor deze leeftijdsfase soms best lastig is om online onderwijs te volgen. Je kunt de leerlingen niet aanspreken als hun houding niet goed is, je kan niet minder goed checken of leerlingen de stof echt begrepen hebben. Dat merk ik pas als ik hun werk nakijk, terwijl ik in de fysieke lessen dit al veel eerder kan opmerken. Daarnaast zijn leerlingen soms vaag in hun vraagstelling als ze mij een mailtje sturen, waardoor er telkens heen en weer wordt gemaild. Het is soms ook best onhandig! Ook merk ik dat ik per dag dus soms langer bezig ben om alles goed te kunnen faciliteren rondom het onderwijs, juist omdat het online lesgeven meer tijd en energie kost.

Ook het overleg en de samenwerking met collega's is anders geworden. Alle overleggen gaan via Zoom. Dat is op zich prima te doen, maar toch mis ik wel het echte contact. Alles gaat wat trager, omdat je op een collega aan het wachten bent die een slechte internetverbinding heeft of het geluid loopt niet gelijk, waardoor de boodschap hapert. Dat zijn wel kleine dingen waar ik me aan erger. Toch vind ik het bijzonder hoe goed het onderwijs nu wordt vormgegeven en dat we het beste ervan maken. Het hele team doet enorm zijn best en dat vind ik heel bewonderenswaardig. 


Wat betekent dit voor jouw leerlingen? 

Voor de leerlingen is het ook heel erg schakelen. Wat ik terugkrijg van ze is dat ze het thuis lastiger vinden om zich te concentreren, omdat Netflix, Whatsapp en games natuurlijk veel interessanter zijn en voor het grijpen liggen. Vooral omdat je te maken hebt met pubers is het soms lastig voor hen om een dagstructuur aan te houden, om gemotiveerd en geconcentreerd te blijven en om hun schoolwerk te blijven doen. De meeste leerlingen leveren netjes op tijd hun werk in, terwijl ik bij sommige leerlingen er achteraan moet bellen of mailen om te vragen waar het blijft. Ook heb ik een mentorklas die ik wekelijks een mailtje stuur. Daarin probeer ik updates te geven vanuit de school (als ik deze zelf heb gekregen) en probeer ik positieve dingen te benoemen. Daarnaast mailen wij als docenten ook met de ouders van de leerlingen om hen ook op de hoogte te houden wat er gebeurt. We schakelen ook de ouders in als wij ons zorgen maken over de prestaties en de voortgang van hun kind, omdat zij vanuit huis meer controle hebben dan dat wij op afstand hebben.
Het is dus niet altijd makkelijk om de leerlingen erbij te houden, zeker degenen die moeite hebben met het vak, maar we proberen alle leerlingen zo goed mogelijk te begeleiden en te helpen waar mogelijk.


De regering heeft aangegeven dat de middelbare scholen waarschijnlijk binnenkort weer open mogen gaan, mits de anderhalve meter regel wordt gehanteerd, wat vind jij daarvan?

We zijn nu ook bezig met te onderzoeken hoe we de 1,5 meter regel van de regering binnen onze school kunnen doorvoeren. Dat vind ik wel spannend, want het lijkt mij best een opgave om dit vorm te geven. We hebben namelijk een vrij grote school. Ik denk dat er iets bedacht gaat worden als kleine groepen maken die één tot twee keer per week naar school komen en rouleren. Het is onmogelijk om alle leerlingen tegelijk naar school te laten komen en om meerdere klaslokalen te gebruiken, aangezien we nu soms al precies uitkomen met de lokalen als alle klassen aanwezig zijn. Ik moet nog maar zien hoe dit wordt doorgevoerd. Zelf word ik daar momenteel nog niet bij betrokken, maar wie weet over een tijdje wel. Ik zou het wel fijn vinden als ik weer voor de klas kon staan. Dat maakt mijn werk toch een stukje makkelijker en leuker. Ik moet ook wel zeggen dat ik de leerlingen stiekem een heel klein beetje mis. Een klein beetje maar! 


Ben je bang dat je straks je werk niet meer kunt doen?

Nee hoor. Op dit moment zijn docenten in alle bètavakken (wiskunde, natuurkunde en scheikunde) schaars en onderwijs is iets dat toch wel blijft doorgaan. Zelfs in deze tijd. De middelbare school waar ik op werk heeft heel snel kunnen regelen dat de leerlingen online les kunnen volgen, dus ook al is het contact op afstand, het is er nog steeds. Echter, ik kan de leerlingen niet allemaal direct helpen en ook is het lastiger om te controleren of zij hun werk goed hebben gemaakt en of iedereen daadwerkelijk snapt wat we aan het doen zijn. Bang om mijn baan te verliezen door deze situatie ben ik dus niet, maar optimaal is het ook niet.


Tot slot, heb je nog een goed advies voor mijn lezers?

Als je op de middelbare school zit of aan het studeren bent, zou ik je willen benadrukken dat het ontzettend belangrijk is dat je ook in quarantaine je opdrachten blijft bijhouden en blijft leren! Het is zo aantrekkelijk om heel de dag te gaan Netflixen, te gaan Whatsappen of om in je bed te blijven liggen, maar vooral voor middelbare scholieren is het belangrijk dat zij structuur en regelmaat in hun leven houden en het schoolwerk een beetje blijven bijhouden om geen forse achterstand op te lopen als dit allemaal weer voorbij is. Mocht je je vervelen, dan kan ik je ook nog heel erg de app Photomath aanraden. Dit is een hele leuke app, waarbij je op een makkelijke manier leert hoe je wiskundige problemen kunt oplossen en je rekenvaardigheid kan verbeteren. Zelfs voor de wiskundenoobs kan dit heel leerzaam zijn, als we toch allemaal bezig zijn met persoonlijke ontwikkeling in quarantaine.



Lijkt het jou ook leuk om binnen deze rubriek te vertellen wat COVID-19 betekent voor jouw beroepssituatie? Laat dan een reactie achter met je Google-account waarin je jouw beroepsfunctie vermeld, dan neem ik contact met je op!


Reacties

  1. Ik vind het echt heel goed dat het onderwijs doorgaat en dat leerlingen er zo min mogelijk last van hebben. Maar inmiddels moeten de middelbare scholieren toch ook weer aan de slag op de fysieke school?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Voorlopig gaan we nog niet open. We hebben nog geen akkoord gekregen en zijn ook nog bezig met brainstormen over hoe we de heropening en de 1,5 meter moeten vormgeven.

      Verwijderen
  2. Jaaa! Wat leuk dat mijn verhaal online staat! Ik vind het mooi dat ik een bijdrage kon leveren aan deze rubriek. Bedankt dat ik mijn verhaal mocht doen.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Leuk om een verhaal van een docent te lezen! Het onderwijs is nu vast ook heel anders dan voorheen. Vooral bij basisschool- en middelbare school leerlingen lijkt me het een uitdaging om onderwijs op afstand te voorzien. Leuk hoe je erover vertelt en het beste probeer te maken van de situatie.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Hii Annemerel! Je blog is leuk geworden! Heb het met plezier gelezen.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Wat goed dat je dit met ons hebt gedeeld, op deze manier krijgen we ook een kijkje hoe jullie het allemaal ervaren..

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Wat een leuk interview en wat een prachtig beroep zeg, hier heb ik ook onwijs veel respect voor! Goed om te lezen hoe jullie hierin staan.

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten

Log in met je Google-account om sneller een reactie achter te laten zonder te bewijzen dat je een robot bent!