Mijn favoriete klassieke Disneyfilms

Er is bijna geen persoon op de wereld die nog nooit naar Disney heeft gekeken en geen favoriete film heeft. Als kind ben ik opgegroeid met de Disneyfilms en zo af en toe bekijk ik er nog eens eentje. Ook ik heb zo mijn favorieten! Vooral de klassieke, ouderwetse Disneytekenfilms vind ik prachtig, vandaar dat ik ook een artikel wijd aan mijn favoriete klassieke Disneyfilms! 


Lady en de Vagebond

De film die echt mijn ultieme favoriet is en bovenaan mijn lijstje staat is Lady en de Vagebond. Een hele mooie romance tussen twee hondjes. Een "uptown girl" en een "arme sloeber", ook wel een hondje uit een rijk en warm gezin en een zwerf hond. Ik ben dol op honden, maar zo'n mooi liefdesverhaal tussen twee honden uit hele verschillende werelden doet mijn hart echt smelten! Met als favoriete scène natuurlijk de iconische spaghetti kus! Al vanaf kinds af aan vind ik dit een van de beste Disneyfilms en daarom heb ik deze echt al heel vaak gezien. Ik vind het mooi om te zien dat dieren wat menselijk worden en daarbij ook menselijke gevoelens, zoals verliefdheid, ervaren. Maar aan de andere kant vind ik de film nog wel dierlijk genoeg. Bijvoorbeeld het moment dat Lady achter de rat aan gaat om deze te bejagen of hoe de honden hun baasjes bespelen of helpen. Het is echt een mix van mens en dier en ik denk dat dat mij zo aanspreekt in deze film (naast het romantische aspect dan!). Ik kan deze film echt honderd keer kijken en dan nog kriebels in mijn buik voelen over dit mooie sprookje!


Toen de liveaction van deze film uitkwam, was ik onwijs teleurgesteld. Ik heb de liveaction wel gezien, maar ik vond het echt vreselijk. De acteurs waren niet goed gecast, sommige mooie scènes, zoals het moment dat Vagebond Lady redt van drie gevaarlijke honden door met hen te vechten is eruit geknipt. Lady praat daar op één, iets minder gevaarlijke hond, in zodat ze met rust wordt gelaten. Ze geeft hier nadrukkelijk aan dat ze de hulp van Vagebond niet nodig heeft. Hoewel ik voor feminisme ben, neemt dit de magie van het sprookje wel weg... Daarnaast zijn karakters veranderd. De familie waar Lady woont, kreeg een dochtertje in plaats van een zoontje en de mannelijke Scottish terriër Jock is veranderd in een vrouwelijke Jaquceline...
Enfin, als we de liveaction gewoon helemaal wissen uit het geheugen, is de originele tekenfilm van Lady en de Vagebond echt mijn ultieme klassieke Disney favoriet!  


Belle en het beest


Belle en het beest vind ik ook een prachtige film en Belle is mijn favoriete Disneyprinses, omdat ik mij het meest met haar kan identificeren. Ze leest graag, is wat dromerig, maar ze is ook zelfstandig, wijs en een sterke vrouw! Daarnaast is ze een brunette, net als ik en is de klassieke gele baljurk die ze draagt ook echt een droomjurk. Als kind vond ik het altijd apart dat ze verliefd kon worden op z'n eng beest. Natuurlijk bleek hij wel een heel lief beest te zijn, maar aantrekkelijk was hij niet! Ze is dus niet voor zijn looks gevallen, waaruit blijkt dat ze geen heel oppervlakkig persoon is. Dat siert haar vind ik, want zelf kijk ik (hoe oppervlakkig dat ook is) wel naar de looks van mijn levenspartner en vind ik het erg belangrijk dat hij er in mijn ogen knap uitziet! Ach ja, uiteindelijk verandert het beest in een knappe man. Eind goed, al goed!
Daarnaast vind natuurlijk de levende voorwerpen en meubels in de film geweldig, zoals Barstje het theekopje, mevrouw tuit de theepot en mijn favoriet: Lumière de kandelaar! Het liedje 'Be our guest' is mijn favoriete liedje uit de film en die scène vind ik heel mooi en magisch met al die lepeltjes, borden, kopjes en potten die gaan dansen tussen het vuurwerk. Oh en ik moet ook steeds lachen om Gaston, want hoe kun je nou zo vol van jezelf zijn en denken dat Belle je wilt, terwijl het overduidelijk is dat zij geen interesse in hem heeft! Het blijft me verbazen elke keer als ik die film kijk.

Ook van deze film is een liveaction van gemaakt en ik moet zeggen dat ik deze film verrassend goed vond. Een grote factor die daaraan bijdroeg was het feit dat Emma Watson Belle speelde. Dat deed ze geweldig en ik had mij geen betere Belle kunnen wensen. Daarnaast vond ik ook dat de makers trouw waren gebleven aan het originele verhaal, waardoor ik weinig commentaar kan leveren op deze film! De tekenfilm blijft natuurlijk mijn favoriet, maar de liveaction is zeker een mooie vertaling van de film naar een meer realistische wereld. 


Robin Hood


Volgens mij hebben niet heel veel mensen dit als favoriete film en heeft Disney Land Parijs niet eens een attractie gemaakt op basis van deze film! Toch staat Robin Hood in mijn lijstje van favoriete Disneyfilms. Als kind vond ik deze film minder leuk, maar pas in mijn tienerjaren ben ik deze film gaan waarderen. Ik denk dat dit een zeer onderschatte film is. Robin Hood steelt van de rijken en geeft aan de armen. Hij komt op voor zijn idealen en heeft een groot rechtvaardigheidsgevoel. Wanneer Prins Jan hoge belastingen vraagt van het volk, komt de vos Robin Hood in opstand. Natuurlijk zit er ook een romantisch aspect in, wanneer Robin verliefd wordt op jonkvrouw Marian. Om haar hart te veroveren, doet hij mee aan een boogschut wedstrijd. Aan het eind van de film heeft Robin al het belastinggeld terug gestolen, wordt het kasteel van Prins Jan (per ongelijk) in brand gezet, gaat het geld terug naar de armen en trouwt Robin met Marian. Eind goed al goed.

Ik vind het vooral een mooie film omdat het een afspiegeling is van de echte samenleving. Men betaalt belasting. Vooral de armen zijn daar de dupe van, terwijl de elite hiervan profiteren. Ondanks dat het in een sprookjesversie is uitgebeeld, zit er een kern van waarheid en realisme in. Waarschijnlijk spreekt het verhaal mij daarom zo aan. Ook vind ik het mooi dat Disney ervoor koos om Robin als een vos uit te beelden, een sluwe vos die trucjes uitvoert om zijn idealen door te drukken. Heel toepasselijk!


101 dalmatiërs


Weer een film met hondjes, hoe kan het ook anders? Het liefdesverhaal van de dalmatiër Pongo en Perdita. Ze komen samen doordat allebei hun baasjes (Roger en Anita) single zijn en door een actie van Pongo (om Perditia te veroveren) bij elkaar kwamen. Al snel krijgen de twee 15 puppy's! Echter, het baasje van Pertida werkt voor de gemene Cruela De Vil die graag de puppy's zou willen kopen, omdat hun vacht uiterst geschikt zou zijn voor een prachtige bontjas. Dit staan de baasjes van de dalmatiërs niet toe. Al snel worden de puppy's gekidnapt en belanden ze in de villa van Cruella met meer dan 100 andere dalmatiër puppy's. Aan het einde van de film zijn ze gered door Pongo en Perdita en blijven alle 101 honden bij Roger en Anita wonen, die besluiten naar een groot huis te gaan waar ze de ruimte hebben voor zo veel honden.
Wat ik altijd het meest gaaf aan deze film vind ik dat je in sprookjes blijkbaar gewoon 101 honden in je huis kan hebben en dat elke hond genoeg eten krijgt, gelukkig is en gezond blijft. Hoe cool zou het zijn om in een huis vol puppy's te wonen? Haha, dat zou echt mijn droom zijn. Daarnaast is Cruella De Vil echt mijn favoriete Disney villain. Natuurlijk ben ik het absoluut niet eens met haar gedachtewijze, maar haar obsessieve gedrag vind ik prachtig. Ook die vreselijk krankzinnige stem vind ik grappig en haar kapsel... Aan de ene kant zwart en aan de andere kant wit. Toevallig de kleuren van een dalmatiër. Ja, ze moet ze wel heel graag willen om haar bontjas te kunnen matchen met haar kapsel. Logisch!


Jungle Book


En wederom staat er een film met dieren in mijn lijstje. Hoe is het mogelijk? Natuurlijk heeft Disney vooral films met dieren en prinsessen, maar volgens mij zijn dat ook precies allemaal mijn favoriete films! Zo is Jungle Book ook een favoriete Disney klassieker van mij. Het verhaal over het jongetje Mowgli die in de Jungle is achtergelaten en werd opgevoed door een roedel wolven. Echter, alle dieren en met name Mowgli, dienen op te passen als de gevaarlijke tijger Shere Khan terugkeert naar de jungle. De tijger heeft een bloedhekel aan mensen en wil daarom Mowgli vermoorden. Daarom besluit panter Bagheera om Mowgli terug te brengen naar een mensendorp waar hij veilig is. Uiteraard is Mowgli het daar niet mee eens en wanneer hij beer Baloe tegenkomt, wil hij sowieso in de jungle blijven. Ondertussen wordt Mowgli ontvoerd door apen en gehypnotiseerd door slang Kaa. Wanneer Mowgli tijger Shere Khan heeft verjaagd, besluiten Mowgli, Bagheera en Baloe samen te blijven, tot Mowgli het mensendorp ziet, verliefd wordt op een meisje en besluit daar te wonen.
Het leven in de jungle vind ik heel fascinerend. Je ziet de dieren, ondanks dat ze kunnen spreken, in hun natuurlijke habitat en ze vertonen naar mijn mening ook hele dierlijke trekjes. Als kind vroeg ik me ook altijd af hoe het zou zijn om te dansen met apen en beren en om op de rug te zitten van een panter. Dat leek me geweldig! Wel was ik vroeger altijd doodsbang voor de tijger Shere Khan... Daarom zou ik niet snel naar de jungle willen, want ik was bang dat hij me ging vermoorden! Bij dat stukje in de film, keek ik dan altijd maar even weg. Gelukkig kan ik Shere Khan inmiddels wel waarderen, omdat ik snap waar zijn haat voor mensen vandaan komt. Hij is in zijn verleden aangevallen door jagers, waardoor hij lelijke wonden heeft opgelopen. Arm diertje! Logisch dat hij zoveel woede voelt tegenover mensen!




Assepoester


Naast Belle en het beest is Assepoester ook een favoriete Disney prinsessenfilm van mij. Als klein meisje vond ik het verhaal van Assepoester erg mooi en speelde ik het altijd na met mijn Barbiepoppen. Ik had ook een barbiepop van Assepoester met haar prachtige blauw baljurk en die werd vaak gebruikt! Het meest toffe aan de film vond ik altijd dat Assepoester zo veel dierenvrienden had die haar hielpen (goh, volgens mij is het nu wel duidelijk dat ik de Disneydieren geweldig vind...). Vooral de muizen waren de echte helden! Ook droomde ik als klein meisje dat ook ik ooit naar een bal mocht en daar mijn prins zou ontmoeten. Het ontmoeten van een prins is zeker gebeurd hihi, maar dat bal is er nooit van gekomen. Wie weet ooit nog eens, hoewel zo'n bal natuurlijk super ouderwets is. Dat maakt het ook zo magisch! Ik identificeer mezelf altijd met prinsessen, dus kom maar op met die jurk en dat bal! Daarom is Assepoester ook één van mijn favoriete klassiekers, een gewoon meisje dat een slecht leven had en opeens een prinses wordt en lang en gelukkig leeft. Wie wil dat nou niet?

Lilo en Stitch


Tot slot is dit één van de minst klassieke Disneyfilms, maar werd deze wel door dezelfde Disney Studio gemaakt als de eerder benoemde films. Lilo en Stitch vind ik een geweldige film! Het feit het zich in Hawaii afspeelt en dat aliens de hoofdrol hebben vind ik een pluspunt. Ik ben gefascineerd door buitenaardse wezens en geloof ook echt dat ze bestaan. Vooral voor het buitenaardse wezen Pleakley (die magere met één oog) vind ik geweldig en kan ik enorm om lachen. Daarnaast kan ik me goed identificeren met Lilo. Ze is een buitenbeentje, wordt gepest door de kinderen op haar school, past nergens echt bij en heeft een eigen wereldje waar ze in leeft. Heel herkenbaar was dat voor mij als puber. Lilo is fan van de muziek van Elvis (die muziek ben ik sinds afgelopen jaar ook heel erg gaan waarderen) en mag uiteindelijk een hondje uitkiezen die dus ook een buitenaards wezen blijkt te zijn, Stitch. De andere buitenaardse wezens proberen Stitch te vangen, maar willen Lilo en de mensen om haar heen niet lastigvallen of verwonden. Het is misschien minder romantisch of mooi dan de oudere films van de Disney Classics, maar ook hier zitten weer zulke mooie boodschappen en moralen in. Vooral de herkenning van mijzelf in Lilo leidt ertoe dat deze film in mijn favoriete lijstje staat!



Wat is jouw favoriete Disney klassieker? 


Reacties

  1. Heerlijk al die Disneyfilms op een rij en ook leuk om te lezen waarom ze jouw favorieten zijn. Mijn favoriete Disneyfilms zijn de aristokatten, bambi, alice in wonderland en net als jij Belle en het Beest. Maar eigenlijk zijn ze allemaal heel leuk!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ha, wat leuk dat Robin Hood een van jouw favorieten is. Die van mij ook en ook ik vind dat die film zwaar onderschat wordt. Ik hou verder ook van Dumbo en Mulan. :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ahh ja! Ik ben ook dol op oude Disney films. De kleine zeemeermin, belle en het beest en aladdin zijn echt mijn favoriete films. Oohhh en de Lion King! Maar ze zijn eigenlijk allemaal gewoon heel erg leuk ♡

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Mijn favoriet is toch wel 101 dalmatiers, hoor. De hondjes inderdaad... Ik heb die film echt supervaak gekeken vroeger. En Jungle Book is ook supertof.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Mijn favoriete Disneyfilms zijn ook 101 dalmatiërs en Assepoester! Haha door jouw artikel ben ik meteen weer in de Disneystemming. Ik moet nodig weer eens sommige films gaan kijken.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Superleuk dit lijstje! Ik krijg er ook meteen zin van om weer eens een Disney-film op te zetten. Dat heb ik al te lang niet gedaan (hoewel ik wel laatst Frozen 2 heb gekekeken - ook heel leuk!).
    Ik heb Lady en de Vagebond op dvd, maar heb die film nog nooit zelf gezien. Op de kusscène na dan ;) Hoog tijd om dat toch een keer te doen! Zelf ben ik gek op Frozen, Lion King, Jungle Book en Assepoester.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Wat leuk om te zien welke films jij van Disney leuk vind. Ik zelf heb der ook paar dat ik super mooi vind. Lijk Belle en het beest vind ik een vàde mooiste. Maar vooral de kleine zeemeermin en Milan zijn mijn favoriete.


    BeantwoordenVerwijderen
  8. Leuk om te lezen. Mijn favorieten waren altijd: Belle en het Beest, Mulan, Pochahontas, Aladdin, Jungle Book en de Leeuwenkoning!

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten

Log in met je Google-account om sneller een reactie achter te laten zonder te bewijzen dat je een robot bent!