Werken in Coronatijd (1) | Sportinstructrice

Heel de wereld wordt getroffen door het vreselijke Coronavirus. Iedereens leven staat op z'n kop, waardoor veel mensen hun werk niet meer kunnen doen of hun werk anders moeten doen. Wat betekent dit virus voor iemands werk? Kun je je werk nog wel doen? Hoe verandert iemands werk hierdoor? Zelf werk ik momenteel niet, omdat ik druk bezig ben met het afronden van mijn universitaire master, maar ik ben wel ontzettend nieuwsgierig naar wat de invloed is van Corona op iemands werkzame leven. Daarom introduceer ik deze nieuwe rubriek op mijn blog: Werken in Coronatijd, om met mensen te spreken die hun werk moeten uitvoeren in deze crisis terwijl de hele wereld een beetje stilstaat. Voor deze rubriek zal ik de komende tijd mensen uit mijn netwerk interviewen om erachter te komen wat Corona betekent voor hun beroep. We trappen af met Maaike, een sportinstructrice!






Stel jezelf even voor

Mijn naam is Maaike, ik ben 23 jaar en ik ben werkzaam als facilitairmedewerker, maar daarnaast ben ik ook sportinstructrice bij een sportschool bij mij in de buurt. Als facilitair medewerker kan ik veel vanuit huis doen en moet ik soms ook naar kantoor in deze omstandigheden, maar als sportinstructrice zijn mijn werkzaamheden wel echt veranderd en daar wil ik het ook over hebben.


Welke invloed Corona op jouw beroep?

Ik ben een enorme sportfanaat en ik geef dus sportlessen in de sportschool. Dit deed ik drie tot vijf keer per week en dat kan nu niet meer. De sportschool is gesloten, wat heel logisch is. Toch baal ik daar erg van, want de sportschool is wel echt mijn tweede thuis. Naast mijn liefde voor sporten ontmoet ik daar ook vrienden, begeleidt en coach ik (groepen) mensen bij het sporten en heb ik gezellige collega's. Nu ben ik genoodzaakt thuis te sporten, wat niet altijd ideaal is. Je hebt niet alle apparaten tot je beschikking en ook niet alle ruimte om alle oefeningen uit te voeren. Daarnaast zitten we ook met klanten die niet kunnen sporten, terwijl ze wel vooruit hebben betaald voor bepaalde lessen. 

Hoe doe jij nu je werkzaamheden thuis?

De sportschool is heel snel gaan schakelen, aangezien mensen gewoon betaald hebben om te kunnen sporten en om deel te nemen aan lessen. Daarom is er razendsnel via ons online platform besloten dat wij (de sportinstructeurs) online sportvideo's gaan aanbieden, zowel vooraf opgenomen als live, zodat mensen kunnen blijven sporten op de tijdstippen die zij gewend zijn van ons. Zelf heb ik nu een aantal livesessies gehad en dat vond ik wel grappig. Het is anders dan voor een groep staan en mensen fysiek kunnen ondersteunen bij de oefeningen. Ik kan wel iedereen zien die meedoet als ze hun camera aanzetten, zodat ik ze op afstand aanwijzingen kan geven of kan corrigeren. Het is echter wel enorm schakelen, omdat ik thuis niet de juiste gewichten heb en niet altijd het juiste materiaal heb, dus soms moet je improviseren. 



Improviseren? 

Ja! Kijk, collega's die yogalessen geven, hebben vaak alleen een matje en wat kussen nodig. Ik geef vaak lessen met zwaardere gewichten, elastieken en banden. Die heb ik niet allemaal tot mijn beschikking in huis, dus haal ik er van alles bij. Zo had ik grote zakken kattenvoer die ik voor een video ging liften, terwijl ik squads deed. Het zag er niet uit! Maar het doet wel z'n werk, aangezien je een zwaar gewicht tilt. Ook raad ik mensen aan om bijvoorbeeld zware waterflessen te tillen of om  boodschappentassen te vullen met zware spullen en deze te liften, zodat iemand toch gewichten kan tillen, zonder deze daadwerkelijk in huis te hebben. 


Hoe reageren de sporters daarop?

Ik heb een aantal berichtjes gekregen van mensen die het zeer lachwekkend vonden en daardoor ook allerlei creatieve manieren hebben gevonden om toch te kunnen sporten. Ik hoorde zelfs van iemand dat hij zijn partner die op een stoel zat als gewicht gebruikte! Je wordt heel creatief hiervan. De meeste mensen zijn ook wel positief dat we nog steeds lessen aanbieden, ondanks de hele situatie. Wel hebben we ook een aantal klachten gehad van mensen dat de sportschool dicht is, maar dat is gewoon gezeur. Het is voor ieders veiligheid en gezondheid beter om gewoon lekker thuis te sporten. Voor we het weten kunnen we weer in de sportschool staan met z'n allen!

Ben je bang dat je straks je werk niet meer kunt doen?

Nee, voor hoe het er nu naar uit ziet, kan ik gewoon mijn werk blijven doen op deze manier. Helemaal omdat mensen toch willen blijven sporten in deze tijd en gebruik willen blijven maken van hun abonnementen. De enige reden waarom ik mijn werk niet meer zou kunnen doen, is wanneer ik zelf getroffen zou zijn door het virus. Maar het is gelukkig niet zo dat ik voor mijn baan hoef te vrezen of dat de sportschool te klap niet aan zou kunnen, aangezien mensen toch al een abonnement hebben, deze verlengen of deze willen aanschaffen. Ook dat zien we nu veel meer, dan mensen online een abonnement kopen om gebruik te maken van de video's en live sessies. Hopelijk kunnen zij over een tijdje ook de fysieke sportschool eens komen bezoeken.



Tot slot, heb je nog een goed advies voor mijn lezers?

Blijf rustig, houd je aan de regels van het RIVM en let op je hygiëne! Maar wees ook lief voor elkaar! Daarnaast zie ik deze lockdown niet als een excuus om niet te gaan sporten, dus blijf dat vooral doen (of ga het eens doen, als je niet sport en je je door de lockdown verveelt). Er zijn zo veel opties om te sporten en, zoals ik al zei, wees creatief! Je kan sporten met zo veel spullen als je wilt en soms heb je alleen maar een matje nodig. Blijf in beweging, want ook dat is goed voor je gezondheid! 

Reacties

  1. Interessant om te lezen. Mijn sportschool biedt inderdaad ook online lessen aan. Alleen merk ik wel dat ik door de lock down wat luier wordt, dus misschien moet ik er meer gebruik van gaan maken...

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Groot gelijk hoor meid. Ik probeer dagelijks ook een workout van 20minuten te doen om fit te blijven. Tof dat je doorgaat met lesgeven en begeleiden!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Zo leuk dat hij nu al online staat! <3

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja! Er komen nog meer verhalen aan en zeker omdat het actueel moet blijven, heb ik je verhaal nu alvast online gezet!

      Verwijderen
  4. Leuk om op deze manier een kijkje achter de schermen te krijgen van hoe het werk er nu uit ziet. Ik ben zelf nog niet zo actief thuis aan het sporten.. Haha

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Wat een leuke rubriek! Heel interessant om te lezen hoe mensen hun beroepen in deze tijd uitvoeren. Hihi ik herken dat verhaal van die jongen die zijn vriendin lift die op een stoel zit. Mijn vriend doet dat soms ook bij mij als hij thuis sport, best een beetje eng soms! Ik moet me dan goed vasthouden. Zelf hou ik niet zo van sporten, maar het is inderdaad wel gezond en ik zou het ook vaker moeten doen.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. mooi dat mensen die bepaalde beroepen uitvoeren in een positief licht worden gezet o je blog. goed initiatief! leuk om te lezen wat corona betekent voor een sportinstructrice. het is vast lachwekkend om opeens oefeningen te doen met zakken kattenvoer in plaats van met gewichten.

    xoxo djolie

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten

Log in met je Google-account om sneller een reactie achter te laten zonder te bewijzen dat je een robot bent!