Favoriete liedjes van... | Niall Horan

Voor de rubriek "Mijn favoriete liedjes van..." geef  ik een ode aan mijn favoriete artiesten en mijn favoriete liedjes van de betreffende artiest. Dit keer bespreek ik sing-songwriter Niall Horan. Ooit brak hij door als lid van de groep One Direction, maar nadat de groep uit elkaar ging, besloot Niall solo te gaan. Daar kwamen hele mooie liedjes uit en inmiddels is hij ook een gevestigde naam tussen de singer-songwriters. Ik vertel wat mij zo aanspreekt in Niall en wat mijn favoriete liedjes uit zijn repertoire zijn. 




Wat heb ik met Niall?

Nooit had ik gedacht dat ik vier jaar geleden fan zou worden van Niall Horan. Hij was een lid van One Direction en die groep vond ik helemaal niks... De fans vond ik maar hysterisch. De liedjes pakten mij niet, omdat het pop-muziek was en daar ben ik niet zo van. Echter, ik vind dat Niall solo wel hele mooi, krachtige en gave liedjes maakt. Toen hij zijn eerste solo single uitbracht, was ik meteen weg van het liedje en daarna volgde nog meer prachtige songs. Ik kocht zijn cd's en draaide de liedjes helemaal grijs in de auto. Ik zou eind 2020 zelfs naar een concert van hem gaan in de Ziggo Dome, maar helaas stak Corona daar een stokje voor en werd het concert gecanceld. Super balen natuurlijk, maar hopelijk krijg ik ooit nog eens de kans om Niall live te zien. 


Wat mij zo aanspreekt in Niall is dat hij al zijn muziek en teksten zelf schrijft met behulp van piano en gitaar. Dat vind ik altijd de meest oprechte en aansprekende muziek, omdat een artiest een liedje van begin tot einde zelf heeft gemaakt en het dan vaak vanuit het hart komt. Niall schrijft over eigen ervaringen, gedachten en gevoelens en dat is ook te merken in zijn teksten. Hij geeft ook aan dat de teksten altijd gerelateerd zijn aan dingen die hij heeft gevoeld of meegemaakt. Daarnaast vind ik Niall echt een kei in het afwisselen van hele rustige, gevoelige ballads en de wat meer catchy liedjes die in je hoofd blijven hangen. Die jongen zijn kwaliteiten komen gewoon heel goed tot zijn recht zonder One Direction. Naar mijn mening heeft hij een hele prettige, herkenbare stem, waarin je ergens ook wel zijn Ierse accent hoort terugkomen (Niall komt uit Ierland). Enne... Niall is natuurlijk ook geen lelijke verschijning. Stiekem vind ik dat Niall qua uiterlijk ook wel sterk lijkt op mijn partner Luuk... Klein detail! Maar hé, het gaat om de muziek! 


This town



Mijn eerste favoriet is het liedje dat ik heel lang leuk vond, maar waarvan ik geen flauw idee had dat één van de bandleden van One Direction dit zong. Dat was totaal niet in mij opgekomen, want die jongens maakten helemaal geen goede muziek... Dat had ik mis. Pas later kwam ik erachter dat dit door Niall was gemaakt en gezongen en daardoor werd ik erg benieuwd naar zijn muziek. This Town vind ik een heel rustig, ingetogen nummer. Het gaat over zijn home town en oude vlam, en heeft dubbele betekenis, heeft Niall zelf aangegeven. Enerzijds gaat het over een klein stadje waar je vroeger woonde en je na jaren terugkeert, dan zie je je jeugd crush voor het eerst sinds jaren en komen allerlei herinneringen terug. Aan de andere kant gaat het ook over de liefde voor de stad zelf. Alles wat je doet leidt terug naar de stad waar je vandaan komt, volgens Niall. Mooie betekenis! 


Put a little love on me


Mijn tweede favoriet is weer een ballad, dit keer aan de piano. Het gaat over een relatie die ten einde is, maar je kan diegene niet loslaten en wil je eigenlijk weer verzoenen met je ex-partner, omdat je een grote fout hebt gemaakt. Je denkt steeds aan je ex en vraag je af wat diegene aan het doen is en hoe hij / zij zich voelt. Voor mij is het geen herkenbaar verhaal gelukkig, aangezien ik al 7 jaar gelukkig ben met mijn partner. Echter, sommige lyrics die hij zingt, vind ik gewoon prachtig. Zoals de titel van het liedje "put a little love on me" of "When the lights come up and there's no shadows dancing I look around as my heart is collapsing. 'Cause you're the only one I need". Ik geef mijn eigen interpretatie aan het lied en vertaal die naar mijn situatie. De zinnen die Niall in het liedje zingt, zie ik als iets positiefs. Dat is ook het mooie aan muziek; het is op meerdere manieren te interpreteren voor mensen en iedereen kan er iets anders bij denken of voelen en toch liefde hebben voor hetzelfde liedje. 


You and me

Ook een prachtig liedje! Uiteraard is het ook een weer wat rustigere song op de gitaar. Niall erkent in het liedje dat hij een het onconventioneel leven leidt en dringt er bij een geliefde op aan dat het voor hen beiden de moeite waard zal zijn om op hem te wachten. Als artiest is hij vaak van huis, tourt hij de wereld over en heeft hij weinig tijd voor zijn privé leven, desondanks laat hij met dit liedje weten dat alles wat hij doet ook voor zijn partner is en dat hij altijd weer terug zal komen bij haar.
Ik vind het een mooie boodschap voor mensen die heel erg bezig zijn met hun carrière, maar die ook hun liefdesleven, familie of vrienden belangrijk vinden. Uiteindelijk moet je daar een balans tussen zien te vinden. Doen wat je het allerleukste vindt, geld verdienen en uren maken, maar ook tijd maken en echt aandacht hebben voor je dierbaren. 


Nice to meet ya


Nee, ik hou niet alleen van de ballads van Niall. Ook een aantal van zijn meer up-tempo liedjes vind ik echt heel tof. Zo pakte Nice to meet ya me meteen toen dit liedje uit kwam. In het liedje ontmoet Niall een meisje in een bar, maar zij is wat wispelturig en verdwijnt steeds. Elke keer als hij zich omdraaide was ze verdwenen, maar ze bleven elkaar diezelfde avond wel weer tegenkomen. 
Een heel simpel verhaal, maar wel een heel pakkend nummer dat in je hoofd blijft zitten. Niall had zelfs zijn tour in 2020 betiteld met Nice to Meet ya, omdat dit ook te relateren is aan het publiek dat hij graag wilde ontmoeten. 
Ik vind het leuk dat dit nummer wat luchtiger is dan zijn andere liedjes. Het is vrolijk, bevat een aantal grappige zinnen en zingt lekker mee. Niet alle liedjes hoeven altijd een mooie boodschap te hebben. 



Slow hands



Dit nummer gaat over... seks! Niall wilde een beetje brutaal zijn met dit liedje en het over een andere boeg gooien dan hij met andere liedjes had gedaan. Ik vind Slow hands ook een pakkend en luchtig nummer. Een aantal zinnen in het liedje vind ik ook goed gevonden: "slow hands
Like sweat dripping down our dirty laundry", hoe kom je erop? Ik zet dit liedje altijd hard op in de auto, want het is precies zo'n lekkere beat om de weg mee op te gaan!



Dear patience 

Dear patience is eigenlijk een reflectie op Niall zijn eigen geduld. Het is een brief aan zijn eigen geduld, waarin hij geduld ziet als persoon met wie hij kan bijpraten. Ieders geduld wordt wel eens op de proef gesteld. De zinnen: "If I pour my heart out, can you keep a promise? 'Cause the situation Is like a mountain that's been weighing on my conscience If I'm being honest", vind ik de mooiste uit het liedjes. Het is voor mij ook een mooie reflectie op mijn eigen geduld, want dat heb ik niet altijd... Vaker heb ik geduld met anderen, maar niet met mezelf. Bij mij moet altijd alles snel gaan en meteen gebeuren, maar daar mag ik best wel eens een tandje minder in opgaan... 



Heartbreak weather 


Tot slot vind ik Heartbreah weather ook een pakkend liedje en is het zeker één van mijn favorieten. De titel Heartbreak weather vind ik al heel mooi en bijzonder gevonden. Het gaat over de begin van een relatie nadat je gekwetst bent in het verleden. Je voelt je weer anders bij een nieuw persoon, het gaat weer goed. Heel je leven was het "heartbreak weather", maar de weersvoorspellingen zijn weer zonnig! Je hebt iemand ontmoet waar je je goed bij voelt en met wie je een relatie wilt. Het liedje is verpakt in een vrolijk deuntje, heerlijk positief! De videoclip vind ik trouwens ook erg grappig, waarin Niall weerman speelt. 


Kende jij Niall Horan al? Wat is jouw favoriete liedje of heb je totaal niks met zijn muziek?


Reacties

  1. Ik ken Niall van zijn periode bij One Direction (ik was daar wel ontzettend fan van!). Ondanks dat ik fan was, wist ik ook niet meteen dat This Town door Niall werd gezongen. Ik vind dat Niall en Harry Styles beide hele leuke muziek hebben gemaakt na One Direction. Mijn favorieten van Niall zijn this town, on the loose, flicker en nice to meet ya!

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten

Log in met je Google-account om sneller een reactie achter te laten zonder te bewijzen dat je een robot bent!