Favoriete liedjes van... | Jake Bugg

 Al sinds 2013 ben ik een groot fan van Jake Bugg. Via mijn crush van mijn middelbare school leerde ik deze zanger kennen en meteen bij het eerste liedje dat ik hoorde was ik verkocht. Jake heeft een uniek stemgeluid en maakt muziek geïnspireerd op verschillende genres, maar waarbij Country toch wel het meeste invloed heeft gehad. In dit artikel deel ik mijn favoriete liedjes van Jake. Geloof me, ik vind het vrij lastig om een selectie te maken.



Note to yourself


Het nummer note to self heeft een speciaal plekje in mijn hart. Het liedje gaat over een meisje dat zichzelf niet goed genoeg vindt, onzeker is en zichzelf neerhaalt. Jake brengt een hele lieve boodschap voor meisjes die zo denken. Volgens Jake zijn al die gedachten allemaal niet waar: je bent mooi, het is jouw schuld niet, haal je zelf niet naar beneden. Schrijf een notitie voor jezelf met al die positieve dingen, zodat je het niet vergeet. Vroeger, op de middelbare school en aan het begin van mijn hbo studie, kon ik hier veel kracht uithalen. Nog steeds eigenlijk, als ik niet goed in mijn vel zit, zet ik dit liedje op als reminder dat ook ik er mag zijn. Na 8 jaar kan dit liedje mij nog steeds enorm raken. 


Indigo blue


Ook dit liedje had meteen mijn aandacht toe ik het voor het eerst op Jake zijn vierde album hoorde. Het gaat over de keuzes die je in je leven maakt en in de liefde. Jake heeft nooit echt in een interview uitgelegd waarom hij precies zingt over Indigo blauw, maar voor mij is indigo blauw een soort kalmte en rust, die ik ook voel bij de melodie van dit liedje. 


How soon the dawn

How soon the dawn vind ik persoonlijk een rustgevend liedje. Ik luister het vaak in de auto en dan met name als ik in de avond over de snelweg rijd. De tekst is niet per se iets wat ik heel erg herken, maar toch is dit liedje wel één van mijn favorieten van Jake. Dat zit hem met name in de melodie en het gitaarspel. Dit liedje draaide ik ook ontzettend veel toe ik bezig was met mijn minor waarin ik werkte aan loslaten en acceptatie. Daar heeft dit liedje mij ook goed bij geholpen. Ik had het destijds zelfs verwerkt in een filmpje  toen ik meer deelde over dit proces. Ik had dit liedje toen op de achtergrond gebruikt. En nog steeds kan ik er kracht uit halen! 



Broken

Dit is een wat rustiger nummer van Jake en tevens één van de eerste nummers die ik ooit van hem hoorde. Het raakte mij direct. Jake is misschien niet de allerbeste zanger, maar de tekst en daarbij het rustige gitaarspel, lieten mij helemaal inleven in het liedje. Je hoeft ook niet de beste zanger te zijn om een goede boodschap over te brengen. Ik kon mezelf er destijds ook enorm in herkennen. En nu luister ik het liedje ook nog regelmatig. Niet per se omdat het van toepassing op mij is, maar meer omdat het me doet denken aan vroeger en ik gewoon een bepaalde periode in mijn leven achter mij kan laten. 


All I need



Dit is één van de nieuwste liedjes van Jake Bugg. Een hele catchy melodie heeft het liedje en hij staat tegenwoordig vaak bij mij op repeat. Het gaat over een gevoel van tevredenheid en zekerheid. Iets wat ik momenteel wel ervaar in mijn leven en waar ik mij aan kan relateren. Daarnaast vind ik het gewoon een luchtig nummer dat je makkelijk even op kan zetten als je aan het werk bent of in de auto zit, zonder een al te zwaar beladen boodschap. 



Slumville sunrise 


Dit is een meer uptempo liedje van Jake. Jake denkt in dit liedje terug aan zijn heftige jeugd in Nottingham, waar hij opgroeide in een arbeiderswijk waar het niet altijd even veilig was. Ik vind de tekst vrij indrukwekkend en ook het feit dat hij op jonge leeftijd al veel heeft meegemaakt is bewonderenswaardig. Ik kan niet goed uitleggen waarom het een favoriet liedje van mij is, maar het is wel een van de liedjes die ik vaak draai en waar ik naar kan blijven luisteren. 


Lightning bolt 



Tot slot is Lightning Bolt ook wel echt een van mijn favorieten. Het liedje komt van het allereerste album van Jake en de videoclip is voor een groot deel opgenomen in Amsterdam. Het liedje gaat over kansen grijpen, het maken van fouten en daarvan leren. Je wacht jouw moment af en als het daar is, dan spring je in die bliksemschicht en ga je ervoor. Ik vind het zelf een erg inspirerend liedje met een pakkende melodie eronder. Het inspireer mij om ook kansen te grijpen, niet bang te zijn en om te leren van alles wat op me afkomt. 


Luister jij ook naar de muziek van Jake Bugg?



Reacties

  1. Ik ken eigenlijk alleen lightning bolt, maar de andere liedjes niet. Ik heb de liedjes uit dit artikel allemaal geluisterd (ben al een tijdje op zoek naar nieuwe muziek) en How soon the dawn, slumville sunrise en All I need vind ik ook erg goed en heb ik meteen aan mijn playlist toegevoegd. Leuk om zo nieuwe muziek te ontdekken!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Een aantal liedjes van Jake Bugg ken ik wel. Lighting bolt, broken en two fingers zijn voor mij heel herkenbaar. Af en toe luister ik zijn muziek wel, maar ben niet net als jij een groot fan.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik ken 'm niet. Maar Lighting Bolt klinkt niet als country, maar als folk. Ik denk dat hij misschien geinspireerd is door de folk songs van de jaren 60? Het klinkt best leuk, maar ik denk niet dat het mijn ding is. ... Weetje, ik heb die tijd gehad en dit is voor mij herhaling van de oefening. Maar ik denk dat het fantastisch om fan te zijn van iemand die bij jou van alles losmaakt. Dat maakt je leven echt rijker.
    (Ik ben van de meer Noord-Engelse muziek, onder andere: Kaiser Chiefs bijvoorbeeld.)

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Eerlijk gezegd heb ik al wel enkele nummers van hem gehoord op de radio en vond ze heel goed, maar een echte fan was ik nog niet. Tot nu. Nu ben ik instant fan van Jake Bugg. Ga zijn muziek straks eens opzetten denk ik, terwijl ik mijn theetje drink en een boek lees. :P

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten

Log in met je Google-account om sneller een reactie achter te laten zonder te bewijzen dat je een robot bent!