Mijn ochtend- en avond routine op een doordeweekse dag

Bijna iedereen heeft ze wel: ochtend- en avondroutines die voor jou heel normaal zijn en die je dagelijks standaard uitvoert. Door Silke werd ik geïnspireerd om mijn ochtend- en avondroutine vast te leggen op mijn blog. Ik zie dit meestal op YouTube voorbij komen in de vorm van een filmpje, maar het leek mij leuker om net als Silke in woorden en foto's te beschrijven waaruit mijn routines bestaan. Ik bespreek mijn routines die gewoon zijn op een doordeweekse dag. In het weekend ziet mijn routine er namelijk anders uit, wellicht dat daar in de toekomst ook nog eens een blog over online komt. Voor nu neem ik jullie mee in mijn doordeweekse ochtend- en avondroutine!

Deze routine is wat gemiddeld het meest voorkomt in een gewone week. Af en toe moet ik wat eerder of wat later opstaan en doe ik dingen net wat anders als ik ergens heen moet of het juist wat rustiger aan kan doen. Ik beschrijf hier mijn meest voorkomende routine, maar dat betekent dus niet dat ik de dingen nooit op een andere manier doe.

Ochtendroutine

6:30: De wekker gaat! Tijd voor een nieuwe dag. Ik kom meteen mijn bed uit en blijf niet snoozen. Het eerste wat ik altijd doe is naar het toilet gaan. Daarna pak ik de kleding die ik de vorige dag al heb klaargelegd en ga ik naar de badkamer om me aan te kleden. Ik gooi een plens koud water in mijn gezicht om wakker te worden en was mijn reinig met een beetje micellair water om de vuiligheid van de nacht te verwijderen. Vervolgens doe ik mijn haar, meestal is dat niet veel meer dan uitborstelen als ik het los wil of in een staart zetten als mijn haar minder zin heeft om mooi te zitten. Ook teken ik mijn wenkbrauwen, verder doe ik geen make-up op. Dat betekent dat ik meestal wel binnen een kwartier klaar ben in de badkamer! Ik spuit nog wat deodorant en een lekker luchtje op en daarna ga ik naar beneden om ontbijt te maken.




6:45: Het eerste wat ik doe is een glas water drinken, om vocht aan te vullen dat ik in de nacht te kort kwam Daarna verzamel ik alles voor mijn ontbijt. Een goed en stevig ontbijt vind ik belangrijk, dus ik neem hier dan ook de tijd voor om dit te bereiden en om op te eten. Eerst zet ik de waterkoker aan voor een kop thee en daarnaast bereid ik mijn havermout. Ik eet bijna elke ochtend havermout. Dit maak ik in een pan. Ik kook wat ongezoete amandelmelk met grove havervlokken in een pan en voeg later nog wat speculaaskruiden hieraan toe. Terwijl dat staat te koken, smeer ik mijn boterhammen en vul ik een bakje snacktomaatjes, alvast voor de lunch. Deze neem ik mee naar de universiteit. Als de thee gezet is en de havermout klaar is, gooi ik nog wat fruit over de havermout, meestal een appel, peer, blauwe bessen of aardbeien en ik voeg een handje ongebrande en ongezouten noten toe. Daarna loop ik met mijn thee en kom havermout naar boven, terug naar de slaapkamer.


7:10: Huh? Hoezo naar de slaapkamer dan? Het is in mijn gezin niet echt de gewoonte om samen te ontbijten, aangezien iedereen een ander ritme heeft. Daarom heb ik eigenlijk elke dag ontbijt in bed! Ik zet mijn laptop aan en kijk wat YouTube filmpjes, lees wat blogs of lees het nieuws terwijl ik mijn havermout opeet. Dit doe ik allemaal op bed, dus stiekem heb ik gewoon elke dag ontbijt op bed! Uiteraard moet ik dat wel zelf maken en komt niemand mij ontbijt brengen. Het is wel relaxed om elke dag zo mijn ochtend te beginnen. Nog heel even in bed ontspannen met mijn heerlijke ontbijt! 




7:40: Als ik mijn ontbijt achter mijn kiezen heb, ga ik meestal mijn sieraden kiezen die ik die dag wil dragen. Ook pak ik mijn tas in en ruim ik mijn ontbijtspullen op. Daarna poets ik nog mijn tanden. Dit doe ik altijd het liefst pas na het eten, omdat ik wel met een schone mond de deur uit wil gaan. Ik probeer er altijd een half uur tussen te laten zitten, omdat dat beter is voor je tanden, maar dat lukt niet altijd.


8:00: Het is tijd om naar het station te gaan! Ik ga altijd met de trein naar de universiteit. Gelukkig is de reistijd van deur tot deur maar 30 minuten als ik alle juiste aansluitingen pak, dus dat is helemaal prima. Ik ben helemaal klaar om weer te knallen op de uni!





Avondroutine

17:30: Meestal ben ik rond een uur of vijf thuis na een lange schooldag of na werken in de universiteitsbibliotheek. Het eerste wat ik meestal doe als ik thuis kom is yoga. In het weekend of in vakanties doe ik dit het liefst in de ochtend, maar op dagen waarop ik al vroeg op moet staan is dit voor mij geen optie. Ik vind het ook wel lekker om na een lange dag even tot mezelf te komen en dan is yoga voor mij echt heel fijn. Wat voor soort yoga ik doe, verschilt per dag. Meestal doe ik wel iets waarmee je heel je lijf traint, maar ook vind ik het fijn om de focus te leggen op bepaalde aspecten van je lichaam, zoals je armen, buik, benen, je hart en je mentale gesteldheid. Ik kies meestal voor yogafilmpjes van Adriene die tussen de 20 en 60 minuten duren, afhankelijk van hoe veel tijd ik heb en waar ik die dag behoefte aan heb. 


18:30: Etenstijd! Omdat ik nog thuis woon, heb ik de luxe dat er door de weeks voor mij wordt gekookt door mijn moeder. In het weekend en op dagen dat ik thuis kan werken, kook ik meestal zelf, aangezien mijn familie een ander eetpatroon en andere voorkeuren heeft dan ik. Op de dagen dat mijn moeder kookt, worden maaltijden bereid die we allemaal lusten en kunnen eten. Voor nu helemaal prima. Meestal gaan we dan wel met het gezin aan tafel en bespreken we de dag. 


19:30: Na het eten ga ik meestal terug naar boven. Ik neem dan een douche, maar dat doe ik niet elke dag, omdat mijn huid dan droog wordt van het water. Meestal is na het eten dan het beste tijdstip voor mij. Daarna ga ik naar mijn kamer om soms nog even wat dingen te doen voor school of om te ontspannen. Dat laatste doe ik door een serie te kijken, blogs of boeken te lezen, iets op YouTube te kijken, even te kletsen via Whatsapp met mijn vriend en vriendinnen of ik typ nog een blogje, wat ik ook bij voorkeur in de avond doe! Ook doe ik meestal al mijn pyjama aan, omdat ik dat fijn en daardoor kan ik echt ontspannen. 


21:30: Ik ga naar beneden voor mijn laatste 'maaltijd'. Ik heb voor ik ga slapen altijd nog wel trek, dus neem ik vaak een schaaltje soja-yoghurt met fruit er doorheen (framboos, nectarine en appel zijn favoriet door de yoghurt!) en als ik echt nog trek heb, neem ik er meestal nog een stuk Peijnenburg zero bij, voor de lekkere trek!Vervolgens ga ik weer verder waar ik mee bezig was (zoals om 19:30).



22:30: Bijna bedtijd! Ik ga naar de badkamer mijn tanden te poetsen, mijn haar uit te borstelen en om mijn gezicht weer te reinigen met micellair water.


22:45: De dag zit er weer op! Ik duik mijn bed in, stuur mijn vriend nog een appje om hem welterusten te wensen en ik ga slapen. Morgen weer een nieuwe dag met hetzelfde, vertrouwde ritueel!




Wat is essentieel in jouw ochtend- en avondroutine?



Reacties

  1. Team douchen in de avond en pyjama aan hier!

    Knap dat je er 's ochtends zo vroeg direct uit gaat zonder te snoozen! Daar heb ik wat meer moeite mee ;)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Leuk om je routine te lezen! Zelf kan ik in de ochtend nauwelijks uit bed komen. Ik ben totaal geen ochtendmens.
    Je avonden zien er ook chill uit, vooral dat je elke avond tijd maakt voor yoga vind ik heel knap. Ik zou vaker willen sporten in de avond, maar dat komt er meestal niet van... Iets met moe zijn na een lange dag.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Stiekem je blog onder werktijd lezen omdat ik me even niet meer kan concentreren... Lekker strak schema. Ik probeer dat ook altijd te hebben. Regelmaat vind ik erg belangrijk. Ooh en essentieel voor mijn ochtendroutine is tandenpoetsen. Ik ga niet de deur uit zonder mijn tanden hebben te gepoetst. Voor mijn avondroutine is dat sporten. Ik wil minstens zes dagen in de week sporten en dat doe ik het liefst in de avond ter ontlading van mijn werkdag.

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten