Stedentripje naar Krakau

Halverwege augustus was het zo ver. Samen met mijn vriend, mijn moeder en mijn broertje ging ik voor vier dagen naar Krakau in Polen. Een land dat niet heel hoog aan mijn to-see lijstje staat, maar ik zag een goede deal voorbij komen waarbij vlucht, hotel, ontbijt en een excursie naar concentratiekamp Auschwitz bij inbegrepen zat. Ik wilde Auschwitz altijd al eens bekijken, omdat ik vind dat het een belangrijk onderdeel is van onze geschiedenis en het goed is om hierbij stil te staan. Daarnaast hoorde ik van meerdere mensen dat Krakau een prachtige stad is, dus vandaar dat ik ook alles heb vastgelegd uit dit stedentripje!



De stad Krakau



Krakau ligt ten zuid-westen in Polen en is een stad met een rijke geschiedenis. Diverse royals hebben hier gewoond, maar ook speelde Krakau een grote rol in de Tweede Wereldoorlog, wat nog steeds merkbaar is als je er rondloopt. Het stadscentrum van Krakau staat op de Werelderfgoedlijst van de UNESCO en heeft het grootste marktplein van Europa. Dat dit centrum op de UNESCO lijst staat is zeker terecht. De binnenstad heeft echt prachtige architectuur en deed me een beetje denken aan Diagonalley van Harry Potter. Gebouwen die meteen opvallen op het grote plein zijn de Mariakerk (zie foto boven) en de Sukiennice (zie foto onder), ook wel de lakenhal. De laatste is momenteel een grote markthal waar souvenirs en hebbedingetjes van Krakau worden verkocht. Ik vond dit gebouw vooral in de avond erg mooi, want dan is het gebouw volledig verlicht en dat heeft iets romantisch! Buiten de prachtige architectuur vond ik dat er echt wel een warme en hartelijke sfeer heerste in de stad, wat bijvoorbeeld kwam door de typische Poolse muziek die live in de straatjes werd gespeeld. De stad is erg toeristisch, maar dat mocht de pret zeker niet drukken. Sterker nog, ik vond het juist wel fijn dat de stad zo op toeristen is gebouwd. Dat betekende dat mensen op straat, in het hotel en in restaurants goed Engels spraken en dat mensen je ook altijd wilden helpen als je de weg niet wist of je iets wilde vragen. Er is erg veel te doen en te zien in Krakau. Ik zal vertellen wat ik allemaal gedaan heb in de tijd dat ik er was, maar als ik langer was gebleven, waren er nog veel meer dingen te zien en te beleven. Dit zal ik ook nog kort benoemen als suggesties, mocht je zelf een keer naar Krakau gaan en hier interesse in hebben.



Auschwitz

Allereest zijn we op de tweede dag naar Auschwitz geweest. Dit is het concentratiekamp waar vele joden moesten werken en uitgemoord werden. Het voelde wel gek om op een plek te zijn waar dood, verdriet en verderf hebben plaatsgevonden. Het kamp was zo ontzettend groot en de omstandigheden waren enorm slecht. Je kan je gewoon bijna niet voorstellen dat iemand bedacht heeft om zo'n kamp te maken waarin mensen zich kapot werkten en vermoord werden als ze niet meer konden werken, niet geschikt waren om te werken of wanneer anderen waren ontsnapt en dan voor hun daden moesten opdraaien en random werden neergeschoten. Bizar... Het meest bizarre was nog wel dat we tijdens de rondleiding een gaskamer ingingen. Moet je nagaan dat daar zo veel mensen om het leven zijn gekomen. Ik zag zelfs in het plafond het luik zitten waar de Nazi's de Zyklon-B doorheen spoten, terwijl de mensen in de kamer in de veronderstelling waren dat ze zouden gaan douchen. Het was wel echt even goed om daar geweest te zijn, omdat het indruk op me heeft gemaakt. Ik heb verhalen over de oorlog en over de concentratiekampen vaak genoeg gehoord op de middelbare school bij geschiedenis, maar om zo'n groot kamp in het echt te bezoeken laat toch meer indruk achter dan wat teksten uit een schoolboek. Daarnaast heb ik ook het bekende treinspoor gezien dat naar het kamp Auschwitz-Brikenau leidt. Dit herken je vast ook wel van de plaatjes in boeken of van diverse films over de oorlog. Ook dat was wel gek om te zien, zeker omdat er in het kamp zelf afbeeldingen te zien waren van mensen die daadwerkelijk uit zo'n veewagon stapten, om vervolgens vermoord te worden.

Als je ooit in Krakau bent, raad ik je zeker aan om het kamp te bezoeken. Het is misschien niet het meest leuke of vrolijke uitje, maar het is een educatieve les over onze geschiedenis die nog steeds deel uitmaakt van ons dagelijks leven. Als je het kamp wilt bezoeken, kun je dit gemakkelijk online regelen, maar ook in Krakau zelf zijn er een aantal toeristenbureautjes die een excursie voor je kunnen plannen. Dit kun je kopen met vervoer naar het kamp toe, maar je kan ook op eigen gelegenheid gaan. Het is ongeveer een uur van Krakau vandaan. Ik weet niet precies hoe veel deze excursie kost, aangezien het voor ons in de deal naar Krakau zat inbegrepen, maar het is het zeker waard om een kijkje te nemen en om even stil te staan bij deze verschrikkelijke gebeurtenis die nooit herhaald mag worden.


Kasteel en kathedraal Wawel

Gelukkig heb ik ook leuke plaatsen bezocht. De derde dag kregen  wij een rondleiding zowel kasteel- als kathedraal Wawel. Beide gebouwen staan op de heuvel van Wawel, net naast het stadplein van Krakau. We begonnen in de kathedraal. Door middel van een audio-tour werden we door de kathedraal geleid. Dit vond ik echt interessant, ondanks dat ik zelf niet gelovig ben. Ik vond de architectuur en de inrichting van de kathedraal echt prachtig en je merkte wel dat de royals uit het kasteel hier flinke investeringen in hadden gedaan, want het straalde pracht en praal uit. Een aantal royals die in kasteel Wawel woonden, zijn ook begraven in de kathedraal en hebben dan ook een graf waar je van staat je kijken. Heel extravagant allemaal, maar zo mooi! Ook hebben we de toren beklommen, waar we aan de top een mooi uitzicht over Krakau hadden waar we even van konden genieten. Ook hing daar een bel en werd mij via de audio verteld dat wanneer ik mijn rechterhand op mijn hart legde, mijn linkerhand op de bel plaatste en in mijn hoofd een wens deed, dat deze zou uitkomen. Natuurlijk heb ik dat ook even gedaan. Hopelijk is deze mythe waar!
Vlak na deze tour zijn we naar het naastgelegen kasteel gegaan. Daar kregen we een rondleiding van een gids. In het kasteel zelf mocht je helaas geen foto's maken, maar ook het kasteel was net zo prachtig als de kathedraal. De Poolse royals waren erg rijk, dat kon je wel zien aan alle kunst die ze bezaten, al het goud dat ze hadden en aan de grote hoeveelheid wapens die te bezichtigen waren. Alle kamers in het kasteel waren enorm en uiteraard heel extravagant ingericht en bekleed. Ik vind het altijd leuk om kastelen en paleizen van binnen te bekijken, omdat ik mij dan stiekem ook een soort prinses voel. Ik stel me dan ook altijd voor hoe het is om in zo'n kasteel te wonen. Dat maakte de rondleiding voor mij extra leuk! Daarnaast kon de gids ook erg goed en boeiend vertellen. Volgens mij was zij een historicus, want ze wist heel veel dingen zo goed en gedetailleerd uit te leggen. Alle namen van de royals en alle jaartallen werden heel makkelijk naar boven gehaald. Voor mij was dit één van de leukste dingen die ik in Krakau heb gedaan!


Free citytours 

Op de laatste dag dat we in Krakau waren, hebben we een Free citytour gedaan. Deze tours worden gehouden door studenten die een zakcentje willen verdienen. Het concept is eigenlijk heel simpel. De student neemt je (meestal in een groep) mee naar een bijzondere plek in Krakau en vertelt hierover. Jij beslist wat je aan hem of haar betaalt. Sommige mensen betalen geen cent en nemen het concept 'Free citytour' erg letterlijk, terwijl anderen wel een centje geven aan de student. De studenten doen natuurlijk extra hun best, aangezien hun salaris op het spel staat. Wij besloten dit een kans te geven en kozen de citytour naar de joodse wijk Kazimierz. Onze tourguide heette Maxzyme en was een student Engels aan de universiteit van Krakau. Hij gaf ons daarom ook de tour in het Engels, wat hij vloeiend sprak. Hij nam ons in een kleine groep mee naar de Joodse wijk en begon zo interessant en enthousiast te vertellen. Ik heb zo veel geleerd van die jongen! Bijvoorbeeld dat Krakau eerst de hoofdstad was van Polen voordat Koning Casimir dit veranderde naar Warschau. Ook vertelde hij dat de joodse wijk Kazimierz vernoemd is naar deze koning. De wijk is joods, omdat een van de minnaressen van de koning een joodse was en omdat zij zo'n speciale minnares was, mochten haar familie en vrienden in die wijk komen wonen die in eerste instantie bedoeld was voor de koning zijn rust. Maxzyme vertelde dat de joden eerst in vrede in de wijk leefden, tot de oorlog begon. Toen werd de joodse wijk een soort ghetto, waarin joden weden opgesloten, vermoord en gestraft. Maxzyme kon hier echt heel boeiend over vertellen. Ik was echt onder de indruk hoe goed hij hierin was en ook dat hij van alles wist over dat stadsdeel. Er zijn nog wel meer leuke en interessante weetjes die ik door die tour te weten ben gekomen, maar daar zou ik zelfs nog een aparte blog over kunnen uitweiden!
Dit was de ingang naar de joods ghetto. In de oorlog was dit terrein afgesloten en waren de joden hier geïsoleerd. Nu is het een plein met de originele ingang en vol met lege stoelen, als symbool dat de stoelen leeg blijven. Wanneer je erop gaat zitten, kun je herdenken wat er in die tijd op die locatie is gebeurd.

Al met al, de free tour is echt een aanrader! We hebben Maxzyme uiteindelijk 20 zloty gegeven, want we vonden dat het erg goed had gedaan! Uiteraard kon je ook niets geven, maar hij had enorm zijn best gedaan en we vonden  het een erg interessante en leuke tour. Die gozer heeft 2 uur staan vertellen en met de groep rondgelopen. Ik vond niet dat ik het dan kon maken om helemaal niets te geven, terwijl ik enorm veel heb geleerd en ervan heb genoten!


Vegan eten

Er moest natuurlijk ook nog gegeten worden. Zoals de meesten van jullie wel weten, eet ik voor een groot deel plantaardig en zo af en toe eens een stukje vis. Ook op een vakantie of een stedentripje wil ik hier niet van afwijken. Gelukkig hoefde dit ook niet, want Krakau heeft ontzettend veel vegan restaurants of restaurants met vegan opties. Zo ontzettend fijn! De eerste twee avonden zijn wij gaan eten bij het Aziatische vegan restaurant Pod Norenami, waarbij onder andere tofu, nep kip en nep koe op het menu staan in de vorm van curries en wokmaaltijden. Dit was zo goed bevallen, dat we hier de tweede avond weer zijn gaan eten! Echt heel lekker was het en wij houden sowieso van Aziatisch eten! Buiten het lekkere eten, vond ik de kunst die in het restaurant hing ook geweldig, aangezien er allerlei schilderijen van koeien hingen. Ontzettend dier vriendelijk en mooi!


Ontbijten deden wij in het Vegano café. Dit is wel net buiten het centrum, dus we maakten elke ochtend een wandeling van een halfuur, maar dat hadden we er echt wel voor over! Dit kleine, maar knusse café wordt gerund door een vriendelijke jongeman die zelf allerlei vegan creaties heeft bedacht. Zo waren er diverse soorten tosti's, zoals peanutbutter jelly, hummus en avocado met nepkaas. en nep kaas met nep ham (ook plantaardig) Er was granola met vers fruit en plantaardige yoghurt, diverse salades, broodjes met allerlei groenten, nep kaas en mozzarella. Het meest bijzondere was nog dat ze een zwart broodje verkochten gemaakt met houtskool. Uiteraard moesten wij dit eens proberen en besloten we dit mee te nemen als lunch voor onderweg. Wij hadden gekozen voor het beleg met tomaat en avocado. Het broodje was echt heerlijk! Alleen een beetje gek dat je een pikzwart broodje eet, niet echt een natuurlijke kleur voor voedsel... En één nadeel; er bleven allemaal zwarte kruimeltjes in onze tanden hangen, oeps!


Bij KROWARZYWA kon je vegan burgers bestellen. Dit is een gezonder en plantaardig alternatief voor de hamburger. Ook hier was het eten echt heerlijk. Ik had bijvoorbeeld een burger gemaakt van kikkererwten op een knapperig broodje van havermout met heel veel groenten. Normaal ben ik niet zo van de vleesvervangers als in burgers en schnitzels, maar dit vond ik erg lekker omdat alles vers was bereid.
Verder zijn er nog veel meer restaurants waar je plantaardig kunt eten, zo hebben we op de laatste dag bij een Thai gegeten waar zowel vlees als vegan opties waren, maar zag ik ook zaakjes die vegan kebab verkochten, waar falafel of hummus een hoofdrol speelden of waar je vegan taartjes en ijsjes kunt kopen. Dus mocht je net als ik plantaardig eten, dan kun je dat prima doen in Krakau en hoef je ook niet bang te zijn dat er voor jou niets bij zit, keuze genoeg!


Bijzonderheden en andere aanbevelingen

Kenmerkend vond ik vooral dat er overal op straat typische Poolse lekkernijen worden verkocht, zoals Obwarzanki, dit is een ringvormig gevlochten broodje met maanzaad, sesamzaad of zout. Echt, overal in Krakau stonden er van die kraampjes die enkel deze broodjes verkochten. Iets anders wat me opviel, was dat alles zo veel goedkoper is dan in Nederland. Voor een hoofdgerecht in Nederland betaal je voor meestal rond de 25 euro, terwijl dit in Polen rond de 11 euro ligt voor hetzelfde soort hoofdgerecht. Bizar hoe die prijzen verschillen! Alles in Polen is goedkoper, maar waarschijnlijk is dit nog een nasleep van het communisme dat langere tijd in Polen heerste. Hierin was het belangrijk dat alles eerlijk en gelijk werd verdeeld en dat er geen verschil meer was tussen arm en rijk. Helaas zijn de verschillen nog wel merkbaar, waardoor niet iedereen in Polen het even goed heeft, hoewel Krakau hier over het algemeen weinig last van lijkt te hebben door hun grootste inkomstenbron: toerisme. 

Zoals ik al eerder aangaf, heb ik niet alles kunnen doen en zien wat er te doen en te zien valt. Zo hebben we de Wieliczka-zoutmijn niet kunnen bezoeken. Dit ligt ongeveer 45 minuten bij Krakau vandaan, maar aangezien we al een excursie hadden naar Auschwitz, was het voor ons niet haalbaar om de zoutmijn te bezoeken. Mocht je tijd hebben, dan raad ik het zeker aan. Tourguide Maxzyme zei dat deze mijn echt prachtig is en dat hij ook op de UNESCO lijst staat. Daarnaast was zout vroeger een grote bron van inkomsten voor Krakau. 
Verder kun je ook het museum bezoeken van Schindler, bekend van de film Schindlers list. De fabriek van Schindler staat er helaas niet meer, maar er is wel een heel museum wat hierover gaat en waar nog wat één en ander te zien is van de fabriek. Ook dat lijkt me de moeite waard om eens te bekijken. 
Tot slot kun je ook nog de St Jozef Kerk bezoeken. Deze staat in de joodse wijk Kazimierz. Ik ben er alleen langsgelopen, maar Maxzyme vertelde dat je hier ook een kijkje in kunt nemen en dat deze kerk is gebaseerd op het roze kasteel van Disney (zie foto hierboven). 

Eindoordeel

Het was vooral een educatief stedentripje, maar daar hou ik juist wel van. Ik heb bijna twee maanden thuis gezeten, omdat ik zomervakantie had en dat is eigenlijk niets voor mij. Ik ben niet iemand die makkelijk stil zit, daarom was dit uitstapje wel fijn, omdat ik hierdoor het gevoel kreeg dat ik weer nieuwe dingen aan het leren was en echt iets nuttigs deed door te leren over de heftige, maar ook mooie geschiedenis van Krakau. Grote pluspunten voor mij waren dus ook het kasteel, de free tour en de vele mogelijkheden om vegan te eten. Ik zou niet zo snel weer naar Polen gaan, aangezien ik gewoon niet veel heb met het oostblok, maar het was zeker leuk en interessant om hier eens geweest te zijn. Ik raad ook iedereen aan om sowieso eens naar Auschwitz te gaan, puur omdat het een belangrijk stuk van onze geschiedenis is geweest en het je ogen zal openen. Als je op zoek bent naar een stad met een rijke geschiedenis, goedkope winkeltjes en restaurants en vriendelijke mensen, dan moet je zeker in Krakau zijn! 


Ben jij wel eens in Krakau geweest of zou je er een keer heen willen?


Reacties

  1. Wat interessant allemaal! Volgens mij heb je in een korte tijd vrij veel kunnen doen. Auschwitz lijkt mij ook zo indrukwekkend, maar ook wel heftig om daar dan rond te lopen terwijl je weet wat er allemaal is gebeurd daarzo.... En die free tour hebben ze ook in Londen, dat heb ik ook gedaan toen ik daar stage liep, was vet handig en interessant! En de tourguide deed het inderdaad ook super goed, dus ik kon het niet laten om haar wat geld te geven. Dat kasteel en die kerk lijken me ook leuk :-) Ik vond het leuk om je verslag van Krakau te lezen! <3

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Leuk stedentripje zeg. Ik ben nog nooit in Krakau geweest maar je hebt me wel enthousiast gemaakt. Ik vind alles rondom de Tweede Wereldoorlog altijd heel interessant, dus het lijkt me erg leerzaam om Auschwitz en de joodse wijk eens te zien. Het klinkt ook wel relaxed dat alles zo goedkoop is in Krakau en dat er zo veel te doen en te zien is. Misschien een leuk tripje voor volgend jaar.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ziet er leuk uit hoor! Ik ben echt jaren geleden in Krakau geweest, alleen heb ik toen Auschwitz helaas niet kunnen bezoeken. Ik ben toen wel net als jij naar Wawel geweest en dat vond ik erg mooi. Net als het centrum, ook dat vond ik prachtig. Ik zou nog wel eens een keertje terug willen gaan. Polen is inderdaad een goedkoop land, dat merkte ik destijds ook al.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Wauw, dit klinkt zeker als een mooie bestemming om een keer naartoe te gaan. Sowieso lijkt een bezoekje aan Auschwitz mij ook erg indrukwekkend en bijzonder (wel heel heftig ook). Mooi om te horen dat Krakau daarnaast ook veel te bieden heeft en dat je er zelfs heel goed veganistisch (en dus ook vegetarisch) kunt eten. Dat had ik eigenlijk niet verwacht bij een land als Polen.
    Onwijs leuk verslag! :)

    BeantwoordenVerwijderen
  5. mooie foto's! die kathedraal en dat kasteel lijken me heel erg mooi en ook auschwitsch lijkt me zo heftig om eens te zien!!! polen is ook niet echt een land waar ik in geintereseerd ben maar je hebt me toch wel enthousiast gemaakt.
    xoxo djolie

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Aaah het ziet er leuk uit! Wel echt een bestemming die een bezoekje waard is.

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten

Log in met je Google-account om sneller een reactie achter te laten zonder te bewijzen dat je een robot bent!