Recept: Indiase Dahl

Vandaag ben ik jarig! Daarom wil ik met jullie een van mijn lievelingsrecepten delen! Sinds vorig jaar ben ik helemaal weg van de Indiase keuken. Ik heb vorig jaar dan ook in heel wat Indiase restaurants gegeten. Echter vind ik het zo lekker, dat ik thuis ook Indiaas wilde eten. Zo gezegd, zo gedaan: ik verdiepte mij in de Indiase keuken en specerijen en zocht uit hoe ik Dahl, mijn lievelingsgerecht, kon namaken. Na veel probeersels en recepten combineren, ben ik tot mijn eigen twist gekomen die ik vandaag met jullie wil delen. Het recept is  makkelijk eenpansgerecht. Het is smaakvol, helemaal vegan en bugetproof! 





Wat heb je nodig?

Voor vier personen (of meerdere porties) heb je het volgende nodig:

Ingrediƫnten:
  • 250 gram droge, rode linzen
  • 1 grote witte ui of 2 kleinere
  • 4 teentjes knoflook
  • 1 blikje tomatenblokjes (40% sap, 60% tomaat)
  • 75ml kokosmelk
  • Indiase Bonenkruiden (kun je ook zelf samenstellen, maar in dit potje is het makkelijker en heb je alle specerijen die nodig zijn) 
  • Snufje (Himalaya)zout 
  • 500ml (gekookt) water 



Keukengerei:
  • Snijplank
  • Mes
  • Grote pan
  • (Houten)lepel 
  • Vergiet


Bereidingswijze

1. Was de 250 gram linzen in een vergiet. Spoel deze goed om, want er komt veel vuil uit. Laat de linzen daarna minstens twee uur weken in koud water of week ze al een dag van te voren. 

2. Snij de ui en knoflookteentjes in kleine stukjes.




3. Verwarm een scheutje olie in de pan en bak de knoflook en ui tot ze lichtbruin worden.


4. Voeg daarna de geweekte linzen toe en roer goed door.


5. Voeg daarna het blikje tomaten toe en roer weer goed door.




6. Voeg het (gekookte) water toe tot de linzen net onder water staan. Ik gebruikte 500ml, maar het kan een beetje verschillen hoe veel je nodig hebt. Het is de bedoeling dat de linzen net onder water staan, maar niet 'zwemmen' in een grote plens water. 


7. Voeg 80ml kokosmelk toe en roer het geheel weer door. Daarna kun je 1 flinke eetlepel van de Indiase bonenkruiden toevoegen en roer je wederom.



8. Dan is het de bedoeling dat het geheel een dikke pap wordt. Zet het vuur op medium-hoog en laat de linzen dik koken en het water in zich opnemen. Je moet er wel bij blijven staan en het geheel goed door blijven roeren, anders kunnen de linzen gaan aankoeken op de bodem van de pan. Laat de linzen voor ongeveer 20 minuten koken. Ondertussen kun je alvast beginnen aan eventuele bijgerechten, zoals een frisse salade, de rijst of wat vlees/vis, zodat je niet alleen in de keuken staat om door de Dahl te roeren.



9. Voeg een snufje (Himalaya)zout toe aan de Dahl. 


10. Je gerecht is klaar! Serveer bij je Dahl wat rijst, een frisse salade, vlees/vis, volkoren chapati's of wat Naanbrood, net wat je lekker vindt! 
Tip: Ik serveerde hier volkoren basmatirijst bij. Erg lekker en gezond



Eet smakelijk! 



Zou jij dit recept willen proberen? 


Reacties

  1. dat ziet er lekker uit! ik ben altijd op zoek naar inspiratie voor het avondeten.als je op kamers woont is het niet altijd gemakkelijk om te bedenken wat je nu weer in de avond gaat eten. dit ziet er erg lekker en makkelijk uit. staat voor volgende week op het menu!
    xoxo djolie

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Super dat je dit recept deelt! Ik ben ook dol op Indiaas eten en op linzen, dus dit lijkt mij echt heerlijk en ziet er ook niet al te lastig uit! Zeker een keer waard om te proberen!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Oh, dat klinkt heerlijk! Ik had weleens van Dahl gehoord, maar had eigenlijk geen idee wat het precies was en hoe je het klaarmaakt. Superfijn en handig, dit recept! Ik ga het onthouden voor als ik over een tijdje op mezelf woon en wel wat kookinspiratie kan gebruiken :)

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten

Log in met je Google-account om sneller een reactie achter te laten zonder te bewijzen dat je een robot bent!