Mijn eerste maand op de universiteit

Mijn eerste maand als student op de Erasmus Universiteit van Rotterdam is een feit. Inmiddels ben ik vijf weken verder, heb ik mijn eerste tentamen en eerste deadline al gehad en begin ik deze week aan een nieuw blok met nieuwe vakken. Graag wilde ik met jullie delen hoe mij dit is bevallen. Is het heel anders dan hbo? Maak ik al nieuwe vrienden? En wat vind ik eigenlijk van de studie zelf? Ik praat jullie bij!




Pre-master sociologie

Voor degene die het nog niet weten, in september ben ik begonnen aan mijn pre-master sociologie aan de Erasmus Universiteit van Rotterdam. Een pre-master volg je omdat je nog wat voorkennis mist om een master te gaan doen. In mijn geval moet de kloof tussen hbo en wo worden overbrugd, maar soms kun je met een universitaire bachelor ook een pre-master volgen, indien je bachelor niet aansluit bij de master die je wilt gaan doen. Een pre-master zorgt er dus eigenlijk voor dat je de belangrijkste kennis uit een drie- of vierjarige bachelor in één jaar kan opdoen, zodat je in staat bent om de master succesvol af te ronden. Ik koos voor de pre-master sociologie, omdat ik vorig jaar de minor groepsdynamica heb gedaan en dat vond ik zo'n ontzettend interessant onderwerp, dat ik daar iets mee wilde. Sociologie was dan de perfecte uitkomst voor mij. Sociologie bestudeert eigenlijk groepen mensen in de samenleving. Het verklaart waarom mensen handelen zoals zij handelen en deze studie probeert dus de samenleving te begrijpen, door te kijken naar zowel micro-(individuele mensen), meso- (bedrijven en instellingen) als macroaspecten (verschillende landen en volken) te bestuderen. Veel mensen verwarren de studie ook met psychologie, maar bij psychologie draait het echt om het individu en om het gedrag daarvan, terwijl sociologie meer kijkt naar wat het individu doet of betekent is het grotere geheel (de samenleving) en naar zijn handelingen. 

Het doel is om volgend jaar, als ik de pre-master heb behaald, de master sociologie in management en organisaties te gaan doen. Dit sluit heel mooi aan op mijn eerste studie, HRM, alleen heb ik mijzelf dan nog meer verdiept in personeel in organisaties, maar ook in de werkwijze van organisaties zelf. Het lijkt mij in elk geval een hele mooie aanvulling om een meer wetenschappelijke achtergrond te hebben als ik over twee jaar echt aan het werk ga. 



Verschil tussen hbo en wo

De eerste maand zit erop en ik moet zeggen dat het mij alles is meegevallen. Toen de zomervakantie voorbij was, had ik wel heel veel zin om weer te gaan studeren en om weer aan de slag te gaan. Aan de andere kant vond ik  het ook erg spannend. Ik was best bang dat het niveau veel hoger zou zijn dan op hbo en ik vond het spannend om naar een nieuwe school te gaan die eigenlijk veel grootschaliger is dan Hogeschool Leiden. Mijn vorige school had namelijk 'maar' 7.300 studenten, terwijl de Erasmus Universiteit meer dan 28.000 studenten heeft, dus echt meer dan het dubbele. Echt een groot verschil, wat je ook terug ziet in de gebouwen, het soort mensen dat er rondloopt en de drukte. Uiteindelijk is het mij alles meegevallen en is het niveau vergelijkbaar met hbo. Het grootste verschil is de manier van werken. Waar je op hbo te horen krijgt welke hoofdstukken je uit welk boek moet lezen, is het op wo de bedoeling dat je dit zelf uitvogelt. Op de literatuurlijst staan dan vier boeken en ergens in die vier boeken staat de informatie die je nodig hebt voor de toets. Daarbij moet je zelf bekijken wat relevant is en wat minder relevant is en is zelfstudie een groot onderdeel van de pre-master. Vervolgens wordt dit besproken in een werkgroep, waarin je elke week overleg hebt en de stof samen met andere studenten doorneemt onder leiding van een ervaren tutor. Deze tutor legt dingen uit wanneer het voor iedereen onduidelijk is en zorgt ervoor dat de gesprekken en discussies in de groep goed verlopen. In principe ben je van elkaar aan het leren, door de stof te reproduceren in het gesprek dat je voert. Zelf vind ik dit wel een prettig manier van werken! Het is heel leerzaam en ik kan zelf goed mijn tijd indelen wanneer ik de boeken raadpleeg. 

Een ander verschil met hbo is ook dat je een stuk minder moet samenwerken. Hbo-opleidingen staan erom bekend dat er veel samenwerkt moet worden. Hier had ik altijd een grote hekel aan, dus dit is echt een groot pluspunt! Je werkt meestal individueel voor je eigen cijfer en bent verantwoordelijk voor je eigen werk. Alleen in de werkgroep, die ik hierboven benoemde, moet je wel je werk op orde hebben, anders krijg je een aantekening, wat resulteert in minpunten op je opdrachten. 

Ook is wo meer onderzoeksgericht. Je leest veel meer wetenschappelijke teksten, bent veel bezig met statistiek en de studie staat meer in het teken van het houden van onderzoek. Op hbo deed ik ook best wel wat onderzoek, maar daarbij kwam statistiek bijvoorbeeld niet vaak om de hoek kijken. Ook was het onderzoek meestal gecombineerd met praktijkonderdelen, zoals een stage of een actueel probleem van een echt bestaande organisatie. Dat is bij wo niet het geval. Bij wo gaat het vooral om theorieën en hypothesen toetsen. Dat is best wel even omschakelen, omdat ik vooral gewend ben om praktijkonderzoek te doen. Gelukkig heb ik al een aardige basis van mijn vorige studie, want dat is iets wat niet alle hbo'ers van de pre-master kunnen zeggen. 



Nieuwe vrienden?

Op de universiteit heb ik al heel wat nieuwe mensen ontmoet, maar echt vrienden heb ik nog niet gemaakt. Eerlijk gezegd kom ik daar ook niet voor. Op hbo heb ik ook maar twee echte vrienden overgehouden en was het ook niet mijn doel om een nieuwe vriendengroep te vinden. Dat is hier op de universiteit ook niet het geval. Ik maak wel eens een praatje met wat mensen, iets dat ik aan het begin nog wel lastig vond. Dat gaat gelukkig steeds beter, maar je hebt ook niet echt de kans om vriendschap te sluiten. Doordat ik de pre-master volg, verander ik om de vijf weken van groep. Dat betekent dat ik deze week ook weer nieuwe mensen ga ontmoeten. In de pre-master doe ik natuurlijk een versnelde bachelor sociologie, waardoor ik vakken volg met zowel eerste-, tweede- als derdejaarsstudenten. Hierdoor kom ik zo veel mensen tegen, dat het ook lastig is om iemand echt goed te leren kennen. Dat geeft ook niet, daar kom ik ook niet voor. Ik kom om te studeren! Zo staan de meeste mensen van de pre-master er ook wel een beetje in, omdat het zo erg varieert met wie je zit.




De Erasmus Universiteit 

Tot nu toe heb ik het dus prima naar mijn zin. Het grootste voordeel vind ik toch wel dat mijn reistijd naar school met een half uur verkort is. Naar Leiden reisde ik er veel langer over dan nu naar Rotterdam. Daarnaast vind ik het geweldig dat de universiteit meerdere grote gebouwen heeft (met soms wel 20 verdiepingen!) en dat de universiteitsbibliotheek zo groot is. Er heerst een gezellige sfeer op de campus en er lopen veel internationale studenten rond, wat ook wel weer wat heeft. Op Hogeschool Leiden was het grootste deel van de studenten Nederlands, maar hier zijn volgens mij meer studenten internationaal dan nationaal. Overal waar ik loop hoor ik Engels, Duits, Spaans en zelfs Chinees. Dat is wel heel anders! Ik kan mijn weg ook wel goed vinden, ondanks dat het een grote campus is met meerdere lesgebouwen, is alles wel heel duidelijk en ben ik nog niet één keer verdwaald. Op de Erasmus Universiteit voel ik mij wel meer student dan op Hogeschool Leiden, omdat de sfeer daar veel meer lijkt op wat je in Amerikaanse films terugziet als de hoofdpersoon aan het studeren is op een universiteit. Dat maakt het voor mij wel af. De studie is ook interessant, dus dat zit ook allemaal mee.



De komende tijd

De eerste vijf weken zitten erop, wat betekent dat ik nog 35 weken te gaan heb, met nog 10 vakken die ik moet halen. Het zal natuurlijk echt weer ander zijn per blok, maar ik ben zo blij dat de basis gelegd is en dat die voor mijn gevoel goed gaat. Ik moet wel zeggen dat ik onwijs druk ben, maar dat ik dat ook wel lekker vind. Ik heb niet echt rust in mijn reet en ik ben ook niet iemand die lang kan genieten van niks doen, dus dit is wel echt aan mij besteed. Ik ga in elk geval door met hard werken en mijn best doen en hopelijk geef ik jullie dan in juli een update dat de pre-master in the pocket is! Echter wil ik ook weer niet te hard van stapel lopen. Ik bekijk per vijf weken hoe het gaat en laat alles op mij afkomen. Ik ga mijn best doen en hopelijk levert dat goede resultaten op!


Hoe is jouw (eerste) school-/werkmaand bevallen?

Reacties

  1. Ik vind het erg leuk om te lezen hoe het momenteel bij jou gaat! Sociologie klinkt ook als een leuke studie. Ik ben in september ook begonnen aan de pre-master Educational Science in Utrecht. Ik vind het wel een grote omschakeling in vergelijking met hbo, veel statistiek en veel meer onderzoeksgericht. Maar het is wel heel interessant! Hopelijk kunnen we allebei volgend jaar juli zeggen dat we het hebben gehaald.
    Succes!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. zo ontzettend knap dat het zo goed gaat op de uni en dat je het ook naar je zin hebt. ik zit nu in het derde jaar van mijn studie, maar ik ben van plan om straks wel te gaan werken na het afstuderen. ik ben er helemaal klaar mee!!! mijn eerste maand school was echt wennen na zo'n leuke vakantie.
    xoxo djolie

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Mooi dat het zo goed gaat Meagh! Daar mag je best trots op zijn. Ik ben momenteel bezig in mijn huisje, maar dat wil nog niet vlotten, zoals je weet... Zodra dat allemaal op orde is, ga ik actief op zoek naar een baan, maar dat zijn zorgen voor later.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Mooi dat je op je plekje bent! Ik ben momenteel bezig aan mijn minor en ik ga in januari beginnen met afstuderen. Echt spannend.
    Groetjes, Andrea

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten

Log in met je Google-account om sneller een reactie achter te laten zonder te bewijzen dat je een robot bent!