Life is a song (TAG)

Op de blog van Teamconfetti kwam ik de Life is a song Tag tegen. Zoals jullie inmiddels weten, vind ik het altijd erg leuk om een tag in te vullen. Deze tag wilde ik graag doen, aangezien ik erg van muziek hou en het daarom leuk vind om de vragen te beantwoorden! Deze tag draait volledig om muziek. Muziek is voor mij heel waardevol. Het verbind mensen met elkaar, je kan jezelf erin herkennen en voor mij is een bepaald liedje ook altijd gekoppeld aan een bepaalde herinnering of periode uit mijn leven. 



Wie is je favoriete artiest? 

Ik heb niet echt één favoriete artiest. Ik luister vooral naar bands. Als ik één individuele artiest moet noemen is dat Jake Bugg. Hij is echt mijn favoriete singer-songwriter. Maar hij is natuurlijk niet echt een artiest zoals Beyoncé of Taylor Swift. Dat neemt natuurlijk niet weg dat hij geen uitstekende zanger is met steengoede muziek. Hij is in dat opzicht echt mijn favoriete "artiest".

Daarnaast vind ik bands als Billy Talent, Sum 41, Paramore, Green Day en DI-RECT ook helemaal te gek en behoren zij ook tot mijn favorieten! Buiten dat heb ik nog meer artiesten die ik erg goed vind, maar dan vind ik meestal niet alle liedjes even leuke en zijn er enkele liedjes die er voor mij uitspringen. Dit zijn bijvoorbeeld artiesten als Naill Horan, Ed Sheeran, Taylor Swift, Aerosmith en Keane. 

Zing je onder de douche?

Nee, eigenlijk niet. Heel veel mensen zeggen altijd dat ze dit wel doen, maar ik doe dat niet. De douche is voor mij echt een plekje waar ik rust vind en daar hoort mijn valse gezang dan niet bij. Zo mooi zing ik niet, dus dan kan ik beter mijn mond houden en mindful onder de douche gaan staan. 


Wat was de eerste cd in je bezit?

Officieel was dat een cd van Samson en Gert, omdat ik daar vroeger heel erg fan van was (en nog steeds fan van ben...), maar als je het hebt over "echte" muziek, dan was dit een cd van DI-RECT. Dit was hun allereerste album Discover. Ik ben vanaf mijn dertiende de eerste formatie van DI-RECT heel erg leuk gaan vinden. Op YouTube ontdekte ik langzaam hun liedjes en ik wilde veel meer dan dat. Vandaar dat ik destijds bij de Free Recordshop hun allereerste album kocht. Meteen was ik verliefd en daarom heb ik dat album helemaal grijs gedraaid. Sommige liedjes sloten in die periode zo goed aan bij de situatie in mijn leven. Ik herkende mijzelf enorm in de liedjes en ik kon er helemaal in opgaan. Deze cd heeft daarom ook een speciaal plekje in mijn hart.


Als er geen internet bestond (dus ook geen Spotify, YouTube en downloaden) welke cd zou je dan kopen? 

Zal ik je eens wat vertellen? Ik koop nog regelmatig cd's, omdat ik het leuk vind om deze in de auto of via mijn radio te luisteren. Daarnaast vind ik het een goede manier om een goede artiest te steunen. Doordat ik de cd koop, verdient hij/zij er wat geld mee. Het is gewoon leuk om iets tastbaars te hebben van je favoriete artiest. Momenteel staat de cd Heart that strain van Jake Bugg boven aan mijn lijstje om te kopen, maar ook Over The Moon van DI-RECT ontbreekt nog in mijn collectie.




Welke artiest of welk nummer is een guilty pleasure van jou? 

Haha, leuke vraag! Dat zijn sowieso alle liedjes van Samson en Gert en K3. Met regelmaat luister ik die liedjes en ik blijf ze ook echt leuk vinden. Momenteel luister ik het nieuwste liedje Whoppa, van K3, erg vaak. De dj zegt Jimmy Jimmy Shoop Shoop! Whoppa eh! Whoppa oh! 
Maar misschien ligt dit een beetje voor de hand, omdat de meeste van jullie die al van mij weten en je dit soort muziek wel vaker op mijn blog voorbij ziet komen. Daarom zal ik je nog een andere Guily Pleasure geven qua muziek. Ik vind de muziek van Bassie en Adriaan heel erg vermakelijk... Bijvoorbeeld Caribisch carnaval. Plinkie plinkie plong! 

Of Ernst en Bobbie. Ook hun liedjes luister ik heel stiekem wel eens en dan zing ik ook gewoon luidkeels mee (wel als er niemand thuis is of als ik alleen met mijn vriend ben... Oeps!) Zo, nu weten jullie weer wat gênante feitjes van mij! Lach me maar uit!



Welke artiesten heb je live gezien?

Nou dat zijn er aardig wat. Sommige artiesten of bands heb ik vrijwillig live gezien, omdat ik ze zelf er goed vind. Andere artiesten heb ik zo af en toe verplicht live moeten zien, doordat ze bijvoorbeeld in een voorprogramma stonden of op een festival speelden. Dan krijg je vaak ook mensen te horen die je helemaal niet goed vind of die je juist ontdekt doordat je ze opeens hoort spelen. Hierbij mijn lijstje van iedereen die ik ooit eens online heb gezien:

  • Avril Lavigne
  • Make Believe
  • Billy Talent
  • DI-RECT
  • The Deaf
  • Jake Bugg
  • Soul Sister Dance Revolution 
  • Miss Montreal 
  • Guus Meeuwis
  • Go back to the zoo 
  • Simple Plan 
  • K3
  • Samson en Gert


Van wat voor muziek of van welk nummer wordt jij emotioneel?

Er zijn een aantal liedjes waar ik best wel emotioneel van kan worden, omdat ze een bepaalde lading voor mij hebben of omdat de tekst gewoon heel erg mooi is. Ook dit zijn er weer te veel om op te noemen, vandaar dat ik ervoor kies om een selectie te geven.
Crash van Sum 41 is een liedje waar ik altijd kippelvel van krijg en waar ik mijn best voor moet doen om niet te gaan huilen. Alleen die eerste tonen kunnen mij al raken... Ik kan mij zo inleven in die tekst en dan ook nog eens die zielige pianomuziek op de achtergrond. Altijd als ik dit liedje hoor, speelt zich een heel droevig verhaal af in mijn hoofd. Maar het is wel echt een prachtig liedje, ook al is het zo zielig... Daarnaast heeft Sum 41 mij ook heel erg verrast met zo'n gevoelig liedje. Ze zijn immers een punkrock band, maar dit is een mooie ballad. Dit liedje mogen ze ook wel op mijn begrafenis draaien.

Een ander liedje waar ik ook emotioneel van kan worden is All I wanted van Paramore. Dit omdat het mij doet denken aan mijn puberteit, maar ook omdat ik het een prachtige tekst vind met de geweldige stem van Hayley Williams. Dit liedje roept gewoon heel veel herinneringen van vroeger op, waardoor ik altijd een beetje emotioneel word.

Het liedje White dress van Ben Rector bezorgt mij enorm veel kippenvel. Dit wordt sowieso mijn weddingsong als ik naar het altaar loop waar Luuk staat te wachten. Echter is het origineel van Ben Rector, maar die versie vind ik helemaal niet zo mooi. De onderstaande cover van Ryan Bradfort spreekt mij veel meer aan en is veel gevoeliger gebracht. Deze cover moet dan ook afgespeeld worden. Ik zie mijzelf dan al helemaal lopen in een echte witte trouwjurk, naar het altaar, met dit liedje op de achtergrond, terwijl ik een traantje wegpink!




Aan welk nummer heb jij een grote hekel? 

Och heb je even? Ik heb aan zo veel muziek een hekel. Hollandse levensliederen vind ik verschrikkelijk, zoals liedjes André Hazes, Jan Smit, Guus Meeuwis en Frans Bauer. Vreselijk! Ook heb ik een hekel aan de meeste hedendaagse popmuziek. Ik word chagrijnig als ik liedjes op de radio hoor van Justin Bieber, Katy Perry, Bruno Mars, Ariana Grande of Selena Gomez. Maar ook rappers als Kraantje Pappie, Kanye West of Ronnie Flex vind ik maar niks... Dus zo kan ik nog wel even doorgaan. Als ik echt één lied moet kiezen waar ik een bloedhekel aan heb, dan is het Roar van Katy Perry. Sowieso, als ik iets van Katy Perry hoor, zet ik de radio altijd meteen uit of op een andere zender.




Welk liedje heb jij echt te vaak gehoord? 

I gotta feeling van The Black Eyed Peas. Die kwam op een gegeven moment zo vaak op de radio, dat ik het bijna niet meer kon aanhoren. Tot op de dag van vandaag hoor ik dit lied regelmatig voorbij komen als ik in de auto zit en ik heb de radio aan. Ook Get lucky van Daft Punk heb ik veel te vaak gehoord en komt mij ook echt mijn neus uit.




Aan welk nummer heb je een speciale herinnering? Welke herinnering brengt dit nummer naar boven als je het luistert?

Heel veel liedjes hebben voor mij speciale herinneringen. Zoals ik aan het begin van de blog al zei, veel liedjes zijn voor mij gekoppeld aan een bepaalde herinnering of periode uit mijn leven. Ik kan er wel een aantal noemen. Het nummer Rollercoaster van DI-RECT haalt bij mij speciale herinneringen naar boven, omdat toen mijn liefde voor rockmuziek begon. Toen ik dat liedje hoorde, was eigenlijk alle andere muziek slecht en was dit het enige wat ik nog wilde luisteren. Sindsdien ben ik enorm blijven plakken aan dit genre en is het nog steeds mijn favoriet. Ik weet nog hoe de muziek bij mij binnen kwam. Alsof het uit mijn leven gegrepen was: de teksten, de muziek die er precies bij paste. Alles klopte.

Een andere leuk liedje waar ik mooie herinneringen bij heb is La Camisa Negra van Juanes. Dit lied kwam uit toen ik een jaar of negen was en toen het zomer was. Het doet mij altijd denken aan de zomers die ik beleefde in mijn kindertijd. Lekker onbezorgd zijn, op vakantie gaan naar onze bungalow in België, met de auto rijden langs de kust, barbecueën en laat opblijven. Het liedje roept voor mij veel herinneringen op uit die zomervakanties, omdat dit liedje veel gedraaid werd tijdens mijn vroegere zomervakanties. Het staat voor mij echt voor die kinderlijke onbezorgdheid.

Tot slot is Enchanted van Taylor Swift een liedje dat bij mij hele warme gevoelens en herinneringen oproept. Dit liedje luisterde ik namelijk heel vaak achter elkaar toen ik verliefd begon te worden op Luuk. Dit liedje heeft iets magisch qua muziek en de tekst sloot zo erg aan op mijn situatie destijds. Het is echt een zoetsappig liedje. Als ik dit lied hoor, krijg ik er nog steeds kippenvel van en denk ik echt terug aan de maanden voor en tijdens dat ik Luuk aan het daten was en voor onze relatie officieel werd. Echt, als ik het liedje hoor, voel ik die kriebels weer en denk ik terug aan die onzekere en spannende fase die ik 3,5 jaar geleden doorliep met Luuk. Leuk om op terug te kijken!

Natuurlijk heb ik nog veel meer liedjes met herinneringen, maar dit zijn voor mij de eerste die even te binnen schoten! Anders wordt het een hele waslijst.


Aan welk liedje heb jij speciale herinneringen?


Reacties

  1. Leuke tag! Elke keer als ik het liedje Perfect of Thinking out Loud van Ed Sheeran hoor, word ik altijd een beetje emotioneel. Dat zijn echt mijn favoriete liedjes, waar ik veel mooie herinneringen aan heb!
    Groetjes, Andrea

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten

Log in met je Google-account om sneller een reactie achter te laten zonder te bewijzen dat je een robot bent!