Hondencafé Le Waf in Lille | Mijn bezoekje

Begin augustus was ik samen met mijn vriend Luuk naar het hondencafé Le Waf in Lille, een plaatsje in Frankrijk, net over de Belgische grens. Wij waren daar speciaal een nachtje heen gegaan om het hondencafé te bezoeken, maar daardoor hebben wij ook nog wat andere dingen in Lille gedaan. Het hondencafé was dus wel de hoofdreden en daarom wil ik jullie er alles over delen!





Hoe heb ik het bestaan ontdekt?

Ongeveer een jaar geleden kwam ik via de site Upcoming dit artikel tegen. Het artikel ging over het feit dat er in Europa voor het eerst een hondencafé was geopend. Als dierenliefhebber moest ik er natuurlijk naartoe, maar steeds vond ik er de tijd niet voor. Anders was ik er natuurlijk al veel eerder heen geweest! Toen ik eindelijk een lange vakantie had, was het zo ver! Samen met mijn vriend Luuk zou ik twee daagjes en een nachtje naar Lille gaan om het hondencafé te bezoeken. Een wens die uitkomt!


Het concept

Le Waf is een initiatief van de oprichtster Ophelié Poillion. Zij is het café begonnen na een crowdfundingsactie, waarin zij een hoog bedrag ophaalde om dit mooie idee uit te werken. In het hondencafé wonen vijf vaste honden en drie tot vier honden die beschikbaar zijn ter adoptie. De honden die ter adoptie beschikbaar zijn, komen vaak van de straat of vanuit een asiel. In Frankrijk leven er namelijk relatief veel honden op straat, wat super zielig is! Het hondencafé biedt hen dan opvang en zorgt ervoor dat deze honden een nieuw en warm thuis krijgen. In het filmpje hieronder, zie je de een campagne voor de crowdfunding die Ophelié heeft gemaakt: 



Wanneer je het hondencafé bezoekt, betaal je standaard vijf euro per persoon als entreegeld. Voor deze vijf euro, mag je onbeperkt thee, koffie en limonade drinken. Wanneer je iets wilt eten, zul je daar extra voor moeten betalen. Hoewel dit geen grote bedragen zijn hoor. Vaak kosten de lekkernijen die in het hondencafé worden verkocht tussen de twee en vier euro. Als het rustig is, mag je zo lang blijven als je wilt in het café, maar wanneer het een drukke dag is, werkt het café met een tijdslot-systeem. 
Het is trouwens niet toegestaan om je eigen hond mee te nemen naar het café, omdat het niet zeker is hoe de andere honden daarop reageren. Ook kun je niet zomaar met je kinderen naar het café. Dit moet op voorhand worden doorgegeven aan de eigenaresse. Niet alle honden kunnen namelijk bij kleine kinderen. Er zijn in het café speciale dagen en tijden waarop kinderen onder de tien jaar welkom zijn. 


Het café is absoluut niet stijf of formeel, maar je zou er gerust met een zakenrelatie heen kunnen om te vergaderen. Ook is het café leuk voor stelletjes die op date gaan, vriendinnen, gezinnen en ouderen. Eigenlijk voor iedereen die van honden houdt is dit café leuk om eens te bezoeken! 


De honden 

Er wonen momenteel vier vaste honden in het café. Bij ons bezoek stelde de eigenaresse, Ophelié, de honden ook even aan ons voor, zodat je weet wat zij wel en niet leuk vinden en wat hun karakter is. 
Allereerst ontmoette ik Muffy, een goudkleurige, ondeugende labrador. Muffy was rustig aan het slapen toen ik naast haar kwam zitten, maar al snel veranderde dat. Muffy bleek een hele grappige hond te zijn. Ze wilde de personeelsruimte in, maar dat kon niet. Er zat namelijk een hek tussen, zodat de honden daar niet in konden lopen. Zo slim als Muffy is, gaf ze een duw met haar poot tegen het hek, waardoor het hek open ging. Weg was Muffy! Dit deed zij niet één keer, maar drie keer. Totdat Ophelié het hek op slot deed. Ook moesten de gasten van het café heel erg oppassen. Zodra zij eten bestelde, kwam Muffy er meteen aan. Haar pootjes legde ze op tafel en daarna deed ze haar uiterste best om het eten van je bord te kapen! 


Ook Marley en Zazou wonen in het hondencafé. Dit waren wat meer rustige honden, die vooral op de achtergrond waren. Zij lagen voornamelijk te slapen of te knuffelen met bezoekers van het café. Vooral Zazou wilde graag met rust gelaten worden, dus wij hebben haar maar niet al te veel opgezocht. Gelukkig waren er nog genoeg andere honden!

Mijn favoriete hond was Wookie. Zij is ook een vaste bewoonster van het café. Wat een vrolijk en mooi hondje was dat! Ook Wookie was een vrij rustige hond. Zij kwam naar ons tafeltje toe. Ik aaide haar en sindsdien is ze heel ons bezoek ook niet meer weggegaan. Ze bleef heel de tijd naast mij liggen en wilde continu geaaid worden. Super lief natuurlijk, de knuffelkont! Wookie kon zelfs een beetje jaloers zijn. Wanneer er andere hondjes onze richting op kwamen om geaaid te worden, blafte Wookie hard. Ze claimde ons en zei waarschijnlijk: "Mijn mensen, ga weg!" 


Dan waren er ook nog drie adoptie hondjes. Moustique, een klein en heel druk hondje. Deze heeft geen moment stil gezeten tijdens ons bezoek en was continu aan het rennen, spelen en blaffen als er nieuwe bezoekers binnen kwamen. Ook wilde zij continu aandacht!


Brunel was een hond die wij nogal lelijk vonden, maar dat neemt niet weg dat het geen leuke hond was! Hij was in vergelijking met de andere honden groot en lomp. Hij stak heel de tijd zijn tong uit (die gaat ook gewoon niet naar binnen) en kijkt best depri, hoewel hij natuurlijk wel met zijn staart kwispelde als hij blij was!


Tot slot was er ook nog een puppy die je kon adopteren, Kozmo. Een hele kleine puppy die bij binnenkomst heerlijk lag te slapen bij de toonbank. Wat later kwam hij meer tot leven en speelde hij wild met Moustique en Brunel en deed hij ook nog eens een plasje midden in het café... Geen nood! Dan is er altijd nog een belletje waar je mee kant schudden, zodat het personeel de plas komt opruimen.



Mijn ervaring 

Op voorhand had ik erg hoge verwachtingen van het café. Ik wilde er zo graag en zo lang al naartoe. Gelukkig heeft dit café mij absoluut niet teleurgesteld. Voor mij was het hondencafé echt een paradijs! Meer dan 100 foto's zijn er gemaakt van mij en de honden, ik heb elke hond uitgebreid geaaid en geknuffeld en ik genoot van de heerlijke koppen thee. Elke hond vond ik lief, maar toch was mijn grote favoriet Wookie! 

Ook het personeel was erg aardig. De eigenaresse was zeer vriendelijk en sprak vloeiend Engels, wat wij wel fijn vonden aangezien we maar een paar woorden Frans spreken. Bij binnenkomst kregen we een duidelijke uitleg, met rondleiding en kennismaking met de honden en wij zagen dat meerdere gasten dit kregen die voor het eerst in het café kwamen. Dit vond ik erg goed, aangezien je dan weet wat wel en niet kan bij de honden. Het personeel was ook erg goed voor de honden. Ze corrigeerden hen wanneer dat nodig was, maar ook beloonden ze de honden bij goed gedrag. 

Ik vond het ook prettig dat ik onbeperkt thee mocht drinken. In totaal zijn wij bijna drie uur gebleven. Dit was mogelijk, omdat het erg rustig was! Toen wij binnenkwamen, was er slechts één bezoeker in het café. Deze ging na een half uur weg, waardoor wij het café ruim drie kwartier voor onszelf hadden. Daarna kwamen er een moeder en een zoon binnen en later  nog een gezin en een stel. Wat vond ik het een privilege om drie kwartier lang de honden voor mijzelf te hebben! Echt geweldig! Echter had ik van de andere bezoekers geen last hoor, genoeg honden voor iedereen! 

Naar mijn idee waren de honden ook erg goed getraind. Ze luisterden erg goed naar het personeel. Soms deden zij ondeugend of iets stouts, maar zodra het personeel daar iets van zei, was het ook echt klaar. Het gekke gedrag van de honden zorgde ook voor hilarische momenten in het café, maar gelukkig resulteerde dit niet in slecht gedrag. De honden oogden ook verzorgd en gelukkig. Volgens mij hebben zij het erg goed in het café! 


Wij zijn drie uur in het café gebleven en eigenlijk was ik helemaal niet weg te slaan, maar op een gegeven moment is het gewoon tijd om te gaan. Ik vond het jammer dat wij weggingen en dat het zo snel voorbij was, want ik had mij er enorm op verheugd. Nu heb ik wel hele mooie herinneringen gemaakt en weet ik zeker dat ik nog eens een keertje terug ga! Ik zou dit café aan iedereen aanraden die van honden houdt. Het is eventjes rijden, maar dan heb je ook wat! Daarnaast kun je, net als wij, de stad Lille zelf ook een bezoekje brengen! 

Meer informatie

Ben jij enthousiast geworden over dit café? Wil jij ook een bezoekje brengen of meer te weten komen over het café? Dan heb ik hier nog wat handige linkjes voor je en het adres van het hondencafé, zodat je zelf ook een bezoekje kunt gaan brengen! 


Zou jij een bezoek willen brengen aan het hondencafé?

Reacties

  1. Leuke blog Meag! Lijkt mij ook echt een heel leuk café. Die honden zien er lief uit en het is zeker een mooi initiatief van de oprichtster!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Awwwww! Dat café ziet er zo super leuk uit! Wat een lieve honden. Ik wist niet eens dat zo'n soort café bestond. Ik dacht dat er alleen maar kattencafé's waren! Hier wil ik ook echt een keer naartoe! Overload en schattigheid! <3
    Groetjes, Andrea

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik heb wel eens van het hondencafé gehoord, een vriendin van mij is daar geweest en die sprak er al net zo enthousiast over als jij! Zelf ben ik een beetje bang voor honden, dus ik zou er niet heel snel heel gaan, maar toch leuk dat jij je daar zo hebt vermaakt!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ik had nog nooit van een hondencafe gehoord maar wat een super idee! Wij hebben zelf een Golden retriever en ik ben gek op honden. Lijkt me zo leuk om tussen de hondjes thee te drinken!

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten

Log in met je Google-account om sneller een reactie achter te laten zonder te bewijzen dat je een robot bent!