Het afstuderen is begonnen

Je leest het goed! Inmiddels zit ik in de laatste fase van mijn studie HRM aan de Hogeschool Leiden en ben ik begonnen aan mijn eindstage en scriptie. De tijd is enorm snel gegaan en de afgelopen vier jaar zijn voorbij gevlogen, wellicht doordat ik zoveel plezier heb gehad tijdens mijn studie. Graag wil ik vandaag wat dieper ingaan op waar ik mijn afstudeeronderzoek over doe en hoe ik de komende periode voor mij zie, met als einddoel om in juli te horen dat ik mijn hbo-bachelor op zak heb!



Afstudeerthema en richting 

Begin februari ben ik begonnen aan het schrijven van mijn afstudeerscriptie. Deze voer ik uit binnen de HRM-afdeling van mijn eigen hogeschool. Dit vraagt wel van mij dat ik de school als een organisatie zie met medewerkers, een directie, managers en allerlei andere facetten die een gewone organisatie heeft. Ik moet niet meer door de ogen van een student kijken, maar meer door de ogen van een echte, volwaardige medewerker. Toen ik de opdracht kreeg, wist ik al vrij snel dat het zou gaan om de vernieuwing en verbetering van het performance management systeem binnen de hogeschool. Performance management houdt eigenlijk de functionering, beoordeling, ontwikkeling en beloning van medewerkers in. Een heel interessant thema, waar ook mij interesse ligt. Zelf hou ik meer van de 'doorstroom'-kant van HRM, wat ik inhoudt dat je vooral kijkt naar het huidige kapitaal aan personeel in je organisatie en dat je deze ontwikkelt, begeleidt, coacht en beoordeelt. Al eerder heb ik in deze blog uitgelegd wat mijn studie precies inhoudt, dus mocht je nog steeds niet weten wat ik studeer, dan kun je dat daar nog even teruglezen.

Mijn afstudeerrichting is dus doorstroom, maar er zijn ook studenten die voor instroom of uitstroom gaan (bij instroom denk je meer aan werving en selectie, employer branding, HR-beleid en verzuim en bij uitstroom denk je meer aan ontslag, pensioen en outplacement). Dit is ook echt mijn voorkeursrichting geweest, dus daar heb ik onwijs veel geluk mee gehad. De afstudeeropdrachten liggen namelijk niet voor het oprapen en als je dan een opdracht krijgt met een thema waar je minder mee hebt, dan kan dat best zuur zijn. Je moet immers vijf maanden lang werken aan de opdracht. Gelukkig is dat bij mij allemaal goed gekomen!

De hogeschool is dus bezig met het vernieuwen van het performance management systeem, wat inhoudt dat ze een nieuwe manier willen van beoordeling en ontwikkeling van medewerkers. De jaarlijkse functionerings- en beoordelingsgesprekken moeten er heel anders uit gaan zien. Ze moeten effectiever, efficiënter en meer een continu proces zijn dat niet uit het oog verloren mag worden. Momenteel is dat wel het geval en heeft een beoordeling vaak geen meerwaarde. Een negatieve beoordeling komt vaak onverwacht, wat niet prettig is voor een medewerker. Een positieve beoordeling wordt vaak luchtig over gedaan, alsof het niets is.
Meerdere organisaties zijn hiermee bezig, het leeft heel erg, dus niet alleen de hogeschool is hiermee bezig. Al sinds december zit ik in een projectgroep binnen de afdeling HR die het nieuwe systeem aan het ontwikkelen is. Ik ben niet 'de stagiaire', maar echt een volwaardig lid van de groep, waarvan mijn inbreng net zo belangrijk is als elk ander lid van die groep. In die groep zitten docenten, HR-adviseurs, managers en directie, dus niet de minste professionals! Daarom is het extra fijn dat ze mij als volwaardig lid beschouwen die net zo veel in te brengen heeft als ieder ander.
Inmiddels hebben we ook een nieuw systeem bedacht en wil de afdeling HR dit ook gaan implementeren. De vraag die ik voor mijn scriptie zal onderzoek is dan ook: Wat is er nodig om het nieuwe performance management systeem van de Hogeschool Leiden succesvol te implementeren?

Deze vraag is eigenlijk ontstaan, doordat we wel leuk een nieuw systeem bedacht hebben, maar dat zorgt er ook voor dat er sprake is van een grote verandering binnen de organisatie. Laat de mens nou net een wezen zijn dat niet van verandering houdt. Dit gaat sowieso weerstand opleveren en het vraagt ook om andere rollen en manieren van leiderschap van managers en leidinggevenden. Aan mij dus de vraag hoe we dit het beste kunnen tackelen en ervoor kunnen zorgen dat de implementatie van het nieuwe systeem een succes is. We willen natuurlijk voorkomen dat al dat harde werk en die ontwikkelingen van het nieuwe systeem niet voor niets geweest zijn. 


Hoe bevalt het tot nu toe?

Tot nu toe bevalt het heel goed. Ik voelde mij zeer welkom op de afdeling HRM van mijn hogeschool. Het is wel gek om hier nu als medewerker rond te lopen, in plaats van als student. Ik ben heel warm en welkom ontvangen en voel mij nu al op mijn plek in de organisatie. Ik heb echt het gevoel dat mijn inbreng, werk en mening gewaardeerd wordt en ik kan ook echt mezelf zijn tegenover mijn collega's. Dat heb ik tot nu toe op nog geen enkele stageplaats ervaren, dus er gaat echt een wereld voor mij open. De medewerkers hier staan zo op voor stagiairs en waarderen echt wat je aan het doen bent. De collega's komen heel oprecht over. Laatst was er zelfs een collega die ik helemaal nog niet kende. Ze stelde zichzelf aan mij voor en vroeg ook meteen of ik mee kwam lunchen. Zo hartelijk! Ik voel me heel welkom.

De plaats waar ik werk is ook leuk. De ene keer werk ik op een kantoortje op mijn hogeschool en de andere keer zit ik in een ander gebouw nabij het station. Daar is het heel open en kijk je ook echt uit op de weg en op de sporen van het station. Een hele leuke locatie. Ik vind het ook leuk om wisselend op school en op een 'echt' kantoor te werken. Op beide locaties kan ik rustig aan mijn scriptie werken. Op welke locatie ik werk hangt er vanaf welke mensen ik die dag moet spreken en met wie ik een afspraak heb.

Ook met de scriptie gaat het goed. De probleemstelling is echt al het halve werk, als je die eenmaal hebt, kun je meteen aan de slag gaan. Ik ben dus aardig op weg. Ik heb een planning gemaakt en volgens de planning loop ik prima op schema. Hopelijk blijft dat ook zo. Ik heb er wel vertrouwen in dat het goed gaat komen, maar ik moet wel strak mijn planning in de gaten houden. 


Spannende tijden

De komende vijf maanden zijn spannende tijden. 4 juni is de deadline van mijn scriptie en het liefst heb mijn scriptie half mei al af, zodat mensen hem kunnen proeflezen en zodat ik nog ruim de tijd heb om aanpassingen te doen. Ondanks dat het nog ver weg lijkt, gaat het wel echt een race worden om alles op tijd te halen en voor elkaar te krijgen. Veel mensen onderschatten vaak de tijd die ze krijgen. Ze denken dat er genoeg tijd is en komen op het laatste moment in de knel te zitten. Dit hoop ik te voorkomen door goed te plannen en trouw te werken aan wat er op mijn planning staat.
Eind juni is de uitslag van mijn scriptie en dan weet ik dus ook of ik mijn HRM bachelor-diploma gehaald heb of dat ik een herkansing heb. Heel spannend... Ik zie er ook best wel tegenop. Alles is zo goed gegaan de afgelopen vier jaar. Ik ben dan altijd bang dat het net voor de finish mis gaat. Meer dan mijn best kan ik niet doen, maar ik hoop heel hard dat ik het in één keer haal. Daar ga ik in elk geval wel keihard voor werken! Zo kan ik hopelijk in de zomer vieren dat ik mijn bachelor diploma op zak heb!



In welke fase van je studie zit jij?

Reacties

  1. ik snap dat dit spannende tijden zijn. hier werk je namelijk vier jaar lang naartoe en dan ben je er bijna. ik heb er alle vertrouwen in dat je het goed gaat doen hoor! veel succes en plezier de komende tijd en hou ons op de hoogte!

    xoxo djolie

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Heel veel succes Meaghan! You can do it! Je studeert echt op een leuk onderwerp af. Ik ben ervan overtuigd dat we beide in juli kunnen zeggen dat we ons diploma gewoon in the pocket hebben en dat we gaan gewoon hbo opgeleid zijn. Dat moeten we dan wel uitgebreid gaan vieren hoor!

    Xxx Maaike

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Succes met afstuderen! Dat gaat je vast lukken. Ik zit momenteel in het derde jaar van mijn studie en ik ben dus volgend jaar aan de beurt. Ik vind het heel spannend om een scriptie te schrijven. Ik hoor er best wel wat horrorverhalen over...

    Groetjes,
    Andrea

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten

Log in met je Google-account om sneller een reactie achter te laten zonder te bewijzen dat je een robot bent!