Het begin van mijn laatste jaar als HRM studente

Het is zo ver. Na drie jaar te hebben gestudeerd en ook alle punten behaald te hebben, ga ik eindelijk mijn laatste jaar in. Eigenlijk vind ik de tijd veel te snel voorbij gegaan. Ik weet nog als de dag van gisteren dat ik begon als eerstejaars studente. Nu zit ik in het vierde en laatste jaar en dat is toch wel spannend! Ik ga mij bezighouden met de twee minoren die ik ga volgen, de voorbereiding op mijn universitaire vervolgopleiding en met afstuderen. Allemaal heel spannend! Ik blik in deze blog terug op mijn studententijd tot zo ver en kijk ook alvast vooruit naar wat gaat komen. 





Minoren volgen

Dit jaar begin ik de eerste twee periodes van het schooljaar met twee minoren. Minoren zijn vakken en/of onderwerpen die je zelf kiest om jezelf te verdiepen in je hoofdstudie of juist te verbreden op een andere gebied, dat wel aansluit op je studie. Een minor kun je volgen op je eigen hogeschool of universiteit, maar je kunt dit ook op andere scholen in Nederland doen of zelfs in het buitenland. Ik had de keuze om 1 minor te doen van 30 studiepunten (die duurt dan twee periodes) of 2 minoren van 15 studiepunten (per minor duurt dit dan 1 periode). Ik koos ervoor om 2 minoren van 15 studiepunten te doen en mij dus te verbreden. Bij 1 minor van 30 studiepunten ga je je meer verdiepen, maar ik was een beetje bang dat ik het saai ga vinden om 2 periodes aan hetzelfde onderwerpen te werken.

De eerste minor die ik de eerste periode ga volgen is de minor werken in groepen, ofwel groepsdynamica. In eerste instantie dacht ik dat deze minor niet bij mij zou passen, omdat ik het haat om groepsprojecten te doen en met andere mensen samen te werken die ik niet goed ken. Echter bleek de minor daar niet over te gaan. Het gaat over hoe je zelf bent in een groep. Welke rol neem jij aan in een groep? Hoe reageer jij op beslissingen in de groep waar je het (niet) mee eens bent? Sta je op de voorgrond of ben je teruggetrokken? Je wordt je heel bewust van hoe jij je gedraagt en hoe je functioneert in een groep. Het draait veel om zelfreflectie en ook om de uitdaging om gedrag te veranderen. Als je dominant bent in een groep, is het de uitdaging om wat meer naar de achtergrond te treden. Wanneer je juist op de achtergrond staat, kan het voor jou een doel zijn om wat meer de leiding te pakken. Verder krijg ik ook theorie over gedrag en groepsdynamiek en ga ik zelf interventies uitvoeren in groepen. Ik moet samen met een kleine projectgroep onderzoek doen naar gedrag in een bepaalde groep en hoe dit veranderd kan worden. Dit moet dus een groep zijn waarin de samenwerking of verhoudingen niet lekker lopen. Dit kan zijn op iemands bijbaan, sportvereniging of op een kantoor. Je leert dus heel erg veel. Ik denk dat ik hier later veel aan kan hebben, omdat ik dan heel bewust ben van hoe ik mij zelf in een groep opstel, maar ook hoe ik groepsgedrag kan veranderen of hoe ik met een groep kan omgaan.

De tweede minor ga ik vanaf half november volgen en dat is de minor op weg naar je universitaire master. Deze minor volg in niet op mijn eigen school in Leiden, zoals de eerste minor, maar deze volg ik op een andere school in Den Haag. Na mijn HBO-bachelor, wil ik nog graag een universitaire master gaan volgen. Deze minor is echt voorbereiding op universitaire vaardigheden die je moet beheersen om mee te komen op de universiteit. Ik zal onder andere statistiek en Engels krijgen, maar ook ga ik een klein onderzoek doen zoals universitaire studenten dat doen en zal ik getraind worden om wetenschappelijke teksten en vraagstukken te leren lezen en behandelen. Deze minor klinkt wel een stuk saaier dan de minor werken in groepen, maar hij is voor mij zeker net zo nuttig en interessant. 


De zoektocht naar een universitaire master

Om dan maar meteen in te haken op wat ik hierboven schreef. Dit is ook het schooljaar waarin ik mij ga oriënteren op een goede en passende universitaire master. Ik zal mij dus moeten gaan inlezen in de masters die voor mij beschikbaar zijn en waarvan ik vanuit HBO kan doorstromen. Ik moet letten op verschillende pre-master programma's (dit is voor iedereen die geen bijpassende universitaire bachelor heeft gedaan of dus voor HBO studenten die doorstromen) en op de bijbehorende master die ik wil volgen. Dingen als arbeids- en organisatiepsychologie, filosofie in ethiek van arbeid en personeel en arbeidssociologie vind ik hele interessante masters. Dit zijn dus zeker opties! Ook moet ik gaan kijken naar welke universiteit ik wil gaan. Ik wil sowieso niet op kamers, dus het wordt waarschijnlijk een universiteit in Rotterdam, Leiden, Tilburg of Utrecht. Dus echt steden die voor mij nog (net) te doen vallen met reizen. Ik moet open dagen bezoeken en met masterstudenten spreken die de betreffende master volgen. Ik wil mij goed oriënteren en de juiste keuze maken. Ik moet er immers nog 2 jaar plezier aan beleven en er ook hard voor werken. 


En dan ook nog die afstudeerstage 

Na de minoren, is het tijd voor een afstudeerstage van ongeveer 5 maanden. Ik mag weer keihard gaan zoeken naar een organisatie die een leuke HR-opdracht voor mij heeft liggen. Zoals sommige van jullie weten, was de zoektocht naar mijn eerste twee stages geen makkie... Ik ben heel vaak afgewezen door mijn jonge uiterlijk en ik ben een beetje bang dat dit nu weer gaat gebeuren.. Het scheelt wel dat ik nu een hele boel ervaring heb en veel meer kennis dan ongeveer twee jaar geleden, maar dat neemt niet weg dat ik op zie tegen de gesprekken die ik met bedrijven moet voeren en met de zoektocht naar een stage. Ik weet dat het uiteindelijk goed gaat komen en dat ik ook wel een organisatie ga vinden. Het is alleen dat het misschien weer veel moeite, tijd en aandacht kost voor mij om iets te vinden. Bij studiegenoten van mij gaat het allemaal net wat makkelijker en sneller om een organisatie voor zich te winnen en daar ben ik best jaloers op.

Als ik eenmaal een afstudeerstage heb, moet ik de opdracht ook nog goed gaan volbrengen. Ik ben ook benieuwd wat voor opdrachten mij geboden gaan worden en of ik hier plezier uit ga halen of dat het stom is en alleen moet om mijn papiertje te halen... Je hebt namelijk niet altijd voor het zeggen wat je wil gaan onderzoeken en adviseren. Dat ligt er ook maar net aan wat op je pad gaat komen. In  het afstuderen heb ik dus veel minder zin dan in mijn minoren. Ik hoor er best wel wat horrorverhalen over. Ik ga proberen om het beste ervan te maken, maar dat neemt niet weg dat ik tegen dit gedeelte van het jaar enorm opzie.


De tijd gaat snel 

Mijn laatste jaar als HRM-studente... Wat is de tijd snel gegaan. Echt bizar, niet normaal... Ik weet nog dat ik net als student begon en dat het allemaal nieuw en spannend was. Ik schreef toen een blog over mijn eerste week als student. Ik heb deze laatst zitten terug lezen, maar het lijkt nog wel een maand geleden dat het mijn eerste week als student was. Ik weet nog zo veel van die tijd. Ik weet nog precies welke vakken ik volgde, dat ik het lastig vond en onzeker was of ik het HBO-niveau wel aan zou kunnen. Ik schrok van de hoeveelheid pagina's die ik moest samenvatten en leren. Ik was blij dat ik niet meer zo veel onzin leerde als op de middelbare school. Dat is niet helemaal waar... Ook op het HBO leer je onzin, maar wel een stuk minder dan op de middelbare. 

Ook weet ik nog dat ik vorig jaar rond deze tijd nog stage liep bij Albron Port Zélande. Toen dacht ik dat het nooit zou eindigen. Ik had het niet meer naar mijn zin, de dagen werden steeds langer en mijn harde werk werd ook niet gewaardeerd. Inmiddels ben ik klaar, heb ik het overleefd en ben ik een hele grote en leerzame ervaring rijker. De tijd is na mijn stage ook heel erg snel gegaan. Tijdens mijn stage was dat echt even een dipje en kroop de tijd voorbij, maar sindsdien is het alleen maar hard gegaan. Ik ben volgend jaar rond deze tijd (als alles goed gaat en ik op schema blijf lopen) klaar met mijn eerste studie. Nogmaals, het is bizar. Ik besef het niet goed. Aan de ene kant voel ik mij nog steeds dat onwetende en onzekere meisje dat ik was toen ik begon aan mijn studie, omdat ik mij qua persoonlijkheid niet anders voel dan voor ik begon aan mijn studie. Alleen heb ik zo veel geleerd, zo veel ervaring op gedaan, mij persoonlijk ook ontwikkeld en ben ik volwassener geworden. Nog even doorzetten en ik heb iets bereikt in mijn leven, wat ik altijd al gewild heb: mijn hbo-bachelor halen. 


Hoe ver ben jij nu met jouw studie?

Reacties