Einzelgänger zijn

Alleen zijn, daar ben ik eigenlijk best goed in. Als je me zou vragen of ik een week alleen op een onbewoond eiland moet zitten of een week lang moet feesten samen met 50 andere mensen, waarmee je moet socializen, dan zou ik meteen zeggen dat ik naar dat onbewoonde eiland wil. Het is niet dat ik mensenschuw ben en niet sociaal kan doen. Ik kan best sociaal doen en ik hou ook wel van kletsen, alleen ben ik gewoon veel liever alleen. 





Er is niks mis met een einzelgänger zijn

Of het nu een paar uur is of een hele week, alleen zijn vind ik best wel fijn. Ik kan het goed en ik heb het ook vaak nodig om indrukken te verwerken en weer even tot mezelf te komen. Na een lange week vol school, stage, afspraken met vriendinnen of familie en onder de mensen komen, heb ik altijd behoefte om weer een tijdje alleen te zijn en mezelf af te sluiten op mijn kamer. Even tot rust komen en geen rekening houden met andere mensen. Ik ben niet een van die mensen die na een drukke week ook nog eens het hele weekend vol gaat plannen met sociale activiteiten als feestjes, festivals en afspraken. Die tijd heb ik juist nodig om alleen te zijn.

Zo heb ik vriendinnen die bijvoorbeeld altijd maar bezig zijn met sociale dingen. Daar is niets mis mee hoor. Ik hoor de leukste verhalen over feestjes, uitgaan, activiteiten die zij op of buiten hun studie ondernemen. Heel interessant allemaal, maar zelf ben ik daar niet een persoon voor om dat ook te doen. Ik heb vriendinnen en studiegenoten die meerdere vrienden en kennissen hebben waar zij regelmatig activiteiten mee doen, terwijl ik mijn echte vrienden op 2 handen kan tellen. Ik heb ook wel kennissen, maar eigenlijk ga ik nooit wat met mensen doen die ik maar vaag of via via ken. Sommige mensen moeten gewoon hun agenda vol plannen, want één dag zonder afspraken is een verspilde dag. Ik zie dat anders, mijn perfecte dag is gewoon thuis, op de bank, samen met Luuk of alleen, rustig een filmpje kijken of muziek luisteren.

Het is niet dat ik er niet van geniet als er sociale activiteiten zijn hoor. Ik vind het heerlijk om met vriendinnen af te spreken, samen te gaan lunchen, naar de spa te gaan, naar een concert of winkelen. Het is juist super om samen dingen te doen. Ook op visite gaan bij of uit eten gaan met familieleden vind ik gezellig, alleen soms heb ik gewoon even me-time nodig. Er is balans nodig in mijn leven tussen sociale activiteiten en gewoon lekker een einzelgänger zijn. Omdat ik een einzelgänger ben, betekent dit niet meteen dat ik niet sociaal ben of niet hou van sociale activiteiten. Ik kan gewoon goed alleen zijn en ik vind het ook niet erg als ik twee weken lang geen mensen om mij heen heb. Ik geniet daar juist van en ik vermaak mij ook prima alleen. Laat mij maar lekker lezen, schrijven, iets leuks kijken, yoga doen, gamen of autorijden. Allemaal prima!

Deze blog schrijf ik naar aanleiding van de maatschappij van tegenwoordig. Jongeren lijken wel heel veel te moeten doen om erbij te horen en status te creëren. Je moet zo veel en je voelt je al snel tot veel dingen verplicht. Sociale activiteiten zijn daar een onderdeel van. Het is tegenwoordig niet normaal als je een feestje mist of een geen zin hebt om met iemand af te spreken. Het is raar als je liever even alleen bent dan onder de mensen. Je moet overal bij zijn, want je zou maar iets missen. Ik vind dat de sociale druk tegenwoordig veel te druk is en dat je vreemd wordt aangekeken als je een keer nee zegt tegen een feestje of afspraak. Altijd moet je dan een speciaal excuus verzinnen waarom je zoiets 'gaafs' niet kunt missen of om de ander niet teleur te stellen. Eigenlijk is dat helemaal niet nodig. Het kan best zijn dat jij een moment voor jezelf nodig hebt. Daar is helemaal niets mis mee. Je hoeft niet bij elk feestje te zijn en ook geen zin hebben in elke afspraak. Sociale activiteiten zijn ook niet alles. Cijfer jezelf niet weg als je tijd nodig hebt voor jezelf. Ik zie dat bij veel leeftijdsgenoten gebeuren. Ik ben er gewoon eerlijk in dat ik ergens geen zin in heb en als ik dat wel heb, dan kom ik meestal zelf wel met het voorstel om iets te doen. Je hoeft geen Instagram perfect leven te volg vol met afspraken in je agenda. Als je net als ik een einzelgänger bent, geef daar dan gewoon aan toe. Alleen zijn is niet eenzaam.

Ben jij een einzelgänger? 

Reacties

  1. wat een goede blog! ook fijn dat je in kaart brengt dat het niet erg is om een einzelganger te zijn, want tegenwoordig moet je echt overal bij zijn om niet buiten te boot te vallen. ik ben ook best wel een einzelganger! ik vind het heerlijk om alleen te zijn op mijn kamer en niemand te spreken, ondanks dat ik hele lieve vrienden heb.

    xoxo djolie

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Zelfde hier! Ik vind het heel leuk om met vrienden en studiegenoten uit eten te gaan en te borrelen, maar wanneer ik een weekend alleen ben en niks in mijn agenda heb staan, kan ik daar ook zo van genieten. Je bent toch niet verplicht om altijd maar wat te doen en niet aan jezelf te denken? Heel herkenbaar deze blog!

    Xxxxxxxxxxxxxxxxxx
    M

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten

Log in met je Google-account om sneller een reactie achter te laten zonder te bewijzen dat je een robot bent!