Laat je stem horen!

Op 15 maart is het weer zo ver. Na vier jaar mogen we weer stemmen! Sommigen zullen voor het eerst gaan stemmen, voor andere (zoals voor mij) is dit niet meer nieuw. Via deze blog wil ik jullie overhalen om te stemmen (als je 18 jaar of ouder bent), want het is zo belangrijk.




Binnenkort mag je weer naar de stembus. De verkiezingen beginnen nu ook alweer echt te leven onder het volk. Met name het oudere volk, dus de vijfendertig plussers.... Maar wij jongeren zijn goed voor 13 zetels in de tweede kamer, dus waarom zouden wij onze stem niet laten horen? Onze stem doet er net zo veel toe als die van oudere mensen. Wanneer de oudere stemmen, stemmen zij op wat goed is voor hen en niet op wat goed is voor onze generatie, de jongeren. Wij moeten nog veel  langer in dit land leven dan dat de ouderen moeten doen, hoe bot dat ook klinkt. Trek daarom je mond open, geef jezelf een schop onder je luie kont en loop 15 maart naar de stembus bij jou in de buurt.

Wees blij met je stemrecht

Persoonlijk vind ik dat wij blij mogen zijn met het stemrecht dat wij hebben. In andere landen hebben mensen, die dat heel graag zouden willen, geen stemrecht. Denk aan landen waar er geen democratie is, maar een dictatuur, aristocratie of het éénpartijstelsel. Sommige mensen zouden heel graag mee willen beslissen wat er in hun land gebeurd, maar dat gaat nu eenmaal niet door de vorm van regeren of de leefomstandigheden waar mensen in verkeren. Jij kunt wel gaan stemmen, want eigenlijk is stemmen een luxe voor ons land. Excuses over dat je geen tijd hebt, niets van de politiek snapt of denkt dat er toch niets met jouw stem gedaan wordt is bullshit. Juist op deze dag kun je eindelijk laten horen wat jij het beste vindt voor Nederland en hoe jij tegen bepaalde dingen aankijkt. Met welke partij ben jij het meeste eens?

Ik snap wel dat je misschien denkt van: met mijn stem wordt er toch niets gedaan. Ze luisteren niet naar mij.
Nee, ze kunnen in Den Haag ook niet voor ieder individueel belang opkomen, maar jij kunt wel de grote richtlijnen meebepalen. Niet stemmen, is ook niets van je laten horen en dan wordt er helemaal niet aan jouw belang gewerkt. Als heel veel mensen zo denken, dan heeft de minderheid van de stemmers de macht, meestal de ouderen, en zal er voor onze generatie ook niets veranderen in ons voordeel. Jouw stem is juist zo belangrijk. Zoals ik net al zei, alle jongeren die mogen stemmen zijn goed voor 13 zetels in de kamer (van de 150). Dat klinkt misschien weinig, maar het is toch aardig wat. Als de opkomst nu nog groter wordt, is daar nog meer invloed op. Wees blij dat je in een vrij land leeft, waar jij (anoniem) kunt stemmen en je mening kan uiten. Stemmen is helemaal niet saai, moeilijk of onzin. Het is juist belangrijk voor onze toekomst. Anders blijven de hoge piefen in Den Haag zelf bepalen wat zij willen. Trouwens, in België zijn alle burgers verplicht om te gaan stemmen, dus het kan altijd nog heftiger!


Ook een politieke noob kan stemmen

Maar wat nou als ik geen verstand heb van politiek? Ik heb mij er niet in verdiept en het interesseert mij eigenlijk niet zo?
Ik vind het persoonlijk geen excuus dat je er geen verstand van hebt, hoe oninteressant jij het ook vindt, het is wel van belang voor je en daarom moet je je erin verdiepen. Belastingaangiften, rekeningen en vervelende vakken op school zijn ook niet leuk of interessant, maar dat moet je ook gewoon doen zonder klagen. Zo moet je stemmen eigenlijk ook een beetje zien als je er geen interesse in hebt of het lastig vindt.

Je kunt natuurlijk eerst de stemwijzer invullen, zodat er richting wordt gegeven op welke partij jij kunt gaan stemmen. De stemwijzer is een advies. Je hoeft dus niet te stemmen op de partij die uit deze wijzer komt. Op de stemwijzer kun je ook alle meningen en standpunten zien van partijen en deze met elkaar vergelijken. Misschien als je niet zo veel met politiek hebt, kun je je er op deze manier beter in verdiepen. Klik hier om naar de stemwijzer te gaan.

Wat je ook kunt doen is eens naar een bijeenkomst gaan in jouw buurt van een politieke partij waar je veel bij voelt. Deze worden nu vaker georganiseerd, omdat de verkiezingen eraan komen. Zo kun je echt met mensen in gesprek gaan en meningen wisselen en informatie opdoen. Het kan ook leuk zijn om daar met een vriend of vriendin heen te gaan die dezelfde politieke voorkeur heeft als jij. Dat maakt alles wat laagdrempeliger.

Ook vind ik dat Tim Hofman heel goed bezig is met zijn actie door Nederland om jongeren over te halen om te gaan stemmen. Hij was in februari ook op mijn school, Hogeschool Leiden, geweest om dit onder de aandacht te brengen. Helaas kon ik daar niet bij zijn, maar ik heb wel verhalen gehoord. Hij overtuigt jongeren echt om wel te gaan stemmen en laat hen ook het belang hiervan inzien. Ik vind het echt een goed initiatief van hem, dus mocht je nog niet overtuigd zijn, zoek op wat Tim Hofman erover te zeggen heeft! Hij kan je misschien nog meer enthousiasmeren.


Gaat Meggie stemmen?

Ik ga zeker stemmen! Ik heb sinds ik 18 jaar ben al twee keer gesteld, één keer voor de gemeente en één keer voor de provincie. Dit keer is het dus landelijk, waar ik best wel excited over ben! Eindelijk mag ik voor het grote werk gaan stemmen! Op mijn blog uit ik mijn politieke voorkeur niet, want ik wil jullie niet beïnvloeden in jullie stem en ik vind ook dat een politieke voorkeur vrij persoonlijk is. Iedereen mag zijn mening hebben, maar sommige mensen kunnen dat niet respecteren en kunnen daar moeilijk over doen, vandaar dat ik besluit niet te vertellen waarop ik ga stemmen. 
Wel wil ik aangeven dat jij je niet door je ouders, vrienden, klasgenoten of wie dan ook moet laten beïnvloeden op wie jij stemt. Als jij links bent, terwijl je familie en vrienden rechts zijn, so what? Dan stem jij toch op een linkse partij. Het is jouw mening en jouw individuele stem. Mogen de beste partijen winnen.


Dus, ga jij 15 maart stemmen? 

Reacties

  1. Goede blog! Ik ga sowieso stemmen, alleen twijfel ik nog tussen VVD en CDA. Deze kwamen er bij mij ook uit via de stemwijzer, maar beide hebben wel dingen waar ik voor en tegen ben. Lastig! Ik hoop het volgende week wel te weten!

    Groetjes,
    Andrea

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten

Log in met je Google-account om sneller een reactie achter te laten zonder te bewijzen dat je een robot bent!