Lage concentratie en motivatie

Zoals de meeste van jullie weten, zit ik sinds 2 december thuis en hoef ik pas half februari weer naar school. Ondanks dat ik thuis ben, moet ik wel aan opdrachten voor school werken, zoals mijn presentatie Engels, mijn stageverslag, mijn onderzoek en mijn implementatieplan die allemaal met mijn stage te maken hebben. Nu is het soms lastig om mij volledig te concentreren, aangezien ik wel heel de dag thuis ben en er zo veel verleidingen en afleidingen zijn. Af en toe verlies ik ook de motivatie om dingen te doen voor school. Uiteindelijk weet ik mezelf na een tijdje weer aan het werk te krijgen en dat komt door een aantal handige trucjes! Deze deel ik vandaag met jullie in mijn blog. 




Maak je doelen niet te groot

Natuurlijk week je wel dat je die hele grote scriptie moet schrijven en dat hij voor een bepaalde tijd af moet zijn. Je doel is dan ook om deze voor de deadline af te krijgen. Alleen is dit doel veel te groot en ook niet SMART (specifiek, meetbaar, acceptabel, realistisch en tijdsgebonden) van aard. Het omvangt te veel en het is te vaag hoe je dit doel gaat bereiken. Zo er voor dat je zo'n groot doel opdeelt ik kleinere doelen en zodoende ook kleinere taken. Je doel is dus niet om je scriptie voor de deadline af te hebben. Nee, doelen hierbij kunnen zijn:
  • Vandaag schrijf ik de inleiding voor mijn scriptie die twee pagina's omvat;
  • Binnen 3 uur wil ik de probleemanalyse voor mijn scriptie af hebben;
  • Aan het einde van deze week wil ik mijn theoretisch kader af hebben en al mijn deelvragen behandeld hebben in mijn scriptie. 
Wanneer je dit soort doelen stelt, dus echt per onderdeel, dan lijkt het al een veel minder grote hap waar je doorheen moet bijten dan het gehele onderzoek. Een andere tip is dat je ook klein moet beginnen. Wanneer je niet zo goed weet waar je moet starten, start dan met hetgeen dat je al wel weet, kan doen of kan invullen. Misschien is dat het laatste onderdeel van bijvoorbeeld je scriptie, maar so what? Als je denkt dat je daar wel mee kunt starten, doe het dan gewoon! Dat is beter dan niets doen en het voor je uit blijven schrijven.  Zorg er gewoon voor dat je doelen zo klein mogelijk zijn en ook SMART voor jezelf zijn opgesteld. Kijk steeds of het haalbaar voor jou is. 


Spreek met jezelf een tijd af waarop je begint en eindigt

Het is heel verleidelijk om heel de dag in je bed te blijven liggen en aan het einde van de middag te denken: ik ga heel de avond werken aan mijn doelen! 
Vervolgens komt het er 's avonds ook niet meer van, want dat ene leuke programma is op tv of je vriendin belt je op en vraagt je mee om te sporten. Daar gaat je doel... Je verliest hem weer uit het oog. Maak met jezelf duidelijke afspraken.
Wat voor mij helpt is vroeg op staan. Ik weet dat ik het heerlijk vind om lang in mijn bed te liggen. Daarom gaat mijn wekker om 8:30 (zodat ik nog een beetje kan uitslapen) en blijf ik tot een uur of 11:00 in bed leuke dingen kijken op de laptop. Daarna kleed ik mij aan en de afspraak met mijzelf is om 12:00 te starten met schoolwerk. Dit doe ik 1,5 uur tot aan de lunch. Om 13:30 lunch ik en daarna werk ik (met kleine pauze's) door tot aan het avondeten rond 18:15. Na het avondeten blijf ik altijd even gezellig zitten en ga ik rond 19:15 weer naar boven. Dan werk ik nog door tot een uur of 21:00 en mag ik daarna van mijzelf stoppen, mits mijn doelen voor die dag behaald zijn. Bijna altijd haal ik mijn gestelde doelen ook!
Je moet maar even kijken qua tijd voor jou werkt. Misschien start jij juist liever in de ochtend, zodat je in de avond meer tijd hebt. Wanneer je het lastig vindt om pauzes te nemen, kun je een wekker zetten tot de tijd dat je weer aan het werk moet. Dan stel je het niet te lang uit. Leg die wekker ook op je werkplek, zodat je er wel heen moet gaan!


Maak een planning

Naast de doelen is het ook belangrijk om een goede planning voor ogen te hebben. Zelf gebruik ik mijn agenda, waarin ik per dag mijn taken en doelen opschrijf die ik wil doen en behalen. Elke keer wanneer ik iets gedaan heb, ga ik er met een felroze markeerstift overheen en zo streep ik mijn lijstje voor die dag af. Ik plan het altijd een week van te voren in, zodat ik nog rekening kan houden met eventuele vrije dagen of dagen dat ik  niet kan. Maak een planning die voor jou realistisch en haalbaar is. Als jij een drukker leven hebt dan ik, bijvoorbeeld door sport of een bijbaantje, plan dan ook allemaal in voor die dag. Wees ook bewust van je eigen gedrag. Wanneer jij weet dat je na je werk geen zin meer hebt om dingen voor school te doen, werk dan aan school voordat je naar je bijbaan gaat. Of ben je juist na het sporten heel energiek en heb je daardoor genoeg motivatie om thuis te werken, plan dan je doel in na het sporten en niet ervoor. Per persoon verschilt die voorkeur. Kijk wat voor jou het beste werkt en verlies je planning niet uit het oog. Hou deze dichtbij je en hou ook ruimte over voor eventuele onverwachte dingen!


Wees je bewust van dingen die je afleiden

Als je aan het werk bent, zijn er zo veel dingen die je kunnen afleiden. Voor mij is de grootste afleiding papier. Al het papier dat ik niet nodig heb, maar toch op mij bureau ligt, kan mij zo erg afleiden! Ik ga het dan zitten lezen of doorbladeren of als ik een boek zie, dan heb ik de neiging om erin te lezen, terwijl ik dat boek op dat moment helemaal niet nodig heb. Daarom moet mijn bureau papier vrij zijn en als er wel papier is, dan moet ik het echt nodig hebben voor mijn werk.
Voor iemand anders kan een afleiding de smartphone zijn, een pen waar je mee gaat tikken of juist je laptop, waarop  je social media checkt. Blokkeer sites waar je vaak op kijkt als je aan het werk bent en leg je telefoon aan de andere kant van de kamer. Naast je op je bureau is altijd een slecht idee. Op je laptop kun je zien hoe laat het is en mocht je geen laptop gebruiken, zet dan een wekker, zodat je weet wanneer je mag stoppen. Zodra jij je bewust bent van je afleidingen, kun jij deze voorkomen.


Zet een beloning voor jezelf neer

Na al dat harde werken moet er ook een beloning zijn. Wanneer je iets tegenover dat harde werken zet, ga je er ook beter je best voor doen. Beloningen kunnen in alle soorten en maten zijn, bijvoorbeeld: 
  • Als ik hoofdstuk 3 heb afgemaakt, mag ik van mezelf een kop thee met een stuk chocolade;
  • Wanneer ik minstens twee uur geschiedenis geleerd heb, dan mag ik van mijzelf een aflevering van die leuke serie kijken;
  • Als mijn scriptie helemaal af is en ik deze heb ingeleverd, dan mag ik van mijzelf dat dure setje sieraden kopen dat ik zo graag wilde, als beloning van al dat harde werken!
Bij kleinere doelen, kun je kleine beloningen stellen en bij grotere doelen kun je jezelf misschien ook wel met wat grotere beloningen, omdat het toch hard werken was en het veel tijd en moeite kostte. Juist door jezelf een schouderklopje te geven op die manier, stimuleer je jezelf nog meer vaart achter je doel te zetten om dit te behalen. 

Vergeet niet om rust te nemen

Wanneer het even niet meer gaat, dan gaat het niet. Iedereen verliest wel eens zijn doel even uit het oog en ziet het allemaal niet meer zitten. Dat is niet erg en je hoeft dan ook niet boos op jezelf te zijn. Iedereen heeft wel eens mindere dagen, dus jij ook. Wanneer je merkt dat je echt je concentratie en/of motivatie verliest, stop dan met je taak. Het heeft geen zin om het af te raffelen of ernaar te gaan zitten staren in de hoop dat het vanzelf goed gaat komen. Stop ermee en neem een pauze, totdat je weer kracht hebt gevonden om verder te gaan. 
Heeft die pauze ook niet geholpen? Dan is je inspiratie misschien even weg of ben je gewoonweg te moe. Neem dan je rust. Doe iets voor jezelf, neem een warme douche, ga vroeg naar bed, kijk een leuke, luchtige serie of doe iets leuks met vrienden. Even een moment voor jezelf is niet erg. Wanneer je een dag of twee verder bent, kun je weer rustig naar je doelen kijken. Misschien moet je deze even bijstellen of misschien heb je weer een heel nieuw inzicht gekregen en kun je weer met een frisse blik aan de slag.


Ik hoop dat jullie wat aan deze tips gehad hebben. Voor mij werken de bovenstaande dingen gewoon heel goed en ik merk dat ik daardoor echt mijn concentratie en motivatie een boost kan geven. Ongetwijfeld hebben jullie vast ook nog tips, deel ze hieronder in de comments!

Wat is jullie beste tip om je concentratie en motivatie te verhogen?



Reacties

  1. Wat een goede tips! Vooral dat van een doel stellen vind ik een hele sterke, aangezien ik het ook altijd groots aanpak en het niet verdeel ik kleinere doelen. Misschien moet ik dat ook eens proberen! Zelf heb ik ook nog een goede tip: samen met een vriend of vriendin leren! Dat is heel gezellig en je kunt elkaar ook meteen overhoren of helpen. Daarnaast gaat de tijd sneller en kun je elkaar stimuleren om door te zetten. Je moet wel leren met iemand die serieus is, anders gaat het niet haha!

    Groetjes,
    Andrea

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Super tips! Daar kunnen nog veel mensen van leren. Inclusief ik!

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten