Wat houdt mijn studie HRM eigenlijk in?

Al meer dan twee jaar studeer ik Human Resource Management aan de Hogeschool Leiden. Nog nooit heb ik echt uitgebreid over mijn studie gepraat. Natuurlijk  heb ik het aantal keer in blogs laten vallen en gaf ik ook terugblikken op mijn studiejaren. Alleen dacht ik dat er misschien nogal wat onduidelijkheid heerst onder mijn lezers over mijn studie. Wat houdt het nu precies in? Waar hou ik mij mee bezig? Wat kan ik er later mee worden? Deze blog gaat dus over de inhoud van mijn studie. Misschien is het ook wel interessant voor jou als je zelf nog een studiekeuze moet maken!




Wat is HRM?

HRM is de afkorting voor Human Resource management (letterlijk: menselijke hulpbron management). Voorheen heette dit P&O (personeel en organisatie) of als je nog verder terug de tijd in gaat heette het P&A (personeel en arbeid). De gehele opleiding heeft dus met personeel te maken. Als HRM'er ben jij de schakel tussen werkgever en werknemer. Je bent dus een soort bemiddelaar tussen deze twee groepen en adviseert over alles op het gebied van strategische/tactische bedrijfsvoering en personeel. Bij HRM is de werkende mens de doelgroep. Mensen worden gezien als het belangrijkste kapitaal dat een organisatie heeft. Een HRM'er beheert dit kapitaal en dat kan in allerlei organisaties, van groot tot klein en van profit tot non-profit. Bijna elke organisatie heeft wel te maken met HR. Wat HRM nu precies is, kan ik je niet vertellen. Daarvoor is het vak veel te breed. Er is ook niet één duidelijke definitie voor. Je kunt er heel veel kanten mee uit. Bij HRM staan personeel en organisatie dus centraal. Als HRM'er moet je van vele markten thuis zijn.  Je moet snappen hoe een organisatie in elkaar zit, hoe een organisatie denkt en wat voor soort personeel er in de organisatie werkt. Verder kom je veel in contact met mensen, maar dan wel op een zakelijke manier. Daarom is het voor veel studenten ook een aantrekkelijke opleiding. De motivatie om voor HR te kiezen is vaak: ik wil iets zakelijks doen, maar ook in contact met mensen komen en niet te eenzijdig werken. Dan is HRM de perfecte match voor jou. 


Wat leer je op de studie? 

De studie is, net als het vak, ook heel erg breed. In het eerste jaar kreeg ik vakken als: bedrijfskunde, communicatie, arbeidsrecht, presenteren, onderzoeken, psychologie, Engels in HR-jargon, bedrijfskundig rekenen, maar ook een vak dat HRM heette. Het eerste jaar was heel breed, want als HRM'er moet  je een brede kennis opbouwen. Verder leerde ik ook verschillende soorten gesprekken te voeren: sollicitatiegesprekken, functionerings- en beoordelingsgesprekken en ontslaggesprekken. In het tweede jaar ligt de focus meer op HR. Nog steeds kreeg ik vakken als bedrijfskunde en rechten, maar we gingen ook dieper in op HR zelf. Ik leerde adviesgesprekken voeren, objectief te luisteren (Nivea), ik gaf sollicitatietraining aan rechtenstudenten en moest een beleidsadvies schrijven voor een echt bedrijf en dit ook presenteren aan het bedrijf. Het werd allemaal steeds serieuzer. Ook begon ik met mijn stage en koppelde ik theorie aan de praktijk, wat bij HR heel belangrijk mis. Momenteel ben ik nog steeds bezig met stage, maar als ik daarmee klaar ben, ga ik op school kijken naar strategisch HRM (beleid maken) en internationaal HRM (hoe ziet HR in het buitenland eruit). Dat laatste wordt geheel in het Engels gedoceerd. Nog steeds allemaal heel breed dus en zeer leerzaam. Zoals ik al zei, je moet van alle gebieden wel iets kunnen, omdat er als HRM'er steeds meer van je wordt verwacht. 



HRM op Hogeschool Leiden

Ik studeer dus HRM op Hogeschool Leiden. Een prima keuze! Ik heb het heel erg naar mijn zin op school. Het contact met de docenten is heel informeel. Alle docenten noem ik gewoon bij de voornaam en iedereen kent elkaar daar. Ook dat is fijn. Het is voor een hogeschool vrij kleinschalig en je wordt niet behandeld als nummer, maar als persoon. Ik heb voor HRM op Hogeschool Leiden gekozen, omdat je daar in het eerste jaar al meteen een stage gaat lopen. Dit is voor 2 dagen in de week, 20 weken lang. Dit doe je in het laatste half jaar van het eerste jaar. Hogeschool Leiden is de enige school die zo'n lange stage in het eerste jaar verplicht en voor die stage krijg je dus ook studiepunten. Ik vond dit een goede keuze, zo ga je meteen de praktijk in en zie je waar je nu precies voor aan het leren bent. Veel HR-studenten die de studie op een andere hogeschool volgen, hebben dan soms spijt of vinden het jammer dat ze niet voor Hogeschool Leiden zijn gegaan. Zij gaan vaak pas in het derde jaar stage lopen. Dan heb je eerste twee jaar theorie gehad en daarna ga je pas de praktijk in. Veel studenten komen er dan pas achter dat zij het helemaal niet leuk vinden, alleen zijn zij dan al te laat om te stoppen. 




In het eerste jaar heb ik dus al een stage gelopen. In mijn tweede jaar liep ik stage (4 dagen per week, 20 weken) en nu in het derde jaar loop ik nog steeds stage, alleen doe ik er nu een onderzoek bij. In mijn vierde jaar moet ik weer een stage lopen, dit keer een afstudeerstage. Zo ben je toch al vier jaar in de praktijk geweest naast alle theorie de je krijgt. Dit was voor mij de hoofdreden om voor Hogeschool Leiden te kiezen. Het heeft echt mijn beeld over HRM duidelijker gemaakt en hierdoor wist ik ook dat het bij mij paste. Als ik op een andere school gestudeerd had, was dit veel onzekerder geweest. 

Verder lijkt de studie HRM op Hogeschool Leiden wel op andere HRM studies. Je krijgt te maken met in- door- en uitstroom van personeel en je wordt net als bij alle andere opleidingen breed opgeleid op allerlei gebieden. Het enige kleine verschil is nog dat niet elke hogeschool HR-jargon in het Engels biedt. Hogeschool Leiden en Haagse Hogeschool zijn tot nu toe naar mijn weten de enige scholen die dit doen. 

Competenties 

Nu vraag je je misschien af over welke competenties je moet ontwikkelen en/of beschikken als jij HRM wilt studeren. Ik noem even de belangrijkste voor je:

  • Plannen en organiseren, als HRM'er is dit heel belangrijk. Je werk is eigenlijk nooit af en daardoor moet je dit goed kunnen. Je moet prioriteiten kunnen stellen en ook goed met stress kunnen omgaan;
  • Adviseren, een groot deel van de HRM'ers gaat de advieskant op. Dit kan voor een organisatie zijn, maar ook voor medewerkers die willen door- of uitstromen. Je zult dus altijd een goed advies moeten kunnen formuleren en de juiste informatie daarvoor kunnen verzamelen. Je moet kennis hebben van kosten, baten, communicatie en je moet overtuigingskracht hebben om een goed advies te geven;
  • Om kunnen gaan met vertrouwelijke informatie, er komt veel gevoelige informatie binnen, zoals cv's, legitimatiebewijzen, maar ook persoonlijke verhalen van medewerkers of het management. Dit moet jij voor je kunnen houden en de informatie ook goed opbergen; 
  • Sensitiviteit, je moet kunnen meeleven met mensen. Luisteren, samenvatten en doorvragen zijn hierbij heel erg belangrijk. Zo probeer je een probleem goed te begrijpen;
  • Mensenkennis, verder is het belangrijk dat je mensenkennis hebt. Op een sollicitatiegesprek moet je er meestal binnen een uur achter komen of iemand geschikt is voor een functie, in het team past en genoeg werkervaring heeft. Ook moet je kunnen beoordelen wanneer iemand liegt, ziek is, angstig is en dergelijke. Je moet hier doorheen kunnen prikken.

Wat kun je na de studie worden? 

Na je studie kun je heel veel verschillende kanten op. Zo veel verschillende, dat ik zelf nog niet eens weet wat ik na mijn studie wil gaan doen. Ik ben heel breed opgeleid en heb van alles een beetje kennis. Er zijn zo veel dingen die ik leuk vind en er zijn ook best wel wat dingen die ik totaal niet zie zitten. Dingen die ik na mijn studie zou kunnen worden zijn: 
  • HR-Adviseur, je werkt op een HR-afdeling en adviseert leidinggevenden, het management en personeel over lastige personeelsvraagstukken. Daarnaast doe je administratief werk. 
  • HR-Manager, je werkt op strategisch niveau, bent de leidinggevende van de HRM'ers op jouw afdeling of vestiging, je maakt deel uit van het managementteam (dus samen met managers van andere afdelingen). 
  • Loopbaancoach, je helpt mensen in hun ontwikkeling naar een nieuwe, hogere of lagere functie. Je gaan samen met hen na waar zij goed in zijn en gelukkig van worden en stelt een plan samen met hem op. 
  • Intercedent, je werkt op een uitzendbureau. Je bent vooral bezig met werving en selectie, winst genereren en bedrijfsbezoeken. Je probeert bedrijven (werkgevers) een klant van jou te maken en je helpt sollicitanten (werknemers) aan een baan, door ze aan te bieden bij een klant. Dit is een commerciële tak van HR. 
  • Docent HRM, nadat je wat praktijkervaring hebt opgedaan een een universitaire master hebt behaald, is het mogelijk om op hogescholen les te geven in HRM. 
  • Jobcoach, je begeleidt arbeidsbeperkten en mensen met een uitkering in het vinden en behouden van een baan. 
  • Opleidingsfunctionaris, je bent verantwoordelijk voor de opleidingen binnen de organisatie. Wanneer medewerkers bijscholing of omscholing nodig hebben, zorg jij ervoor dat zij dit krijgen. Je onderhoudt contact met opleidingsinstanties en gaat na welke medewerkers een opleiding nodig hebben. Ook voer je regelmatig ontwikkelgesprekken met medewerkers en ga je na of bepaalde medewerkers vanuit zichzelf ontwikkeling willen doormaken.  
  • Recruiter, je houdt je voornamelijk bezig met werving en selectie en je voert sollicitatiegesprekken. 
  • Beleidsmedewerker personeelszaken, je stelt het personeelsbeleid op en monitort of het in de praktijk ook werkt. Wat niet goed werkt, pas je weer aan en monitor je weer opnieuw.



En dan heb ik nog niet eens alles benoemd. Daarnaast kan ik er ook voor kiezen om een baan te nemen die wel met personeel te maken heeft, maar minder met HRM. Ik heb bijvoorbeeld ook arbeidsrecht gehad op mijn studie. Ik zou dus iets met arbeidsrecht kunnen doen of arbeidspsychologie. Lastig allemaal! Gelukkig zit ik niet vastgebonden aan één soort functie en kan ik altijd nog switchen, mocht een bepaald beroep mij niet bevallen. 

Ik hoop dat het beeld van mijn studie nu iets duidelijker is en dat jullie nu beter begrijpen waar ik over praat als ik weer eens het woord HRM benoem in mijn blog!

Wat studeer jij of wat wil je gaan studeren? 

Reacties

  1. volgens mij doe je echt een leuke studie! ik had er zelf wel even naar gekeken, maar ik snapte niet goed wat het precies inhield en wat je ermee kon doen. door jouw blog is het wel duidelijk! alleen hoef ik nu geen studiekeuze meer te maken. ik studeer fysiotherapie in tilburg!
    xoxo djolie

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten

Log in met je Google-account om sneller een reactie achter te laten zonder te bewijzen dat je een robot bent!